Jump to content

Photo

The Walking Dead - Säsong 1

• Please log in to reply
151 replies to this topic

#101 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 February 2011 - 23:55

Jag gillar hela första säsongen iaf, även om det händer en dum sak under säsongen som lyckligtvis inte verkar spela nån större roll framöver.

Kan du skriva vad du menar i spoilermarkering? Jag är nyfiken!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#102 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 March 2011 - 00:00

Nyfiken i en strut tittar alltid ut! :D Sorry, tror det börjar bli läggdags för mig...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#103 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 March 2011 - 00:03

Jag undrar också vad Peak menar. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#104 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 March 2011 - 00:06

Vad jag syftar på är:

Den där forskningsstationen med den talande datorrösten och annat SF-aktigt som skär sig rejält mot Zombie-horror-stuket. Lyckligtvis så förstörs ju förhoppningsvis allt i slutet av säsongen

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#105 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 March 2011 - 00:06

Nyfiken i en strut tittar alltid ut! :D Sorry, tror det börjar bli läggdags för mig...

Hysch. De vuxna pratar här. ;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#106 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 March 2011 - 00:14

:lol: Åh, tack Robert för ett gott skratt! Nu kommer jag sova riktigt gott. :hug:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#107 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 March 2011 - 00:25

Ang. vad Chairman Peak sa.

Jo, lite sci-fi var det men inget som störde mig. Tvärtom tyckte jag att det var ett intressant sätt att ge lite mer backstory. Något som aldrig kom i serietidningen delvis för att det helt enkelt inte är så intressant men nu kom det iaf och jag gillade det. Sen tycker jag att dom kom till ett "säkert" ställe lite för snabbt men nu blev det ju en kort vistelse iaf.

Edited by Wylie Times, 01 March 2011 - 00:29.

-Gangstagrass

#108 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 March 2011 - 13:32

Det verkar ju finnas en och annan som har läst serien så någon kanske kan hjälpa mig med att svara på min fråga som jag ställde tidigare? :)

Sedan är det väldigt bra att man inte får en förklaring till vad som har hänt. Jag måste fråga er som har läst serien. Får man det förklarat vid något tillfälle? Spoilermarkera gärna svaret. :)

#109 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 March 2011 - 14:01

Sedan är det väldigt bra att man inte får en förklaring till vad som har hänt. Jag måste fråga er som har läst serien. Får man det förklarat vid något tillfälle? Spoilermarkera gärna svaret. :)

Nej, inte än så länge iaf. (fram t.o.m. volym 12)

-Gangstagrass

#110 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 March 2011 - 14:04

Kan ju passa på att reklama för att jag kan få tag på albumen till ett mycket bra pris för de som är nyfikna... Första albumet kostar 77 spänn med förskottsrabatten (85 utan) och resterande kostar 101 kronor med förskottsrabatten (112 utan), vilket är billigare än någon av de konkurrenter jag sett. Det är alltså de "vanliga" paperback-albumen. Det finns ju snyggare inbundna varianter, men de tenderar till att vara lite tjockare och dyrare.

//Peak

sixty six."

#111 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 March 2011 - 14:30

Tack snälla Wylie Times. :)

Jag antar att du både har läst serien och sett på tv-serien? Hur står sig dom båda än så länge? Någon du föredrar framför den andra?

Och det du skrev var verkligen vad jag hade hoppats på. Hoppas att dom håller sig till det i tv-serien med.

Tack för tipset Peak. Det låter helt klart intressant. Det jag skulle vara intresserad av i sådant fall vore den billiga utgåvan. TPB antar jag att det rör sig om. Hur långt har utgivningen kommit egentligen? :)

#112 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 March 2011 - 16:03

Jopp, det är TPB. 13 albums har kommit ut vad jag kan se, album nummer 13 innehåller nummer 73-78.

//Peak

sixty six."

#113 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 March 2011 - 17:25

Stämmer bra det Peak. Jag ligger lite efter och har inte köpt det senaste än.

Tack snälla Wylie Times. :)

Så lite så. :)

Jag antar att du både har läst serien och sett på tv-serien? Hur står sig dom båda än så länge? Någon du föredrar framför den andra?

Japp jag har både läst serietidningen och sett hela första säsongen. Än så länge är det lite svårt att jämföra. Å ena sidan följer TV-serien förlagan väldigt troget i dom första avsnitten. Bara detaljer som är ändrade och ett par karaktärer som är nya. Å andra sidan fastnade jag inte riktigt för serietidningen på allvar förrän i andra och tredje albumet och såhär 12 album in är det fortfarande grymt bra men det är också så mycket som har hänt. Så det beror väl lite på vilken väg TV-serien tar.. Jag tror att man har valt att lägga till lite saker i TV-serien och kasta om händelserna lite grann för att även vi som har läst serien ska kunna uppskatta det här mer och det är ju kul. Men av vad jag har läst i intervjuer så verkar det som Darabont & Co vill följa handlingen från serietidningen hyfsat nära så risken att du spoilrar dig själv om du börjar läsa serietidningen är stor.

-Gangstagrass

#114 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 March 2011 - 19:08

Jag förstår att det är lite svårt att börja jämföra när den första säsongen är så kort. Men det är trevligt att du delar med dig av din syn på det hela för sådant här är alltid intressant att veta om för mig som inte har tagit mig an serien än. :) Själv så delar jag din åsikt när det gäller att dels hålla sig trogen till det som man utgår från, men att man även bör lägga till lite nya saker (inom rimliga gränser givetvis) för att det skall bli en bra blandning för både nykomling som för dom som redan har tagit del av TWD i serieform.

Så jag bör alltså vänta med att läsa det första albumet tills att jag har sett klart på den första säsongen? Eller är det så att en del av det som är med i det albumet även kommer att tas upp i den andra säsongen?

Du som har bra koll på tv-serien. Vet du om Darabont återkommer som manusförfattare och regissör?

#115 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 March 2011 - 19:14

Första albumet kan du läsa utan att "spoilra dig" särskilt mycket. Jag vet inte riktigt om något från det kommer att tas upp i andra säsongen, det finns ju vissa saker som inte har hänt än i och för sig...

Och ja, Frank Darabont är kvar, men han bytte tydligen ut sina manusförfattare inför säsong två. Tilläggas ska också att Robert Kirkman, som jag skrivit serien, har skrivit något avsnitt av TWD också. :)
*Hockey och superhjältar*

#116 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 March 2011 - 00:35

Precis som Kermit säger finns det ett par saker som inte hänt i TV-serien än var av en sak är väldigt spoilrig om det händer senare i TV-serien. Men som sagt det är inte alls säkert att det händer heller så jag vet inte om jag skulle kalla det en spoiler.

Darabont är tillbaka som producent och manusförfattare men jag vet inte om han kommer att regissera nåt i säsong 2. Det vore ju inte helt otroligt. Kirkman skrev ett avnsitt i säsong 1. Det fjärde tror jag.

-Gangstagrass

#117 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 March 2011 - 15:56

Tack för förklaringen Kermit och Wylie Times. :)

Som det känns nu så chansar jag nog med att läsa åtminstånde det första albumet efter att jag har sett klart på den första säsongen. Jag tror att min nyfikenhet kommer att öka så markant att det blir svårt att vänta tills ett par avsnitt in i den andra säsongen innan man vet om dom händelser som ni tänker på tas upp där eller om det är sådant som dom har valt att inte ta med.

Jag hoppas att Darabont skriver lite fler avsnitt och även regisserar ett och annat. Han är för bra för att bara vara med lite här och där, utan dom borde utnyttja alla hans färdigheter.

Sedan måste jag säga att det är riktigt trevligt när det blir som i fallet med Kirkman, att dom även är delaktiga i när man skall skriva manus på något som han har varit med och skrivit från början. Nu är ju förvisso Kirkman inte någon nykomling med att skriva manus, jag tycker bara det är trevligt att han är mer delaktig än vad många andra kanske skulle vara.

#118 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 March 2011 - 16:02

Jag läste en intervju med Kirkman (tror jag) där han menade att även de som hade läst alla serier skulle kunna vara tveksamma till vad som händer härnäst. Det är ju givetvis därför de har kastat om en del händelser, men förhoppningsvis gör det att alla kan se TV-serien med stor behållning. Men visst är det lite klurigt. Jag har läst drygt 25-30 nummer, men sen började jag också tveka om hur långt man skulle vara påläst...och då kom jag ju av mig också.
*Hockey och superhjältar*

#119 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 March 2011 - 17:25

Det är ju riktigt bra tänk av Kirkman och dom andra. För att bara ta något rakt av ger kanske mer för dom som inte har någon erfarenhet av TWD alls, medans dom som har det tycker att man lika gärna kan läsa om serien istället för att se avsnitten då man ändå vet vad som kommer att hända. Tar man det bästa och mest nödvändiga från serien och sedan lägger till lämpliga saker själv så tror jag att man bättre lyckas med att hitta en större målgrupp. :)

#120 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 March 2011 - 15:15

Den första säsongen släpps på DVD den 8 juni enligt Discshop. Extramaterialet verkar skilja sig lite åt jämfört med den Amerikanska utgåvan.

#121 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 March 2011 - 01:15

Lovande nyheter inför säsong 2?

'Walking Dead' Creator Begs Charlie Sheen to Appear in Season 2 (Exclusive)
Robert Kirkman speaks to Sheen through THR: ''Charlie call us, we will totally make this happen."

Walking Dead creator Robert Kirkman is clearly a huge fan of Charlie Sheen.

The writer of the graphic novels and executive producer of the hit AMC television series tells The Hollywood Reporter he would love Sheen to appear in the second season.

"Charlie call us, we we will totally make that happen," he says, speaking from the Paley Center Walking Dead event Friday. "We'll do whatever you want."

So what could Sheen expect? Perhaps lead in the series even though the part of Sheriff Rick Grimes is played by actor Andrew Lincoln.

"We'll recast YOU as Rick," says Kirkman, still speaking to Sheen with tongue very much in cheek. "Andrew Lincoln will find something else to do."

Other options? "He can direct an episode," says Kirkman.

"Actually (Sheen) could play a car for all I care," he adds. "He's awesome."

Sheen unveiled the Sheen's Korner webcast on Saturday night.

Källa.

#122 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 March 2011 - 07:29

Herr Kirkman har humor. Hoppas jag.

#123 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 March 2011 - 13:15

Tell It to the Frogs

Trevligt att man fick återse Michael Rookers karaktär Merle även i det här avsnittet. Slutet av avsnittet var riktigt bra och passande måste jag säga. Merle är väl en av dom mer intressantare birollerna just nu. Som vanligt är det dom mänskliga aspekterna som är dom mest intressanta i serien och den beståndsdelen får vi gott om även i det här avsnittet. Jag vet inte om jag missade att Shane hade berättat för Lori att Rick var död, eller om det har skett utanför bild så att säga och att man fick veta det först här. För jag blev överraskad av den vändningen när Rick och Lori nu återförenades och Shane tappade fattningen. Hur det än må vara med den saken så är det väldigt intressant att se om det uppstår fler kontroverser mellan dessa tre även i framtida avsnitt. Utöver det så fortsatte man att berätta lite mer om dom olika karaktärerna medans handlingen rörde sig framåt ett par snäpp. Det blir intressant och spännande att se om dom kan hitta Merle och väskan med alla vapen.

#124 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 March 2011 - 15:48

Javisst har han humor, men ärligt talat så skulle jag gärna se Charlie Sheen i nått mer seriöst. Han har ju klarat det förr så varför inte igen? Om inte så kan han väl spela en zombie bara :P Det skulle dra en jäkla massa tittare om inte annat.

Winter is Coming

#125 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 March 2011 - 16:00

Spontant tänker jag Charlie Sheens roll som Charlie Sheen. Typ så som de använde Bill Murray i Zombieland. ;)