Lost Girl - Spoilervarning
Posted 27 December 2013 - 16:08

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 31 December 2013 - 01:44
Groundhog Fae
Titeln på det här avsnittet fick mig att bli påmind om, och viljan att se om, filmen Groundhog Day (Måndag hela veckan) med Bill Murray från 1993.
Det var lite småtrevligt med ett julorienterat avsnitt. Tiden på året till ära. Även om jag fann delarna som kretsade kring Krampus som lite fåniga. Avsnitt med en tidsloop brukar ofta vara bra och kännas fräscht. Så även här, trots att dom valde att inte ha fokus på tidsloopen under hela avsnittet. Scenen där Tamsin avslöjar att det är hennes fel att The Wanderer hittade Bo var intressant. Så även hela tillbakablicken. Den är väl det närmsta som vi har kommit The Wanderer hittills. Och den konversation som Bo och Tamsin hade i slutet av avsnittet var intressant.
Bo: "The Wanderer. That evil that you met. Could he be my father?"
Tamsin: "That thing. Would have done anything to claim his ideal mate. Even if it meant creating her himself."
Ett litet frö av osäkerhet planterades hos mig. Är det fortfarande så att The Wanderer är pappa till Bo, eller är det något mer därtill?
Och innehållet i lådan som Bo öppnade i slutet av avsnittet är ju intressant.
Nu är det inget nytt avsnitt på 14 dagar. Nästa är Destiny's Child och sänds först den 12 januari.
Edited by Garm, 31 December 2013 - 01:45.
Posted 01 January 2014 - 21:47
4 08: Av de säsongsbetonade avsnitt jag sett från olika serier så tror jag det här var ett av de bästa. Krampus-figuren kändes lite töntig om jag skall vara ärlig och är kanske det enda som riktigt drar ned avsnittets helhetsupplevelse. (Även om detaljen med godis var riktigt intressant). Avsnittet i sig kändes som upplagt för att rensa luften mellan Tamsin och Bo, och nu börjar Tamsin (visst har vi saknat henne de senaste avsnitten?) Kännas redo att bli en helgjuten del av Team Bo. Fler som rensade luften mellan sig var Lauren och Dyson, antar att det kommer göra saker och ting enklare för Bo. Annats så tycker jag intrigen med paketet kändes lite medvetet placerad i avsnittet just för dessa två skulle "sluta fred". Tamsin är ändå kanske den som står för avsnittets intressantaste avslöjande: Vandraren har letat efter Bo länge, och det var inte specifikt en dotter han letade efter (inledningsvis). Tamisins kommentar mot slutet att Vandraren inte skulle sky att skapa sin idealistiske partner själv. Av någon anledning känns det passande att kanske ingen annan än Vandraren själv visste - kanske möjligtvis Affie listade ut vad som var på gång.
2 veckor till nästa avsnitt?
Vad är det så för "viktigt" på G? :suck:

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 04 January 2014 - 01:54
Jag minns inte så många säsongsbetonade avsnitt till tv-serier om jag ska vara ärlig. Men man lär väl ha sett ett och annat under åren. Jag delar din åsikt kring Kramups-figuren, jag menade samma som dig men uttryckte mig kanske lite luddigt. Det var just själva karaktären som var lite fånig. Resten passade bra in i avsnittets tema.
Just i scenen där Tamsin berättar om Wanderer för Bo så kändes det som att Tamsin var sitt forna jag. Det återstår att se om hon är lite mera allvarlig framöver, men helt omöjligt är det inte eftersom säsongen går mot sitt slut.
Jupp, det var rätt bra att Lauren och Dyson fick rensa luften lite. Jag tror att dom plus Bo tjänar på det i längden eftersom triangeln lär fortsätta rent vänskapligt och arbetsmässigt sett.
Den där som Tamsin säger om Wanderer är bra intressant. Har inte kunnat sluta att tänka på det sedan jag såg avsnittet. Scenen i sig var ju ganska så enkel och rätt kort, men jäklar vilken kraft den genererade för den röda tråden som har löpt genom hela säsongen. Sådant gillar vi.
Posted 14 January 2014 - 05:11
Det händer mycket i det här avsnittet. Nästan för mycket, för bitvis höll jag på att tappa bort mig. Bo möter alltså Wanderer/Rayner (omnämns med ett y på IMDb och som väl XC var inne på tidigare) redan i det här avsnittet och det var något av en överraskning. Jag trodde nästan att dom skulle vänta och göra som alltid annars och ge svaren i sista stund. Snubben ser rätt anspråkslös ut, vilket både tilltalar mig men även känns lite tråkigt. Jag trodde väl att han skulle manifestera sig som något utöver det vanliga. Men han kan ju förvisso han ett och annat att uträtta framöver, så vem vet. Trick hade en massa intressanta scener i avsnittet. Först var han lika undvikande som vanligt och gav sken av att inte vilja hjälpa till. Men sedan så får han för sig att ta reda på om han kan minnas vad som har hänt och om det har något samband med det som händer med Bo nu. Så det är alltså tack vare honom som allt det här händer. Han fattade en del mindre bra beslut en gång i tiden, i egenskap av att vara blodkung, och såg sedan till att förtränga minnena av det och nu så springer sanningen ifatt honom. Tillbakablicken med honom och Tamsin var intressant. Trick verkar ju inte ha varit så trevlig att haft med att göra på den tiden. Man undrar ju lite vems sida han stod på och står på nu egentligen. Han smädade verkligen Rayner och förkastar det som han tog sig för, men det kanske är Trick som verkligen är boven i dramat. Scenerna som Bo hade med Leviathan var intressanta, speciellt det där hon sa om att en som står henne nära och som hon älskar, snart kommer att dö. Man undrar ju lite vem det kan vara. Mina pengar är på Tamsin, Lauren eller Trick. Framförallt kanske Tamsin, som nog vill ta första bästa chans till att göra nytta och visa Trick att hon är bättre än som han har behandlat henne under åren. Avsnittets mer humoristiska delar stod Hugin och Mumin (omnämns som Meuman på IMDb) för. Och så all knasigt som Kenzi säger förstås. Jag tyckte att avsnittet var bra, riktigt bra till och med. Kanske det bättre hittills i den här säsongen. Men jag känner även att jag kan behöva se om det någon gång till för att allt som händer, verkligen ska sitta. Det finns en del intressant skrivet om avsnittet på IMDb:s forum. Något som jag kan rekommendera att läsa efter att man har sett avsnittet.
Posted 19 January 2014 - 17:13
4 09: det är inte alltid man bjuds på överraskningar. Visserligen fortsätter tecknen indikera på att Rayner är Oden men jag hade nog inte förväntat mig en så pass anspråkslös och ung person. Han verkar f.ö. vara en Incubus f.ö. undrar hur lång tid det kommer ta innan Bo vänder sig emot honom. Har en känsla av att hon är starkare än han iaf. Hugin och Munin (Mumin är de vita skogstrollen från Finland
) inkluderades och gestaltades riktigt bra. En av seriens styrkor är dess förmåga att ta de gamla mytologierna och omdana dem så de är både nya och gamla på en och samma gång. Inblicken vi får i Tricks liv som blodkung är ju givetvis bra och jag gillar att man faktiskt inte skyggar för att inte framställa honom som genomgående "god" utan även som här: bitter, elak och långsint. Skall erkänna att jag var aningen överraskad över att se Tamsin där, hade inte väntat mig det. Precis som föregående talare blir man ju givetvis nyfiken på vem det är som kommer att dö.Och framför allt: är det permanently so? Ser man storymässigt hittills så ligger det nära till att det är Tamsin eller Trick, men vill ändå lägga fram Aeffie som en liten joker. Ett intressant avsnitt från början till slut, och att det slutligen verkar finnas lite lugn och ro i Bo/Lauren/Dyson-triangeln är väl bara att tacka för.

Posted 21 January 2014 - 05:10
Ett helt OK avsnitt, som dock saknade lite klös. Jag gillar att man hade ett litet uppdrag i det här avsnittet, för det var en av sakerna som gjorde att jag fastnade för serien från första början, olika uppdrag i varje avsnitt med en omkringliggande handling som fungerade likt en röd tråd. Men i den här säsongen så har det inte varit så mycket av den varan, utan mera fokus på själva ramberättelsen med alla röda trådar. Vilket i och för sig inte heller är så tokigt, men en bra blandning av flera komponenter är inte direkt fel. Kenzi droppar fortfarande en massa sköna repliker och är fogmassan som sammansvetsar hela gänget. Kul att det här avsnittets uppdrag rörde sjöjungfrur, det tillhör ju inte vanligheterna. Alla delar med Bo och Rayner är intressanta, men det blev en rätt stor gäspning från min sida när det visade sig att hon var kärvänlig även med honom. Jag har sagt det tidigare, men jag säger det igen. Det är nog dags att tona ner lite på den biten för det tillför ju inte speciellt mycket till handlingen. Och det finns ju flera sätt att visa att man tycker om någon väldigt mycket utan att det måste bli den typen av scener var och varannan gång med en massa olika personer. Fortsätter dom så lär det väl inte dröja länge innan man upplever henne som lösaktig och det vore ju synd. Men bortsett från det så är ju deras relation till varandra lite speciellt, det känns inte helt klarlagt hur eller vad som är kopplingen mellan dom båda. Det som hände med Una Men var också intressant och frågan är vilka ödesdigra konsekvenser som det kommer att få för Bo och hennes närstående. För att jag antar att det verkligen ägde rum, eller ska man tolka scenen med Trick och Bo, där han försöker få henne att låta bli, just som att det vi fick se var en blick in i hur framtiden blir om hon inte låter bli? Och intressant att få en förklaring på att det var Bo själv som planterade små frön här och där för att kunna hitta tillbaka till Rayner. Och på tal om frön så var slutscenen i avsnittet bra. Frågan är vems hand det var som sträckte sig ner för att plockat upp fröet. Oden? För jag börjar undra om Rayner verkligen är Oden eller bara en hantlangare som springer Odens ärenden tills det är dags för den verkliga uppgörelsen. Det är ju inte så många avsnitt kvar, så jag antar att vi inom kort får veta svaren på en del frågor. Även om jag också kan tänka mig att man får vänta på en del till nästa säsong, för en sådan blir det säkert.
Posted 26 January 2014 - 09:45
4 10: Ett avsnitt som försöker mixa det vi gillade från första säsongen (dvs detektiv-intrigen) med det som vi uppskattade i senare säsonger (långtrådade intriger). Och det går väl sisådär. Som ett avsnitt där det sker en viss bonding mellan Dyson, Lauren och Kenzie är det väl helt OK; även om intrigen med sjöjungfrurna kanske inte direkt engagerar. Sedan har vi Rayner+Bo-delen. Det är en rätt häftig skarv på den intrigen och det känns som om hela "Bo försöker befria Ryner"-intrigen går lite stick i sträv med vad vi fått veta henne tidigare. Den har vissa intressanta element, men ärligt så känns det lite som att man blir snuvad på konfekten här, det känns lite som att förvänta sig ett fyrverkeri och få ett tomtebloss i handen. Något säger mig att Garm har rätt när han säger att det kommer mer. Om inte annat så skall det bli intressant att se det här avsnittets slut löper ut. För nog kändes det lite som om att Rayner kanske utnyttjat bo för att komma av tåget och döda Una-gruppen? Och i så fall, vem plockar upp fröet? Bo? Rayner? Trick? Oden? The Morgan? Skall bli intressant att se, jag utesluter inte en helt ny spelare heller i det här läget. Mot slutet av det här avsnittet slog det mig att kanske är det så att den som "bo älskar som skall dö" det snackades om en del i tidigare troligtvis är Rayner.

Posted 28 January 2014 - 21:40
4 11: Oj. Det här avsnittet kom förpackat med med en hel 6-pack överraskningar. Jag gillar det rakt av. Välkommen tillbaka Linda Hamilton , jag undrade varför de var så sabla snabba med att avpollettera din karaktär . Hela Zombie-intrigen gillade jag faktiskt, och tyckte den funkade rätt bra och var snyggt skriven. Vi fick dessutom reda på lite mer om Tamsin och hennes roll i Rayners tågresa. Tamsin är också den som bekräftar vad man kände vid förra avsnittet: något är fuffens med Rayner. Han omtalas i det här avsnittet som the Wanderer, men han är inte Tamsins uppdragsgivare. Kan det vara så att det finns fler? Eller är det bara en missuppfattning att Rayner och Wanderer skulle vara samma person? Förhoppningsvis kommer hon gräva i saken. Sedan vet jag inte hur jag ställer mig till huruvida Vex stal Tricks una-frö, och framför allt om han dessutom isf har det med alla krafer nu när Una-folket är borta. Extra intressant var det att få träffa Kenzies mamma (igen), många vändningar i mötet där Kenzie rensar luften och hennes mamma fortsätter ljuga så vägen blir så smidig som möjlig. Sedan slutet. Oj. Här trodde jag att Bo skulle springa på Tamsin och Dyson i baren och dra igång ett svartsjukedrama... Så överraskar man med att slänga in en nygammal karaktär till, som dessutom leder till att Hale dör . Där satt jag med matluckan på vid gavel skall jag erkänna. Vi får se hur länge han förblir död , om det är permanent eller inte. Som ett ödets ironi (fullt planerat av manusförfattarna) så förkunnar dessutom Bo (omedveten om mammas besök): jag kommer alltid välja dig.

Posted 30 January 2014 - 02:52
Linda Hamilton is back! Det tackar vi för. Och vi måste se till att ge henne en roll i den påtänkta kvinnoversionen av Expendables. Man ser sannerligen inte tillräckligt mycket av Linda nuförtiden. Avsnittet i sig var bra och intressant, som alltid. Det som händer med Hale undrar man ju om det är permanent eller ej? Och jag undrar även om det var hann som menades när det sades att någon nära Bo skulle dö? Nu står väl inte dom varandra nära på samma sätt som Hale och Kenzi gör, men man kan inte heller utesluta det helt i nuläget. Jag blev väl inte så berörd kring det som hände just Hale, däremot så var det som att få ett slag i magen att se hur Kenzi reagerade efteråt. Intressant för övrigt att Massimo dyker upp igen, det hade jag inte direkt väntat mig. Eller ja, som det hela omnämndes tidigare i avsnittet så var det inte oväntat per se, men om någon hade frågat mig innan man såg avsnittet om hur stora chanserna var att få återse den karaktären så hade jag svarat; små. Det ska bli intressant att se vad han har för roll i det hela. Jobbar han kanske för den uppdragsgivare som man en längre tid har känts jobba i det dolda? För här fick vi ju svart på vitt att Rayner och Wanderer kanske inte är en och samma person. Jag tänker på scenen med boken då Tamsin säger till Bo att bilden på Rayner inte är samma som hennes arbetsgivare. Det kan ju finnas flera Rayner, alltså någon som utger sig för att vara honom. Eller så är Rayner anlitad för att bara agera lockbete. Eller så är det hela bara ett enda stort villospår från manusförfattarnas sida. Det har varit, fortfarande är och kanske kommer att fortsätta, vara en massa tvära kast när det gäller hela den biten med handlingen under den här säsongen. Jag hoppas verkligen att man får någon form av svar i dom två återstående avsnitten för det vore nära på grymt (och idiotiskt) att lämna oss fans ovetandes fram till starten av S5 (som jag är övertygad om blir av). På tal om det där Una-fröet och handen i slutet av förra avsnittet som sträckte sig ner efter det. Kan det ha varit Vex som stal det? Jag tänker lite på att handen var bandagerad och Vex hade ju rätt nyligen problem med sin hand.
Det är så här man vill ha sina avsnitt serverade när det gäller tv-serier. Tänk om alla sådana vore lika bra som Lost Girl är. Och nu är det bara två avsnitt kvar. Man längtar efter att se om man får några svar på den här säsongens alla frågor, men samtidigt så kommer det som vanligt bli ett stort hål när sista avsnittet i säsongen är sänt och sedan den där lååååånga väntan på en ny.
Posted 30 January 2014 - 20:43
Jag tyckte de var lite tidigt och tillkänna ge vems Rayner var när det gjorde det. Men om Rayner inte är den som jagade efter Bo redan i förra säsongen så blir det lite mer logiskt. Jag hade lite svårt att köpa att han var Oden... Om den teorin om Bos pappa fortfarande är valid.
Precis som du hoppas jag att man inte sparar på upplösningen till nästa säsong.

Posted 31 January 2014 - 01:02
Svårt att säga hur det är tänkt. Allt det du skriver känns ju fullt möjligt fortfarande. Jag hoppas fortfarande att Oden dyker upp och att man får en bra förklaring på vem Rayner/Wanderer är. Helst vill jag att det inte bara ska vara ett villospår skapat av manusförfattarna.
Bra att jag inte är ensam om att tycka så. Jag gillar ju "to be continued"-slut, men inte när man har laddat upp med så mycket som i den här säsongen. Då skulle jag bara bli förbannad om man höll på upplösningen till nästa säsong.
Posted 31 January 2014 - 16:21
Jag tror inte heller man vill förlänga det mer än nödvändigt. Man spenderade ju hela förra säsongen med att grunda för den här storylinen. Däremot så är jag lite inne på att vi får ett "förklaring följer" avsnitt.
Mmm. det kan vara ett villospår, men det verkar inte troligt - man har lagt ned för mycket energi för det. Jag tror att det hänger ihop på ett eller annat sätt.

Posted 31 January 2014 - 17:04
Posted 03 February 2014 - 23:15
Posted 04 February 2014 - 10:54
Reagerade på det igår med, men hann aldrig gräva i det. ![]()

Posted 04 February 2014 - 16:23
Jag tycker inte om uppehållet, men gillar läget. Som tur är så sänds det sista avsnittet i säsongen en vecka efter nästa och det är väl tur det, för jag antar att man börjar knyta ihop säcken med nästkommande avsnitt och då skulle en extra veckas uppehåll mellan det och det allra sista kännas mer än vad det gör nu.
Edited by Garm, 04 February 2014 - 16:24.
Posted 04 March 2014 - 01:32
Origin
Ett bra avsnitt, även om jag upplevde det som något rörigt med alla trådar att hålla reda på. Kanske att det beror på att det har gått ett tag sedan jag såg föregående avsnitt, eller så lyckades man helt enkelt inte med att behålla fokus i berättandet. Gillar hur hela avsnittet bygger upp mot vad som verkar kunna bli ett riktigt klimax i det sista avsnittet för säsongen. Jag vet inte om det är dags att börja bli lite orolig för Kenzi? Det känns som att hon är ute på vad man skulle kunna kalla för ett självmordsuppdrag där hon bara har hämnd i sikte. Kanske med all rätt med tanke på vad som hände Hale och allt som hon har varit med om på sistone, men samtidigt känns det som att hon inte tänker klart. Även intressant med samtalet mellan Bo och Lauren, samt det som Lauren gör med Evony; nämligen mänsklig. Och scenerna med Massimo är även dom intressanta, han har ju uppenbarligen mer fingrar med i spelet än vad man kanske trodde. Och undrar om Lauren ligger bakom något med det där fröet som han åt på slutet, eller om hon bara vet vad som kommer att hända med honom. Och på tal om slutet, det var riktigt bra och man är nyfiken på vem eller vad som har släppts lös.
Posted 04 March 2014 - 12:42
Jag tror inte det var bara du som upplevde det där avsnittet som halvrörigt.
4 12: Det märks tydligt att man vill knyta ihop säcken nu för den stora säsongsfinalen, vilket känns tydligt på hur mycket man klämmer in i avsnittet och hur snabbt man river av det. Dock så är det väldigt lite av avsnittet som jag minns (fick fräscha upp minnet med en snabbgenomgång). Minns att det kom lite som en överraskning att Massimo var Evys son men det kändes rätt logiskt samtidigt på något vis. Den intressantaste delen är givetvis knuten till Lauren och hennes plötsliga lyckade 'fördödligande' av Evy. Sedan har vi Bo/Rainer-röran; stora bitar av säsongen känns det som om man inte kunnat bestämma sig för om man vill att han skall vara ett 'oskyldigt offer' eller 'ondskans hantlangare', med en tydlig lutning åt det förra ju närmare slutet på säsongen vi kommer. Och Kenzie? Ksenia Solo är givet bra i rollen men den här upplagan av Kenzie som styvnackat utkräver hämnd är lite halvtråkig skall jag erkänna.
*
BTW, det är klart med en 5e säsong också:
- »A fifth season of the Showcase original series, Lost Girl has been greenlit for 13 episodes. The series starring Anna Silk begins production on season five this spring and is set to air Fall 2014.« — [Källa]
(Det finns en möjlig spoiler i artikeln, om man vet var man skall titta och artikeln läses kanske bäst i sin helhet efter sista avsnittet).

Posted 04 March 2014 - 16:23
Håller för övrigt med dig i det du skriver. Det var lite oväntat att Massimo var Evonys son. Såg inte riktigt den skruvbollen komma om jag ska vara ärlig, men som du är inne på, der känns rätt logiskt när man tänker efter. Och det där som Lauren gör mot Evony måste ju vara något som hon har ägnat sig åt när hon haft tillgång till arkiven, för jag tror inte att man gör en sådan sak i en handvändning. Återstår att se om det får några allvarliga konsekvenser för Evony eller om hon snart är tillbaka som sitt vanliga jag. Med Rayner så har man nästan lite målat in sig i ett hörn tycker jag, lite som att man inte riktigt har kunnat bestämma sig för vad man i slutänden ville med karaktären. Och jag håller med om Kenzie, hoppas hon inte ställer till det för sig eller dom andra. Känns ju lite som att hon är den som just nu ligger i farozonen att vara den nära Bo som kommer att dö. Vore just en snygg sorti i sådant fall.
Posted 04 March 2014 - 17:26
Nyheten släpptes den 27e februari tror jag. ![]()
Man velade nog lite för länge. Wanderer/Rayner var intressant så länge han inte var en "riktig karaktär" och sedan var det lite som att luften gick ur ballongen.

Posted 04 March 2014 - 20:34
Vet inte om dom nyhetskällor som jag bevakar, missade det. Eller om det var under den där perioden då jag inte var online på ett tag och sedan körde en "markera allt som läst" när jag väl kom tillbaka och tack vare det missade det hela.
Dark Horse
Ett klart intressant avsnitt med en avrundning som heter duga. Bra att Kenzie inte gjorde något förhastat på grund av hämnd, utan att det mer var en uppoffring som hon tog för att hon såg till lagets bästa. Nu återstår det ju att se om karaktären har gjort sorti från serien för gott eller om hon kommer tillbaka. Man blir ju lite fundersam där när Dyson hämtar Tamsin och denne ger sken av att hon antingen har tappat bort Kenzie eller att hon inte kunde göra något för henne. Mina pengar är för tillfället på att karaktären kommer tillbaka då hon är så omtyckt av fansen och även har varit med hela tiden. Och lite känns det som att man medvetet har lagt på locket för att spä på spekulationerna. Men visst, helt omöjligt är det ju inte att skådespelerskan vill gå vidare och/eller att skaparna av serien tyckte att karaktären har gjort sitt. Jag gillar i alla fall uppoffringen som hon gör och hela slutet var riktigt bra gjort. Både symboliskt och rent visuellt. Det påverkar ju minst sagt alla och ställer det mesta på ända. Jag gillade även scenerna med Massimo, karaktären i sig tycker jag har varit ojämn i hela serien och pendlat från att vara enerverande till intressant. I dom här två senare avsnitten så har det varit mycket intressant kring honom och skådespelaren har gjort ett bra jobb. Även om det ibland har tenderat till överspel, men det kanske är medvetet. Undrar om han är "död som i död" eller om man hittar ett sätt att föra honom tillbaka på. Och mamma Evony verkar ju fortfarande vara mänsklig, undrar om det kanske är för gott rent av. Med tanke på vad Lauren säger om det hela och att hon väljer att vara där för att hon känner att hon har skyldighet att se så allt är okej med Evony. Saker som gör mig lite kluven är Rayner och hans utträde ur serien. Lite tråkigt att det "bara" var det här som det ledde fram till. Och så står vi fortfarande kvar och trampar på samma ställe när det gäller Bo och hennes pappa. Jag trodde in i det sista att man skulle bjuda på något mera matnyttigt kring det hela, men tyvärr så valde man bort det. Lite känns det som att man blir snuvad på konfekten, även om vi har blivit det tidigare. Jag tycker dock att det börjar bli dags att avslöja lite mer för det börjar bli lite fånigt att hela tiden bara antyda kring saker och ting, istället för att faktiskt avslöja lite. Det är väl lite tankar jag har efter att precis ha sett avsnittet. Det mesta var bra, med ett par undantag. Jag ser avgjort fram emot nästa säsong där jag hoppas att man återinför lite av det här "katt-och-råtta-detektivarbetet" som man ägnade sig åt tidigare i serien och att man sedan blandar upp det med helheten. Det blir nästan lite för mycket och ibland enkelspårigt att som i den här säsongen, bara haft fokus på olika typer av relationer mellan karaktärerna, både åt höger och vänster.
Nu är jag nyfiken på att veta vad XC tyckte om det sista avsnittet i säsong 4. ![]()
Posted 04 March 2014 - 21:16
Jag tror inte det nämnts i mina källor heller för jag såg det idag när jag var inne på wikipedia en sväng. ![]()
4 13: Den fjärde säsongen har varit bitvis ojämn med den lite otillfredsställande Rayner-intrigen i fokus men man vet iaf hur man river av ett röjjigt finalavsnitt. Det bästa med avsnittet är givetvis att vi "äntligen" får veta vem Bos pappa är och framför allt mer om vad som hände Aeffie. Även om det är i all sin korthet. Bitvis är det svårt att tro att blodkungen och Trick är en och samma person. Nu minns jag inte vilka namn jag chansade på, men innerst inne trodde jag nog aldrig att man skulle låta Kenzie gå, dock så är det givetvis avsnittets absoluta höjdpunkt när hon listar ut vad profetian går ut på. Jag uppskattar också att man inte ger raka besked om karaktären på slutet utan vi lär få vänta till nästa säsong innan vi får reda på om det finns en väg tillbaka. Spännande skall det iaf bli att se vad som hände med Tamsin, som det låter nästan som om någon lagt sig i Kenzies hädanfärd.
5: Jag hoppas också man försöker hitta tillbaka lite till detektiv-grejen man körde tidigt i serien, inte så att man behöver bygga helt på det men några avsnitt vore kul att se på det temat. Jag noterade också att artikeln på ShowCase där man annonserat ut Säsong 5 inte nämner Ksenia Solo. Men det behöver inte betyda det absolut värsta utan bara att man inte vill spoila säsongspremiären.

Posted 05 March 2014 - 00:31
Märkligt. Då är det väl så illa att knappt någon har uppmärksammat det hela.
Hmm. Vet inte om jag missat något vitalt, men när nämnde det vem som är Bos pappa? Minns bara att dom pratade något om någon som är fängslad i Hel. Vilket man tolkar att det är Oden som man pratar om. Hörde att Aife omnämndes, men minns inte riktigt vad som sades. Känns som att jag kanske har missat något.
Jupp, det är ju smart gjort kring Kenzi eftersom man inte vet vad som kommer att hända karaktären. Att hon inte omnämns i artikeln är kanske just för att dom vill låta oss tittare sväva i ovisshet ett tag. Och det är ju inte säkert att hon återkommer direkt från start, plus att hon kanske bara gör gästinhopp lite här och där under säsongen. Det finns många vägar att gå. Jag tycker lite olika kring sådana grepp, ibland ogillar jag det skarpt men här kändes det passande och även tilltalande att vi får lov att vänta och se vad som händer. Och om det är så att allt är planlagt och klart sedan tidigare att hon återkommer så vill man ju inte vara med om "och där dör Kenzie, eller?" bara för att några veckor senare läsa att "visst kommer hon tillbaka". Dom får gärna hålla på en sådan sak så länge som det är möjligt. Skulle det här vara slutet så lär hon vara saknad av mig i alla fall. Och jag håller med dig om det där kring Tamsin, minns ej ordagrant vad hon säger till Dyson men det lät definitivt som att någon lade sig i det hela.
Jag håller med om att man inte behöver gå tillbaka helt till upplägget på serien hur den var tidigare. Då kändes det som att man provade sig fram innan man hittade den nuvarande rytmen och upplägget. Det känns mer som att man har glömt bort vad det var som fångade in så många intresserade, så det vore fint om dom tog ett par steg bakåt och gav oss lite mera av upplägget med detektivstuket där man hade enskilda fall i varje avsnitt och en övergripande handling som omsvepte det. Jag tror att det går att få en bra balans mellan det hela. Om dom kör på som i den här säsongen så hoppas jag att vi slipper någon ny Rayner-liknande karaktär för det passade inte riktigt in i längden.
Kul för övrigt att ha sett och diskuterat den här säsongen med dig. ![]()
Posted 05 March 2014 - 12:20
Vad jag förstod så var det den fängslade typen som var hennes pappa. dock så är jag osäker på att man någonsin nämnde honom vid namn...
Hmm. Där har du en intressant teori: att dra ut på Kenzies vara eller inte vara under hela säsongen för att låta henne göra storstilad comeback (tillsammans med Hale?) i säsongsfinalen.
Jag har haft kul i tråden med. ![]()