Jump to content

Photo

Årets film 2010 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
529 replies to this topic

#101 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 January 2011 - 23:12

Kul att så många röstar på Avsked! Bra film. Jag gillade även Daybreakers, men kanske inte lika mycket...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#102 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 January 2011 - 23:24

:rant:

säger väl allt ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#103 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 January 2011 - 23:34

@Crusader: hoppas du kan se filmerna. Avsked är riktigt bra. Och Daybreakers är också bra på sitt sätt. De två är ju ganska olika som filmer om man säger så. :) Annars är det ju bara att rösta på Avsked. Eller hur, Georgia? ;)

@Georgia: tänk att få se en recension skriven av dig om en asiatisk film som även är ett drama! Wow. Vore nåt. :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#104 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 January 2011 - 23:34

Jag funderar också på att hoppa över av olika orsaker.

1. Har inte sett någon av filmerna och har dem inte.
2. Har alltid problem att få Subs att funka på mitt PS3 och min dator har problem att visa filmer nuförtiden.
3. Jag har varit borta hela kvällen och ska bort imorgon eftermiddag vilket ger mig lite tid att hinna se dem.
4. Jag tycker det är jobbigt att se filmer som jag inte kan språket på vilket gör att det blir svårt att faktiskt komma igång och se dem.

Just nu försöker jag hitta en Okuribito med fast text så det beror på hur jag lyckas med det samt om Daybreakers inne bli klart att se ikväll.

Jag tycker inte att du behöver hoppa över bara för att du inte får tag på filmen eller inte vill se en viss typ av film. Vi väljer alla bort filmer som vi inte är intresserade av eller som vi kanske inte får tag i. Det är bara att rösta på den andra filmen i såna fall. :)

Kul att så många röstar på Avsked! Bra film.

Väldigt kul. :)

Edited by Wylie Times, 25 January 2011 - 23:38.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#105 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 January 2011 - 23:40

Annars är det ju bara att rösta på Avsked. Eller hur, Georgia? ;)

:blink:

@Georgia: tänk att få se en recension skriven av dig om en asiatisk film som även är ett drama! Wow. Vore nåt. :lol:

:lol2: Dagens skämt eller :lol2:

Fast jag skrev en liten recension om ett medeltida drama häromdagen, så helt omöjlig kanske jag inte är :P

Edited by Georgia, 25 January 2011 - 23:51.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#106 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 January 2011 - 23:48

Mitt hyper snabba torrent program (som även stryper internet totalt när det är igång) är redan klar med Daybreakers så jag hade tänkte se den iallafall. Sedan får jag se hur det blir med den andra imorgon.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#107 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 January 2011 - 08:26

Daybreakers är bland de sämsta filmer som producerats under förra året. Ett coolt koncept slarvas bort och den tiden som jag spenderade på att se den får jag aldrig tillbaka. Fy f*n vilket skräp. Därför var valet rätt enkelt, även om jag inte sett Avsked så kan den inte vara sämre i alla fall.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#108 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 January 2011 - 10:02

:rant:

säger väl allt ;)

Håller med Georgia. Jag skulle aldrig kolla på en utländskfilm som ej är på engelska.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#109 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 January 2011 - 12:53

Du får väl köra dubbning på engelska. ;)

Nyfiken fråga: gäller det ALLA utländska filmer? Även europeiska som t ex franska filmer?

#110 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 January 2011 - 13:04

Men för sjutton GG, nu börjar du låta som en amerikan... "Undertexter? Aldrig!" :P

Själv tycker jag det är uppfriskande med film på andra språk då och då. :) Speciellt i dessa remakes tider är det kul att mindre populära produktionsländer håller hög klass.

Edited by XC, 26 January 2011 - 13:04.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#111 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 January 2011 - 13:12

Precis, XC! Och tänker man sådär så kan man inte heller gnälla på att Hollywood gör remakes av "Låt den rätte komma in" och Millenium-filmerna. Jag menar, om man inte själv orkar med en film med ett annat språk, hur ska man kunna begära att andra ska göra det?
*Hockey och superhjältar*

#112 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 26 January 2011 - 13:53

Jag tittar inte mycket på ej engelskspråkiga filmer, men det händer ju helt klart. Men i detta fall med japanska Avsked så fann jag ingen svensk undertext endast engelsk. Det blir för jobbigt för mig tyvärr :( Annars hade jag självklart sett den :)

Winter is Coming

#113 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 January 2011 - 18:28

Precis, XC! Och tänker man sådär så kan man inte heller gnälla på att Hollywood gör remakes av "Låt den rätte komma in" och Millenium-filmerna. Jag menar, om man inte själv orkar med en film med ett annat språk, hur ska man kunna begära att andra ska göra det?

Håller helt med Kermit här (bortsett från att jag försöker låta bli att klaga på remakesen då).

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#114 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 January 2011 - 18:37

Vad menar du där? Jag menar att om man inte orkar se på filmer på andra språk än svenska eller engelska (eller här, väljer att rösta emot dem) så borde man inte klaga på om det görs remakes på våra svenska filmer heller. Menar du samma sak?

#115 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 January 2011 - 20:28

Sherlock Holmes. För att jag är ett fan av genre-filmer. ;)

Good one. :thumbsup:

#116 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 January 2011 - 00:15

Vad menar du där? [...] Menar du samma sak?

Japp. :)

Med addendumet att jag inte tycker remakes nödvändigtvis behöver vara dåliga (en åsikt jag är rätt ensam om i allmänhet).

#117 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 January 2011 - 01:08

Så länge jag inte har sett originalet och det är bra gjort så har inget emot remakes. Det är när jag har sett originalet som det ställer till problem för mig. Därför undviker jag såna konflikter numera om det inte är en radikalt annorlunda remake.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#118 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 January 2011 - 07:23

Vad menar du där? [...] Menar du samma sak?

Japp. :)

Med addendumet att jag inte tycker remakes nödvändigtvis behöver vara dåliga (en åsikt jag är rätt ensam om i allmänhet).

De behöver inte vara dåliga. Ta Millenium-filmerna som exempel, jag tror att de har en stor chans att bli bättre än "våra" filmer. Daniel Craig ser ut mer som Blomkvist beskrivs i boken och dessutom är David Fincher en mycket bra regissör. Men...många remakes blir ändå sämre.

#119 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 January 2011 - 07:34

Det största problemet i dagsläget är, imo, idétorkan som verkar råda i drömfabriken. Det blir otroligt uttjatat med remakes hit och dit. Går troll i det. För som ni konstaterar så betyder inte en remake automatiskt dålig film. Klart det är svårt att se en remake av en favoritfilm. Själv blev jag bestört när jag hörde talas om planerna på en remake av min favoritfilm The Thing. Tack och lov så handlade det i slutändan om en prequel. Puh.

Pst. Jag är förvånad att Sentinel inte gick emot strömmen som brukligt och röstade emot Sherlock som hittills har alla rösterna... :P

Edited by Synon, 27 January 2011 - 07:35.

#120 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 January 2011 - 07:43

Ja, nu är det otroligt mycket remakes och prequels. Det handlar till och med om att göra remakes eller reboots på adaptioner ifrån andra medier! Det säger ju en hel del såklart, men man bedömer det ju fortfarande från fall till fall. Vad tyckte man om originalet? Vilka är inblandade? Skulle t. ex Paul W.S. Anderson göra en remake på någon film jag gillar skulle jag inte vara nöjd...

#121 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 January 2011 - 08:11

Jag håller med om att det är lite synd att det finns så lite utrymme för fantasi och kreativitet, att man satsar på säkra kort istället med remakes. Men jag försöker som människa vara mer positiv än tidigare och friar därför hellre än fäller. Precis som jag gillade originalet kommer en ny generation älska remaken. Klart dem ska få göra det. Sedan vill jag inte heller döma bort en film innan jag sett den, fördomar om filmer förstör vad som eventuellt skulle kunnat bli en njutbar film. Samt nummer tre: jag är fascinerade av adaption och remakes och vad för olikheter som man gör (för att jämför med musik: en cover som är lik originalet är inte tilltalande, men det är först då man gör något eget av det som det blir riktigt intressant). Nåja, det var ju en sidostickare som kallas duglig, men innan vi återvänder är jag bara tvungen att säga en sak:

Paul W.S. Anderson! :wub:

Synon: :lol2:

Nej, i år har jag ingen sådan agenda. Det var förra året. Sherlock Holmes är dessutom en film jag skulle kunna tänka mig att vilja se, men som jag faktiskt inte sett ännu.

#122 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 January 2011 - 08:33

Kanske lite långt att gå och dra det till en mänsklig egenskap, man kan vara rätt snäll och glad även om man inte gillar allt Hollywood spottar ur sig. ;)
Visst finns det en tendens att överreagera på bland annat filmer, särskilt på forum på internet, där stämningen kan bli riktigt laddad på flera sätt. Men det är ju inte direkt alla som säger "måtte den eller den råka illa ut, han våldtog min barndom", utan man kan helt enkelt gnälla på att det inte ser lovande ut eller inte är en bra film. Det har man sin fulla rätt att göra, och förhoppningsvis kan uteblivna intäkter och dåliga recensioner ibland påverka filmbolag att göra annorlunda. Fox verkar ha släppt sina Aliens vs. Predators nu (som verkligen var att kissa över TVÅ franchises) och t. om Michael Bay säger i alla fall att Transformers 2 kanske inte var så lyckad och att de har lärt sig. Visst faen får och ska man gnälla också.

#123 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 January 2011 - 09:05

Visst får man kritisera saker, men gör det då med insikt om vad du kritiserar (som t.ex. du kritiserar Transofrmers 2 - du såg den innan du kritiserade den och har pekat ut vad i filmen som inte fungerade för dig). Det är dock ALLTID mer konstruktivt och trevligare att vara positiv än negativ. Det står jag för.

#124 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 January 2011 - 09:21

Äh, visst får man reagera och uttrycka farhågor också. Det kan vara ganska skönt att få ur sig lite gnäll, och det kan då vara skönt att ha fel. Jag var t. ex tveksam (inte upprörd) till Heath Ledger som Jokern, men ack så fel jag hade. Och vad bra att jag hade det! Jag är också tveksam till den nya Spider-Man, men jag vill ju självklart mest av allt ha fel där. Visst är det trevligare att vara positiv, men lite gnäll måste man få ur sig ibland också utan att det ska bli en större sak av det. Jag menar, det är skitbra att vara konstruktiv, men vi som inte gör filmerna kan ju få spy lite galla ibland också (så länge vi gör det på ett någorlunda civiliserat sätt) utan att bli dömda för det. Det kan vara rätt skönt trots allt.

#125 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 January 2011 - 09:34

Visst kan man, visst får man. Men för mig är det alltid bättre att vara positiv, än negativ. Du tycker annorlunda, fine by me. 'nuff said!