Jump to content

Photo

Friday the 13th Party!

• Please log in to reply
108 replies to this topic

#101 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 June 2011 - 11:16

Håller med om att de borde få lite cred för sitt försök till att hitta på något helt nytt för att blåsa liv i franchisen. Men de kanske blev så ivriga över den höga budgeten och alla effekter de kunde få till så de glömde bort manuset? :)

Och Freddy vs Jason: precis som du skriver så måste man vara ett superfan för att kunna uppskatta denna film.

Ska bli kul att få läsa vad ni andra tycker om filmen.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#102 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 June 2011 - 22:34

Så var det då - äntligen - dags för den sista filmen i franchisen. Puh. Erkänner att jag känner mig en aning mätt på allt vad Jason och Chrystal Lake heter. :P

Friday the 13th (2009)

Jag såg den 2009 och hittade mitt extremt korta omdöme om den här på forumet (förklaringen tordes vara att jag skrev om ett gäng filmer samtidigt och iddes väl inte brodera ut det alltför mycket :)):
"Några hyfsade skådespelare, några..eh..mindre bra. De första 50 min innehöll några bra och ruggiga scener, men sen hafsades filmen ihop och blev ointressant. " Kort och koncist.

Efter omtitten, och med franchisen i bagaget, tycker jag lite annorlunda om filmen. Den är inte alls lika spännande och ruggig som jag tyckte då. Jag fick mer känslan av en trött film där någon halvhjärtat försökte damma av Jason. Inget fel på foto och effekter (allt krut lades väl här), bristen var manuset. Plus de bleka skådespelarna (men det är ju tyvärr ingen nyhet i denna franchise). Ja, regin var väl inte heller på topp. Det som rimmade sämst med Jason var väl att han höll Whitney fången och vid liv. Varför? För hon hade ju varit där ett tag när han såg medaljongen hon bar vilket kunde förklarat varför hon hölls vid liv. Men vad var det som gjorde att han innan dess inte tog livet av henne sin vana trogen? Mycket märkligt. Det bästa med filmen var nog att vi fick en förklaring till hur han kunde röra sig så snabbt mellan olika platser. Och faktiskt ett plus att de höll sig till grundstoryn - ungdomar, naket, sex - och att det även fanns en story här. Trots sina brister, men ändock. :)

...

Finns även tråd till filmen för de nyfikna.

Men Crusader: var håller du hus? Du brukar ju vara den förste att se filmerna som ligger i pipen? :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#103 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 June 2011 - 16:59

Freddy Vs Jason

Märkligt alltså, så här dålig minns jag denna film inte alls som. Jag börjar undra om jag på något sätt blandat ihop den med någon annan men så kan det väl ändå inte vara? Hursomhelst så var det här en riktig soppa. Manuset är ju ett skämt, i bästa fall verkar det nerklottrat över en kafferast, skådespelarna verkar ointresserade och själva storyn mellan Freddy och Jason händer det inte skit med förrens på slutet, då är det ju i alla fall lite underhållande när de båda går loss på varandra men på det stora hela så är detta ganska kasst.

4/10

Jag känner inget direkt sug på att se filmen från 2009 nu heller, den är ju ungefär lika dålig den och dessutom börjar man känna sig mätt på Jason.

Winter is Coming

#104 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2011 - 17:22

Du kanske var på riktigt gott och förlåtande humör den gången du såg den? :P Riktigt kackig var den. Hoppar du remaken alltså? Som jag skrev så är jag också väldigt mätt på allt vad Jason heter. Den här franchisen är inte så pass stabil och bra att man direkt orkar hålla ångan uppe när man ser den så jag är väldigt nöjd att jag stod ut til' the bitter end. Skönt att ha sett denna omtalade franchise också för den delen. Men ännu skönare att kunna fokusera på lite andra filmer nu. Finns ett gäng att beta av.

Hoppas ni andra inte gett upp?

#105 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 June 2011 - 17:47

Förhoppningsvis har min filmsmak utvecklats sen jag såg den senast, när jag var i tonåren såg jag i princip bara action och skräckfilmer. Och remaken tror jag att jag struntar i som sagt, var inte så jättelängesen jag såg den och den var en stor besvikelse och jag orkar inte med en sån film just nu.

Winter is Coming

#106 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 June 2011 - 20:46

Ja, det kan ju vara förklaringen. Jag märker ju själv att min filmsmak förändrats genom åren.

Kul att du hängde med så pass länge iaf. Fått någon ny favorit?

#107 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 08 June 2011 - 20:27

Här kan läsa vad jag tyckte förra gången… jag såg denna… eh.. film. :)

Friday the 13th

Nu har jag en relation till Jason, vilket jag inte hade när jag såg den här remaken första gången. En rätt ansträngd relation för övrigt, då jag knappast blivit mer av ett fan, utan snarare insett att jag inte missat så himla mycket. Plus att vissa uppföljarna med förlov sagt ibland varit rätt sega att ta sig igenom.

Nåväl, remaken då. Ja, mer pengar och jämfört med övriga delar av franchisen mer kohesion. Full av blinkningar och referenser till tidigare uppföljare (såklart) och på det hela är detta nog det bästa man kunde göra med materialet. Lite roligare nu när man sett alla och inser att allt det jag inte gillade förra gången är det som härrör ur franchisne och inget filmen i sig kan lastas för. :) Alltså sex, tuttar, knark etc. Även om tuttarna i remaken är av silikonvarianten.

Men det är ingen vidare film som film sett, tempoproblem, oklart kameraarbete och bildberättande. Nog kunde de gjort det bättre tekniskt.

Filmen är för lång, Jason en slags supermördare med grymma "weaponskills" och ingenstans finns det ens lite charm, vilket tidigare filmer stundtals haft. Framförallt är porträttet av Jason (som i och för sig alltid varit väldigt plastiskt och helst styrts av vad varje enskild uppföljare velat) är inget jag gillar.

Nej, med denna film lämnar jag F13 därhän och har ingen lust att se remaken en tredje gång. :) Och lär knappast se om någon av de andra filmerna i rappet heller… :)

Edited by dukeofnewyork, 08 June 2011 - 20:47.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#108 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 June 2011 - 20:54

Sant som du skriver att ska det vara naket och sex så ska det vara gjort med viss finess och inte som det här exemplet. Hade förträngt scenen där hon drar isär skjortan och börjar olja in sina silikonbröst bara så där - gosh. Och sexscenen därefter. Jäkligt lång var den också. Tänkte: kan inte Jason komma snart så vi kan gå vidare till nästa scen, tack. :P

#109 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 June 2011 - 08:57

Men Crusader vart har du tagit vägen?? Har du glömt bort de sista filmerna? :P