Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney

• Please log in to reply
308 replies to this topic

#101 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 August 2011 - 13:44

En sak jag har reflekterat över är Disneys förtjusning för hjältar från musvärlden. Förutom Bernard & Bianca, har vi både Basil Mus (riktigt bra film, vill jag minnas) och Räddningspatrullen. (Finns det fler exempel?) Det känns lite som att det alltid ska finnas några gnagare som kämpar för rättvisan. Efter Basil, tar B&B över, och när de har pensionerats, kommer Piff & Puff. (Ja, det kan väl finnas argument mot den uppfattningen, men... Ändå!)

För övrigt var en Disney-film-kväll planerad till i söndags, men den blev inställd på grund av... eh... logistikproblem. Hoppas dock på att jag ska lyckas övertyga en ny sammanslutning av människor om att vi borde se på Tarzan.

Hoppas att du gör ett nytt försök med att få till en Disneyfilm-kväll framöver, Den Gröne Hämnaren. Jag har både Tarzan (sett tidigare) samt Mästerdetektiven Basil Mus (aldrig sett tidigare) liggandes hemma. Extra nyfiken är jag på att se Basil Mus. Jag har hört många säga att den är riktigt bra.

---

Bolt

Det här är en film som jag har velat se länge men som jag först nu kommer till skott med att göra. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. För detta är en väldigt bra film på alla plan. Jag vet egentligen inte vad det är som gör att jag inte gav den högsta betyg på t ex filmtipset, men det har väl med min ovilja att betygsätta filmer över huvud taget att göra. Men jag kan bjuda till lite och i varje fall ge filmen ett riktigt positivt omdöme här i vår Disneytråd. Först och främst så gillar jag skruvbollen som man bjuder på inledningsvis i handlingen. Jag vill inte gå in på detaljer för det är trevligare att upptäcka dom själv när man ser filmen. Jag bara understryker hur häftig och passande som början av filmen är. Sedan blir det åka av under hela filmens gång och det är både ett spännande och riktigt roligt äventyr som vi för följa med på. Bolt visar sig ha oanade talanger och dessa kommer väl till användning. Karaktären är verkligen charmig och gullig. Dessutom har han skinn på näsan vilket behövs. Med sig på sitt äventyr så har hunden Bolt den minst lika söta och colla katten Mittens (kallad Strumpan på svenska) och hamstern Rhino (kallad Roffe på svenska). -Ja, jag såg faktiskt filmen med originaltal denna gång. Främst för att jag inte hade något val. Handlingen har även en sidoberättelse där man får följa Penny (Bolts matte) samt diverse karaktärer knutna till tv-serien dom Penny och Bolt medverkade i då filmens handling började. Sedan måste jag slå ett slag för filmens duvor som är hur coola som helst. Just att handlingen tar en oväntad vändning i början av filmen är något som den bara mår bra av. Hade den fortsatt som det var tänkt så hade den nog fortfarande varit bra men inte lika bra som den blev nu. Utöver handlingen så är karaktärerna riktigt bra skrivna. Dom har mycket humor och dom är riktigt smarta. Filmen är dessutom väldigt fint animerad. Röstskådespelarna är bra. Malcolm McDowell är som klippt och skuren i rollen som Dr. Calico. Synd att den karaktären inte var med mer, även om jag förstår varför. John Travolta och Miley Cyrus är överraskande bra i rollerna som Bolt och Penny. Speciellt den sistnämnde. Kort och gott så är det här en väldigt bra film som jag får se till att köpa framöver.

I samband med den här filmen så såg jag även kortfilmen Super Rhino som var medioker. För kort (som vanligt) och händelselös. Den är dock lika snyggt animerad som huvudfilmen.

Lejonkungen

Den här filmen har jag sett hur många gånger som helst och jag tröttnar aldrig på att se om den. Den tillhör också en av mina absoluta favoriter bland Disneys tecknade klassiker. Jag hade tänkt att spara dom till sist men känner att det var bättre att blanda lite mer mellan nytt som gammalt än vad jag har gjort tidigare. Den här filmen har allt. En massa skön humor, nagelbitande spänning, fartfylld dramatik, sorgliga scener, coola karaktärer, bra dialog, fantastisk musik, duktiga röstskådespelare (där den svenska dubben slår originaltal med hästlängder), och filmen är väldigt vackert tecknad. En klassisk film om det goda mot det onda som är väldigt tilltalande. Man tar till sig alla filmens karaktärer, även dom som tillhör filmens mer elaka gäng. För att det ena ska finnas så behövs även motsatsen. Här har man verkligen lyckats bra med balansen i karaktärerna. Jag har flera favoriter bland karaktärerna. Hyenorna Shenzi, Banzai och Flin är svåra att motså om vi pratar om dom som är elaka. Speciellt Flin är ju riktigt häftig. Simba är ju självklar bland dom snälla karaktärerna, även om jag uppskattar en mindre aktiv karaktär som t ex Rafiki. Och sedan får man väl även lov att nämna filmens radarpar i Timon och Pumba. Även om jag tycker att det kan bli lite för mycket av det goda ibland. Handlingen är som sagt på topp och mycket väl utförd. Visuellt så är filmen väldigt vacker och den står sig bra än. Minns jag inte helt fel så var väl det här den första traditionellt tecknade Disneyfilmen som drog nytta av att datoranimation var på framfart. Tror till och med att det är några scener i filmen som är helt datoranimerade, men jag ska inte svära på att det är så. Musiken i filmen är helt fantastisk, både i original samt dom översatta sångerna. Jag skulle vilja ha musiken till den här filmen, gärna då i både original samt översatt. Så jag får se mig om efter det sedan. Dessutom borde jag köpa mig en ordentlig utgåva av den här filmen, kanske rent av på Blu-ray om det finns en sådan. För den här filmen ser jag om ofta och kommer att fortsätta göra så även i framtiden. Jag har sett den första uppföljaren och den ska jag se om sedan. Jag har även skaffat den tredje filmen och ser med spänning fram emot att ta reda på om hurvida den är bra eller ej. Den andra filmen har jag för mig var rätt bra för att vara en uppföljare.

Edited by Piranhaconda, 24 August 2011 - 13:49.

#102 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 24 August 2011 - 14:50

Lejonkungen

Jag diggar Timon och Pumbaa. :D

Dessutom borde jag köpa mig en ordentlig utgåva av den här filmen, kanske rent av på Blu-ray om det finns en sådan.

Är på gång.

#103 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 August 2011 - 16:14

Lejonkungen

Jag diggar Timon och Pumbaa. :D

Jag diggar också dom, även om jag för första gången igår upplevde en viss mättnad av deras upptåg. Men det var säkert bara något tillfälligt. Dom har ju en massa scener i filmen som är riktigt roliga. Jag skrattade gott åt när Timon t ex försökte övertala Simba om att äta det som erbjuds i det vilda. Det såg inte så gott ut och det hjälpte ju inte direkt när han hittade en insekt, klämde lite på den och konstaterade att det var en med fyllning. :urk: :lol2:

När du nu ändå är inne i tråden och skriver (wohooo! :)) så måste jag passa på att fråga dig om vilka favoriter du har bland Disneyfilmerna? Jag har märkt att du också tycker om dom filmerna och även mycket annat tecknat också.

Dessutom borde jag köpa mig en ordentlig utgåva av den här filmen, kanske rent av på Blu-ray om det finns en sådan.

Är på gång.

Bokad!

Tusen tack för det tipset. :thumbsup:

Edited by Piranhaconda, 24 August 2011 - 16:15.

#104 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 25 August 2011 - 05:15

När du nu ändå är inne i tråden och skriver (wohooo! :)) så måste jag passa på att fråga dig om vilka favoriter du har bland Disneyfilmerna? Jag har märkt att du också tycker om dom filmerna och även mycket annat tecknat också.

Mina favoriter är nog Aladdin, Micke och Molle, Skönheten och odjuret, Djungelboken, Robin Hood och Ringaren i Notre Dame.

#105 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 August 2011 - 09:41

den svenska dubben slår originaltal med hästlängder

Erinrar mig att jag har sett den på engelska någon gång. Den versionen var nog också bra, tror jag, men det är ju svårt att slå Jan Rippe och Peter Rangmar. Enligt vad jag hört gjordes det någon topplista av de olika dubbningarna av Timon & Puumba. Den svenska kom på sjätte plats eller något så'nt.

Minns jag inte helt fel så var väl det här den första traditionellt tecknade Disneyfilmen som drog nytta av att datoranimation var på framfart. Tror till och med att det är några scener i filmen som är helt datoranimerade, men jag ska inte svära på att det är så.

När Bernard & Bianca i Australiten kom, pratades det om att de hade datorer till hjälp för att få fram perspektiven, så det ansågs väl vara nytt på något vis då, men redan i Mästerdetekiven Basil Mus finns det åtminstone en scen där datorn tydligt har varit inblandad.

#106 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 August 2011 - 13:45

Nu när Erika har svarat på min fråga så kanske ni andra vill göra det med. Vilken eller vilka är era absoluta favoriter bland Disneys tecknade filmer? :)

Mina favoriter är nog Aladdin, Micke och Molle, Skönheten och odjuret, Djungelboken, Robin Hood och Ringaren i Notre Dame.

Intressant val. Tack för att du delade med dig. :) Robin Hood håller jag som den bästa Disneyfilmen någonsin. Jag tycker även mycket om Alladin. Djungelboken är inte riktigt lika bra längre som när jag såg den som ung. Micke och Molle har jag inte sett än. Skönheten och odjuret minns jag inte riktigt hur den var men av den anledningen så blir det kul att se om den sedan. Samma sak med Ringaren i Notre Dame.

Flera av dom jag minns som väldigt bra behöver jag se om för att avgöra om dom fortfarande är så.

Dom jag är säkra på är i varje fall. Robin Hood. Filmen har allt och dessutom har jag alltid tyckt om Robin Hood i alla dess former. Dubben är den bästa som jag hittills har hört till en Disneyfilm. Lejonkungen för att även den filmen är så jämn och har allt man vill se i en bra tecknad film. Dubben är guld värd. Aristocats för att katter är oerhört coola och egensinniga djur och denna film lyfter verkligen fram det med buller och bång. Dessutom är musiken superb. Herkules för att det är ett sjutusans äventyr även fyllt med en massa humor. Av exakt samma anledning tycker jag om Alladin.

Andra filmer som jag minns som bra men där jag är lite mer osäker nu då jag inte har sett om dom på många år är Oliver & Gänget, Skönheten och Odjuret, Alice i Underlandet, Mulan, och så några till som jag har på listan i det första inlägget. En del av dom andra är sådana som är bra men kanske inte mina absoluta favoriter. En del har jag inte sett tidigare så det blir trevligt att göra sedan.

Erinrar mig att jag har sett den på engelska någon gång. Den versionen var nog också bra, tror jag, men det är ju svårt att slå Jan Rippe och Peter Rangmar. Enligt vad jag hört gjordes det någon topplista av de olika dubbningarna av Timon & Puumba. Den svenska kom på sjätte plats eller något så'nt.

Då kan man ju undra vem den listan gjordes av och för. För mig som inte behärskar så många språk så blir ju en lista över dubbar på andra språk än dom jag behärskar rätt intetsägande. Men det kanske inte är så för andra. :)

Jag brukar roa mig ibland med att se Disneys tecknade klassiker med originaltal men det brukar sällan fungera. Oftast är det dom mer nya filmerna som kan göra det, men sällan klassikerna. Antar att det beror på att man är uppväxt med en svensk dubb av dom filmerna.

Även Multilanguage-filmer som Erika tipsar om i detta inlägg är trevligt att se och lyssna på.

Minns jag inte helt fel så var väl det här den första traditionellt tecknade Disneyfilmen som drog nytta av att datoranimation var på framfart. Tror till och med att det är några scener i filmen som är helt datoranimerade, men jag ska inte svära på att det är så.

När Bernard & Bianca i Australiten kom, pratades det om att de hade datorer till hjälp för att få fram perspektiven, så det ansågs väl vara nytt på något vis då, men redan i Mästerdetekiven Basil Mus finns det åtminstone en scen där datorn tydligt har varit inblandad.

Jag verkar ha fått det om bakfoten. Kan det vara så att Lejonkungen är den första som gjorts helt med hjälp av datorer?

#107 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 August 2011 - 14:54

Pixar levererar en till riktigt bra och tänkvärd film. Den här känns betydligt mer vuxen på sina ställen än vad deras tidigare filmer någonsin har gjort. Men den behåller trots allt den lekfullhet som deras filmer är kända för. Jag fastnade för följande scen som jag tycker tillhör det absolut vackraste som Pixar hittills har gjort. Den visar ju på att även det mest vardagliga i livet kan bli till ett äventyr om man bara vill. Filmen är mycket fint animerad och Pixar är ju experter på sådant här. Men det är trots allt handlingen och dess karaktärer som man tar med sig efter att ha sett den här filmen. Man tar till sig dom flesta och i slutänden så finner dom sig själva efter att ha gått vilse i livet under en längre tid. Jag gillar blandningen av känslor i filmen. I allt från humor och ilska till den glädje och nedstämdhet som Carl och Russell manifesterar. Det gör karaktärerna extra levande. Den här filmen är väl det närmsta "slice of life" som en animerad film från dom större filmbolagen har kommit dom senaste åren. Annars brukar det främst vara dito från andra länder som klarar av sådana saker. Det är skönt att se hur Pixar har tänkt till lite extra för en gång skull. Avslutningsvis vill jag slå ett extra slag för filmmusiken som Michael Giacchino står för. Karln är ett geni, så enkelt är det. Jag har nu sett ett antal filmer och tv-serier där han har skapat musiken och jag har aldrig blivit besviken och han överträffar alltid sig själv.

Med på utgåvan så medföljde kortfilmerna "Partly Cloudy" som är riktigt bra i all sin enkelhet. Rolig och vacker. Den andra kortfilmen "Dug's Special Mission" var inte hälften så bra då den nöjer sig med att se bra ut och förmedlar inte mycket mer än så.

#108 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 August 2011 - 09:02

Håller med helt och hållet om att Upp kanske är en av de bästa filmerna som Pixar gjort. Och den där scenen är superfin.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#109 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 26 August 2011 - 12:56

Dom jag är säkra på är i varje fall. Robin Hood. Filmen har allt och dessutom har jag alltid tyckt om Robin Hood i alla dess former. Dubben är den bästa som jag hittills har hört till en Disneyfilm. Lejonkungen för att även den filmen är så jämn och har allt man vill se i en bra tecknad film. Dubben är guld värd. Aristocats för att katter är oerhört coola och egensinniga djur och denna film lyfter verkligen fram det med buller och bång. Dessutom är musiken superb. Herkules för att det är ett sjutusans äventyr även fyllt med en massa humor. Av exakt samma anledning tycker jag om Alladin.

Andra filmer som jag minns som bra men där jag är lite mer osäker nu då jag inte har sett om dom på många år är Oliver & Gänget, Skönheten och Odjuret, Alice i Underlandet, Mulan, och så några till som jag har på listan i det första inlägget. En del av dom andra är sådana som är bra men kanske inte mina absoluta favoriter. En del har jag inte sett tidigare så det blir trevligt att göra sedan.

Robin Hood har ju många härliga (och odödliga) repliker som t.ex. den här, den här och den här. En annan klassiker är ju Mot Sherwoodskogen. :D

Herkules och Aristocats (den här låten är härlig!) är ju också rätt härliga. Jag har inte sett Lejonkungen på år och dar, men jag gillar duon Timon och Pumbaa och så låtarna förstås. Filmen släpps ju snart igen på dvd och blu-ray så jag får nog ta och köpa den. Aladdin har också många härliga låtar och jag gillar de flesta av filmens karaktärer.

Jag såg om Oliver & gänget för ett par veckor sedan och fann den fortfarande underhållande. Jag tycker fortfarande mycket om Skönheten och odjuret, och som tidigare sagt (skrivet) så tillhör den mina favoriter bland Disneys filmer, men det ska inte förnekas att den har sina skönhetsfläckar. Det förekommer inkonsekvent animation, logiska luckor och Gaston är en otroligt blek skurk. Jag gillar heller inte att de har lagt in en ny scen/musikalnummer. Den här nya scenen/musikalnumret tillkom 2001 och låten är egentligen ganska trevlig, men det blir helt enkelt för mycket sång (den är mellan två andra låtar) och känns enbart seg så jag brukar spola förbi den scenen/musikalnumret.
Jag har sett Alice i Underlandet en gång i tiden och vill minnas att den var ganska bra. Jag måste försöka se om den vid något tillfälle. Däremot har jag aldrig riktigt tyckt om Mulan, men jag tycker om den här låten. :)

Edited by Erika, 26 August 2011 - 13:06.

#110 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 August 2011 - 13:13

Av dem som jag sett så är jag väldigt förtjust i Robin Hood (givetvis), Oliver & Gänget, Svärdet i Stenen, Taran och Kitteln, Lejonkungen, Bernard & Bianca och Alladin. Gillar också Aristocats, Lilla sjöjungfrun, DuckTales-filmen och Snövit.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#111 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 August 2011 - 14:46

Av dem som jag sett så är jag väldigt förtjust i Robin Hood (givetvis), Oliver & Gänget, Svärdet i Stenen, Taran och Kitteln, Lejonkungen, Bernard & Bianca och Alladin. Gillar också Aristocats, Lilla sjöjungfrun, DuckTales-filmen och Snövit.

Tack XC. Kul att veta vilka filmer som du har som favoriter. :)

Vi delar flera favoriter vet jag. Lite mer ingående reflektioner kring dom kan du läsa i mitt svar på Erikas inlägg. Du har väl även kvar att se en hel del filmer?

Svärdet i Stenen minns jag inte speciellt bra. Men jag borde tycka om den med tanke på att filmens handling är en sådan som tilltalar mig. Jag ska inte svära på det, men det är säkert än 10 år sedan jag såg filmen senast. Om ens det räcker. Så den här blir extra kul att få se om sedan.

DuckTales-filmen såg jag på bio en gång i tiden. Och den gillar jag verkligen. Tv-serien var extremt beroendeframkallande som jag minns det och när en långfilm sedan kom på tal så var lyckan gjord. Och jag blev defintivt inte besviken av den.

Taran och den magiska kitteln minns jag att jag blev väldigt förvånad över. Just för att jag tyckte att den skiljde sig markant åt från andra av Disneys tecknade klassiker. Den är väl helt utan sång vill jag minnas och har även en mörk och mer vuxen handling. Jag tror att det är den här som jag under tiden jag såg filmen, började undra om det verkligen var Disney som hade gjort den. Men det är trevligt att en del av deras filmer faktiskt sticker ut lite mer än andra.

Snövit har jag aldrig sett. :blush: Men jag skulle verkligen vilja göra det om jag kan få tag på den. Som du ser i listan i det första inlägget så är det en del av Disneys absoluta klassiker som jag aldrig har sett. Utöver den här även Törnrosa och Askungen. Undrar varför egentligen man det har väl aldrig blivit av helt enkelt.

Robin Hood har ju många härliga (och odödliga) repliker som t.ex. den här, den här och den här. En annan klassiker är ju Mot Sherwoodskogen. :D

Herkules och Aristocats (den här låten är härlig!) är ju också rätt härliga. Jag har inte sett Lejonkungen på år och dar, men jag gillar duon Timon och Pumbaa och så låtarna förstås. Filmen släpps ju snart igen på dvd och blu-ray så jag får nog ta och köpa den. Aladdin har också många härliga låtar och jag gillar de flesta av filmens karaktärer.

Jag såg om Oliver & gänget för ett par veckor sedan och fann den fortfarande underhållande. Jag tycker fortfarande mycket om Skönheten och odjuret, och som tidigare sagt (skrivet) så tillhör den mina favoriter bland Disneys filmer, men det ska inte förnekas att den har sina skönhetsfläckar. Det förekommer inkonsekvent animation, logiska luckor och Gaston är en otroligt blek skurk. Jag gillar heller inte att de har lagt in en ny scen/musikalnummer. Den här nya scenen/musikalnumret tillkom 2001 och låten är egentligen ganska trevlig, men det blir helt enkelt för mycket sång (den är mellan två andra låtar) och känns enbart seg så jag brukar spola förbi den scenen/musikalnumret.
Jag har sett Alice i Underlandet en gång i tiden och vill minnas att den var ganska bra. Jag måste försöka se om den vid något tillfälle. Däremot har jag aldrig riktigt tyckt om Mulan, men jag tycker om den här låten. :)

Jag tycker definitivt att du ska köpa Lejonkungen när den släpps nu igen. Så kan du återuppleva den filmen om och om igen precis när du vill.

Utan att överdriva och skryta (alltför mycket ;)) så kan jag nog hela dialogen från Robin Hood utantill. Dels har jag sett filmen många gånger men sedan så hade jag filmen som ljudbok/musikkassett (minns ej riktigt vad man kallade dom för, men du vet nog vad jag menar) och det gjorde sitt till att memorera allt man hörde.

Filmen har verkligen många odödliga scener och dina förlag är alla guld värda. Kul att se att det fanns sådana klipp online. Andra scener som jag också gillar är när Broder Tuck får nog och visar Sheriffen i Nottingham var skåpet ska stå. Eller när dom stoppar ner Sir Väs i en öltunna och han blir berusad. Eller varför inte när han med hjälp av sig själv och en ballong likt en helikopter snokar om dom andras förehavanden. Scenen dom brukar visa varje jul är guld värd. Speciellt när Sir Väs ligger i sin lilla vagga och snarkar. Så söt han är då. Och scenen efter när hans tunga kittlar Prins John tass är rolig. Märks det att jag diggar Sir Väs? :P Men filmens alla karaktärer är ju störtsköna egentligen. Eller ja, hela filmen är perfektion ut i fingerspetsarna och odödlig. Jag hade tänkt att se den filmen sist men allt prat gör mig bra sugen på att se den senare ikväll bara för det. Svårt att hålla mig.

Oliver & gänget såg jag faktiskt på bio en gång i tiden och hade en mycket trevlig stund med den. Dessutom minns jag att Mc Donalds på den tiden (kanske även nu?) alltid hade figurer varje gång det kom en ny Disneyfilm och dom samlade jag på då. Jag har dessutom alla kvar (här kastas inget med affektionsvärde). Så den filmen blir spännande att se om för att ta reda på om den fortfarande är bra. Jag tror inte att jag har sett om den sedan visningen på bio. Och har jag gjort det så är nog dom gångerna lätträknade.

Aristocats upptäckte jag ganska sent i livet men det var kärlek i första ögonkastet. Dels för att jag gillar katter, men även för att filmen är så bra gjord. Låten som du länkar till har ett skönt gung och det är svårt att förneka hur coola katterna i filmen är. B)

Herkules har jag inte sett på bra många år så jag minns inte om den filmen har så mycket musik. Men den har andra saker som är bra. Jag gillar hjältesagor och den här blev riktigt bra. Dessutom så tycker jag att filmens komiska radarpar Skrik och Panik är roliga. Kanske inte i samma klass som Timon & Pumba, men det är bra nära. Och sedan kommer jag ihåg att jag tyckte mycket om dubben av filmen.

Alladin minns jag främst för att den var så extremt rolig. Den filmen fick mig alltid att skratta när jag såg den som yngre. Det gör den säkert nu med skulle jag tro och precis som många andra av filmerna som jag har tänkt att se, då har jag inte sett om en del av dom (denna inkluderad) på många år. Då det är ju med en skräckblandad förtjusning som man gör det. För tänkt om man inte tycker om filmerna längre. :ph34r:

Skönheten och odjuret är en verklig klassiker. Och en väldigt vacker film, sett till mycket i filmen men specifikt handlingen. Den är ju av sådan art att den har gett oss många filmer på temat under åren och framtiden lär ju säkert erbjuda åtskiliga filmer på temat. Jag kommer ihåg när filmen dök upp igen med den där nya scenen. Jag minns dock inte vad jag tyckte då jag såg om filmen med den, men i regel är jag emot när man går tillbaka och ändrar om eller lägger till saker i filmer. Ibland blir det bättre men mer ofta dess raka motsat. Jag antar att du som mig är tveksam till att Disney nu går tillbaka och konverterar flera av sina klassiker för att visa upp dom i 3D framöver? Mer trevligare ska det då bli att se om den här filmen sedan. Det är ju en av dom filmerna där jag är nyfiken på vad jag tycker om filmen nu.

Alice i Underlandet blev jag riktigt överraskad av när jag såg den för första gången häromåret. Den var mycket bättre än vad jag hade förväntat mig att den skulle vara. Den kan jag rekommendera och hoppas att du ser om den framöver. Alltid kul att göra det med filmen man inte har sett på länge. Du kanske precis som mig har kvar att upptäcka en del av dom tecknade klassikerna, eller har du sett alla? :)

Mulan vill jag minnas att jag tyckte om rätt mycket då jag såg den senast. Men här har vi en till film som jag egentligen borde se om för att utröna vad jag egentligen tycker.

Edited by Piranhaconda, 26 August 2011 - 14:48.

#112 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 26 August 2011 - 16:14

Nu när Erika har svarat på min fråga så kanske ni andra vill göra det med. Vilken eller vilka är era absoluta favoriter bland Disneys tecknade filmer? :)

Hm... Placerar nog Basil som favorit, tror jag. Men det finns ju fler som ligger bra till. Många har jag ju inte sett på länge eller någonsin, så vilken som egentligen är bäst är svårt att säga.

Då kan man ju undra vem den listan gjordes av och för. För mig som inte behärskar så många språk så blir ju en lista över dubbar på andra språk än dom jag behärskar rätt intetsägande. Men det kanske inte är så för andra. :)

Minns jag rätt, så var det amerikanska Disney som gjorde listan, men jag lyckas inte hitta någon källa. Kan ju tänkas att de har hittat en väldigt språkkunnig jury, eller att de har lyssnat på hur rösten låter med avseende på tonfall och så vidare.

Jag verkar ha fått det om bakfoten. Kan det vara så att Lejonkungen är den första som gjorts helt med hjälp av datorer?

Det tror jag inte alls att den är. Där emot skulle det kunna vara så att vissa scener i den är det. Kan ju tänkas att det var det den var först med.

#113 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 August 2011 - 13:54

Jag svarar dig vid ett annat tillfälle Den Gröne Hämnaren.

Jag vet inte om jag börjar bli mätt på Disneyfilmer eftersom jag ser en nästan varje dag och att jag borde ta en paus.

Jag skulle inte påstå att jag är för mätt av Disneyfilmer men nu har jag i varje fall bestämt mig för att ta en paus från att se fler filmer. Jag orkar helt enkelt inte med det här längre, eller något annat heller för den delen så en paus på obestämd tid låter som än lämplig åtgärd. *Gone Fishing*

#114 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 August 2011 - 16:25

Nu när Erika har svarat på min fråga så kanske ni andra vill göra det med. Vilken eller vilka är era absoluta favoriter bland Disneys tecknade filmer? Posted Image

Hm... Placerar nog Basil som favorit, tror jag. Men det finns ju fler som ligger bra till. Många har jag ju inte sett på länge eller någonsin, så vilken som egentligen är bäst är svårt att säga.

Du behöver inte välja ut en film som skulle vara bättre än alla andra, men det vore trevligt att veta vilka filmer som du tycker om mycket. Det kanske finns ett gäng sådana?

Edited by Piranhaconda, 31 August 2011 - 12:34.

#115 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 30 August 2011 - 17:29

Ja, det gör det. Till exempel Filmen om Nalle Puh, Aladdin, Lejonkungen och Kejsarens nya stil.
Finns fler jag gillar, men jag måste nog kolla dem igen, får att bestämma mig för precis hur mycket jag gillar dem. Och så finns det en del som jag inte har sett men som jag i varierande grad är nyfiken på att se.

#116 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 August 2011 - 17:36

Tack. Trevligt att veta vilka dina favoriter är. :) Filmen om Nalle Puh och Kejsarens nya stil är två filmer som jag aldrig har sett. Den ena har jag antecknad på min lista och den andra ska jag lägga till nu. Med lite tur så kanske jag får möjlighet att se dom båda.

Jag kom på att jag även skulle fråga dig om du har sett dom där fristående (antar jag att dom är) filmerna med karaktärer från Nalle Puhs värld? Nasses stora film och Tigers film är dom som jag minns. Det kanske finns fler.

Edited by Piranhaconda, 30 August 2011 - 17:47.

#117 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 31 August 2011 - 13:09

Ja, det finns fler. Den femte biofilmen är från i år. Det finns också några långfilmer som avsågs för tv eller video, och dessutom en del kortfilmer och tv-serier. Av långfilmerna tror jag mig bara ha sett den första.

Vad tv-serierna gäller så är det lite varierande kvalitet på dem. The new adventures of Winnie the Pooh tycker jag mycket om, men det lilla jag sett av The book of Pooh var inte mycket att ha. Eller så har de bara lite olika målgrupp...

#118 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 September 2011 - 14:11

Törnrosa

Den här filmen är aningen för ojämn och det är lite synd för det finns saker med den som jag tycker om väldigt mycket. Främst så finns det en del scener som känns rätt surrealistiska och det kom både som en överraskning (det är ju trots allt en Disneyfilm) men det kom också som någonting riktigt positivt. En annan sak som jag verkligen uppskattar med den här filmen är att den bitvis är mörk och vuxen i handling samt karaktärer. Maleficent (Den onda fén) är utstuderat elak vid ett par tillfällen och det passar både i kontext till handlingen och dess karaktärer. Det mindre bra med filmen är att handlingen har lite för mycket dödtid då den inte förs framåt utan mer skapar intetsägande transportsträckor. Det andra är att filmen har lite för få intressanta karaktärer. Det är egentligen bara Törnrosa och Maleficent som är dom verkligt intressanta. Ser vi till animeringen så är den väldigt speciell eftersom den lyckas med att både kombinera klassisk Disney och även utvecklas till något eget just på grund av den surrealistiska ton som uppstod i en del scener när jag såg filmen (jag försäkrar er om att jag inte har inte rökt på ;)) och även om det kanske blir lite ojämnt sett till resultatet så gör det inte så mycket eftersom animeringen i sin helhet är bra. Dubben tycker jag också var bra. Riktigt bra till och med. Undrar om det var original eller om filmen har dubbats om? Har dom gjort det så lyckades dom verkligen bra måste jag säga. Som sagt var så är filmen lite ojämn och det drar ner mina intryck lite, vilket jag helt enkelt får finna mig i trots en viss besvikelse över den biten med filmen. Men utöver det så finns det mycket som är bra med den här filmen och det duger gott åt mig.

Edited by Piranhaconda, 04 April 2012 - 17:55.

#119 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 September 2011 - 14:14

Snövit och Dom Sju Dvärgarna

Filmen är helt OK men det här är en film som jag nog snabbt kommer att glömma. Den är utformad som en enklare "slice-of-life" och det som utgör själva filmens handling är tämligen enkelt utfört och innehållslöst. Filmens starka sida är animationen som jag skulle vilja kalla för fulsnygg i brist på en bättre beskrivning. Den känns lite annorlunda mot vad jag är van vid och den är både fin men också ful. Karaktärerna i filmen är inte speciellt intressanta. Filmens antagonist är dock en av dom bättre och dom sju dvärgar som Snövit möter är lite småkul att stifta bekantskap med, med sina olika personligheter. Men nog hade man kunnat göra mer med filmens karaktärer. Handlingen är filmens svaghet eftersom det inte händer så mycket egentligen och det är vare sig speciellt intressant eller bra utfört. Bitvis är handlingen rätt mörk och det är väl då som jag tycker att filmen lyfter sig något över godkänt. Annars är det mest på den nivån som filmen ligger på från början till slut. Sedan så tycker jag att slutet är framstressat och kommer alldeles för abrupt. Ser vi till röstskådespelarna så tycker jag att den svenska dubben är bra. Musiken är också den bra, men sångerna däremot tycker jag inte om. Det känns avigt och passar inte riktigt in. Dessutom är det aningen för många sånger för min smak. Filmen får väl ses som godkänd men det är knappt. Och det här är är nog inte en film som jag kommer att se om fler gånger.

Familjen Robinson

Den här filmen är bra och välgjord. Animeringen är mycket snygg, även om den kanske hade kunnat vara lite mer originell. Nu påminner den om mycket som man redan har sett i andra filmer och det är väl vare sig bra eller dåligt. Handlingen är riktigt underhållande och smart. Den bjuder på en del oväntade vändningar som jag verkligen uppskattade. Tempot i handlingen är dock aningen för snabb för min smak. Det går lite väl fort fram ibland och det känns bara för mycket. Men som tur är så är det bara några få scener som är på det sättet. Filmens karaktärer är riktigt häftiga och lätta att ta till sig. Där har vi lite mer originalitet än vad man har sett till animeringen bara för att nämna ett exempel. På tal om animeringen så har Disney gjort några datoranimerade långfilmer nu och visar att dom helt klart behärskar tekniken. Det är ju inte i samma klass som Pixar eller DreamWorks, men inte så lång ifrån heller. Musiken i filmen är rätt anonym men när den väl sticker ut så är den bra. Jag såg filmen med originaltal och det fungerade riktigt bra. Sedvanligt så växlade jag sedan över till den svenska dubben i några utvalda scener och kunde konstatera att även den var bra utförd och passande. Till skillnad mot Snövit så är det här en film som jag inte bara kan tänka mig att se om, utan även se till att införliva i min filmsamling på ett lämpligt sätt.

#120 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 September 2011 - 16:19

Familjen Robinson

Den här filmen är bra och välgjord. Animeringen är mycket snygg, även om den kanske hade kunnat vara lite mer originell. Nu påminner den om mycket som man redan har sett i andra filmer och det är väl vare sig bra eller dåligt. Handlingen är riktigt underhållande och smart. Den bjuder på en del oväntade vändningar som jag verkligen uppskattade. Tempot i handlingen är dock aningen för snabb för min smak. Det går lite väl fort fram ibland och det känns bara för mycket. Men som tur är så är det bara några få scener som är på det sättet. Filmens karaktärer är riktigt häftiga och lätta att ta till sig. Där har vi lite mer originalitet än vad man har sett till animeringen bara för att nämna ett exempel. På tal om animeringen så har Disney gjort några datoranimerade långfilmer nu och visar att dom helt klart behärskar tekniken. Det är ju inte i samma klass som Pixar eller DreamWorks, men inte så lång ifrån heller. Musiken i filmen är rätt anonym men när den väl sticker ut så är den bra. Jag såg filmen med originaltal och det fungerade riktigt bra. Sedvanligt så växlade jag sedan över till den svenska dubben i några utvalda scener och kunde konstatera att även den var bra utförd och passande. Till skillnad mot Snövit så är det här en film som jag inte bara kan tänka mig att se om, utan även se till att införliva i min filmsamling på ett lämpligt sätt.

Den här har jag sneglat lite på när jag var hemma hos en kompis och hennes son såg på film. Jag tyckte mig känna igen det jag såg, vilket visade sig bero på att jag har läst boken den bygger på. Verkar som att filmen har lagt till ganska mycket handling. Skulle gärna se den ostörd i sin helhet vid något tillfälle. Boken är rätt fin.

#121 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 04 September 2011 - 10:00

Jag har tittat på Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan (DuckTales the Movie: Treasure of the Lost Lamp i original) och den var lika trevlig som alltid.
Filmen har aldrig riktigt tillhört mina favoritfilmer (och dessutom föredrar jag tv-serien), men det är helt klart en mysig och lagom "spännande" film som aldrig blir tråkig.
Visserligen är filmen ganska förutsägbar, det går inte att komma ifrån, men det har man glömt bort när den välkända (och klassiska) signaturmelodin börjar spelas. :D

Jag har även tittat på kortfilmen Donald's Cousin Gus och den handlar om Kalle som får besök av (den ständigt hungrige) Mårten.
En ganska kul kortfilm där Kalle försöker köra ut Mårten som håller på att äta upp allt ätbart som finns i Kalles hus.
Egentligen är det nog meningen att man ska avsky Mårten, men å andra sidan är det lite kul när han stickar en spaghettistrumpa och sedan finns det andra situationer som är lika kul, så nej.
Jag har bara kul under filmens gång. :)

#122 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 September 2011 - 11:05

Skall erkänna att jag fortfarande ser Duck Tales på Disney Channel ibland, själv gillar jag filmen (länge sedan jag såg den sist nu dock).

fqq5BYam.jpg

#123 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 September 2011 - 16:21

Alice i Underlandet / Alice in Wonderland (1951) [US]
Alice i Underlandet är en av de där riktigt klassiska historierna som jag har väldigt liten erfarenhet av. Disneys animerade film har jag bara sett fragment ut tidigare. Storyn funkar, den känns spretig och partivis känns det väldigt mycket som nya tokiga karaktärer serveras i parti och minut. Den når inte riktigt ända fram (kan ju bero på att jag knappt tog mig ur sängen när klockan ringde också) men till skillnad från t.ex. Bambi så är det en trevlig liten underhållande film. Som väntat så är den väldigt snygg och prydlig tekniskt på ett sätt som gör att den känns långt ifrån utdaterad. Mjuka rörelser, fin interaktion mellan bakgrund och förgrund.

fqq5BYam.jpg

#124 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 September 2011 - 10:34

Bolt

Det här är en film som jag har velat se länge men som jag först nu kommer till skott med att göra. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. För detta är en väldigt bra film på alla plan. Jag vet egentligen inte vad det är som gör att jag inte gav den högsta betyg på t ex filmtipset, men det har väl med min ovilja att betygsätta filmer över huvud taget att göra. Men jag kan bjuda till lite och i varje fall ge filmen ett riktigt positivt omdöme här i vår Disneytråd. Först och främst så gillar jag skruvbollen som man bjuder på inledningsvis i handlingen. Jag vill inte gå in på detaljer för det är trevligare att upptäcka dom själv när man ser filmen. Jag bara understryker hur häftig och passande som början av filmen är. Sedan blir det åka av under hela filmens gång och det är både ett spännande och riktigt roligt äventyr som vi för följa med på. Bolt visar sig ha oanade talanger och dessa kommer väl till användning. Karaktären är verkligen charmig och gullig. Dessutom har han skinn på näsan vilket behövs. Med sig på sitt äventyr så har hunden Bolt den minst lika söta och colla katten Mittens (kallad Strumpan på svenska) och hamstern Rhino (kallad Roffe på svenska). -Ja, jag såg faktiskt filmen med originaltal denna gång. Främst för att jag inte hade något val. Handlingen har även en sidoberättelse där man får följa Penny (Bolts matte) samt diverse karaktärer knutna till tv-serien dom Penny och Bolt medverkade i då filmens handling började. Sedan måste jag slå ett slag för filmens duvor som är hur coola som helst. Just att handlingen tar en oväntad vändning i början av filmen är något som den bara mår bra av. Hade den fortsatt som det var tänkt så hade den nog fortfarande varit bra men inte lika bra som den blev nu. Utöver handlingen så är karaktärerna riktigt bra skrivna. Dom har mycket humor och dom är riktigt smarta. Filmen är dessutom väldigt fint animerad. Röstskådespelarna är bra. Malcolm McDowell är som klippt och skuren i rollen som Dr. Calico. Synd att den karaktären inte var med mer, även om jag förstår varför. John Travolta och Miley Cyrus är överraskande bra i rollerna som Bolt och Penny. Speciellt den sistnämnde. Kort och gott så är det här en väldigt bra film som jag får se till att köpa framöver.

Den gick på tv här om dagen. Med svenskt tal. Jag passade på att kolla, men fick avvika en stund i mitten av filmen. Man får räkna med sådant när man ser på film på arbetstid.

Jag hittar en hel del paralleller till tidigare Disney/Pixar-filmer och vad som ska hända är till stor del rätt förutsägbart, men jag tycker om filmen ändå.

Penny är ett namn jag associerar till Bernard & Bianca och Inspector Gadget. Och här har vi alltså en Penny till. Inte helt olik de båda andra.

Efter prologen hamnar man väldigt plötsligt i handlingen. Förklaringen till det är förstås att man lika plötsligt ska komma ur den handlingen igen . Jag tyckte att den var rätt fin, fast något överdriven (vilket förstås är meningen). Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ville att filmen skulle fortsätta på det sättet, eller om det hade varit en jättedålig idé .

Vad är grejen med duvorna förresten? Byter de dialekt/sociolekt när de flyttar? Jag blev lite förvirrad när Bolt kommer tillbaks till Kalifornien och träffar duvor som inte pratar som duvorna han träffade i New York (eller var han nu var) och trodde först att det var andra duvor, men kom sedan på att så var det nog inte.

Återföreningen i slutet sker enligt väntade komplikationer, som dock reds ut väldigt snabbt. Den grejen hade man kunnat dra ut lite på, men det känns nog mest skönt att de lät bli det.

#125 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 September 2011 - 15:27

Så trevligt att det har varit lite aktivitet i den här tråden medan jag har gjort annat. :)

Jag har tittat på Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan (DuckTales the Movie: Treasure of the Lost Lamp i original)

Nu var det ett tag sedan jag såg den filmen, men det är faktiskt en av få Disneyfilmer som jag har sett på bio. Jag kan bara dra mig till minnes att jag utöver denna film har sett Djungelboken samt Oliver & Gänget på bio. Av vad jag minns så tyckte jag om den här filmen riktigt mycket då det begav sig. Det är även en av dom där filmerna som jag ser fram emot att få se om eftersom jag inte har gjort det på många år.

Tv-serien minns jag betydligt mer och den gillar jag skarpt. :D Det är en av flera tv-serier från vad man skulle kunna kalla för guldåldern då man utöver den även såg Räddningspatrullen, Darkwing Duck, Bumbibjörnarna, Luftens Hjältar, med flera.

Tänk om dom kunde ge ut alla dom serierna i fina utgåvor på DVD. Det kanske finns, men inte kompletta sådana i det här landet. Hade sådana funnits så vete tusan om jag inte hade lagt beslag på samtliga tv-serier.

Den andra filmen Donald's Cousin Gus som du hade sett är en sådan som jag ska kolla upp sedan.

Alice i Underlandet / Alice in Wonderland (1951) [US]

Trevligt att du har fått se den här filmen nu. Och att du uppskattade den. :)

Själv har jag alltid varit svag för den filmen och rankar den som en av dom bättre äldre filmerna. Jag gillar att den är så surrealistisk. Har man dessutom stor fantasi som mig så blir det riktigt trevligt att se den här filmen. Man lever sig verkligen in i den. Dessutom gillar jag animationen som verkligen inte känns som något som skulle vara gjort så tidigt som 1951. Där står den sig väl än idag.

Jag har den på min lista över filmer som jag ska se om och det ser jag verkligen fram emot att få göra framöver.

Bolt

Den gick på tv här om dagen. Med svenskt tal. Jag passade på att kolla, men fick avvika en stund i mitten av filmen. Man får räkna med sådant när man ser på film på arbetstid.

Trevligt att du fick chansen att se filmen. Och av vad jag läser så verkar du ha fått en trevlig stund tillsammans med den. :)

Jag tycker att man löste hela biten bra med prologen samt vilken väg filmen sedan tog efter den.

Det där med duvorna tolkade jag som att det var olika duvor. Det är först när du skriver att du var lite tveksam till om det verkligen var så, som jag också började tveka. Det mest logiska är väl att det är olika duvor och att dom då har olika dialekter. Men det är inte helt omöjligt att det rör sig om samma och det vete tusan hur dom tänkte när pratar. Det är en sådan där sak som jag ska försöka att ha i åtanke när jag ser om filmen.