En sak jag har reflekterat över är Disneys förtjusning för hjältar från musvärlden. Förutom Bernard & Bianca, har vi både Basil Mus (riktigt bra film, vill jag minnas) och Räddningspatrullen. (Finns det fler exempel?) Det känns lite som att det alltid ska finnas några gnagare som kämpar för rättvisan. Efter Basil, tar B&B över, och när de har pensionerats, kommer Piff & Puff. (Ja, det kan väl finnas argument mot den uppfattningen, men... Ändå!)
För övrigt var en Disney-film-kväll planerad till i söndags, men den blev inställd på grund av... eh... logistikproblem. Hoppas dock på att jag ska lyckas övertyga en ny sammanslutning av människor om att vi borde se på Tarzan.
Hoppas att du gör ett nytt försök med att få till en Disneyfilm-kväll framöver, Den Gröne Hämnaren. Jag har både Tarzan (sett tidigare) samt Mästerdetektiven Basil Mus (aldrig sett tidigare) liggandes hemma. Extra nyfiken är jag på att se Basil Mus. Jag har hört många säga att den är riktigt bra.
---
Bolt
Det här är en film som jag har velat se länge men som jag först nu kommer till skott med att göra. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. För detta är en väldigt bra film på alla plan. Jag vet egentligen inte vad det är som gör att jag inte gav den högsta betyg på t ex filmtipset, men det har väl med min ovilja att betygsätta filmer över huvud taget att göra. Men jag kan bjuda till lite och i varje fall ge filmen ett riktigt positivt omdöme här i vår Disneytråd. Först och främst så gillar jag skruvbollen som man bjuder på inledningsvis i handlingen. Jag vill inte gå in på detaljer för det är trevligare att upptäcka dom själv när man ser filmen. Jag bara understryker hur häftig och passande som början av filmen är. Sedan blir det åka av under hela filmens gång och det är både ett spännande och riktigt roligt äventyr som vi för följa med på. Bolt visar sig ha oanade talanger och dessa kommer väl till användning. Karaktären är verkligen charmig och gullig. Dessutom har han skinn på näsan vilket behövs. Med sig på sitt äventyr så har hunden Bolt den minst lika söta och colla katten Mittens (kallad Strumpan på svenska) och hamstern Rhino (kallad Roffe på svenska). -Ja, jag såg faktiskt filmen med originaltal denna gång. Främst för att jag inte hade något val. Handlingen har även en sidoberättelse där man får följa Penny (Bolts matte) samt diverse karaktärer knutna till tv-serien dom Penny och Bolt medverkade i då filmens handling började. Sedan måste jag slå ett slag för filmens duvor som är hur coola som helst. Just att handlingen tar en oväntad vändning i början av filmen är något som den bara mår bra av. Hade den fortsatt som det var tänkt så hade den nog fortfarande varit bra men inte lika bra som den blev nu. Utöver handlingen så är karaktärerna riktigt bra skrivna. Dom har mycket humor och dom är riktigt smarta. Filmen är dessutom väldigt fint animerad. Röstskådespelarna är bra. Malcolm McDowell är som klippt och skuren i rollen som Dr. Calico. Synd att den karaktären inte var med mer, även om jag förstår varför. John Travolta och Miley Cyrus är överraskande bra i rollerna som Bolt och Penny. Speciellt den sistnämnde. Kort och gott så är det här en väldigt bra film som jag får se till att köpa framöver.
I samband med den här filmen så såg jag även kortfilmen Super Rhino som var medioker. För kort (som vanligt) och händelselös. Den är dock lika snyggt animerad som huvudfilmen.
Lejonkungen
Den här filmen har jag sett hur många gånger som helst och jag tröttnar aldrig på att se om den. Den tillhör också en av mina absoluta favoriter bland Disneys tecknade klassiker. Jag hade tänkt att spara dom till sist men känner att det var bättre att blanda lite mer mellan nytt som gammalt än vad jag har gjort tidigare. Den här filmen har allt. En massa skön humor, nagelbitande spänning, fartfylld dramatik, sorgliga scener, coola karaktärer, bra dialog, fantastisk musik, duktiga röstskådespelare (där den svenska dubben slår originaltal med hästlängder), och filmen är väldigt vackert tecknad. En klassisk film om det goda mot det onda som är väldigt tilltalande. Man tar till sig alla filmens karaktärer, även dom som tillhör filmens mer elaka gäng. För att det ena ska finnas så behövs även motsatsen. Här har man verkligen lyckats bra med balansen i karaktärerna. Jag har flera favoriter bland karaktärerna. Hyenorna Shenzi, Banzai och Flin är svåra att motså om vi pratar om dom som är elaka. Speciellt Flin är ju riktigt häftig. Simba är ju självklar bland dom snälla karaktärerna, även om jag uppskattar en mindre aktiv karaktär som t ex Rafiki. Och sedan får man väl även lov att nämna filmens radarpar i Timon och Pumba. Även om jag tycker att det kan bli lite för mycket av det goda ibland. Handlingen är som sagt på topp och mycket väl utförd. Visuellt så är filmen väldigt vacker och den står sig bra än. Minns jag inte helt fel så var väl det här den första traditionellt tecknade Disneyfilmen som drog nytta av att datoranimation var på framfart. Tror till och med att det är några scener i filmen som är helt datoranimerade, men jag ska inte svära på att det är så. Musiken i filmen är helt fantastisk, både i original samt dom översatta sångerna. Jag skulle vilja ha musiken till den här filmen, gärna då i både original samt översatt. Så jag får se mig om efter det sedan. Dessutom borde jag köpa mig en ordentlig utgåva av den här filmen, kanske rent av på Blu-ray om det finns en sådan. För den här filmen ser jag om ofta och kommer att fortsätta göra så även i framtiden. Jag har sett den första uppföljaren och den ska jag se om sedan. Jag har även skaffat den tredje filmen och ser med spänning fram emot att ta reda på om hurvida den är bra eller ej. Den andra filmen har jag för mig var rätt bra för att vara en uppföljare.
Edited by Piranhaconda, 24 August 2011 - 13:49.