Jump to content

Photo

Fantomen

• Please log in to reply
125 replies to this topic

#101 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 April 2006 - 21:55

Sedär ja...den gamla fantomentråden återupplivas, nästan ett år efter förra inlägget...

Blir nästan lite nostalgisk, borde nästan vunnit något av priserna i SCI-FI galan!

Visst hade det varit ett trevligt scenario, men som sagt Uffe verkar ha helt andra planer att döma av de fåniga plastleksaker som numera medföljer varje nummer.

Angående plastleksakerna blev min Kusins 10:åring jätteglad över dödskallering, ficklampa och allt annat krafs som jag donerade. Han var rätt målgrupp för prylarna :)

När jag endå är här kan jag kort klaga lite på senaste numret; "Tunnelbanemorden" flerdelat historisk äventyr med lite Jack the Ripper-stuk. Inget större fel på intrigen..men varför vara så klumpiga att avslöja mördaren redan i första numret? Polisen som leder utredningen heter Inspektör Cutbush...den maskerade mördaren kallar sig Cut-bush..har samma näsa och ögon som Inspektören.

Skärpning Uffe Granberg...eller kunde han inte själv räkna ut vem som är mördaren?

Edited by Walker, 18 April 2006 - 22:09.

#102 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 19 April 2006 - 07:37

Sedär ja...den gamla fantomentråden återupplivas, nästan ett år efter förra inlägget...

Blir nästan lite nostalgisk, borde nästan vunnit något av priserna i SCI-FI galan!

Visst hade det varit ett trevligt scenario, men som sagt Uffe verkar ha helt andra planer att döma av de fåniga plastleksaker som numera medföljer varje nummer.

Angående plastleksakerna blev min Kusins 10:åring jätteglad över dödskallering, ficklampa och allt annat krafs som jag donerade. Han var rätt målgrupp för prylarna :)

Plastleksakerna är inte Granbergs påhitt, han hade nog gärna sluppit bry sig om sånt. Men jag måste säga att jag tycker att Fantomenredaktionen är duktig på att ta fram prylar med tydlig Fantomenprägel - inte bara dussin-inköpta leksaker från asien, med andra ord.

När jag endå är här kan jag kort klaga lite på senaste numret; "Tunnelbanemorden" flerdelat historisk äventyr med lite Jack the Ripper-stuk. Inget större fel på intrigen..men varför vara så klumpiga att avslöja mördaren redan i första numret? Polisen som leder utredningen heter Inspektör Cutbush...den maskerade mördaren kallar sig Cut-bush..har samma näsa och ögon som Inspektören.

Skärpning Uffe Granberg...eller kunde han inte själv räkna ut vem som är mördaren?

Om du med detta inlägg menar att du tror att Inspektör Cutbush är mördaren så har du räknat ut fel... köp del 2 också! :P
Posted Image
Nya numret innehåller för övrigt ett svar från Granberg på en fråga angående ett ev. generationsskifte för Fantomen. Kan citera det viktigaste därifrån när jag kommer hem ikväll.

Edited by DarkBeast, 19 April 2006 - 07:38.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#103 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 19 April 2006 - 08:22

uhhh...spännande

#104 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 19 April 2006 - 11:42

Tycker ni inte Vattenpistoler är kul va?

Läser småungar verkligen Fantomen längre?

#105 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 19 April 2006 - 14:17

Plastleksakerna är inte Granbergs påhitt, han hade nog gärna sluppit bry sig om sånt. Men jag måste säga att jag tycker att Fantomenredaktionen är duktig på att ta fram prylar med tydlig Fantomenprägel - inte bara dussin-inköpta leksaker från asien, med andra ord.

Ok få ge lite cred för en viss variation av prylar..t ex svettband sist. Tack Uffe ;) Han är i allafall ansvarig utgivare av tidningen och dess innehåll...så även påklistrade vattenpistoler, eller hur? B) Men varför inte ge oss seniorer lite prylar vi kan uppskatta..Expressen brukar då och då ha med en DVD-film i singelformat, något sådant borde Fantomen ta efter. För det finns trotts allt en filmruta i tidningen då och då.

Om du med detta inlägg menar att du tror att Inspektör Cutbush är mördaren så har du räknat ut fel... köp del 2 också! :P .

Får väl göra det...men om det inte är inspektören är det säkert något sinnesjuk tvillingbror ;)

Nya numret innehåller för övrigt ett svar från Granberg på en fråga angående ett ev. generationsskifte för Fantomen. Kan citera det viktigaste därifrån när jag kommer hem ikväll.

Intressant och lovande även om jag misstänker att Uffes svar innehåller orden "välförborgad" och "hemlighet" samt eventuellt meningen "man i sina bästa år". :)

#106 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 19 April 2006 - 16:20

Läser småungar verkligen Fantomen längre?

Enligt Egmonts undersökningar fördelar sig Fantomentidningens läsare enligt följande:
7 - 14 år 26%
15 - 19 år 10%
20 - 24 år 8%
25 år + 56%

I senaste numret (nummer 9) ställs frågan "Kan ni inte börja skriva om den 22:a Fantomen, ni har ju skrivit så länge om den 21:a". Svaret från Granberg är:
"Den typen av berättelser har den rekationella hjärntrusten diskuterat vid ett Fantomenseminarium förra året och det kommer sådana äventyr längre fram, men först måste Kit och Heloise "växa till sig" och bli några år äldre".

#107 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 19 April 2006 - 16:27

aha tack för siffrorna, det var fler unga än jag trodde, Fantomen kanske käns gubbig tänkte jag.
Även fast jag ser att huvuddelen är äldre läsare trots allt, antar att detta förhindrar allt för utsvävande historier, lite synd faktiskt.
Skule de dra på nåt revolutionerande så började jag läsa tidningen jag med, nu vet man ju att det är likadant även om man väntar ett år mellan varje gång man läser en tidning nästan :D

#108 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 19 April 2006 - 17:31

Jag har nyligen fått upp ögonen för Fantomen igen. Kollade in min gamla serietidningssamling med Fantis (ca 1980-95 komplett) och fick se att jag saknade titeln STORMÄSTARE! Svarade rask på frågorna som jag med lite letane lyckats hitta. Det blir nog till att åka ut till tjorren och bekanta sig med ett nytt nummer igen.

Ni gamla trogna fantomenläsare, vilka perioder tycker ni är bäst rent äventyrsmässigt? Jag har en förkärlek till mitten av 80-talet, delvis kanske för att jag började läsa i den vevan, men de håller ganska bra även när jag ser tilbaka på dem.
I love the smell of napalm in the morning

#109 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 19 April 2006 - 22:23

svår fråga men visst hade de en period, typ 80-talet? då det var generellt många bra tecknare och författare (typ Leppänen och Vallvé osv...), men ärligt talat så har jag glömt (eller förträngt) det mest av det fantomen kapital som man införskaffade sig under åren...

För övrigt var Walkers idé med DVD skiva inte så dum...varannat nummer med vuxen leksak och vartannat nummer med barnleksak...klockrent! Meddela Uffe G ASAP!!!

Edited by Jazzdevil, 19 April 2006 - 22:25.

#110 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 19 April 2006 - 22:46

Just dem, Vallvé och Leppänen, men kanske framför allt Hans Lindalhs historier/teckningar gillade jag bäst. Och de senaste 10 åren har varit helt borta från de djupa skogarna, så ja undrar även, vilka av gossarna av den gamla eliten finns kvar, och vilka nya, bra förmågor finns idag?

#111 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 19 April 2006 - 23:01

Om jag läser Fantomen så föredrar jag de historiska äventyren, jag tycker att en figur som Fantomen passar bättre i äldre tider, han käns mer möjlig så att säga.

Men det finns andra äventyr med honom som jag gillar med, som med alla serier är det ju nästan alltid så att det finns nåt man gillar, jag gillar den när han är i USA på 50-60-talet och kallar sig Johnny Hotwire eller nåt sånt.
Full slagsmål med den lokala poliskåren på en lokal sylta till Elvis P's Jailhouse Rock :D

Tecknaren till det äventyret har en jäkla känsla för detaljer, det är korrekta bilar och hojar mm liksom inte standard modeller som är så vanligt i serier, en bil är en bil liksom i de flest serier, jag gillar när de som tex Hergé också gjorde hade öga för sånt där.

Sånt skiter de flesta säkert fullständigt i.

Edited by Agentum, 19 April 2006 - 23:04.

#112 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 22 April 2006 - 20:13

Om du med detta inlägg menar att du tror att Inspektör Cutbush är mördaren så har du räknat ut fel... köp del 2 också! :P .

Får väl göra det...men om det inte är inspektören är det säkert något sinnesjuk tvillingbror ;)

Helt fel ute var jag inte, det var inspektörens sinnesjuka brorson som var mördaren

Just dem, Vallvé och Leppänen, men kanske framför allt Hans Lindalhs historier/teckningar gillade jag bäst. Och de senaste 10 åren har varit helt borta från de djupa skogarna, så ja undrar även, vilka av gossarna av den gamla eliten finns kvar, och vilka nya, bra förmågor finns idag?

Vallvé är tyvärr död, men Leppänen, Lindahl och Heiner Bade är kvar från de gamla gardet. De nya tecknarna har jag inte så bra koll på, men de finns säkert någon annan som har det.

I senaste numret (nummer 9) ställs frågan "Kan ni inte börja skriva om den 22:a Fantomen, ni har ju skrivit så länge om den 21:a". Svaret från Granberg är:
"Den typen av berättelser har den rekationella hjärntrusten diskuterat vid ett Fantomenseminarium förra året och det kommer sådana äventyr längre fram, men först måste Kit och Heloise "växa till sig" och bli några år äldre".

Hmmm kan det vara så att de har följt min uppmaning i brevet till redaktionen(se nedan)....troligen inte men en viss påverkan har säkert läsarnas åsikter. Hoppas bara Granberg med "sådana äventyr" inte menar något slags alternate universe utan planerar officiella äventyr med nästa generation.

I en artikel i Sydsvenska dagbladet beskriver Claes Reimerthi att kronologin är ert största problem. Att för varje år som går stämmer årtalen om 21:e Fantomens farfar och fars död allt sämre. Det är positivt att ni uppmärksammar problemet men vågar ni genomföra det åtgärder som krävs för att komma till rätta med problematiken?

Förslag - sätt samman den ”hjärntrust” som användes för att lägga upp riktlinjerna för Labanga-eran och nuvarnande År:1. Tillsammans borde ni kunna bena ut de problem och förutsättningar som behövs för att förbereda ett tronskifte på Dödskalletronen.

#113 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 28 April 2006 - 15:31

Det finns totalt 15 st Fantomenromaner, varav 5 skrevs av Lee Falk själv. 8 av dessa böcker har kommit ut på svenska, och där står Lee Falk som författare av alla men i verkligheten skrev han bara tre av dessa. Mer info finns här (amerikanska utgåvan) och här (svenska).

Den första av dem, Den beslöjade damen, kommer för övrigt som "ljudbok".
Jag har själv suttit och redigerat texten för att få in hela romanen på två CD-skivor.
Vet inte exakt när eller hur den ska publiceras, men jag antar att de två skivorna kommer att plastas in med kommande nummer.
Inläsningen är gjord av Spindelmannen själv, Niclas Wahlgren.
Posted Image

#114 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 April 2006 - 18:47

Den första av dem, Den beslöjade damen, kommer för övrigt som "ljudbok".
Jag har själv suttit och redigerat texten för att få in hela romanen på två CD-skivor.
Vet inte exakt när eller hur den ska publiceras, men jag antar att de två skivorna kommer att plastas in med kommande nummer.
Inläsningen är gjord av Spindelmannen själv, Niclas Wahlgren.

Verkar lovande, en gratis ljudbok tackar man inte nej till. :) Äntligen en "present" som även riktar sig till seniorläsarna.

#115 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 20:07

Gör de sånt ännu, jag har nåt gamalt Fantomenband där han åker till Karpaterna och letar vampyrer.

#116 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 May 2006 - 21:11

Hmm! :) En ljudbok låter rätt intressant, och "Den Beslöjade Damen" innehåller några av dom mest sci-fi inspirerade koncepten i Fantomen. Vad dväljer sig bakom hennes slöja...?

Lustigt nog, eller kanske symboliskt nog, så utplånades den obeskrivliga världen bakom hennes slöjor i ett utbrott och sågs sist efter utbrottet i ett av äventyren från dom Mörka Åren. Spindlar hade överlevt i askan...

Det var grejor det. :)

Som en sista notis, så skulle jag vilja säga att en av mina riktiga seriedrömmar, är att en dag få se Grant Morrisons Phantom 2040, eller Phantom 3000. Uj uj... jag kan se det nu... framtida fantis flyger fram ur omslaget på nån form av plattform på ett liknande stuk som Orion på omslaget till New Gods #1, med hela hans ofattbara framtidsvärld i bakgrunden! :)

http://comolo.redsec...es/nego01cv.jpg

#117 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 22:53

Usch, du får mig att tänka på de riktigt usla Marvel serierna med framtidsFantomen, hu.

#118 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 May 2006 - 23:16

Marvel-serierna var verkligen dåliga ja, :( men själva tv-serien, med Peter Chung (Aeon Flux, Invasion America) som designer, och Harlan Ellsion ( förutom böcker så har han skrivit en klassisk episod av Star Trek ToS) som författare på flera storys så var det anser jag verkligen något extra. :)

http://jcpenney.imdb...itle/tt0110825/

Spelet till Super Nintendo var oerhört skoj det med, väldigt olinjärt, flera slut, och action så det sprutade om det! Kampen mot ondskan är evig! :)

Edited by PredaBot, 03 May 2006 - 23:18.

#119 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 04 May 2006 - 16:01

Ok, den där serien hade jag helt glömt, den måste jag försöka komma över o titta på.

#120 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 19 May 2006 - 08:33

Köptips: nya Fantomen, nr 11 - 2006. Vanligtvis tycker jag att leksakerna som ibland följer med Fantomen är mer till nackdel än fördel, men inte denna gång!

I detta nummer får du nämligen med en Fantomenkortlek, perfekt på förfesten när du ska spela krogpengar av dina polare. (OBS nej, jag jobbar inte för Fantomens PR-avdelning) :)

#121 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 19 May 2006 - 12:52

Åhå, det där lät lite intressant faktiskt. Är det nån bra story i numret i sig, eller nån biserie av mycket god kvalité? Kanske blir ett köp det här.

#122 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 19 May 2006 - 14:49

Dagens Fantomenserie var väl ok, med Fantomenmått. Lite hafsigt gjort, men med godkända bilder av Kari Läppenen. En ny biserie som verkade ok, ungdomsserie uppenbart, men läsvärd. Köp Köp!

#123 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 23 May 2006 - 08:20

Dagens Fantomenserie var väl ok, med Fantomenmått. Lite hafsigt gjort, men med godkända bilder av Kari Läppenen. En ny biserie som verkade ok, ungdomsserie uppenbart, men läsvärd. Köp Köp!

Biserien är "Mysteriepatrullen". En riktigt bra serie tycker jag, om ett par ungdomar som löser mysterier med varulvar, vampyrer, spöken m.m. Tror det här är femte äventyret som går i Fantomen. Riktar sig till en lite yngre målgrupp men den är helt klart läsvärd. Hade jag upptäckt den här serien när jag var 12 år hade jag älskat den! :)

#124 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 June 2006 - 16:11

Är det någon som köpt den inbundna Fantomen som dom gör reklam för i tidningen (Fantomen Krönikan) ?
Är det värt pengarna att börja samla?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#125 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 02 June 2006 - 21:28

Är det någon som köpt den inbundna Fantomen som dom gör reklam för i tidningen (Fantomen Krönikan) ?
Är det värt pengarna att börja samla?

Javisst, jag har de 4 första delarna, årgång 1950 och 51. De är väldigt fina, med en introduktion om svenska serier och dess författare och/eller tecknare, inte bara Fantomen, utan även andra serier från den perioden. Sedan är själva serierna i exakt återtryck, förutom ett fortlöpande sidnummer per bok. Jag tycker de är värda pengarna (ca 170 kr på bokus eller adlibris), eftersom jag aldrig skulle ha råd att köpa originalserietidningarna. Angående själva serierna, så tja.... Fantomens äventyr och tecknade stil känns vekligen gammalt och förlegat, men det finns ju ett knippe andra serier att kolla ut efter; Höken, Hoppalong Cassidy, Knockout-Charlie, King vid gränspolisen, Lisa & Sluggo, Ludvig m.m.

Men det är väldigt kul och se svenska serietidningars vagga, hur fantomenklubben startade och alla tidsmässiga begrepp, reklamen, redaktörens ord och klubbsidorna. Ett tidsdokument som heter duga!