Jump to content

Photo

Elitserien 2004-2005

• Please log in to reply
162 replies to this topic

#101 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 28 February 2005 - 16:05

Grattis Luleå och alla fans! Dom var värda slutspel tycker jag. Och sen undrar man ju vad HV71 sysslar med. Har hela säsongen varit övertygad om att dom skulle ta tag i det till slut. Tydligen inte. :P För övrigt tror jag SSK kniper sista slutspelsplatsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för gratulationerna! :)

HV71 ... ja, vad ska man säga?
Det är väl tur för dem att de gick ordentligt plus ekonomiskt förra året, med tanke på att de hade kalkylerat med en slutspelsplats (och klirr i kassan) i år!
Helt klart är att laget har underpresterat å det grövsta, och jag tror inte att lockouten är hela orsaken ...

När det gäller sista slutspelsplatsen är jag kluven.
Å ena sidan vill jag naturligtvis att Luleå ska vinna mot SSK i sista matchen, men då riskerar ju Mora att gå till slutspel och jag vet inte om jag tycker att de är värda det ...
Å andra sidan vore det en tragikomisk höjdare om SSK skulle sluta på nionde plats för fjärde säsongen i rad! :D

Att Luleå lyckas kämpa sig till slutspel varje år förstår jag aldrig, men det är likväl imponerande.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, på nåt vis lyckas de alltid samla ihop sig efter nyår och kriga in i det sista!
Men jag måste medge att jag hade svårt att tro att de skulle greja en slutspelsplats när det såg ut som det gjorde i slutet av december, då laget låg elva ...
Då hoppades jag mest på att vi skulle kunna undvika kvalserien!
Men, men ... det blev slutspel till sist.
Vårt elfte raka, och det sjuttonde på 21 säsonger! :thumbsup:

Nu väntar Frölunda eller LHC i kvarten och jag kan bara hålla med coach Anderssons svar på vilket lag han helst vill möta:
"Frölunda är ju Sveriges bästa lag, så det är klart att vi hellre möter det näst bästa."

Mot Linköping tror jag faktiskt att Luleå kan skrälla, men mot Frölunda skulle det nog mest handla om att försöka komma undan med hedern i behåll och möjligtvis spela till sig nån extra hemmamatch för att få lite klirr i kassan ...

Frölunda har väl inte förlorat två matcher i rad på hela säsongen?
Det är fanimej kusligt! :o
Posted Image

#102 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 February 2005 - 17:26

Linköping vore nog ett bra motstånd för Luleå. De kan nog kämpa ner det laget.
För Frölundas del hoppas jag lite på Södertälje, eftersom de har haft rätt lätt för dem den här säsongen. Men samtidigt hoppas jag lite på att Mora ska klara det, de har ett rätt kul lag. Ur Frölundas synvinkel tror jag dock Mora kan bli lite knepigare. Och "de goa göbbarna" har tyvärr en tendens att vika sig ibland i slutspel, den enda gången de har gått hela vägen på senare år är ju med vinnarskallen Conny Evensson som coach. Hur håller Stephan Lund och Janne "Proppen" Karlsson? Mitt tips är att Frölunda tar sig till semifinal eller final, med en nervig kvartsfinal bakom sig, men inte att de vinner guldet.
*Hockey och superhjältar*

#103 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 March 2005 - 19:08

Jaha, Luleå i kvartsfinal. Undrar hur många av Frölundas stjärnor som Per Ledin kommer att försöka skada. :P

#104 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 03 March 2005 - 10:16

Äh, Ledin är en jobbig spelare att möta, men långtifrån den buse han utmålats till i pressen ...
Jämfört med fulingar som Emil Slåberg, Andreas Skämtin och Johnny Odåga är ju Pelle en ängel!
Han slutade faktiskt bara på nittonde plats i utvisningsligan, efter en sån go gubbe som Pebben Axelsson! ;)

Dessutom vann han Luleås interna poängliga med sina 16 mål och 20 assist.
Dessa 36 poäng gav honom en sjuttonde plats i den totala poängligan, före Henrik Sedin, Fredrik Modin, Pelle Prestberg m.fl. ... och en en hel evighet före Kåberg (6 p.), Jämtin (18 p.) och Odoya (6 p.)
Flåbusen Axelsson då?
Ja, han skrapade ihop lika många poäng som Jämtin och fick därmed se sig slagen av Ledin även i denna liga. ;)

Nåväl, vi får väl se vad som händer i kvartsfinalserien ...
Frölunda bör ju gå vidare förhållandevis enkelt om de kan visa upp samma spel som i grundserien, men de får nog passa sig för att underskatta norrbottningarna.

Luleå har hängt med ganska bra mot Frölunda under grundserien och hade nog kunnat ta fler poäng mot dem med en bättre defensiv.
Just defensiven har ju också fungerat bättre efter nyår, och LHF har inte förlorat efter full tid på över en månad.
Manny Fernandez i målet måste dock höja sig ett snäpp om Luleå ska ha någonting att säga till om ... han har ju mer att ge (fråga Colorado!).

Offensivt är LHF nog så bra.
Endast de tre topplagen har gjort fler mål än Luleås 152.
Varning utfärdas för Branko Radivojevic som har varit helt lysande på sistone och mycket väl kan bli en av kvartsfinalspelets stora utropstecken!

Edited by wookiee, 03 March 2005 - 10:18.

Posted Image

#105 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2005 - 10:25

Per Ledin är en galning. Det är väl få spelare som blivit så utskällda för vad de gör på planen som den där typen.
Självklart har Frölunda också busar, det har alla lag, och de är viktiga, men någon gräns får det vara.

*Piskar upp hatstämningen inför matcherna* :P

Att jämföra enstaka spelare poängmässigt som du gjorde känns lite meningslöst egentligen. Per Ledin är väl viktig offensivt för sitt lag, men Frölunda har fyra kedjor som kan producera, och därmed har de inte direkt någon som vinner poängligan. Tomi Kallio eller Niklas Andersson hade hamnat högre upp på poängtoppen om de fått mer speltid eller spelat i ett annat lag som har tunnare trupp.

#106 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 03 March 2005 - 12:56

Statistiken ljuger aldrig!
Om Ledin är en galning borde ju Pebben sitta inlåst på Lillhagen! :evil:

Skämt åsido, jag gillar Pebben, men jag tycker Ledin får alldeles för mycket skit från alla håll och kanter.
Han har tagit enorma kliv som hockeyspelare denna säsong och skulle förmodligen bli en favorit även utanför Norrbotten om han nånsin får chansen i Tre kronor i en större turnering.

När det gäller kritiken mot Pelle så tror jag att många fortfarande bedömer honom på gamla meriter ... eller så är de helt enkelt ett gäng tunnhudade primadonnor!
Med all respekt för Peter Forsberg, men när han sprang till pappa och grinade efter att ha stött på Pelle så kunde jag inte låta bli att skratta!
Påminde en del om Modos SM-finalförlust 1994:
"Buäääähhhh! (Snyft!) Börje var så jävla dålig! (Snyft!) Jag vill dra på honom en fet smäll! (Snyft!) Buäääähhhh!" :lol:

Nåväl, faktum är att hela Luleå har spelat ovanligt snällt denna säsong.
Trea i fair play-ligan har vi såvitt jag vet aldrig varit förut! ;)
Tuffare än så måste vi nog spela för att kunna rå på Frölunda, men att Ledin eller någon annan luling skulle gå in för att skada sillstryparna har jag svårt att tro ... skulle väl vara Pebben då. ;)

Förresten, var inte Axelsson med och förlorade mot Luleå i finalen 1996?
Det bådar ju gott för oss! :thumbsup:

Ärligt talat, jag ger inte Luleå mer än 20 % chans att gå segrande ur kvartsfinalserien, men hur det än går kommer ni inte att kunna hämta in det slutspelsövertag vi har på er sedan tidigare ... 6-1 i matcher! :P
Alltid en tröst om vi skulle ryka ut i fyra raka ... ;)
Posted Image

#107 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2005 - 13:26

Hoppas verkligen inte Ledin blir bofast i Tre Kronor. Visst behövs det tuffingar, men inte sådana typer. Det är liksom inte bara Peter Forsberg som har gnällt på Ledin. Även Johnny Odåga för att ta ett exempel till.

Det finns fler spelare som var med och förlorade förlorade SM-finalen 1996, t. ex Ronnie Sundin, men då var omständigheterna lite omvända. Då var väl Luleå storfavoriterna och hade ett kanonlag. Nu är ju Frölunda favoriterna.

Kan ge dig den trösten om Luleå åker i fyra raka, men det tror inte ens jag att det blir. Snarare sex-sju tuffa matcher med ett slitet Frölunda. Skulle inte förvåna mig om Ledin försöker köra över Henke heller, och då har "ni" iaf en vettig chans att vinna. ;)

#108 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 03 March 2005 - 13:50

Det är liksom inte bara Peter Forsberg som har gnällt på Ledin. Även Johnny Odåga för att ta ett exempel till.

Hehe.
Ja, det är ju en kille man ska lyssna på! :lol:

Det finns fler spelare som var med och förlorade förlorade SM-finalen 1996, t. ex Ronnie Sundin, men då var omständigheterna lite omvända. Då var väl Luleå storfavoriterna och hade ett kanonlag. Nu är ju Frölunda favoriterna.

Stämmer.
Men VF slutade tvåa i grundserien 1996, efter Luleå, så det hade knappast förvånat någon om Frölunda vunnit den finalen.

Året därpå påminner desto mer om denna kvartsfinal.
1997 var Luleå tvåa i grundserien, Frölunda sjua, och LHF slog ut VF i tre raka matcher ...
Återstår att se om Frölunda kan motsvara förväntningarna lika väl som Luleå gjorde då.

Kan ge dig den trösten om Luleå åker i fyra raka, men det tror inte ens jag att det blir. Snarare sex-sju tuffa matcher med ett slitet Frölunda. Skulle inte förvåna mig om Ledin försöker köra över Henke heller, och då har "ni" iaf en vettig chans att vinna. ;)

Äh, Nisse Ekman har ju patent på det tricket!
Henke får alltså vänta på att bli överkörd tills en eventuell semi eller final mot kaninhjärnorna ... :P
Posted Image

#109 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2005 - 13:58

Hehe.
Ja, det är ju en kille man ska lyssna på!

Skulle Per vara bättre menar du? ;)

Stämmer.
Men VF slutade tvåa i grundserien 1996, efter Luleå, så det hade knappast förvånat någon om Frölunda vunnit den finalen.

Året därpå påminner desto mer om denna kvartsfinal.
1997 var Luleå tvåa i grundserien, Frölunda sjua, och LHF slog ut VF i tre raka matcher ...
Återstår att se om Frölunda kan motsvara förväntningarna lika väl som Luleå gjorde då.

Det lär bli tufft iaf. Två hemmastarka lag. Nu brukar det inte spela så stor roll, men hur många poäng har Luleå tagit mot Frölunda i grundserien? En? Två? ;)

Äh, Nisse Ekman har ju patent på det tricket!
Henke får alltså vänta på att bli överkörd tills en eventuell semi eller final mot kaninhjärnorna ...

Sant till viss grad. Han är väl inte direkt ensam om det, men att Per Ledin kommer ge sig den på att skada spelare i Frölunda tror jag definitivt.

#110 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 03 March 2005 - 16:13

Kan ge dig den trösten om Luleå åker i fyra raka, men det tror inte ens jag att det blir. Snarare sex-sju tuffa matcher med ett slitet Frölunda.

Om Luleå kan få till sex matcher mot VF kommer jag att vara mer än nöjd, även om de förlorar (nåja, om det blir fyra suddenförluster skulle jag nog gräma mig en smula!).

En extra hemmamatch i Konsumhallen skulle innebära ett skönt tillskott i kassan för vår fattiga förening ...
Då kanske vi till och med har råd att rädda Ledin undan krösus-FBK:s giriga fingrar!

Inte för att jag har särskilt stor tilltro till TV4:s "scoop" om FBK:s värvning av Pelle.
Ledin var fly förbannad på kanalen när han intervjuades av Canal+ efter SSK-matchen senast (hans flickvän hade tydligen sett TV4-inslaget och frågat, "Ska vi flytta till Karlstad nu?! Varför har du inte sagt nåt?!"), och efter sitt 2-1-mål åkte han direkt fram och dunkade nävarna i plexit framför TV4:s kameraman och Luleåklacken! :thumbsup:

Å andra sidan kan jag inte låta bli att bli lite orolig med tanke på att den där självgode gotlänningen Loob gick och öppnade plånboken för Daniel Henriksson mitt under förra årets slutspel ... när vi mötte just FBK i kvarten! :angry:

Man kan ju bara hoppas på att Leddan tar en titt på Hentos nuvarande situation och inser att klubbkänslan är viktigare än storleken på lönekuvertet.

Skulle Per vara bättre menar du? ;)

Hehe.
Vi lär nog inte komma överens angående Per Ledins fel och förtjänster i första taget!
Kanske är bäst att lägga den diskussionen åt sidan tills kvartarna har dragit igång, så får vi utvärdera hans insatser då ...

Det lär bli tufft iaf. Två hemmastarka lag. Nu brukar det inte spela så stor roll, men hur många poäng har Luleå tagit mot Frölunda i grundserien? En? Två? ;)

En ynka poäng! :(
Mot Frölundas tio ...
I sista matchen fick ni dock en enkel pinne när vi tog ut målisen i förlängningen i jakten på en slutspelsplats.
Så 9-1 till VF kanske är en mer rättvis spegling av poängfördelningen. ;)

Så här har det gått i matcherna:

21/10: VF-LHF 4-2
Klar Frölundadominans! Siffrorna kunde ha varit betydligt större om inte VF slutat spela hockey efter 4-1-målet ...

25/11: LHF-VF 3-4
Ännu en dålig insats av Luleå, där resultatet knappast speglar hur matchen såg ut.
Luleås defensiv var dock hyfsad, och Antila var riktigt bra i målet, vilket hindrade Frölunda från att springa iväg målmässigt.

18/1: VF-LHF 5-2
Den kanske bästa matchen av Luleå rent spelmässigt, trots att förlusten blev större än tidigare.
Ställningen var 1-1 efter två perioder, men Frölunda var grymt effektiva i sista och lyckades dra ifrån med god hjälp av två slumpmål ... inte minst Alfredssons första för säsongen, då han blev frispelad av en skarv i sargen!

21/3: LHF-VF 2-3 (sd)
Ännu en klart godkänd match av Luleå, såväl offensivt som defensivt.
Effektiviteten framåt kunde dock ha varit bättre, och bakåt får Manny ta på sig ett av Frölundas mål.
Frölunda spelade stabilt (utan att för den delen glänsa), med Kallio och Henke-ersättaren Sandberg som de stora utropstecknen.
Sedan bör man väl ha i åtanke att Frölunda hade nada att spela för i denna match, medan Luleå fortfarande kämpade för att nå slutspelet (vilket alltså resulterade i ett baklängesmål i tom kasse).
Så man ska väl inte dra alltför stora slutsatser av det här resultatet ...

Helt klart är att Luleå kan skaka Frölunda i enskilda matcher, men att de ska kunna göra det i en serie bäst av sju har jag svårt att tro.
Jag lever dock på hoppet ... det står ju trots allt 0-0 när första matchen börjar! :)

att Per Ledin kommer ge sig den på att skada spelare i Frölunda tror jag definitivt.

Som sagt, den diskussionen tycker jag vi kan vänta med. ;)
Posted Image

#111 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2005 - 16:41

Det är nog bäst att vänta med den diskussionen, ja. Fast jag försökte ju piska upp lite "hatstämning" inför matchserien som sagt. ;)
Men vi kommer nog snart få anledning att diskutera den spelaren igen. ;)

Att Håkan Loob skulle vara självgod kan jag inte direkt hålla med om ändå, men jag kan säga att jag aldrig förstod varför Daniel Henriksson var så högt ansedd och fick spela i landslaget. Visst, vi har inte så många bra ordinarie målisar i Sverige efter Henke, men "Hento" har inte direkt imponerat på mig. Och där gick snacket ungefär som det verkar gå med Ledin, att han skulle vara mer uppskattad om han inte spelade i Luleå. Men Färjestad hade ju knappast skaffat Martin Gerber om Henriksson var stabil i målet...

18/1: VF-LHF 5-2
Den kanske bästa matchen av Luleå rent spelmässigt, trots att förlusten blev större än tidigare.
Ställningen var 1-1 efter två perioder, men Frölunda var grymt effektiva i sista och lyckades dra ifrån med god hjälp av två slumpmål ... inte minst Alfredssons första för säsongen, då han blev frispelad av en skarv i sargen!

Slumpmålet som Affe gjorde var ju 5-2, i de sista sekunderna, det var inte direkt ett mål som avgjorde matchen. Ville bara tillägga det. ;)

Vad tros om kvartsfinalerna, då?

Frölunda-Luleå, där säger både hjärtat och hjärnan Frölunda. Hoppas de avverkar norrbottningarna snabbt. ;)

Linköping-Södertälje - LHC borde väl klara av SSK, men man vet faktiskt aldrig. På pappret har iaf kringlorna ett okej lag, de kanske får igång spelet bättre...
En del av mig hoppas på att LHC går vidare här, men samtidigt vore Södertälje mycket mer tacksamt i en eventuell semifinal. Linköping är det mer stabila laget, men hur är det med slutspelsrutinen?

Timrå-Djurgården - Oj, här kan det bli tufft. Djurgården har ju haft det svårt för Timrå och "Kipper", men järnkaminerna har också bevisat att de kan slå vilket lag som helst. Tippar jag med hjärtat här, så hoppas jag att Timrå krossar Djurgården i fyra raka, men en liten gnagande känsla säger mig att Djurgården går vidare här. De har ett bra, jämnt lag, och José Theodore är en ruskigt bra målvakt som säkert kan tända till rejält i slutspelet.

Färjestad-MoDo - Om Frölunda inte kan vinna så unnar jag verkligen MoDo guldet i år, med alla dessa fantastiska hockeyspelare som de har fått fram, men ändå i avsaknad av ett SM-Guld. Det vore kul om Foppa fick lägga till SM-Guld i sitt prisskåp och Tommy Salo fick motbevisa sina belackare en sista gång. Så hånad som han har varit sen den ödesdigra missen så förtjänar han att stå på topp mot slutet av sin karriär. Men, jag tror nog den värmländska lagmaskinen maler ner MoDo, tyvärr.
(Hur många år i rad har egentligen FBK gått till final? Fyra?)

#112 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 03 March 2005 - 20:49

Att Håkan Loob skulle vara självgod kan jag inte direkt hålla med om ändå

Nja, det var väl mest en förflugen sarkasm från min sida, men jag gillar inte hans agerande i Hento-affären.
Okej att man visar sitt intresse för en annan Elitserieklubbs spelare innan säsongen är över - det kan jag köpa - men att skriva kontrakt med honom innan slutspelet ens dragit igång, när spelaren dessutom återfinns i motståndarlaget, det är lågt i mina ögon!
Loob blånekade naturligtvis till alla rykten, samtidigt som Henriksson fick svara på alla frågor i pressen och Luleåtränarna inte visste vad de skulle tro ...

FBK gjorde ju också en liknande sak när de skrev kontrakt med Timråbacken Martin Lindman (även han nybliven landslagsman) mitt under förrförra slutspelet.
Loob kallade affären lögn och förbannad dikt i media, men så fort sista matchen var spelad stod det klart att kontraktet var skrivet för länge sedan.

Lindman hamnade sedan på bänken i Färjestad innan han skeppades vidare till slagpåsarna i Malmö ...

Så kan man bete sig när man har ett kapital på 62 miljoner kronor och bestämmer sig för att lägga ner sitt juniorlag! :wacko:

Men jag är inte bitter. ;)

men jag kan säga att jag aldrig förstod varför Daniel Henriksson var så högt ansedd och fick spela i landslaget. Visst, vi har inte så många bra ordinarie målisar i Sverige efter Henke, men "Hento" har inte direkt imponerat på mig. Och där gick snacket ungefär som det verkar gå med Ledin, att han skulle vara mer uppskattad om han inte spelade i Luleå. Men Färjestad hade ju knappast skaffat Martin Gerber om Henriksson var stabil i målet...

Jag har inte sett några FBK-matcher denna säsong så jag kan inte uttala mig om Hentos spel, men han höll ju faktiskt nollan fyra gånger (tangerat klubbrekord) på de sjutton matcher han spelade innan Gerber plockades in ... så helt usel kan han knappast ha varit.

De låg femma i tabellen vid den tidpunkten och slutade fyra efter femtio omgångar ...
Man kan ju fråga sig om det var Gerber som låg bakom det jätteklivet. ;)
Hur som helst tycker jag att det är lite märkligt att de lät Henriksson sitta på bänken ända fram till sista grundseriematchen!

Om han håller landslagsklass?
Nja, han gjorde nog det när han blev uttagen, men som sagt, då var ju konkurrensen inte så stor.
Tror dock fortfarande att han kan bli en riktigt stor målvakt, bara han får speltid och tränarnas förtroende ...

Slumpmålet som Affe gjorde var ju 5-2, i de sista sekunderna, det var inte direkt ett mål som avgjorde matchen. Ville bara tillägga det. ;)

Nja, det var faktiskt en hel minut kvar!
En evighet i hockey! ;)
Och Luleå höll matchen vid liv in i det sista, så helt avgjort var det inte ...

Vad tros om kvartsfinalerna, då?

Tjaa ...

Frölunda-Luleå:
Vill helst inte tippa något resultat här, men eftersom jag tänkte göra det i de andra mötena så måste jag ju göra det här också. ;)
Jag säger 4-2 i matcher till Frölunda.
Längre än så vågar jag inte sträcka mig ... jag blir hellre glatt överraskad än gruvligt besviken!

Linköping-Södertälje:
Tror att LHC tar detta med 4-1 i matcher.
Jag ser gärna SSK som vinnare i den här kampen, men frågan är om de kan få ordning på spelet och uppbåda den kämpaglöd som krävs.
De var otroligt lama i matchen mot Luleå senast, och om inte Jörgen Bemström tillåtits åka solo förbi tre Lulebackar vid kvitteringen så hade de knappast spelat den här matchen.
Linköping tycks ha fått ordning på truppen efter Husse/Tallinder-skandalen, och kan nog köra över Södertälje om inte SSK:arna är vakna.

Timrå-Djurgården:
Tufft var ordet.
DIF har varit ojämna sett över hela säsongen, men de har en riktigt hög högstanivå och jag tror faktiskt att de vinner den här serien med 4-3.
Tyvärr.
Helst skulle jag se att Timrå gör en Frölunda och slår ut Stockholmsclownerna i fyra raka ... gärna med 8-1 i varje match. ;)

Färjestad-MoDo:
Usch.
Pest eller kolera ... :P
Håller en tumme för Modo, men jag tror att Färjestad vinner tämligen komfortabelt, 4-2 i matcher ... och Kent Forsberg skyller allt på domaren. ;)

Hur många år i rad har egentligen FBK gått till final? Fyra?

Ja.
Men jag hoppas innerligt att de inte gör det i år igen ...
Posted Image

#113 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 March 2005 - 20:58

Färjestad har värvat friskt, men det gör alla lag som är framgångsrika. Det var ett tag sen nu, men Luleå höll väl på lite på samma sätt 1994-1996? De köpte in en hel del bra spelare iaf.

ag har inte sett några FBK-matcher denna säsong så jag kan inte uttala mig om Hentos spel, men han höll ju faktiskt nollan fyra gånger (tangerat klubbrekord) på de sjutton matcher han spelade innan Gerber plockades in ... så helt usel kan han knappast ha varit.

De låg femma i tabellen vid den tidpunkten och slutade fyra efter femtio omgångar ...
Man kan ju fråga sig om det var Gerber som låg bakom det jätteklivet. wink.gif
Hur som helst tycker jag att det är lite märkligt att de lät Henriksson sitta på bänken ända fram till sista grundseriematchen!

Om han håller landslagsklass?
Nja, han gjorde nog det när han blev uttagen, men som sagt, då var ju konkurrensen inte så stor.
Tror dock fortfarande att han kan bli en riktigt stor målvakt, bara han får speltid och tränarnas förtroende ...

Jag kan rabbla upp några målvakter som jag tror på mer än Henriksson. Grejen med "Hento" är väl att han har varit ruskigt ojämn, och inte gör särskilt många avgärande räddningar de matcher han har stått som jag har sett. När Bengt-Åke lät Henriksson spela i sista matchen i Karjala Cup när Tre kronor hade chansen att vinna turneringen var han verkligen fel ute... <_<

Varför Gerber har fått stå alla matcher? Tja, han kanske är en bättre målis? FBK har en chans att vinna guld med honom i målet, det har de inte med Henriksson, om man ska vara krass.

Statistik är inte allt helt enkelt. FBK har ett rätt bra försvarsspel...

#114 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 March 2005 - 13:57

Ah-ha-ha-ha-haaaaa. :thumbsup:
7-3!!!!! :D Luleå räckte inte till i den första matchen, men nu har Per Ledin hotat med att vara ännu vildare i nästa match.

Tror inte det blir fyra raka nu heller, men Frölunda visade iaf att de har flera växlar mer än Luleå. :thumbsup:

#115 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 05 March 2005 - 16:11

Ja, det var inget snack om att Frölunda var det bästa laget igår ...

Men de hade också god hjälp av Manny Fernandez som gjorde en av sina sämsta insatser i Luleåkassen när det gällde som mest!
Det var visserligen en del otur inblandat vid tabben som föranledde 1-4-målet, men om han valt den enkla lösningen och slagit pucken sarg ut hade Niklas Andersson aldrig kunnat snappa upp pucken som han gjorde ...

Henke i Frölundakassen hade å andra sidan en del tur på sin sida.
Han såg inte alls så vass ut som han gjort under grundserien, och Luleå hade två ribbträffar + minst en i stolpen (tänker främst på Obsuts skott vid ställningen 0-0).
Luleå fick ju även ett mål bortdömt (HELT FELAKTIGT!) vid ställningen 1-4 ... när domaren av någon anledning ansåg att Holmström var offside i målgården! :angry:
Att Holmström brukar röra sig genom målgården ibland är ju allmänt känt, men i det här fallet stod han ju minst två meter framför Lunkan!
Helt ofattbart!
Typiskt då att Frölunda gjorde 1-5 kort därefter ...

Jag tror matchen hade fått en helt annan utveckling om 2-4-målet godkänts, men å andra sidan spelade Frölunda klart bättre än Luleå ... så jag tror knappast att Luleå hade kunnat vinna den här matchen ändå.

Siffrorna blev dock större än matchbilden visade.
Luleå tog ju t.ex. ut Antila med fem minuter kvar av matchen för att jaga reducering ... vilket ledde till Frölundas sjua.

I morgondagens match ger jag Luleå 5 % chans att vinna.
Vår bäste back, Jaroslav Obsut, fick nämligen matchstraff och kommer att missa andra kvarten (jag såg inte vad som hände, men Rådbjer påstod att han gett sig på ena linjemannen!).
Med Obsut borta och Steve Staios hemma i Kanada har jag svårt att se hur Luleås backbesättning ska kunna stå upp mot Frölundas anfallsmaskin ...

Frågan är om Manny får fortsatt förtroende imorgon eller om Antila får stå från start ...
Vissa förändringar måste helt klart göras om Luleå ska ha någon chans!

Äh nu kollar jag på Sportnytt från 1996 i stället!
Det är betydligt roligare än att analysera gårdagens förlust ... ;)
Posted Image

#116 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 06 March 2005 - 11:38

Oj, oj, oj!

Efter att ha varit inne och tittat på Svenska spels hemsida måste jag nog ge Luleå en betydligt högre vinstchans än 5 %!

Krossa SSK!

Posted Image

:P
Posted Image

#117 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 March 2005 - 11:59

Hahaha, you wish. :D

Vad säger ni om Marcus Nilsons idiotiska anfall då? Ett riktigt, riktigt fult påhopp tycker jag. Stäng av idioten. Såna hör inte hemma på en hockeyrink. :P

#118 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts

Posted 06 March 2005 - 12:27

Ja, fyfan.
Om jag fick bestämma skulle Nilson inte spela mer det här slutspelet! :angry:

Då var det "ärligare" tag i Ö-vik!
Jag var på krogen och kollade LHF-VF i fredags, och när matchen var slut slog de över till MoDo-Färjestad (där det var tre minuter kvar) ...
Jag höll på trilla av stolen av skratt när slagsmålet bröt ut efter slutsignalen och Gerber helt plötsligt kom farandes från båset för att ge Salo ett kok stryk! :lol:
Posted Image

#119 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 March 2005 - 12:34

Ja, fyfan.
Om jag fick bestämma skulle Nilson inte spela mer det här slutspelet!

Det verkar luta mot tre-fyra matchers avstängning. (Och Wikegård gnäller över att Djurgården är illa behandlat. Hallå???)
Vi får hoppas att DIF åker ut snabbt så att Nilson missar resten av slutspelet. ;)

#120 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 March 2005 - 16:49

usch vad fult av nilsson, verkligen rättvist med avstängning men det borde vara längre.

luleå vinner idag :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#121 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 March 2005 - 16:55

usch vad fult av nilsson, verkligen rättvist med avstängning men det borde vara längre.

luleå vinner idag  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hahaha, det gör de knappast. Förbered dig på att se ditt lag överkört igen. De har ju bara fem backar!!! :D

#122 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 March 2005 - 17:07

men varför fungerar inte hockeylive... står att matcherna börjar 19. :angry: får nöja mig med radiosporten. <_<

nej då de har 6 backar, plus tellström. fast nagander får nog inte mycket speltid.

Edited by GaterGirl, 06 March 2005 - 17:08.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#123 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 March 2005 - 21:49

Det här går lättare än jag trodde! ^_^
Hoppas indianerna avverkar (som Per Ledin sa) "lappjävlarna" i fyra raka nu. ;)

#124 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 10 March 2005 - 19:26

Det här är spännande än så länge. Luleå bjuder verkligen upp till kamp. Lite kul faktiskt. Hoppas nu bara Ledin håller sig i skinnet... :rambo:

#125 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 March 2005 - 19:34

dumma frölunda. :(

kan aldrig luleå hålla tätt de första 10 min mot frölunda. kollar du på tvn, kermit?

grrrrrrrrrrrrrrrrr 2-1

Edited by GaterGirl, 10 March 2005 - 19:37.