Och för att kommentera laserduellerna. De som anser att de är "lame" i de tidigare filmerna har inte fattat nåt: i de filmerna sker duellerna alltid lika mycket på ett psykologiskt plan såväl som fysiskt, vilket gör dem alla bättre än de senare. Från dem är det bara de i episod III som kan mäta sig, som också har det draget.
Jag var också fascinerad av den första duellen när jag som barn såg den på tv på 80-talet, och visst kan man väga in mer psykologiska undertoner i den. Mark Hamills insats som fäktare har jag inget att invända mot, han ville t.o.m göra mer coola grejer som enhandsfattning, hopp osv. men förbjöds av "the maker"
Däremot var Alec Guiness (hur fantastisk och värdig han är i övrigt som Jedi) en ganska medioker fäktare, även Ian Mc Diarmind hade senare samma problem.
Det har inget att göra med att det är 70-tal och att tekniken skulle vara underutvecklad. Se bara på vilka sköna fäktscener som finns i 70-talets musketör-rullar, handlar mer om talang & "fightingspirit" och alla har inte det, lika lite som alla kan dansa eller har fantastisk bollkänsla.
Om jag tillåts spekulera i lite fantazycasting (vet att detta är hädiskt) så hade Christopher Lee även fungerat som en värdig Obi-Wan, men även bidragit med bättre fäktscener. Fast den ultimata drömkandidaten hade varit en åldrad Errol Flynn, en gammal matinéhjälte från 40-talet som verkligen kunde fäktas. Spelade Robin Hood, Kapten Blod och liknande roller.Tyvärr dog han i förtid (endast 50 år).