Kalle Ankas Julprogram
Posted 21 December 2006 - 15:38
Jag följde förhandlingarna och det var verkligen som när Indianerna försökte förklara "Thanksgiving" för kollonisterna på 1600-talet.
Typ 2 skillda världar med egna tradisioner som möts.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 December 2006 - 20:08
Jon var namnet:
Posted 21 December 2006 - 21:58
Okänd?
Posted 22 December 2006 - 12:54
Tro det eller ej men Disney gillar inte vår tradision. "Överaskningen" är igentligen ända orsaken vi får behålla den. SVT hade ett jäkla problem att få kontraktet förnyat förra året för Disney kunde inte fatta hur vi ville se samma sak varje år när Disney Channal visar så massa nytt och fresht.
Jag följde förhandlingarna och det var verkligen som när Indianerna försökte förklara "Thanksgiving" för kollonisterna på 1600-talet.
Typ 2 skillda världar med egna tradisioner som möts.
Intressant, kan tänka mig att de vill att barnen ska få föräldrarna gå över till Disney chanell istället. En rätt trist kanal förövrigt. Alldeles för mycket nytecknat i icke-disney-stil för min smak, men de ska ha cred för att de då och då visar de klassiska långfilmer. Igår var det tex Robin Hood, lika rolig att se som vuxen, faktiskt ännu roligare nu när man själv är skattebetalare på riktigt
"Pris ske gud här kommer skatteåtebäringen"
Men angående Julaftonsprogrammet, var inte kravet för att de skulle sändas att svt utöver "reklamfilmen" visade Disneydags varje vecka?
Edited by Walker, 22 December 2006 - 12:55.
Posted 24 December 2006 - 16:34
Den senare fick min röst, för sin juliga stämning.
Posted 25 December 2006 - 00:07
Winter is Coming
Posted 25 December 2006 - 01:11
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 25 December 2006 - 01:19
Jon var namnet:
Posted 25 December 2006 - 12:08
Crusader Postat 25 Dec 2006, 01:11
Nja, andra hållet tror jag det var. Att SVT ville behålla Disneydags vilket Disney inte ville. Nu tror jag de får visa de serier som inte visas på Disney Channal men jag vet inte riktigt.
Möjligt, men det lilla jag ser på Disneydags och Disneychannel så verkar de köra samma serier dvs Lilla Sjöjungfrun och Aladin. Men vi lär väl inte få helt klarhet i denna fråga.
Satt och fnissade åt mycket i år, då jag tänkte på hur galna de är som hittar på allt i Kalle Anka- och Musse-filmerna
Lite roligt att höra han som försökte härma gamla berättarrösten i slutet också
Och fy fan vad dåligt den svenska killen sjunger under Benjamin Syrsas stund!
![]()
Det är faktiskt samma gubbe som för 30 år sedan, den falsksjungande Bengt Feldreich dubbar fortfarande de nya inslagen. Men rösten har väl ändrats sig en aning, klart det är skillnad på Feldreichs röst i 35 årsåldern (eller hur gammal han nu var) och hans röst i 70-årsåldern.
Posted 25 December 2006 - 18:14
Robin Hood skulle vara kul att se hela filmen nån gång, helst med original engelskt tal.
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"
*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"
*
Posted 25 December 2006 - 20:19
Er lite trött på de samma klipp jämnt.
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 25 December 2006 - 20:40
Posted 25 December 2006 - 21:56
Jaha oj, där ser man
Sången var illa oavsett
Du vet att det är meningen att han ska sjunga falskt va?
När familjen såg på det igår var första gången på länge det kändes riktigt roligt.
i och med att min lilla systerdotter fyller ett år nu nästa vecka så har hon (ganska logiskt) inte sett Kalles Julafton, och då blev det ju en ganska mycket större och roligare grej av det hela än när samma gamla folk sitter och ser på det.
Hon satt för övrigt och vinkade på Kalle och den hispiga pippin
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 25 December 2006 - 22:05
Fast det är ju inte det som det handlar om. Hur mycket de visar Disney annars. De visar inte DET HÄR programmet 24 timmar om dygnet. Det är som att säga att de inte borde visa Lotta på Bråkmakargatan om Julen för de visar Emil i Lönneberga varje vecka.Jag är som jag sagt tidigare trött på hela programmet. Nuförtiden kan man se Disneys tecknad filmer 24 timmar om dygnet alla dagar hela året. Det är inte längre något speciellt med det och även traditionalister borde se ljuset och gå vidare i livet.
Eller om man äter skinksmörgåsar varje dag så borde man inte ha Julskinka på Julafton.
Sen är saken att de visar samma klassiska program med samma talare i över 30 år. Det gör de inte heller på Disney Channal. Det är just det som är charmen. Kännslan över det och att det är just samma varje år.
Det är nåt ni icke-traditionalister inte verkar förstå.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 25 December 2006 - 23:27
såvitt jag vet är det en del av pluspaket för boxer, och viasat är ett no-no i detta huset, idioter som de är.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 25 December 2006 - 23:32
Ett tag visade de Ivanhoe varenda nyår och sedan bestämde de sig plötsligt för att sluta, varefter trean (?) tog över. Är det verkligen så många som ser den eländiga historien nu längre?
Backhoppningen från Garmich-Partenkirschen har de visat varje nyårsdag sedan Ingmar Stenmark gick i blöjor, men ingen skriker över att den traditionen brutits (eller ska brytas iaf).
I många år visades en konsert med Wiener Sängerknaben (österikisk gosskör) varenda nyår, men vem gråter över att det försvunnit?
Traditionerna har varit många och i mina ögon finns det ingenting som är en så helig ko att det inte går att ändra på. Leve förändringen! Leve revolutionen!
Posted 25 December 2006 - 23:47
Backhoppningen underskattar du nog. Alla jag känner tittar på den varje år. Min pappa skulle bli galen om de slutade med den.
Jag hatar verkligen när man ska förändra saker för förändringens skull. Speciellt när det gäller saker som finns där för att folk trivs med det och mår bra av det. Väldigt löjligt och onödigt.
Och att de som inte bryr sig om de sakerna tvunget vill tvinga på förändringar och ta det från oss som gillar det är en form av Tyrani så jag ser det. Varför förändra saker som folk trivs med och gillar, saker som inte skadar nån? Jo för de som inte gillar det vill tvinga sin uppfattning på oss andra.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 26 December 2006 - 00:46
Backhoppningsintresset fluktuerar väl beroende på om det finns svenskt/nordiskt deltagande med hyfsat bra vinstchanser eller inte. Annars är det inte precis ett program för den yngre generationen - det heller. Jag upplever det som att många som skriker högt om att bevara programmen som de är själva är medelålders och har vuxit upp med dessa program. Bland de som är jämnåriga med mina barn finns inte alls det intresset för varken Disney, Karl-Bertil Jonsson, Lotta på Bråkmakargatan eller backhoppningen.
Alla dessa traditionella program tar upp mycket plats i tablåerna som kunde fyllas med nya spännande programpunkter istället. Digitaliseringen kunde ge oss en särskild julkanal under den här tiden på året där gamla favoriter samlades och som gjorde att vi som inte vill se samma sak varenda år fick ledigt utrymme för annat under den tiden.
Posted 26 December 2006 - 09:27
Jajamensan! Nästa år grillar vi julskinkan över en öppen eld i trädgården istället.Traditionerna har varit många och i mina ögon finns det ingenting som är en så helig ko att det inte går att ändra på. Leve förändringen! Leve revolutionen!
Glöm inte "Kan du vissla Johanna" som (iaf jag) inte kan begripa varför den är jultradition.ag upplever det som att många som skriker högt om att bevara programmen som de är själva är medelålders och har vuxit upp med dessa program. Bland de som är jämnåriga med mina barn finns inte alls det intresset för varken Disney, Karl-Bertil Jonsson, Lotta på Bråkmakargatan eller backhoppningen.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 26 December 2006 - 11:55
De övriga traditionerna bryr jag mig inte så mycket om (bortsett från bockbränningen, men det är ett annat ämne
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 07 January 2007 - 16:43
Tomteverkstaden är också skadad, men lider mindre av det, eftersom det är mindre egentlig handling i den. Dessutom är det ju en av de få som faktiskt har någonting med julen att göra. Skulle gärna se att de varierade censuren lite, så att man kunde få se hela filmen, om man tittade några år i rad. Hur som helst. Denna hamnar nå'nstans i toppen.
Det gör Snövit också. Där visar de bara en sak, och det är fullkomligt i sig själv. Sång, dans, musik. Och bra sådan, enligt min mening.
Ja, också har de ju alltid den lilla reklamsnutten för nå'n ny film också, och det kan ju vara kul att se vad det blir.
I övrigt är det väl inte så mycket mä't. Alltid samma sak, och aldrig en hel film. Robin Hood är nog favorit-exemplet på dramaturgiska hopp.
Posted 08 January 2007 - 12:16
Traditionerna har varit många och i mina ögon finns det ingenting som är en så helig ko att det inte går att ändra på. Leve förändringen! Leve revolutionen!
Ja , leva revolutionen
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 08 January 2007 - 12:27
Posted 08 January 2007 - 13:39
Precis så reagerar mina barn också, men jag tvingar dem inte att se programmet. What's the point?
Det har du rätt i