Wars eller Trek?
Posted 03 October 2006 - 21:33
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 05 October 2006 - 08:42
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 05 October 2006 - 16:27
Jon var namnet:
Posted 05 October 2006 - 18:12
Posted 05 October 2006 - 18:23
Okänd?
Posted 23 October 2006 - 22:11
Det verkar inte bättre kan man konstatera så här 3 veckor sen han senast var aktiv.Jösses
Banky springer väl för livet nu...
Kom tillbaka! Vi är inte så elaka som det verkar! (förutom Cappy så klart
Edited by Rick Hunter, 23 October 2006 - 22:12.
Winter is Coming
Posted 23 October 2006 - 23:15
Posted 31 October 2006 - 23:35
Posted 01 November 2006 - 00:22
Nja ett par stridslystna klingoner med Bat`leths skulle nog kunna ge även en Jedi med lightsaber en bra match!Men inget kan väl slå lightsabers?
Winter is Coming
Posted 07 November 2006 - 22:44
Posted 07 November 2006 - 22:53
Precis! Och Spock får nog vilken Jedi som helst tokigNja ett par stridslystna klingoner med Bat`leths skulle nog kunna ge även en Jedi med lightsaber en bra match!
Men inget kan väl slå lightsabers?![]()
Ja, undrar varför det inte har hänt förut? Så mycket annat crossover-material finns ju...Någon borde verkligen skapa en crossover mellan de två medierna - det är omöjligt på teve och film, visst. Men varför inte någon serietidning? Jag vet att jag skulle vilja läsa det
Jon var namnet:
Posted 07 November 2006 - 23:41
Star wars helt klart. Star trek känns bara som en tvålopera i rymden där det egentligen inte händer så mycket.
Tittade sporadiskt på Star Trek och Babylon 5 när de sändes på TV, mest för att det inte visas så mycket sci-fi på TV. Man får vara nöjd med det lilla ibland. Och vad är egentligen handlingen i Star Trek? De åker runt i rymden i evighet, blir kidnappade i varje avsnitt eller strandsatta på nån skum planet. Känns som om det inte gör nåt att man missar 13 avsnitt. Serien står ju kvar och stampar på samma ställe ändå. Ungerfär som Days of our lives.
Aj vad det där gjorde ont i hjärteroten!Jag håller inte alls med, men så är jag ju inbiten trekkie.
Som sagt. Star Trek har ju mycket stor utsträckning i massvis av olika handlingar.
Krig förekommer också och fiender. Det hela är inarbetat för att lösas på fredligt sätt
som Stjärnflottan och hela federationen.
Star Trek är ju upptäcksresande
Vad har Star Wars att erbjuda. En enkel liten handling av enbart krig och patetiska
misslyckade försök att hitta fredliga lösningar som enbart är
överflödigt handlingslamt för att just ge skäl till själva kriget.
Star wars befinner sig ju bara inom en så smal omfattning av handling eftersom
det handlar om just krig och inte så mycket övrigt.
Vad förväntar ni er Star Wars fans? Att Picard skulle skjuta hejdlöst utan
att ta någon kontakt alls med dem de möter?
Posted 07 November 2006 - 23:45
Är det inte dags att lämna den påstådda rivaliteten bakom oss?
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988
--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel
Posted 07 November 2006 - 23:49
Som sagt. Star Trek har ju mycket stor utsträckning i massvis av olika handlingar.
Krig förekommer också och fiender. Det hela är inarbetat för att lösas på fredligt sätt
som Stjärnflottan och hela federationen.
Star Trek är ju upptäcksresande
Vad har Star Wars att erbjuda. En enkel liten handling av enbart krig och patetiska
misslyckade försök att hitta fredliga lösningar som enbart är
överflödigt handlingslamt för att just ge skäl till själva kriget.
Star wars befinner sig ju bara inom en så smal omfattning av handling eftersom
det handlar om just krig och inte så mycket övrigt.
Vad förväntar ni er Star Wars fans? Att Picard skulle skjuta hejdlöst utan
att ta någon kontakt alls med dem de möter?
Ville mest påpeka att för min del behöver det inte vara en komplicerad story. Handlingen får gärna vara enkel för min del. Angående krigen så heter det väl inte Star Wars för ingenting.
Posted 08 November 2006 - 00:08
Förstår inte att det långt in på 2000-talet finns folk som envisas med att pitcha SW mot ST. För att använda ett slitet uttryck är det som att jämföra äpplen och päron. Minns för ett par år sedan några nötter som kom in på ett ST-forum och annonserade efter Trekkies som ville ställa upp på filmad debatt mot SW-fans...
Lite svårt för SW att konkurera som bara har en enda prioritet. Att kriga.
Det resterande är bara överflödig utfyllnad så det inte är krig hela tiden.
Äpple och päron är dålig jämförelse när det är så stor kontrastskillnad i handlingen.
Äpple och kaktus säger jag.
Posted 08 November 2006 - 01:11
Posted 08 November 2006 - 18:12
Jag tror du drar lite för breda penseldrag där, Supertreck. Även om action är en stor del av SW så grundar det hela sig på Joseph Campbells mytologiska verk och Jungsk psykologi, i form av karaktärsarketyper. Det är dessa saker som gör SW lätt att relatera till och har onekligen bidragit stort till framgången. Ytterst så skulle jag påstå att både ST och SW hämtar inspiration från den pulp-science fiction som var populär under 1900-talets första halva. Star Trek gör en moderniserad tolkning medan Star Wars' är mer klassisk.
Inte alls.
SW har bara få små handlingar i sin omfattning.
1 Magiska krafter att piffa upp det
2 Kärlek
2 största prioritet är att kriga
Men i ST så finns detta med men inte i så stora mått där massvis med
andra händelser av olika handlingar sker. Det hela är utspätt lagom proportioner
Det är som att jämföra ett specifikt verktyg med ett alldagligt verktyg som har massvis med funktioner
som också kan användas att försvara sig med.
Det specifika verktyget är SW. Det alldagliga verktyget är ST
I SW finns det ju inga upptäcksresande som landar på planter i syfte för att
få kontakt med folk. Dom i SW flyr och måste gömma sig nånstans tills dom är beredda på
nästa attack.
Det är inget fel på SW i sig med dom som inte gillar ST har nog svårt att ta
ett större perspektiv som inte har orken att inta så många definitioner
i alla olika specifika fördjupade handlingar.
Posted 08 November 2006 - 18:18
Posted 08 November 2006 - 18:47
I SW finns det ju inga upptäcksresande som landar på planter i syfte för att
få kontakt med folk.
Klart det finns. Bara för det inte visas klart och tydligt i filmerna så betyder det ju inte att det inte finns. (Antyds inte det i Ep. 3 föresten att det faktiskt finns?)
Hur tror du det politiska rådet uppstått? Det är väl bara det att SW ligger långt före i utvecklingen
Posted 08 November 2006 - 19:07
Den har jag, fast inte läst än
Word! Jag gav upp rivaliteten med min bäste vän tillika Star Wars-nörd när vi var 12 efter ett mindre än ett år av debatter.Förstår inte att det långt in på 2000-talet finns folk som envisas med att pitcha SW mot ST. För att använda ett slitet uttryck är det som att jämföra äpplen och päron. Minns för ett par år sedan några nötter som kom in på ett ST-forum och annonserade efter Trekkies som ville ställa upp på filmad debatt mot SW-fans...
Jon var namnet:
Posted 08 November 2006 - 19:56
Hur tror du det politiska rådet uppstått? Det är väl bara det att SW ligger långt före i utvecklingen
Nu får du allt förklara. Hur kan SW ligga långt före utvecklingen som väljer att kriga?
Det är så klart ST som är långt före utvecklingen där dom flesta är resonliga
och ger inte upp så lätt i oenighet.
Hur sannoligt är det att nån i SW skulle leta rätt på lagparagrafer för
att hitta ett kryphål? Sådant låter ju inte som att vara SW där allt ska göras
i framfusighet så fort mothugg kommer.
Har man sett någon läsa igenom en massa lagparagrafer i SW?
Nämn någon scen?
I ST brukar dom ha info hur andras seder och lagar är och kommer
med fredliga avsikter. Dom löser konflikter så gott som det går på andras
lagar av villkor.
Dom brukar hjälpa folk i nöd.
Vi tar in en situation som skett i TNG.
Om varelser kommer och säger att folk bor på deras planet som de ägt i flera hundra
år och hotar att förinta dem om folket inte försvinner inom tre dar,
så skulle väl i SW-miljö dom börja kriga. Inte alls leta efter lagparagrafer
som dom gjorde i TNG.
Posted 08 November 2006 - 20:21
Word! Jag gav upp rivaliteten med min bäste vän tillika Star Wars-nörd när vi var 12 efter ett mindre än ett år av debatter.
Rivalitet behöver det inte vara - det kan också vara grogrund för intressanta diskussioner. Jag tycker det - och jag gillar båda.