Jump to content

Photo

24 - Alla Säsonger

• Please log in to reply
176 replies to this topic

#101 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 March 2006 - 21:47

Nu har jag sett de 4 första avsnittena, missade att spela in veckans avsnitt :angry: får nog ta och leta fram dom på Internetkanalen tror jag.

Har haft lite delade meningar om 24, men den här säsongen började riktigt stark, så det blir nog att följa den.

Dags för Jack att uppdatera sig på nya kodspråk.

Det jag blev så fundersam över (och retade mig på) är att dom på CTU borde ha vetat vad det betydde, dom kan väl inte ha trott att Jack skulle kunna dagens kodspråk? och så sade väl han Lynn att det var koden under Jack's tid, och flera av dom på CTU var ju faktiskt där då.
Lynn hade åtminstonde en hjärna att tänka med innan han agerade.

Nä, nu ska jag leta efter avsn. 5 & 6
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#102 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 20 March 2006 - 09:20

Det jag blev så fundersam över (och retade mig på) är att dom på CTU borde ha vetat vad det betydde, dom kan väl inte ha trott att Jack skulle kunna dagens kodspråk? och så sade väl han Lynn att det var koden under Jack's tid, och flera av dom på CTU var ju faktiskt där då.
Lynn hade åtminstonde en hjärna att tänka med innan han agerade.

Tänkte inte på det just då, men det är ju en logisk lucka av stora mått. Hos NÅGON borde det ju ha ringt en klocka, alla kan väl inte ha fått minnesförlust :rolleyes:
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#103 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 23 March 2006 - 09:50

Måste säga att det var ett sådär avsnitt igår kväll. Kändes lite förutsägbart när Inessa på slutet skjuter Rossler, och hur fick hon föresten tag i pistolen?
Och hur Cummings kunde hänga sig känns inte heller helt övertygande, borde väl ha haft vakter med sej :unsure: om inte det ligger nått annat i botten förståss.
Presidenten fick en örfil av Frun och blev foglig som en strykrädd hund :rolleyes:
Lynn McGill's syster kändes på nått sätt planterad också...
Nää, hoppas på bättre takter ikväll :)
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"Jack Bauer"-24

#104 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 March 2006 - 16:47

Måste säga att det var ett sådär avsnitt igår kväll.

Känns nästan som de brände allt krut för tidigt. Hade gärna sett att de dragit ut lite mer på den här intrigen med Cummings som hemlig bad guy i presidentens närhet. Hur många avsnitt har gått? Är det 4 eller 6?
Men förhoppningsvis kommer vi att bli lite överaskande om sådär 10 avsnitt.

Jack var som vanligt på hugget när det gällde torty för att försvara "rättvisa och den amerikanska livstilen". Visst förstår jag vad som driver honom men börjar det inte bli lite för vanligt med tortyrscener i amerikanska serier nu? Såväl i Lost och inte minst 24. Läste en insändare i Metro som trodde att den stora frekvensen av tortyr i serier är för att göra folk mer avtrubbade inför den tortyren USA bedriver i Irak och Afganistan. Kanske lite konspiratoriskt men visst börjar tortyren bli vardagsmat i såväl tv-serier som filmer exempel V for Vendetta.

#105 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 24 March 2006 - 10:50

Gårdagskvällens avsnitt var lite bättre iallafall än föregående :) jakten gick vidare på nervgasen och Jack tog som väntat Rosslers plats för att få tag på resten av behållarna.
Jack, CTU och Presidenten ställdes inför den klassiska frågan, att offra några för att skydda det stora flertalet. Den debatt och vånda som framkom kändes ganska trovärdig, och Jacks beslut att ordervägra gav klent resultat i slutändan då behållarna är åter på drift.
Lynn's snabba återkomst efter att blivit nedslagen kändes inte trovärdigt, inget syntes på honom eller kostymen :rolleyes:
På det hela, ett par kantiga avsnitt, men det är långt kvar :)
Serien återgår till ett avsnitt i veckan i TV 4 from Torsdag 30/3.

Visst förstår jag vad som driver honom men börjar det inte bli lite för vanligt med tortyrscener i amerikanska serier nu? Såväl i Lost och inte minst 24. Läste en insändare i Metro som trodde att den stora frekvensen av tortyr i serier är för att göra folk mer avtrubbade inför den tortyren USA bedriver i Irak och Afganistan. Kanske lite konspiratoriskt men visst börjar tortyren bli vardagsmat i såväl tv-serier som filmer exempel V for Vendetta.

Någon konspiration är det väl inte :rolleyes: men tendensen verkar helt klar, tycker jag med. Gränserna flyttas fram hela tiden och kanske för några år sen så skulle det blivit ett ramaskri från granskningsnämnden, men nu hörs inget, inte vad jag vet iallafall...
"Jack Bauer"-24

#106 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 24 March 2006 - 15:49

Någon konspiration är det väl inte :rolleyes: men tendensen verkar helt klar, tycker jag med. Gränserna flyttas fram hela tiden och kanske för några år sen så skulle det blivit ett ramaskri från granskningsnämnden, men nu hörs inget, inte vad jag vet iallafall...

Känner inte heller till någon anmälan till granskningsnämnde. Däremot brukar 4:an varna känsliga tittare & barn för att detta avsnitt innehåller starka våldsinslag. Kom på ett annat exempel från i veckan. I ALIAS får vi sådär i förbifarten reda på att Sydneys pappa Jack klippt av fingrarna på en terrorist i Beirut, ingen av de andra karaktärerna reagerar på att han begått tortyr...en fullt normal handling?!! Nu blev det lite offtopic, men visst märker man att tortyren ökat i tv-serier efter 9/11.

Gårdagens 24 var ett mycket nervpirrande avsnitt med ett moraliskt dilemma; offra ett hundratal människor för att rädda miljoner andra? Ja vad skulle man själv ha gjort? Tycker inte man kan beskylla Jack för att gjort något fel, han handlade bara som han blivit tränat för. Hotar någon dej, agera innan det är försent!
Så nu återstår 18 gasbehållare, frågan är vad kommer terroristerna att göra med dem? Det mest troliga; placera samtliga i LA (suck), eller sprida ut dem över USA för att skapa större kaos?

Varför har Mike Novic förtroende att vara presidentrådgivare? Var han inte inblandad i statskuppen mot David Palmer för några år sedan??

#107 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 24 March 2006 - 16:53

Just detta dilmmat med at offra en för att rädda många... så köper jag inte detta alls. D.v.s. att en amerikansk president skulle agera på detta sätt. Man har en nolltolerans mot terrorism (åtminstonde officiell), å desutom att skicka Rysslands president i en säker död, för att KANSKE rädda flera amerikanska liv.. det köper jag inte över huvudtaget. I stället riskerar man tredje världskriget med att sända Ryss-presidentet i döden, och dessutom finns ändå inga garnantier för övriga amerikanares liv. De har ju nervgiftet likförbannat. Nej, NO way köper jag detta.
I love the smell of napalm in the morning

#108 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 25 March 2006 - 10:27

Just detta dilmmat med at offra en för att rädda många... så köper jag inte detta alls. D.v.s. att en amerikansk president skulle agera på detta sätt. Man har en nolltolerans mot terrorism (åtminstonde officiell)

Jo nog har man det kanske, så länge det inte drabbar Amerikanska intressen, och att man har understött terrorism i andra länder för att störta för USA obekväma regimer är väl ingen hemlighet direkt.

å desutom att skicka Rysslands president i en säker död, för att KANSKE rädda flera amerikanska liv.. det köper jag inte över huvudtaget. I stället riskerar man tredje världskriget med att sända Ryss-presidentet i döden, och dessutom finns ändå inga garnantier för övriga amerikanares liv. De har ju nervgiftet likförbannat. Nej, NO way köper jag detta.

Nu verkar det som du ligger före vad TV4 och TV4+ sänder.
"Jack Bauer"-24

#109 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 25 March 2006 - 16:26

Nu verkar det som du ligger före vad TV4 och TV4+ sänder.

Ajdå, det kan jag vara, har inte direkt kollat hur långt fram den svenska utgivningen är... får kolla mer uppmärksammat så jag inte avslöjar något...

#110 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 25 March 2006 - 19:58

Ajdå, det kan jag vara, har inte direkt kollat hur långt fram den svenska utgivningen är... får kolla mer uppmärksammat så jag inte avslöjar något...

Ok :)
"Jack Bauer"-24

#111 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 07 April 2006 - 10:20

24 ryckte upp sej lite igår med att det blev exit för Lynn genom paragraf 112, väldigt behändig paragraf föresten, :rolleyes: Konflikten mellan Lynn och de övriga kändes påklistrad och onödig.
Presidenten fortsatte att vara mähä och kan inte besluta åt nått håll, även om intrigen med First Lady i kortegen kändes mer än väl konstruerad.
Förövrigt: Martha Logan for President! :)
Nå efter några mer darriga avsnitt efter en bra öppning av serien hoppas jag att det återgår till mer thriller och spänning :)
"Jack Bauer"-24

#112 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 April 2006 - 13:42

24 ryckte upp sej lite igår med att det blev exit för Lynn genom paragraf 112, väldigt behändig paragraf föresten, :rolleyes: Konflikten mellan Lynn och de övriga kändes påklistrad och onödig.
Presidenten fortsatte att vara mähä och kan inte besluta åt nått håll, även om intrigen med First Lady i kortegen kändes mer än väl konstruerad.
Förövrigt: Martha Logan for President! :)
Nå efter några mer darriga avsnitt efter en bra öppning av serien hoppas jag att det återgår till mer thriller och spänning :)

Det verkar gå allt mer åt det hållet. Exempelvis spettsades intrigen till ytterligare; från terrorister från Långtbortistan till hämndlystna fd CTU-agenter, som en pytteliten bonus för oss fans nämdes Nina Myers vid namn en gång ;)

Visst var Lynn en onödigt jobbig, men har han verkligen spelat ut sin roll? Hans knarkande syster & pojkvän har fortfarande hans passerkort i besittning. Vi kanske inte ska hacka för mycket på stackars president Logan, hur skulle vi själva agerat i den situationen? Räddat Mrs Logan & ryske presidentparet eller hålla tyst för att undvika att 100 000-tals dör av en gasattack?

#113 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 14 April 2006 - 11:10

Vi kanske inte ska hacka för mycket på stackars president Logan, hur skulle vi själva agerat i den situationen? Räddat Mrs Logan & ryske presidentparet eller hålla tyst för att undvika att 100 000-tals dör av en gasattack?

Nej kanske inte :mellow: men jag retar mej så på honom ;)
Och i veckans avsnitt så hade han samvetskval och ångrade sej att han inte stoppade kortegen, och Marta vart iskall mot honom och tydde sig mot Aaron istället.
Annars så fortsatte Jack som vanligt :D , satte ett skott i Hendersons fru ben för att få lösenordet till datorn av Henderson själv.
Lynns passerkort kom i orätta händer som väntat, och sjukhuset bler räddat i sista sekunden.

Känns lite som en viss mekanik börjat uppträda i denna säsong som gör att man kan förutsäga lite FÖR mycket av händelseförloppet, inte samma oväntade händelser som förra säsongen.
Men det är fortfarande mycket sevärt :)
"Jack Bauer"-24

#114 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 14 April 2006 - 16:49

Ja faktiskt, nu har serien rättat upp sig. Jack är om möjligt hårdare än någonsin tidigare i sin jakt på buset. Och jag vet inte exakt hur långt ni har sett, men vissa saker har lett till att jag fått omvärdera mina tidigare kommentarer om President Logan....

#115 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 15 April 2006 - 08:56

Jag tycker säsongen är riktigt bra. Visst det finns klichéer men det har det funnits sen säsong ett så att det är inget nytt. Det är mycket bättre dialog, mycket intressantare story än förra säsongen. Skådespeleriet har förbättrats mycket och de nya karaktärerna tycker jag är väldigt bra. Personlig favorit är mentalt ostabila Martha Logan scenerna med Aaron i början av senaste avsnittet var mycket bra.

Det ska bli intressant och SE vad som händer nu längre fram (jag vet vad som händer)
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#116 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 April 2006 - 18:02

Personlig favorit är mentalt ostabila Martha Logan scenerna med Aaron i början av senaste avsnittet var mycket bra.

Det ska bli intressant och SE vad som händer nu längre fram (jag vet vad som händer)

Kan det vara så att Martha Logan på allvar stötte på Aaron...eller vad sysslar hon med egentligen? I övrigt så var Jack som vanligt brutal med sina medel för få fram information. Undrar vilken roll Tony kommer att spela i fortsättningen?

#117 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 20 April 2006 - 23:19

Spännande avsnitt ikväll med ett överraskande slut :o
President Logan är fortfarande ett mähä, vidhåller detta. Han kallar in vicepresidenten, och viftar snällt på svansen :rolleyes: när denne vill införa undantagslagar. Jack och Kim's återförening går stelt och många undertryckta känslor finns hos dom båda.
Mer spänning när Lynns passerkort kommer till användning och en terrorist placerar nervgas hos CTU vilket får förödande konsekvenser :o CTU spärras och vissa rum isoleras varvid vissa inte hinner in, däribland Edgar som dör :o :(
Mer thriller och spänning, som det ska vara i 24, var det ikväll :)
"Jack Bauer"-24

#118 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 21 April 2006 - 22:12

Spännande avsnitt ikväll med ett överraskande slut :o

Håller med mycket spännande avsnitt. Särskillt överraskande var ändå inte slutet, att CTU skulle attakeras visste vi ju. Att Edgar skulle dö var iof rätt överraskande. Kommer det bli någon ersättare nu tro. Undrar nu vad Tony kommer göra med Henderson, de är ju nu båda i sjukavdelningen.

Jag tycker denna säsong är mycket bra.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#119 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 22 April 2006 - 07:49

Trist att Edgard skulle dö....gas är ett riktigt vidrigt vapen. Vem ska nu Cloe bråka med när Jack som vanligt behöver hjälp i hemlighet. Ersättare för Edgard?! Tippar på Lynn McGill. Den jobbige vicepresidenten var en riktig överaskning, självaste "Leland Palmer" från Twin Peaks. Det har varit för få oväntande gästspel av kända/halvkända namn i 24.

#120 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 25 April 2006 - 09:53

Den jobbige vicepresidenten var en riktig överaskning, självaste "Leland Palmer" från Twin Peaks. Det har varit för få oväntande gästspel av kända/halvkända namn i 24.

Jo, det var det och kul o se honom igen :)
Och Peter "Robocop" Weller som Christopher Henderson kände jag inte igen först utan att ha sett namnet :blink:
"Jack Bauer"-24

#121 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 25 April 2006 - 16:02

Den jobbige vicepresidenten var en riktig överaskning, självaste "Leland Palmer" från Twin Peaks. Det har varit för få oväntande gästspel av kända/halvkända namn i 24.

Jo, det var det och kul o se honom igen :)
Och Peter "Robocop" Weller som Christopher Henderson kände jag inte igen först utan att ha sett namnet :blink:

Jag tycker Peter Weller är totaly awsome om man får uttrycka sig så fånigt. En av säsongens största karaktärer.

#122 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 April 2006 - 16:08

Jag tycker Peter Weller är totaly awsome om man får uttrycka sig så fånigt. En av säsongens största karaktärer.

Jag håller med. Han är riktigt bra. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#123 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 25 April 2006 - 17:31

Håller med er, den intressantaste skurken sen...alltid.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#124 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 25 April 2006 - 17:41

Ja så länge de håller honom vid liv.. ;)

#125 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts

Posted 27 April 2006 - 22:50

Ännu ett spännande avsnitt ikväll av 24 :) folk dör visst som flugor också, Lynn fick smaka på nervgasen efter att han, passande nog efter debaclet med passerkortet, fick chansen att rädda CTU genom att offra sej själv och en person till.
Och så dog en av mina favvisar Tony Almeida :( överraskande också på slutet då Henderson slet sej fri och rymde.
Tjafset mellan Jack och Chloes Kims fästman Barry kändes överflödigt dock. Sen får vi se hur Jack och de övriga reagerar när Karen Hayes från Homeland Security dundrar in och tar över allt :D
Undrar nu vad nästa mål för terroristerna är...
Edit: Namnet!

Edited by SavedByZero, 28 April 2006 - 12:56.

"Jack Bauer"-24