Jump to content

Photo

Invasion

• Please log in to reply
115 replies to this topic

#101 Tash

Tash

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 56 posts

Posted 09 January 2007 - 00:50

Trist. Många "alternativa" serier får ingen ju ingen chans! Tyvärr hänger ju då amerikanska serier på vad genomsnittsamerikanaren tycker, och den sorten är väldigt bortskämt med antal kanaler och utbud. Personligen var jag väldigt fäst vid den här serien, som hade en mkt skön stämning. Men det verkar tyvärr vara en trend, att serier som baserar sig på mystik och att du inte får allt serverat på en gång, läggs ner. Heroes undantaget? Undrar jag då?. Vanished är ju dock ett (annat) typexempel på kvalitéserie som droppades (av FOX, givetvis!), enkom för att de hade höga förväntingar på snabba resultat vad det gäller tittande. Även där var motiveringen att den var "för dyr mot det svaga intresset".

Det är ett renodlat amerikanskt fenomen - ett FOX verkar stå i bräschen! Man låter duktigt folk få en bra budget (kanske för bra för deras eget bästa?), och sedan ställer man STENHÅRDA krav på snabba resultat! Jag har läst att bolag som FOX kräver resultat så snabbt som inom sex avsnitt, och får man inte det börjar man rätt och slätt utgå från att man får lägga ner serien. Om det stämmer till punkt och pricka, det vågar inte jag svara på. Men det känns som att det stämmer! Det var absolut inget fel på Invasion! Faktum är att jag är förvånad över att den lades ner, för var trots allt väldigt "amerikansk" på något vis. Problemet låg i att man inte lyckades nå fram till korrekt grupp (det är jag övertygad om!). Än mindre var det något fel på Vanished, som snabbt blev en jättehit i övriga världen! Märkligt nog, eftersom även i det fallet handlade det om en rätt "amerikansk" serie.

Om ni räknar antalet serier ni känner till... oavsett genre... så är jag övertygad om att ni räknar fler för tidigt nedlagda amerikanska serier, än serier med annan nationalitet! Det är slit och släng-mentaliteten... Det som inte ögonblickligen ger vinst - det slängs rätt och slätt!

Jag kan, förövrigt, inte köpa argumentet att Invasion var så dyr att framställa! För tio år sedan, var den säkert det, men inte idag. Det gäller, f ö, flera andra förtidigt nedlagda serier - Vanished inte minst! En serie jag verkligen hade velat se fortsättningen på! Istället får vi följa serier som Bones eller Criminal Minds, eller CSI Miami, NY, och andra mer tillrättalagda amerikanska serier. Det ska vara snabbt, häftigt och man ska förstå allt ögonblickligen... Som porrindustrin: Det lämnas inte mycket över till fantasin... Pang på bara!

En engelsk serie jag dock kan rekomendera, som rör sig i vart fall i gränslandet till sci-fy, är den eminenta engelska Life in mars! Den finns bara på import (utan sv text) så det är bara till att starta upp torrentprogrammen... Mycket bra, i vart fall. Handlar om en engelsk kriminalkommissarie, som drabbas av en olycka och sänds tillbaka till sjuttiotalet (i hans överkörda hjärna), och där tråklar sig fram till till lösningen av sin egen - faktiska - situation, och möjligen också lite annat... Klart sevärd i vart fall! Musiken har, förövrigt stor sak i serien, och vi lite äldre kan inte annat än småle lite dumt åt många låtval ur det engelska 70-tals arvet.
”Shit, Bubba Ho-tep comes out of that creek bed, he’s going to come out hungry and pissed. When I try to stop him he’s going to shove this painted can up my ass and he’s going to shove me and that wheelchair up Jack’s ass” - Elvis ”Sebastian Haff” Presley

#102 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 January 2007 - 01:57

:huh: Har vi verkligen sett samma serie??? För serien jag såg slutade med att Larkin blev skjuten dödligt i magen och dumpad i havet av Tom. Om man inte kallar det en stor cliffhnager så vet jag inte vad. :blink:

Jag hade faktiskt glömt bort det. :blush: Vilket väl å andra sidan säger något om hur bra cliffhanger det var... :rolleyes:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#103 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 January 2007 - 07:24

En engelsk serie jag dock kan rekomendera, som rör sig i vart fall i gränslandet till sci-fy, är den eminenta engelska Life in mars! Den finns bara på import (utan sv text) så det är bara till att starta upp torrentprogrammen... Mycket bra, i vart fall. Handlar om en engelsk kriminalkommissarie, som drabbas av en olycka och sänds tillbaka till sjuttiotalet (i hans överkörda hjärna), och där tråklar sig fram till till lösningen av sin egen - faktiska - situation, och möjligen också lite annat... Klart sevärd i vart fall! Musiken har, förövrigt stor sak i serien, och vi lite äldre kan inte annat än småle lite dumt åt många låtval ur det engelska 70-tals arvet.

FYI så börjar Life on Mars att sändas i SVT 2 med början på söndag. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#104 hardtobeagirl

hardtobeagirl

Cadet Third Year

• Members
  • 19 posts

Posted 07 March 2007 - 12:30

Är det någon som vet om det finns några nya avsnitt av Invasion? Och om de kommer visas på femman?
Dr. Macartney: Join me again next week on this episode of "Let's make no fucking sense" when I will be waxing an owl.

#105 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 March 2007 - 13:53

Hur långt har femman visat? Serien lades ju ner efter första säsongen, så det finns bara 22 avsnitt. Kanal5.se säger bara att serien inte går för tillfället och den bör ha visats klart under januari efter att de började sända 1.14 i slutet av november. Hemsidan säger heller inget om eventuella repriser.

Någon annan som har bättre koll än jag som slutade titta efter att nedläggningsbeskedet kom?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#106 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2007 - 14:29

Invasion blev bara en säsong.
Och jag tror att femman har visat alla avsnitt. De sista bara för någon vecka sen.
GG vet nog bättre, har för mig att hon följde den på femman.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#107 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 March 2007 - 17:03

Är det någon som vet om det finns några nya avsnitt av Invasion? Och om de kommer visas på femman?

Invasion blev bara en säsong.
Och jag tror att femman har visat alla avsnitt. De sista bara för någon vecka sen.
GG vet nog bättre, har för mig att hon följde den på femman.

japp, det gjorde jag. :) kanal 5 har sänt sista avsnittet av Invasion för några veckor sedan. finns inga mer i produktion heller.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#108 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 March 2007 - 17:43

Jag hatar verkligen slutet. Och jag blev jävrigt förbannad på seriens skapare. Han skapade en cliffhanger fallifall serien skulle få en till säsong och jag tycker att när han fick veta att serien skulle lägas ner så skulle han ha tagit bort den för den var onödig och dålig. Jag försöker låtsas att den aldrig hände.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#109 hardtobeagirl

hardtobeagirl

Cadet Third Year

• Members
  • 19 posts

Posted 08 March 2007 - 13:28

Meh! Fastnade verkligen för invasion. Det gick från att vara en serie som jag slötittade lite på på söndagkvällar till att verkligen fastna för. Under de sista avsnitten satt jag och ryckte i min pojkvän och sa att det var den bästa serien jag sett i hela mitt liv och att han måste komma in och börja se den. Det var ju lönt... :skull:
Dr. Macartney: Join me again next week on this episode of "Let's make no fucking sense" when I will be waxing an owl.

#110 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 April 2007 - 13:18

För den som vill veta så släpps nu Invasion-boxen officiellt även i sverige. Preliminärt releasedatum är satt till 25 April.

Källa: Invasion, svensk utgåva

Edited by Cartman, 15 April 2007 - 14:07.

#111 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 October 2007 - 14:51

För den som är intresserad så visas nu serien i repris i Kanal 5. Tycker den var helt okej och klart värd att se om man nu inte gjort det redan.

Första avsnittet visas Onsdag 31/10 01:25 - 02:25

Sedan följer det nya avsnitt 1/11, 6/11, 7/11 och så vidare. Längre än så sträcker sig inte tv-guiden. Kanske att dom sänder ett nytt avsnitt varje natt Tisdag-Torsdag?

För mer exakta sändningstider, se dagenstv.com

Edited by Cartman, 25 October 2007 - 14:57.

#112 susclas

susclas

Lieutenant

• Members
  • 77 posts

Posted 31 October 2007 - 13:13

Har varit nyfiken på den här serien men missade när den sändes tidigare, då jag anser att jag inte har råd att köpa serien på DVD så tror jag att jag ska ta mig en titt på Kanal 5 repriser.

Hur anser ni andra att serien är. Riktigt bra, sevärd eller mindre bra?

#113 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 31 October 2007 - 14:17

Riktigt bra. Men tyvärr nerlagd efter bara en säsong så det beror väl på hur du känner inför att kolla på oavslutade serier. Själv har jag svårt för det, speciellt om dom är så här bra.

-Gangstagrass

#114 susclas

susclas

Lieutenant

• Members
  • 77 posts

Posted 01 November 2007 - 15:21

Är serien bra så gör det inget, har varit med om det så många gånger tidigare att jag blivit härdad vid det här laget.

Såg det första avsnittet och det var grymt bra, satte tonen och stämningen direkt. Ska fortsätta att titta på den här serien, speciellt nu när det går flera avsnitt i veckan.

Jag gillar det mesta som har att göra med personen som inte är vad/vem dom brukar vara. Ska man gå efter det första avsnittet så finns det ett par kandidater redan nu som känns så där krypande otäcka, man fick snabbt se att något inte står rätt till. Brrrr.... :)

#115 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 November 2007 - 15:27

Invasion är klart inspirerad av Invasion of the Bodysnatchers och det är ju ingen dålig grej. :)

Edited by Wylie Times, 01 November 2007 - 15:28.

-Gangstagrass

#116 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 November 2007 - 15:38

Yes, synd bara att den inte fick en fortsättning. Det kom flera bra serier inom denna kategori, Threshold och Surface är två andra bra serier som jag gärna sett en fortsättning på. :)

susdan74, häng kvar med Invasion om du gillade det första avsnittet. Det blir bättre och bättre även om det finns några riktigt sega avsnitt.