Jump to content

Photo

Babylon 5 (Alla avsnitt, säsong 1-5)

• Please log in to reply
228 replies to this topic

#101 Sparrowhawk

Sparrowhawk

Cadet Second Year

• Members
  • 12 posts

Posted 04 November 2006 - 12:31

Själv såg jag hela serien 1-5 med filmerna sist. Det var nog bra det, för i några av dom så får man en hel del tillbaka blickar som när Molari berättar för barnen om kriget mellan Minbar och Jorden.

I vilket fall som helst så är det en oerhört bra serie, och hamnar absolut 1a på min top 5 lista.

#102 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 06 November 2006 - 00:39

Koshs ande hjälpte Sheridan mot den där dumma Vorlonen som tog hans plats på B5. Tror hans livskraft lever kvar nånstanns.

Tycker avslutningen på Shadow war och Vorlons var riktigt dåligt och patetiskt på nåt vis.
Fast mytologin är ju baserat på Babyloniska mytologin så jag antar att den avslutningen var förberädd.

Avslutningen känns rätt påskyndad med för de fick redan på att säsong 4 skulle bli sista säsongen så de fick trycka in 2 säsonger story i säsong 4.

Intressant att veta då jag nyligen gått in på säsong 4. Är på avsnitt 9 och tycker att serien har tappat massor. Att avsluta Shadow-intrigen och nu gå över till den betydligt mindre spännande konflikten med jorden känns i detta läge som ett stort dramaturgiskt felsteg.
Det är precis som om drivkraften i serien är borta nu när det stora "hotet" är undanröjt. Jag har dock förstått att det finns en del överraskningar kvar men som sagt, just nu är det smått långtråkigt...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#103 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 06 November 2006 - 02:36

Koshs ande hjälpte Sheridan mot den där dumma Vorlonen som tog hans plats på B5. Tror hans livskraft lever kvar nånstanns.

Tycker avslutningen på Shadow war och Vorlons var riktigt dåligt och patetiskt på nåt vis.
Fast mytologin är ju baserat på Babyloniska mytologin så jag antar att den avslutningen var förberädd.

Avslutningen känns rätt påskyndad med för de fick redan på att säsong 4 skulle bli sista säsongen så de fick trycka in 2 säsonger story i säsong 4.

Intressant att veta då jag nyligen gått in på säsong 4. Är på avsnitt 9 och tycker att serien har tappat massor. Att avsluta Shadow-intrigen och nu gå över till den betydligt mindre spännande konflikten med jorden känns i detta läge som ett stort dramaturgiskt felsteg.
Det är precis som om drivkraften i serien är borta nu när det stora "hotet" är undanröjt. Jag har dock förstått att det finns en del överraskningar kvar men som sagt, just nu är det smått långtråkigt...

Om du tycker det måste du ha en väldigt stor brist på värdefull tid eller så vet du inte vad bättre du ska se.
"There once was a man from Nantucket..."

#104 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 November 2006 - 08:06

Om du tycker det måste du ha en väldigt stor brist på värdefull tid eller så vet du inte vad bättre du ska se.

I egenskap av moderator !

Aztecface , jag vet detta er din favorit serie och även en av mina favorit serier , men det betyder inte man skal vara otrevlig mot nån som råkar ha en annan uppfatning .

Desutom forstår jag inte pointen med din kommentar ? den er onödig och otrevlig .

/FX

Återgå till topic

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#105 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 06 November 2006 - 11:37

I egenskap av moderator !

Aztecface , jag vet detta er din favorit serie och även en av mina favorit serier , men det betyder inte man skal vara otrevlig mot nån som råkar ha en annan uppfatning .

Desutom forstår jag inte pointen med din kommentar ? den er onödig och otrevlig .

/FX

Återgå till topic

I så fall ber jag om ursäkt. Det var aldrig tänkt att vara så. Orsaken till att jag skrev så är för att mitt tankesätt var att... Han har spenderat så mycket tid med att se dom avsnitten och förmodligen köpt dom(spenderat pengar), kommit så långt i serien men ser inte den tydliga orsaken till att säsong 5 finns.

Det jag ville var igentligen bara föra fram en diskussion om han tänkte på samma sätt som mig om den femte säsongen. Han är ju kritisk och det är ju därför diskussionen om det är så intressant.

#106 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 November 2006 - 12:16

I så fall ber jag om ursäkt. Det var aldrig tänkt att vara så. Orsaken till att jag skrev så är för att mitt tankesätt var att... Han har spenderat så mycket tid med att se dom avsnitten och förmodligen köpt dom(spenderat pengar), kommit så långt i serien men ser inte den tydliga orsaken till att säsong 5 finns.

Det jag ville var igentligen bara föra fram en diskussion om han tänkte på samma sätt som mig om den femte säsongen. Han är ju kritisk och det är ju därför diskussionen om det är så intressant.

Vi er på ett diskussions forum , så det er klart man skal få diskutere , annars var det pointen med att vara här.

Men din kommentar var onödig och otrevligt formulerad och förde inget vidare i diskussionen , däremot nu när du förklarer ditt tankesätt förstår jag vad du menar med den , men ditt tankesätt framgick inte av din kommentar.

För min del er ursäkten accepterad och vi kan återgå till att diskutera denna förträffeliga serie.

Jag saknar fortfarende att se säsong 5 , räknar mig att få sett den i juldagarne :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#107 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 06 November 2006 - 16:22

Han har spenderat så mycket tid med att se dom avsnitten och förmodligen köpt dom(spenderat pengar), kommit så långt i serien men ser inte den tydliga orsaken till att säsong 5 finns.

Nej du har rätt. jag ser inte klart vad femte säsongen skall fokusera på förutom konflikten med jorden. Och den känns så här långt tunnare och mer klyschig än vad hela Shadow-intrigen gjorde.
Men som jag också sa så har serien överraskat mig lite förut och kan fortfarande göra det!
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."

#108 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 November 2006 - 17:23

Grejen är juy också den att JMS först planerade för fem säsonger för att sedan få veta att det ksulle bli fyra. Därför knöt han ihop många av sina trådar redan då, för att denna gång få veta att det skulle bli en femte säsong. Så visst finns det utfyllnad där, det har t. om JMS själv erkänt.
*Hockey och superhjältar*

#109 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 November 2006 - 17:33

Jag tycker också säsong fem är sämre än de tidigare, varför skall jag dock inte säga. Däremot är en av mina favoritkaraktärer i Babylon 5-universumet med där :wub:

Grejen är juy också den att JMS först planerade för fem säsonger för att sedan få veta att det ksulle bli fyra.

Inte helt sant. Han fick veta att det troligen inte skulle bli en femte säsong. Det var alltså inte fastslaget och sedan en plötslig ändring. Det var bara en lång, utdragen osäkerhet.

JMS sa t.ex. att Ivanova försvann för att skådespelerskan (namn undflyr mig just nu) inte kunde vänta längre för att se om de blev förnyade eller ej. JMS sa att han inte tog illa upp av hennes val, utan hade full förståelse för det.

Jag med - vi fick ju Lochley! :wub:

Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#110 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 November 2006 - 17:39

Så kanske det var. Jag missminner mig nog. Men poängen är att det fanns en osäkerhet huruvida det skulle bli en femte säsong, och därför knöts många trådar ihop. Vilket gör att säsong fem känns utfyllnad på många sätt.
*Hockey och superhjältar*

#111 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 November 2006 - 17:44

Jo, det stämmer det där om ihoptryckthet.

Det var också därför som storylinen i början av säsong fem fick en större roll än vad det egentligen var tänkt. Jag tyckte inte om den, så det var synd tycker jag. Vill i alla fall minnas att jag tyckte den fick bättre fart i slutet av säsongen.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#112 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 November 2006 - 18:45

Det var också därför som storylinen i början av säsong fem fick en större roll än vad det egentligen var tänkt. Jag tyckte inte om den, så det var synd tycker jag. Vill i alla fall minnas att jag tyckte den fick bättre fart i slutet av säsongen.

Jo andra halvan är klart bättre. Slutet är lysande. Men första halvan av s5 är som ett enda långt antiklimax.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#113 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 November 2006 - 18:59

:blink:

Det här är skrämmande - Wylie och jag tycker likadant igen!

#114 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 November 2006 - 20:10

Jag blir också lite rädd när det händer... :unsure:

-Gangstagrass

#115 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 06 November 2006 - 23:44

Men det är ju säsong fyra som jag talar om. Shadow-intrigen tar ju slut iom säsong tre. Det är fjärde säsongen som börjar tämligen trist och går på tomgång. Så ert resonemang håller inte riktigt här...
Jag hade förstått det lite bättre om Shadow-kriget hade pågått in i fjärde säsongen för att avslutas strax före säsong fem...

#116 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 November 2006 - 23:52

Du skrev uttryckligen tidigare i tråden:

jag ser inte klart vad femte säsongen skall fokusera på förutom konflikten med jorden.

Det var vad vi svarade på.

Säsong fyra i övrigt är alldeles utmärkt television och mycket intressant. :)

(Värt att påpeka att jag vet andra som delar din åsikt om att det blivit ointressant, så det är i högsta grad en smakfråga.)

#117 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 07 November 2006 - 00:41

Du skrev uttryckligen tidigare i tråden:

jag ser inte klart vad femte säsongen skall fokusera på förutom konflikten med jorden.

Det var vad vi svarade på.

Säsong fyra i övrigt är alldeles utmärkt television och mycket intressant. :)

(Värt att påpeka att jag vet andra som delar din åsikt om att det blivit ointressant, så det är i högsta grad en smakfråga.)

Men vad jag försökte lyfta fram var det misslyckade beslutet att avsluta Shadow-kriget och fortsätta med konflikten med jorden.
Ni skriver att många trådar knöts ihop p g a osäkerheten kring en femte säsong. Det känns inte riktigt applicerbart då han knöt ihop en stor del av säcken redan i säsong 3!

Och självklart handlar allt om smakfrågor! Men ska man hela tiden påminnas om det finns ingen egentlig anledning till diskussioner av den här arten...

Edited by Tom_Hell, 07 November 2006 - 00:42.

#118 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 November 2006 - 01:01

Shadow kriget höll ju dock på en bit in i fjärde säsongen och sen antar jag att det helt enkelt beror på hur intressnat man tycker att konflikten med Jorden är. Jag tyckte personligen att det var minst lika intressant som Shadow kriget.

-Gangstagrass

#119 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 07 November 2006 - 01:07

Shadow kriget höll ju dock på en bit in i fjärde säsongen och sen antar jag att det helt enkelt beror på hur intressnat man tycker att konflikten med Jorden är. Jag tyckte personligen att det var minst lika intressant som Shadow kriget.

Ja ok då. Den tog slut i avsnitt 6!
Problemet med konflikten med jorden är att den (för mig) känns som att den gjorts så många gånger förut. Den har inte lika stora möjligheter att överraska.

#120 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 07 November 2006 - 02:20

Man får ju se det som så också att säsong 5 var en uppbyggnad till framtida serier och storylines.

#121 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 07 November 2006 - 02:46

Man får ju se det som så också att säsong 5 var en uppbyggnad till framtida serier och storylines.

Öhm, men det är väl inte något som bidrar till ett högt betyg för en tv-serie. En serie ska väl stå på egna ben...

#122 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 07 November 2006 - 05:21

Öhm, men det är väl inte något som bidrar till ett högt betyg för en tv-serie. En serie ska väl stå på egna ben...

Det gjorde den ju. Sen att det kom fler ideer till vad som kom och kunde komma gjorde det hela mycket bättra(fast i efterhand).

#123 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 November 2006 - 10:00

Problemet med konflikten med jorden är att den (för mig) känns som att den gjorts så många gånger förut. Den har inte lika stora möjligheter att överraska.

Jag tycker nästan tvärtom. Kamperna mellan ont och gott i den traditionella stilen har gjoprts åtskilda gånger (se bara hur den alluderar till LotR på så många plan ;) ). Då är det mer intressant att se den mänskliga gråheten. Dessutom är det bra att inte dra ut det hela för länge.

Och gillar du inte säsong fyra, kommer du inte gilla säsong fem heller :P

Annars håller jag med Wylie det han skriver i Inlägg #118 - och det är inte ofta som jag håller med Wylie ;)

#124 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 07 November 2006 - 20:19

Kamperna mellan ont och gott i den traditionella stilen har gjoprts åtskilda gånger (se bara hur den alluderar till LotR på så många plan ;) ).

Det roliga i sammanhanget är ju att JMS med en dåres envishet försökt banka in i publiken att han inte skrivit en klassisk Good vs Evil-intrig när han planerade för Shadow-kriget... Till viss del ger jag honom rätt och därför tyckte jag att den var mer spännande. Dessutom fanns det hintar tidigare under serien att Shadows låg bakom problemen på jorden med Clarkes övertagande av presidentposten. När Shadows försvann blev det "bara" kvar en "vanlig" intrig om motståndskämpar. Och den har jag sett i var och varannan SF-serie känns det som.

Vad det gäller säsong fyra har den tagit sig något efter avsnitt 12-13...

Edited by Tom_Hell, 07 November 2006 - 20:20.

#125 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 November 2006 - 22:11

Det roliga i sammanhanget är ju att JMS med en dåres envishet försökt banka in i publiken att han inte skrivit en klassisk Good vs Evil-intrig när han planerade för Shadow-kriget...

Oavsett vad intentionerna var så är det exakt vad resultatet blev. Visst, det finns en del nyanser men det är ändå ganska basic gott mot ont-intrig. Inget ont i det - särskilt inte då det är snyggt och bra utfört.

Själv gillar jag mer den nyanserade gråheten som kommer upp med de mänskliga intrigerna.