Jump to content

Photo

Eurovision 2006

• This topic is locked This topic is locked
149 replies to this topic

#101 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 May 2006 - 15:38

Man kunde SMSa om man hade Telia/Halebop.

Bosnien hade en liten etnoinfluerad ballad och F.Y.R. Macedonia hade en lite mer fartfylld poplåt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#102 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 May 2006 - 16:12

Bosnien = ethnic = me :wub: - såpass minns jag, men inte hur låten gick. :P

Makedonien kanske jag tyckte var kul om det var en bra danslåt, det skulle kunna förklara min positiva reaktion. Men samma sak där - har inte det minsta minnesfragment av låten i sig. :lol:

:rullator:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#103 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 May 2006 - 17:13

Samma som vanliga samtalstaxan beroende på vilket teleavtal du har? SMS? Kunde man både ringa och sms:a in röster? :unsure:

Det kostade runt 5 kronor per SMS. De drog dock bara den vanliga SMS-kostnaden först (ca 1 krona). De övriga 4 kronor drogs av senare.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#104 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 May 2006 - 18:15

Ajabaja, Spidde! Vårda språket. Jag förstår om du inte gillar det och köper det helt (alla kan inte älska bra musik och Lordis kraftfulla scenshow), men det finns faktiskt gränser för hur man får uttrycka sig. Uttryck som
"vad i helvete är det här?", "Så inåt helvete jävla löjligt!", "totalt jävla värdelös" och så vidare hör inte hemma på forumet. Det finns andra ord att uttrycka sig med om man är besviken. Jag tror aldrig jag sett så mycket intryckta svordomar som i ditt inlägg - och det är ingen komplimang.

Hehe...jag ska lugna ner mig med svordomarna...det kan bli lite för mycket sånt ibland, det håller jag med om *skriver en post-it-lapp "OBS! Tagga ner på svordomarna"...men egentligen, är det inte en värre överdrift att kalla musiken "bra"? Alla får förstås tycka som dom vill, men ändå?!? "Lordi" och "bra" är två ord som aldrig kan gå ihop...Är det inte också så att många hårdrockare tycker att det här är väldigt löjligt och patetiskt och att det är en jävla skymf (där kom det igen ;) ) mot deras musikstil? Jag är i och för sig ingen hårdrockare (jag kan sträcka mig till att uppskatta det som gick under benämningen "hårdrock" på 70-talet, dvs Zeppelin, Sabbath, Thin Lizzy o.s.v. det är riktigt, riktigt bra band)...men om jag vore hårdrockare skulle jag nog tycka så...ännu ett dumt antagande, jag vet...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#105 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 May 2006 - 18:18

Delar din musiksmak angående hårdrock, Spidde. Men vad gäller metal nuförtiden så verkar det vara så att fansen är så enormt enade och hängivna att de röstar på allt inom genren i vilket sammanhang som helst.
*Hockey och superhjältar*

#106 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 May 2006 - 20:23

jag ska lugna ner mig med svordomarna...

Tack. :)

men egentligen, är det inte en värre överdrift att kalla musiken "bra"?

Nej, för den är bra. Och givetvis är det subjektivt. Att du tycker att det aldrig kan gå ihop är din åsikt. Jag tycker tvärtom. För vi har helt olika musiksmaker.

Är det inte också så att många hårdrockare tycker att det här är väldigt löjligt och patetiskt och att det är en jävla skymf (där kom det igen ;) ) mot deras musikstil?

Givetvis kan du alltid finna en liten högljudd grupp som kommer hävda det. Du finner det alltid. Men i helhet så nej, det är ingen skymf.

70-tals hårdrock har jag aldrig fattat tycke för. För lite kräm i helt enkelt - och inte tillräckligt catchy. Lordi är definitivt catchy så det är enkelt att gilla - och troligen en stor anledning till att de vann utöver deras scennummer.

men om jag vore hårdrockare skulle jag nog tycka så...ännu ett dumt antagande, jag vet...

Jupp, dumt antagande eftersom du som hårdrockare troligen hade haft en helt annan perspektiv på musiken och då lika gärna kunde ha störtdiggat det ;)

Men vad gäller metal nuförtiden så verkar det vara så att fansen är så enormt enade och hängivna att de röstar på allt inom genren i vilket sammanhang som helst.

Kermit har helt rätt. Hpårdrockarna är väldigt enade och även fast de inte gillar det de hör, så har de insett att om vi någonsin skall höra något som vi gillar måste vi stödja det på alla sätt möjligt. Det har gått så långt att folk tror hårdrock är samma sak som Nu-metal, vilket är en skymf.

Vi hårdrockare måste ta tillbaka vårt namn och då stödjer vi allt som är metal. :)

(Inget av det här förändrar detfaktum att Lordi sparkade röv med hela etablissemanget pga. de var överlägsna allt annat i ESC - både scenshow och en catchy hit.)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#107 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 May 2006 - 20:37

Kan verkligen unna Finland segern i Schlager-Em nu när vi har vunnit både OS-guld och VM-guld i hockey samma år. Magiskt! :thumbsup:

#108 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 May 2006 - 21:38

Men du vet väl vad Pekka Heino sa - ESC är större än OS :P

#109 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 21 May 2006 - 21:59

aldrig. :lol: Du hör väl hur det låter EM (europa) OS, VM (hela världen). ^_^

Har hört Lordis låt några gånger idag, på webradio. Jag gillar den mer och mer. Låter lite som Sonata Arctica och Nightwish, (de är också från finland) om du frågar mig är det samma genre. Men så är det kanske inte. Är inte så insatt i alla olika namn.

Edited by GaterGirl, 21 May 2006 - 22:00.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#110 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 May 2006 - 22:08

Det beror väl på att Heino inte verkar särskilt sportintresserad. Är själv mycket mer intresserad av sport än ESC. Och dessutom har Gatergirl en mycket viktig poäng där. ;)

#111 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 21 May 2006 - 22:16

Vad jag vet klarar sig Finland bra i Hockeyn varje år (jag är inte insatt i sport, så har ingen riktig aning, men tror farsan sa att de klarar isg bra iaf)
Men i ESC har de aldrig hamnat bra.

Eller ja, 6a -73/-74 är väl inte så pjäkigt ;)

Så när de väl vinner i ESC tror jag inte de bryr sig om VM/OS w/e det nu är :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#112 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 May 2006 - 22:25

Vad jag vet klarar sig Finland bra i Hockeyn varje år (jag är inte insatt i sport, så har ingen riktig aning, men tror farsan sa att de klarar isg bra iaf)
Men i ESC har de aldrig hamnat bra.

Eller ja, 6a -73/-74 är väl inte så pjäkigt ;)

Visst är Finland bra i hockey, men de har bara vunnit en gång (VM 1995). Men de har bra lag varje år, och visst fasen bryr de sig om ishockey. De missade guldet både i OS och VM, så på så sätt känns det säkert skönt att vinna ESC, men det går inte riktigt att jämföra heller. Skulle själv bli gladare över ett brons i hockey än en seger i ESC, t. ex. Allt beror ju på vad man bryr sig om. Och om Finland hade vunnit över Sverige i OS-finalen hade det garanterat varit större än segern i ESC.

#113 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 May 2006 - 23:19

Har hört Lordis låt några gånger idag, på webradio. Jag gillar den mer och mer. Låter lite som Sonata Arctica och Nightwish, (de är också från finland) om du frågar mig är det samma genre. Men så är det kanske inte. Är inte så insatt i alla olika namn.

Du är inte helt fel ute. De är liknande musik. Nightwish klassas ett heavy metal-band, vilket Lordi också är. Sonata Arctica däremot klassas som power-metal (vilket är en subgenre). Ironiskt nog är Sonata Arctica och och Nightwish mer lika varandra än Nightwish och Lordi. Go figure! ;)

Känner du till Sonata Arctica förresten? Nu blir det pluspoäng i min bok :)

Det beror väl på att Heino inte verkar särskilt sportintresserad. Är själv mycket mer intresserad av sport än ESC.

Och vice versa för mig. Ergo, för mig har Herr Heino helt rätt. Det är en fråga om smak. ;)

Exakt. Kermits förklaring att de inte har vunnit håller inte - för folk brukar inte håna Finland då de ställer upp i VM. Oavsett om de vinner eller inte, är det inte att de kommer tillbaka hem utskämda och hånad. Stor skillnad.

Men givetvis, har det även med tycke och smak att göra för indviderna.

#114 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 May 2006 - 23:26

Det där med tycke och smak som Cappy säger är vad jag har försökt antyda också. :)

Men jag tror ändå att Finland skulle fira ett OS- eller VM-guld i hockey mer. För de vill verkligen vinna fler gånger, och de är ofta väldigt nära.

#115 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 May 2006 - 08:45

Känner du till Sonata Arctica förresten? Nu blir det pluspoäng i min bok :)

Japp, jag gillar dem. Lyssnar på dem ofta. :D

Men jag tror ändå att Finland skulle fira ett OS- eller VM-guld i hockey mer. För de vill verkligen vinna fler gånger, och de är ofta väldigt nära.

Tror jag med, finländarna skulle nog helst ha vunnit VM än Schlager-EM.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#116 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 May 2006 - 09:36

Svårt att veta (omöjligt?) egentligen, så vi kan ju bara tycka. Och jag tycker tvärtom.

#117 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 22 May 2006 - 09:57

Svårt att veta (omöjligt?) egentligen, så vi kan ju bara tycka. Och jag tycker tvärtom.

japp :lol:

#118 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 May 2006 - 10:01

Och jag tror och tycker samma som Gatergirl. ;)
Ska fråga Super85 nästa gång vi språkas vad han skulle värdera högst. ;)

#119 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 May 2006 - 10:48

Det ger fortfarande rätt lite, faktiskt. En person utgör inte ett statistiskt underlag direkt. (Tror det krävs åtminstone 2000 personer ;) ). Men vi kanske kan lägga ned det här nu?

#120 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 May 2006 - 10:54

jag var inte ute efter att bygga något statistiskt underlag, var bara ute efter att gissa precis som du och Gatergirl gjorde. Är mycket väl medveten om att Super85 inte talar för hela finska befolkningen. ;)

#121 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 22 May 2006 - 11:22

Har inte kollat på melodifestivalen alls, har inte läst mer i den här tråden än att jag har insett att Capshaw gillar Lordi (och att jag därför snart kommer få något jobbigt svar från honom :P ). Såg/hörde låten för första gången imorse på SVT Morgon-grejs.

Mitt intryck: illa. Alla pratar om hur otroligt det är med ett hårdrocksband i melodifestivalen, på TV kallar de det för "monsterrock", folk i klassen satt imorse och diskuterade hur fantastiska Lordi var lät som världens fanclub. De har dessutom världens monsterdräkter/masker och i mina öron låter det som att alla tycker de är hårdast av alla. I mina öron var de hur mesiga som helst. Visst, hårdast i melodifestivalen (någonsin?) men vad säger det? Jag gillade det inte, speciellt inte att de var så otroligt populära och i allmänhetens ögon är så hårda. Å andra sidan lyssnar jag ju på Nile när jag lägger undan punken för en stund. Nile är hårda. Inte Lordi.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#122 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 May 2006 - 11:32

Ishockey VM är ju tyvärr lite av ishockyns motsvarighet till fotbollens "svenska cupen". Inte lika många som bryr sig och äntligen får bänknötarna chansen. Fast att vinna svenska cupen är ändå stort för klubben. Att Sverige nu vinner VM är alltså stort men absolut inte lika stort som OS. Detta beror ju lite på problematiken kring kabelTV. Wimbledon var ju tidigare en riksanlägenhet, men när TV3 tog över förlorade tävlingen många tittare och följaktligen minskade intresset för turneringen. Ishockey VM har gått samma väg. Redan från början var VM en karjala cup betonad tävling och mindre värderad än OS och worldcup. Och i år när hela svenska folket kunnat följa OS på SVT är TV3:s Hocky VM inte mycket att hänga i julgranen.

Men ändå. Vad väljer man? Att titta på Hockey i världsklass (nästan i alla fall) eller att titta på tre timmars orgie i dålig smak följt av en utdragen tittaromröstning som visserligen kan vara smått spännande men allt för ofta blir en utdragen reklamkampanj för respektive land. Jag väljer ju självklart VM åtminstone så länge det rör sig om ishockey eller fotboll. Slutsatsen blir ju då också att ett VM-guld värderas högre än när några utklädda tonårsidoler går och vinner en tävling i tuggummipop...

#123 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 May 2006 - 14:12

jag var inte ute efter att bygga något statistiskt underlag, var bara ute efter att gissa precis som du och Gatergirl gjorde.

Jo, jag förstod det. Men för varje person du hittar så har du redan flera som kan säga något annat. Läste i dagens Expressen tre finnar som alla säger att att vinna ESC är större än att vinna Hockey VM.

Har inte kollat på melodifestivalen alls, har inte läst mer i den här tråden än att jag har insett att Capshaw gillar Lordi (och att jag därför snart kommer få något jobbigt svar från honom :P ).

*ler*

Jag är ju inte så farlig. Det såg ju du i Star Trek-tråden. Så länge man har underbyggda argument är jag harmlös. :)

Mitt intryck: illa.

Det tänker jag inte säga emot. Alla får tycka vad de vill. :)

De har dessutom världens monsterdräkter/masker och i mina öron låter det som att alla tycker de är hårdast av alla.

Det där låter inte som något Lordi sagt - tvärtom, de har velat distansera sin "hårdhet" och talat om deras metal som enbart rock, och så vidare.

Visst, hårdast i melodifestivalen (någonsin?) men vad säger det?

Att hårdrocken förhoppningsvis kommer flytta fram sina platser i den komersiella etern. Mer hårdrock åt folket är alltså vad jag hoppas på.

Jag gillade det inte, speciellt inte att de var så otroligt populära och i allmänhetens ögon är så hårda.

Nej, Lordi är inte hårda. De är catchy. Men de blir världens hårdast band om man jämför mot de andra som ställde upp i ESC (men som du säger, det betyder ju inte särskilt mycket :P ).

#124 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 May 2006 - 14:18

Hoppas själv på en motvåg med elektronisk musik nästa år. Om Sverige vill följa Finlands exempel borde de skicka BWO, det är ett band som är stort ute i Europa, ungefär som Lordi verkade vara. Och det finns hängivna synthare också. ;)

#125 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 22 May 2006 - 14:56

Tyckte Lordi var ett fräscht inlägg i melodifestivalen. Musikken var helt ok och mycket bättre en schlager Posted Image

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling