Jump to content

Photo

Star Trek Next Generation

• Please log in to reply
453 replies to this topic

#101 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 11 May 2006 - 23:10

Jag minns inte alls vilken kanal serien visats på innan, men jag verkar ju ivarjefall ha sett avsnitten, tycker jag brukar minnas sånt bättre då. Det känns också som om jag var mycket yngre när serien gick...

#102 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 May 2006 - 09:57

Jo, det var jag med.. :P Ung alltså.. ;)

Jag lyckades till och med köpa de få Star Trek-serietidningar som kom ut i den vevan (Spock, som hade DC:s TOS-serier och som kom ut med 3 nummer (tror jag) i Sverige innan den lades ner och Star Trek: The Next Generation-tidningen som kom ut med 2 nummer innan också den lades ner).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#103 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 May 2006 - 12:14

Peak: Tack för infon om Tasha Yar. Jag fick för mig att det var dom som arbetade med serien som skrev ut henne från serien. Inte att hon själv ville det. Om man ser till hur pass populär TNG blev så var det ett kanske inte alltför smart beslut. ;)

Gårdagens avsnitt var rätt kul faktiskt. Kanske inte så roligt som jag kommer ihåg det att vara men det räckte och blev över. Scenerna mellan Data och Tasha var både roliga och det är svårt att glömma minen som Data gör när Tasha säger vad hon vill ha. :lol:

TNG's humoravsnitt är alltid bra och det finns många att se fram emot. (om TV6 fortsäter med resterande säsonger vill säga)

#104 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 May 2006 - 12:16

TV 6 (eller rättare sagt Viasat) har iaf info om alla sju säsongerna listade på websiten, så jag antar att de köpt in allt (dumt att köra ett avsnitt om dagen annars).

Om de nu bara kunde köra DS9, Voyager och Enterprise efter att TNG är över så skulle jag vara väldigt tacksam.. ;)

//Peak

sixty six."

#105 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 May 2006 - 12:41

Har dom? Har själv försökt gräva runt lite på olika hemsidor för att ta reda på om dom köpt in samtliga säsonger eller ej. Vart hittade du info om detta? :)

Själv hoppas jag på antingen DS9 eller ENT. Voyager ligger mig varmast om hjärtat men jag tycker framförallt att DS9 och ENT förtjänar att visas fån början till slut.

Edited by Cartman, 12 May 2006 - 12:45.

#106 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 May 2006 - 17:03

Det var nog inne på deras pressite jag såg det där ja... Samtliga säsonger fanns iaf listade där. Sedan om de köpt in allt eller inte vet jag inte, men jag ser annars inte orsaken till att de skulle lista dem.

Kanske skulle säga nåt om dagens avsnitt:

Bllleeerghh... Den första av mina 3 ettor i betyg. Det blir ytterligare en i säsong 1 och en i säsong 2.

Vet inte om de lyckades att vara både sexistiska och rasistiska i samma avsnitt eller om det är tvärt om.

*försöker desperat att hitta nåt positivt*... Mja, det skulle väl vara surgubben reaktion när Tasha däckar honom när han försöka skyffla undan henne.

//Peak

sixty six."

#107 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 May 2006 - 17:35

Det här avsnittet kände jag igen! :D

Så hemskt som Peak tycker det är var det inte, men det var inget höjdaravsnitt heller. Skådisen för Tasha Yar har i alla fall tonat ned sig lite och är inte lika överspelad längre (vilket gäller för de andra också).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#108 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 May 2006 - 18:13

Missade dagens avsnitt (var ju tvungen att handla mat inför helgen) , men det verkar som om jag inte har missat något speciellt
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#109 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 May 2006 - 10:37

De första fyra avsnitten har ju inte varit särskilt lysande men i nästa avsnitt blir det ju Ferenger :D

Edit: Ajabaja! Inte skvallra för oss som inte sett serien!

Lade dit spoiler-tagg. //Cappy.

Winter is Coming

#110 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 May 2006 - 16:15

Jaha, då har vi sett det första Ferengi-avsnittet då. Till synes försöker de få dem att vara hotfulla i början, vilket funkar eländigt, med tanke på hur de ser ut. Väldigt endimensionella än så länge dessutom.

Nåväl, ok avsnitt, även om det fortfarande ser ut som om de står i en studio istället för en planet. Vilket givetvis är vad de gör. Betyg: 4 (av 10).

//Peak

sixty six."

#111 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 May 2006 - 16:28

Ferengis :) dom gillar jag :D
Fast dom såg och betedde sig något otroligt löjligt i detta avsnitt, speciellt på planeten.
Undrar vad Quark skulle ha sagt? ;)
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#112 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 15 May 2006 - 16:52

Helt ok avsnitt :) kul med Datas fingerfälla :D kan hålla med om att ferengerna inte har hittat sin karaktär än...
Lite annan trivia om ferengerna

This episode marks the first appearance of the Ferengi as a new menace to the Federation since peace was established with the Klingons. The Ferengi were indeed initially intended to replace the Klingon empire as the "enemy" race of the Federation in TNG. However, viewers found their comic behavior and appearance underwhelming. As a result, Paramount negated these plans;...

Från Wiki
Att de skulle ha ersatt Klingon som fienderas skulle aldrig ha funkat med tanke på deras beteende i detta avsnitt iallafall :rolleyes:
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#113 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 May 2006 - 16:54

Svårt att se Quark som en annan sorts Ferengi än Quark :P

Det här avsnittet mindes jag också. Skrev faktiskt en Star Wars-story baserad kring det här avsnittet då jag var liten. Stormtroopers tog Ferengis plats istället då :)

Bättre än förra. :)

Fråga: Var det här första gången vi sett Ferengis i serien? De fanns inte med i originalserien?

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#114 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 May 2006 - 17:04

Jag har ett svagt minne av att Ferengis nämns i Enterprise (nya och nedlagda serien) eller så blandar jag ihop det med Voyager.

#115 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 May 2006 - 17:29

Jag har ett svagt minne av att Ferengis nämns i Enterprise (nya och nedlagda serien) eller så blandar jag ihop det med Voyager.

De inte bara nämns de är även med i ett avsnitt och de är även med i ett avsnitt av Voyager

Winter is Coming

#116 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 May 2006 - 17:46

Och hur förklarades att de var med i Enterprise, men här skulle vara en ny ras?

#117 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 May 2006 - 20:00

Och hur förklarades att de var med i Enterprise, men här skulle vara en ny ras?

Nja, i Enterprise avsnittet presenterar dom sig inte. Ordet Ferengi sägs aldrig vad jag kommer ihåg

Winter is Coming

#118 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 May 2006 - 21:40

Aha. Då förstår jag :)

#119 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 15 May 2006 - 22:32

så denna pinsamt löjliga ras skulle ta över plates som federationens fiende nr 1 efter Klingonerna?

:lol2: :lol2: :lol2: :lol2:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#120 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 May 2006 - 06:02

De nämnde ju Ferengis i piloten, och då fick de dem att låta som om de skulle vara människoätare, typ.. :P

Angående Ferengis i Ent:

Japp, i ett Enterpriseavsnitt så Hittar ett Ferengi-skepp Enterprise. De söver ner hela besättningen och gör en raid. Typiskt Ferengi-komediavsnitt. Jag tycker avsnittet är skitkul, men andra (Canon-heads) klagar naturligtvis på att Ferengis inte bör vara med i den serien.. :P

//Peak

sixty six."

#121 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 May 2006 - 16:17

Dagens avsnitt: Mja, jodå. Ok Säsong 1-kvalité på det. Inte alltför många pinsamheter. Ja, förutom massvis av Wesley Crusher då. Antar att avsnittet gjordes för att ge karaktärerna lite bakgrund och sånt. Betyg: 4 (av 10)

//Peak

sixty six."

#122 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 May 2006 - 16:20

Undrar om dom fick idén till Voyager efter det här avsnitt?

Missade första 10 minuterna (som alltid)

Gillade Worfs 'katt' :lol:

#123 SubaruGT

SubaruGT

Lieutenant

• Members
  • 76 posts
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 16 May 2006 - 21:14

Jag minns inte alls vilken kanal serien visats på innan, men jag verkar ju ivarjefall ha sett avsnitten, tycker jag brukar minnas sånt bättre då. Det känns också som om jag var mycket yngre när serien gick...

TNG har gått på TV4 i typ 13 avsnitt under 1992 precis när kanalen startade. Sedan igen 1994 på Kanal 5.
Se: http://www.solace.mh...ek/sweden2.html

#124 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 May 2006 - 21:34

Ganska hyggligt avsnitt idag, det var också det enda avsnitt förutom piloten som jag sett tidigare av säsong 1. Man undrar ju hur stort universum är när dom färdades 2,7 miljoner ljusår? I Voyager var dom bara 70000 ljusår från Jorden, det känns inte så långt med tanke på detta avsnitt :)

Winter is Coming

#125 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 May 2006 - 21:57

Tänk vilket elände de skulle haft ifall de inte fått hjälp tillbaka.. ;)

//Peak

sixty six."