Jump to content

Photo

En tråd om väder

• This topic is locked This topic is locked
1000 replies to this topic

#101 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 20 December 2006 - 00:23

Jag märker att du inte förstår att jag blir oerhört provocerad av att bli betraktad som avvikande för att jag inte gillar vintern och inte bryr mig om ifall det är snö på julen eller inte. Ditt uttalande ihop med :blink: fungerade som ett rött skynke för mig iaf.

Alla har rätt till att känna det man känner. Om du kände dig provocerad så är det så. Man måste ha rätt till sina känslor och kunna säga det till den man känner har sårat en.
Kermit kanske inte ville att du skulle känna så, utan att det var mer ett skämt från hans sida.

Jag tycker att det verkar som ett missförstånd. Ingen tycker nog att du är avvikande för att du inte gillar vintern! :) Det finns det många som gör. Minst 50% av svenskarna. ;)

*kramar till alla*

Edited by Freja42, 20 December 2006 - 00:23.

--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#102 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 December 2006 - 00:35

Kermit: Din ursäkt accepteras. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#103 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 December 2006 - 00:43

För det första: tack Marie för att du accepterade ursäkten. :) Jag missförstod nog ganska mycket i den här tråden, för jag är inte inne särskilt ofta, men jag trodde att jag var den avvikande som gillar snö och försökte mig på någon slags torr humor som jag kan använda mig av som inte alls gick fram. Jag är igen innerligt ledsen att du tog illa upp. :(

För det andra: skönt att du hoppade in och lättade upp stämningen, Freja. :hug:

Edited by Kermit, 20 December 2006 - 00:43.

*Hockey och superhjältar*

#104 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 20 December 2006 - 16:47

För det första: tack Marie för att du accepterade ursäkten. :) Jag missförstod nog ganska mycket i den här tråden, för jag är inte inne särskilt ofta, men jag trodde att jag var den avvikande som gillar snö och försökte mig på någon slags torr humor som jag kan använda mig av som inte alls gick fram. Jag är igen innerligt ledsen att du tog illa upp. :(

För det andra: skönt att du hoppade in och lättade upp stämningen, Freja. :hug:

Nåja, jag hjälpte nog inte så mycket. Ni hade klarat det fint utan mig också. :thumbsup:
Erkänn att du tog tillfället i akt att krama mig! ;)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*

*

#105 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 December 2006 - 16:51

Haha, näe, jag tyckte att du lättade upp stämningen när jag i övrigt var i ett riktigt uselt humör igår. Jag skulle aldrig hitta på anledningar att krama folk. ;)
*Hockey och superhjältar*

#106 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 December 2006 - 19:35

Shit! De säger på nyheterna att 50 meter av E6 vid Munkedal har rasat och att bilar åkt med också! :ph34r:

#107 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 December 2006 - 19:39

vad hemskt. :mellow:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#108 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 December 2006 - 19:44

Eftersom det är i Bohuslän så kommer jag osökt att tänka på när det där fartyget körde på Tjörnbron så att hela brospannet föll i havet... Tror att 11 personer dog då. Folk stod på ena sidan och såg hur bilar på andra sidan körde rakt ut. De såg inte att vägen var borta. :ph34r:

#109 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 December 2006 - 19:47

Holy crap, när var det? Kommer inte ihåg.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#110 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 December 2006 - 19:54

Det är rätt länge sedan. Jag kan googla efter info på nätet. Borde stå nåt på Wikipedia...

Wikipedia om olyckan. Jag mindes fel om hur många som dog. Hemskt var det iaf. Mitt i natten och dimmigt var det också minns jag.

SVT-klipp från 1980: http://svt.se/svt/ro...i...90&a=404788
[attachment=901:attachment]

Edited by Marie Morot, 20 December 2006 - 19:57.

#111 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 20 December 2006 - 19:56

'80, ja då är det inte så konstigt att jag inte kommer ihåg.

#112 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 December 2006 - 20:56

Jag minns den olyckan , der var också folk som försökta stoppa bilarne men antagligen trodde de i bilarne att de andra var galninger , för de fortsatta då ut över den ikke exsiterande bro :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#113 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 20 December 2006 - 21:04

Shit! De säger på nyheterna att 50 meter av E6 vid Munkedal har rasat och att bilar åkt med också! :ph34r:

Shit! Jag såg precis detta nu på nyheterna! :(
--Freja

*

*

#114 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 December 2006 - 21:09

Vägen föll ihop - flera bilar följde med
Ett ras har inträffat längs E 6 vid Småröd söder om Munkedal.
Minst tio bilar har rasat ner och 20 människor har förts till sjukhus.
- Det kan finnas bilar begravda under lermassorna, uppger operatören på SOS Alarm för Expressen.se.

--------------------------------------------------------------------------------

Ett par hundra meter av vägen har rasat och flera bilar har rasat med.
Enligt räddningsledaren Ulf Gustavsson på plats har ett tiotal bilar och en lastbil följt med i raset.
- Vi har en del folk kvar i två bilar.
Enligt Hans-Erik Oskarsson, förman vid räddningstjänsten i Uddevalla, finns det fastklämda personer i fordon som dragits med i raset.
Enligt TT har 20 personer förts till sjukhus.
- De uppgifter jag har fått säger att hela vägbanan har rasat ner i en bäck, säger han i telefon till TT när han är på väg mot rasplatsen.
Claes Staf, som arbetar i staben som räddningstjänsten i Uddevalla har skapat för insatsen, berättar för TT att gropen som bildats på den sträcka där vägbanan rasat är uppskattningsvis cirka två-tre meter djup.

Skadade
SOS har skickat ut elva ambulanser, en helikopter och tre enheter från räddningstjänsten till platsen.
- Det är svårtarbetet på grund av rasrisk.
Raset ska ha skett vid Småröd nära ett järnvägsmuseum.
Enligt räddningstjänsten har människor kommit till skada i raset.
- Ja, det rör sig om skadade, säger räddningsledaren Ulf Gustavsson.

Chockskadade
Klart är att flera bilister överraskats av raset och följt med jordmassorna ned.
- En av dem, en kvinna, var det som ringde oss. Hon var naturligtvis chockad, sade Fuxborg till TT.
Den andre bilisten ska också ha klarat sig med chockskador

Tänk att vara inspärrad i lermassorna :(

Är lite rädd nu , vi skal köra bil till Schweiz . Väg läget ser inte så bra ut :(

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#115 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 December 2006 - 22:36

Såg nyss de första bilderna och det var hemskt. :(

– Hela vägbanan har rasat ner i en bäck, säger Hans-Erik Oskarsson, förman vid räddningstjänsten i Uddevalla,
Rasplatsen ligger vid Småröd i höjd med järnvägsmuseet mellan Uddevalla och Munkedal, berättar Oskarsson.

Det vet jag exakt var det är. Vet inte om jag skulle kalla det vattendraget för en bäck, men det kan ju vara ett tillflöde till den å som rinner igenom området där järnvägsmuséet ligger. Det går en vägbro över en ravin alldeles norr om platsen också - tur att den inte är drabbad.

Ruskigt är det iaf och jag är inte förvånad om det kommer fler ras i spåren av det myckna regnandet här nere. Det är ju mest bara lera överallt och dessutom av den sorten som är benägen att glida iväg. Hela Göta Älv-dalen upp till Trollhättan är en stor riskzon också.

:ph34r:

#116 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 20 December 2006 - 23:32

Skitläskigt är det! Jag åkte buss från Vänersborg till Dalsland igår och det har verkligen varit otroligt mycket vatten överallt. Hos mina föräldrar kan man gå i skogen och se det som förut var en liten bäck har nästan blivit en å. :(
--Freja

*

*

#117 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 December 2006 - 23:48

Jag läste nyss på expressen.se att det fortsätter att rasa i området. Hoppas bara att det inte sitter folk fast i leran mera och att inte fler skadas. Scary är det iaf.

Här i Lerum är det fortfarande väldigt mycket vatten i Säveån och i sjöarna (vi har flera ganska stora sjöar i kommunen) och det är väl bara att vänta tills det kommer ett större ras här också. :ph34r:

#118 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 07 January 2007 - 00:05

Det är vitt ute. Inte mycket men det täcker marken. :)

#119 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 January 2007 - 10:54

Jag såg en sammanställning av årsnederbörden för några olika orter (inte mer än 10 vad jag minns) i Sverige för ett par dagar sedan. De flesta uppräknade låg strax över eller strax under sitt medelvärde. Göteborg stack ut från mängden ganska avsevärt. Medel låg på 758 mm och under 2006 kom det 1256 mm. Så då kanske ni tror mig när jag sagt att det regnat hela tiden här i höst.

Btw, det regnar just nu ute. ;)

Edited by Marie Morot, 07 January 2007 - 10:55.

#120 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 January 2007 - 14:39

ja det er inte det mest upphetsande väder just nu faktisk ;) :(

Min avatar samling

#121 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 January 2007 - 14:44

I går natt hade det snöat här i Gävle, så snön låg väl ett par centimeter hög på marken.
Idag är en annan sak, regnar och är plusgrader för att inte nämna hur grått och trist det verkar vara ute.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#122 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 07 January 2007 - 18:36

I går natt hade det snöat här i Gävle, så snön låg väl ett par centimeter hög på marken.
Idag är en annan sak, regnar och är plusgrader för att inte nämna hur grått och trist det verkar vara ute.

Inga snögubbar m.a.o. ^_^
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#123 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 January 2007 - 19:12

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#124 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 January 2007 - 20:22

:lol2:

Kalles idéer om hur snögubbar ska uppträda är alltid lika fyndiga. :D

#125 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 January 2007 - 21:03

:lol: han verkar inte tycka om snögubbar

Min avatar samling