Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2007

• Please log in to reply
156 replies to this topic

#101 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 February 2007 - 21:41

Nej, jag har inte tittat på Melodifestivalen ikväll. Men läste i tidningarna att Lustans Lakejer inte gick vidare :upset: ;) så jag letade fram en sida som har låtarna, och hittade Webbradion på SR för att lyssna på den.
En typiskt Lustans låt, som jag då tycker är bra :) eftersom jag har lyssnat på dom sen början på 80-talet någon gång.

Synd att dom inte gick vidare, men samtidigt passar dom nog inte in på schlager scenen precis.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#102 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2007 - 21:52

Och för alla som längtat sedan förra veckan efter mina viktiga åsikter så kommer de här nu:

Regina Lund: "Rainbow star"
Positivt överraskad, hade halvt om halvt väntat mig något miniflum till låt som krävde en 125% koncentration för att uppfatta att det var en låt iöht. :P Trallvänlig, hade inte sagt emot om den gått vidare till andra chansen. (Men å andra sidan så argumenterar jag inte emot att den inte gjorde det heller).
Betyg: OK.

Marie Lindberg: "Trying to recall"
En stillsamt gitarr bidrag. Gillade låten, är rädd för att den är lite för svag och lätt skulle fösvinna i ESC, men å andra sidan - om man tittar på vad som vann förra året så kanske stillsamma Marie skulle gå hem i stugorna runt om i Europa? Helt rätt att den gick vidare.
Betyg: Bra.

Jimmy Jansson: "Amanda"
Näpp. Avskydde den. Och slips till t-shirt är inte snyggt. Låten var något enformig, och hela framförandet kändes aningen överarbetat.
Betyg: Dålig.

Cosmo4: "What's your name"
Tja. Vad skall man säga? Klassisk tjejgrupp med klassiska tjej-grupps-manér. Hade gärna givit dem en chans till, men liksom Regina argumenterar jag inte emot att de inte fick någon.

Lustans Lakejer: "Allt vi en gång trodde på"
Georgia... lägg undan slagträet... Tack. Namnet sade mig ingenting, gillade dock låten - som enkelt kunde kontra all rock som säkerligen lär finnas i årets upplaga av ESC. Dock så var låten aningen oanselig, och nådde kanske inte riktigt fram. Hade den gått vidare eller till andra chansen så hade jag inte varit besviken.

Jessica Andersson: "Kom"
Jessica lär tydligen av sina misstag. :P Ganska stilrent framträdande där hon tillät låten få mer focus.

Thuresson & Rydé: "Första gången"
Tänk att det skall finnas en låt varje gång so uppfyller "Herregud-vad-sjutton-är-det-där?"-faktorn! Jazz har aldrig varit en anledning för min skiva att börja snurra. Och detta var i särklass ett av de sämsta bidrag hittills i år. Tack gode gud att den inte gick vidare någonstans efter det hät.
Betyg: Dålig.

The Ark - "The worrying kind"
The Ark klarade plagiat anglagelsen bättre än vad Barbados gjorde får några år sedan. Jag kände nästan igen låten dessutom. Få se hur det går - låten var iaf i särklass den bästa hittills i år.
Betyg: Bra.

Luuk.
Näpp. Gillar honom fortfarande inte. Hade man inte kunnar hitta någon bättre.

Spel och Dobbel.
Vinst igen. The Ark gav oddest 1.01 när jag var inne, inte kul tyckte jag och satte istället min vinnare som outsidern Marie Lindberg till oddset av 2.60. Inte helt fel, synd att man fegade ur och bara satte 10 kronor. Men vinst blev det iaf. :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#103 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 February 2007 - 21:59

Och för alla som längtat sedan förra veckan efter mina viktiga åsikter så kommer de här nu:

Självklart längtar vi :)

Georgia... lägg undan slagträet... Tack.

Vaddå!?! Vilket slagträ? :whistle:
:lol:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#104 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2007 - 22:04

Nu är inte jag någon expert på synt, men på minde inte LL lite om Depeche Mode? :unsure: Helt OK låt iaf som man tom skulle kunna tänka sig betala för. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#105 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 February 2007 - 22:38

Jag var en ofrivillig lyssnare till kvällens sändning och att The Ark vann var väl självklart i den samlingen. Hon lärarinnan från Munkedal överröstades nästan av publikjublet, så inte heller en överraskande vinst, men båda de artisterna och Kristian Luuk talar och sjunger på en förskräckligt dålig engelska. Vad är det med folk? <_<

The Arks låt lät som ett ESC-bidrag från Storbritannien c:a 1976. :P
Lustans var väl okej, men inget speciellt. De andra var bara sk*t.

Edited by Marie Morot, 10 February 2007 - 22:40.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#106 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 February 2007 - 22:43

The Arks låt lät som ett ESC-bidrag från Storbritannien c:a 1976.

:lol2:
Den som har blivit så omskriven att den ska vara så braaaa.

Får väl ta en dag och lyssna igenom de som redan spelat.

#107 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 February 2007 - 22:53

Den är en klassisk poplåt. Gillar man tuggummipop är den bra. Gör man inte det är den inte så bra. :P

Skrattade högt när jag gick in på aftonbladet.se efteråt och stora svarta bokstäver skriker NAKENCHOCKEN därför att Ola Salo tog av sig jackan på scenen och bara hade ett halsband (?) under. Hallå, eller? :lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#108 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 February 2007 - 08:57

Där fanns inte en låt jag skulle vilja lyssna på igen.

Alla låter var tråkiga , mesiga och oanseliga :P jag menar faktisk det :lol: , men jag vill inte vara osams med ni som tyckar om nogra av dessa låter ;)

Vissa av låtarne var värre än andra :lol:

Jag måste säga att ut av möjligheterna var det väl endast The Ark som kunde gå vidare ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#109 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 February 2007 - 09:03

Nästa vecka har jag absolut inga stora förhoppningar på. Gillar Nanne, men de flesta andra i startfältet kan gå och bada. :P

Det har varit en del riktigt tunna låtar hittils i år, att "folket" har fått mer makt är egentligen bara en illusion för SvT sätter upp startfälten så "deras" val går vidare. Men med tanke på att Marie Lindberg kallades skräll igår så undrar man vem av SvTs tippade som fick kasta in handduken (alt gå till sista chansen).

fqq5BYam.jpg

#110 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 February 2007 - 11:15

Heja The Ark :D
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#111 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 February 2007 - 15:17

För den som vill jämföra:

The Ark - The Worrying Kind:

Edison Lighthouse - Love Grows:

Shanaia Twain - I Feel Like a Woman (Tips från TVL):

Och visst finns det liketer? (Love Grows är f.ö. en bra låt).

Borde dessutom inte moderatorerna i det här forumet vara lite seriösa och länka upp alla låtar hittills på youtube? :P

Edited by XC, 11 February 2007 - 15:21.

fqq5BYam.jpg

#112 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 February 2007 - 15:31

Borde dessutom inte moderatorerna i det här forumet vara lite seriösa och länka upp alla låtar hittills på youtube?

:rolleyes:
Du gör ett så bra jobb, så du kan gott fortsätta :P

#113 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 February 2007 - 15:34

Hjärtans gärna gumman... men mina krafter funkar inte här. (Dvs får jag inte editera första posten vill inte jag vara med.) :P

fqq5BYam.jpg

#114 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 February 2007 - 17:02

:lol:

Får väl ta mig tid någon dag att fixa det då :P

#115 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 11 February 2007 - 20:00

Tyckte att The Ark och Jimmy Jansson var bäst.
Kul med en skräll också.
´´ Leve Stan Lee´´

#116 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 February 2007 - 20:04

Jimmy Jansons låt kan sammanfattas med tre ord: skränig, enformig och överarbetad.

Det är alldeles för många fjortisar som sitter och röstar. <_< Man kan inte vinna (eller ens komma bra till) bara för att Sverige samlade fjortiskår tycker att man är söt. :P

( :lol: Firefox vill stavningskorrigera fjortisar med fjortonåriga :lol: )

Edited by XC, 11 February 2007 - 20:04.

fqq5BYam.jpg

#117 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 February 2007 - 20:11

Likheter fanns mellan låtarna. Men det finns många låtar i historien som varit ännu mer lika, näst intill karbonkopier.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#118 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 12 February 2007 - 00:00

Hittills så suger allt utom the Ark.

I första deltävlingen måste det varit praktikanter som skötte ljudet, för sämre sångljud har jag inte hört sen jag spelade på Bromölladagarna och ljudteknikern var en lomhörd fiollärare... I Jönköping lät det som ljudet på sången som hördes i TV-apparaterna var mickat från studions högtalarsystem. Rundgång!

I Götet var de bättre vad gäller ljudet, men Reginas röst var ändå för låg exempelvis.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#119 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 February 2007 - 09:20

Det har jag också reagerat på, så länge som SvT producerat den här cirkusen så tycker man att de borde finslipat ljudet vid det här laget. <_<

fqq5BYam.jpg

#120 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 13 February 2007 - 17:29

The Ark anklagas för plagiat
12.02.2007 13:25

Låten som The Ark tävlar med i melodifestivalen i Sverige anklagas för att vara ett plagiat på -70:tals låten Love grows (Where my rosemary goes).

-De har stulit min vers, det är min låt, sade den brittiska låtskrivaren Barry Mason i en intervju till Expressen.

Masons första reaktion var att han ville stämma The Ark. Men det blir det nu inget av. Experter på Masons förlag har nämligen lyssnat på låten och konstaterat att det är slöseri med såväl pengar som med tid att släpa låten till domstol.

- Det första fem takterna är identiska, men sedan blir det en annan låt, säger Guy Fletcher, chef på förlaget, till Expressen.

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#121 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 February 2007 - 17:36

Se inlägg #111 för youtube videor om du vill lyssna och bilda dig en egen uppfattning. Och det finns liketer (herregud - till och med min mamma hörde den. När jag spelade upp Love Grows för henne så gick inte mer än ett få tal takter innan hon sade: "Precis. Just den är det.") men frågan är om det är tillräckligt för ett rent plagiat. För precis som man nämnde på TVL så finns ju likheter med Shanaia Twains "Feel Like a Woman" också.

fqq5BYam.jpg

#122 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 February 2007 - 17:40

Nu har de börjat spela schlagerlåtar i klockorna på rådhuset här i Gävle. Var 3e timme, mellan 9-21. Nästa helg är det ju deltävling här i Gävle.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#123 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 February 2007 - 17:41

Lyckliga ni. :wub: :lol: Gävle går in hårt för sin uppgift! :P

fqq5BYam.jpg

#124 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 13 February 2007 - 18:05

jag er inte så bekymret om det är ett plagiat eller inte :P

Det måste vara svårt att göra musikk nu om daga som inte påminnar om nått annat .

Min avatar samling

#125 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 February 2007 - 18:12

Precis. Tyvärr så har musiken raffinerats till den grad nu att med lite vilja så kan man hitta (gott om) influenser från andra. I det här fallet så så kanske Ola Salo skulle ha kollat närmare med Barry Mason - för trots allt han känner till likheterna.

fqq5BYam.jpg