Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 1

• Please log in to reply
327 replies to this topic

#101 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 17 March 2007 - 00:03

Jag blir tvungen att agera icke-karaktärsmässigt här och säga att den här serien är störtskön. De inledande avsnitten har kanske inte varit Hugo-värda mästerverk men helt klart bättre än SG-1, där det sällan tycks komma episoder som inte känns by the numbers. Här är iaf karaktäriseringen starkare och plottarna har mer kött på benen.

Att ungdomarna (som själva var vita män) övergav sina dödsriter när de fick reda på sanningen tycker jag inte är konstigt - de gick emot vartenda instinkt i hjärnan. Det var en löjlig religion, som McKay sa. Inte för att det finns nån annan typ av religion...

Och det är väl tydligt att McKay inte är den muntraste och trevligaste personen att umgås med. Jag hade nog reagerat likadant. Är det nåt som kan locka fram kukhuvudet i mig så är det störiga yngel.

#102 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 March 2007 - 01:02

Att de efter mindre än fem minuters betänketid eller ens mer allmänna diskussioner mellan byarna överger en 500-årig tradition är inte logiskt på något vis. Så nej, jag köper det inte.

MacKay bar sig barnsligare åt än barnen. :rolleyes: Och de var inte störiga.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#103 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 17 March 2007 - 01:44

Okej, det var mindre genomtänkt. Men jag antar att de ville ge en upplösning med feel good-känsla. Bäst hade väl varit att lämna det öppet, med en eventuell framtida förändring antydd. Men allra värst skulle vara om de tog pekå-rutten och lämnade ungarna att fortsätta med sina fatalistiska ritualer. Det hade varit nonchalant och grymt.

Jag gillar McKay. Till skillnad från de i SG-1, där alla är så högfärdiga och hjältemodiga, är han ett cyniskt arsle med en inställning till folk som gränsar till misantropi. Som människor är ibland. Guilty as charged, om det inte var uppenbart.

Edited by Mjolnir, 17 March 2007 - 11:10.

#104 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 17 March 2007 - 10:51

Och hur skulle du översätta 'self destruct' då FAII?

Självföstörelsemekanism. Som den ska översättas som.

I "Childhood's End" säger Rodney "Noll Punkts Modul" för att i nästa mening säga "ZPM". Inkonsekvent, much?

Dessutom översattes en killes namn till Aries trotts att det är Ares.

Edited by FAII, 17 March 2007 - 10:53.

#105 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2007 - 18:53

Äntligen har jag tagit mig tid att se avsn. 1-4.

Myggan :blink: :lol2: dom fick till en bättre översättning i avsn.3 i alla fall. Jumpern låter bra mycket bättre.

Bästa scenen i avsn. 2 är ju när Atlantis stiger upp från havet :thumbsup:

Jaha, det var därför jag blev så fundersam åt avsn. 3.
Fel ordning på dom :rolleyes:

Så det är härifrån Lost-molnet kommer?

:lol:

McKay :lol2: så fort han blir nervös (läs: jätterädd) pratar han för mycket och agerar riktigt som en fegis. Men när det gäller då gäller det :)
Jättekul när Ancient grejen vägrade komma loss från honom tills det var frågan om hans liv. Plopp och så lossnade den :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#106 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 March 2007 - 19:19

Låter jumpern bättre? Tycker det låter som att de färdas i en tröja. :lol:
*Hockey och superhjältar*

#107 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2007 - 19:26

Låter jumpern bättre? Tycker det låter som att de färdas i en tröja. :lol:

:lol2:
Tänkte inte på vad det betydde om man läste det på svenska.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#108 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 March 2007 - 19:37

Förlåt, kunde inte låta bli. Fick en så rolig inre bild bara. :lol2: Sen fanns det ju ett band som hette Jumper med. :D
*Hockey och superhjältar*

#109 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2007 - 01:10

Så där bär sig inte en vuxen människa åt - iaf inte en som i övrigt fungerar socialt och i sin yrkesroll.

McKay en fungerande social människa :lol: roligaste jag läst i dag.

Scenerna med McKay och småungarna är ju riktigt roliga, och Fords kommentarer på det :lol:
Visst McKay är ett riktigt ego, han vill alltid ha rätt, han är även fegisen nr. 1. Men i slutändan gör han alltid rätt.
Han är en riktig mjukis.

Är det olika personer som översätter avsnittena eller?
Först står det Stjärnporten och i de 2 sista avsnittet står det Stargate. :rolleyes:
*Måste kolla upp om det står vem som översatt*

#110 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2007 - 15:16

Nu har jag kollat upp vem/vilka som översatt.
Det är ju tre olika personer som översatt :wacko:
Avsn. 1-2 person nr. 1
Avsn. 3-4 person nr. 2
Avsn. 5-6 person nr. 3

Kan dom inte hålla sig till en?

Ska bli spännande och se vem som översatt nästa 2 avsnitt.

#111 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 March 2007 - 15:44

precis. :angry: de har väl inte ens pratat med varandra om hur de ska översätta.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#112 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 23 March 2007 - 21:28

Kan de inte översätta ett enda avsnitt utan att få in massor med dumma fel?

Decades = Århundraden

Sen när?!

I reklamen för "Gone (Part I)" (dagens "The 4400"-avsnitt) presenterar sig Maias "syster" som Sarah Rutledge. Texten säger "Rockidge". O... K...

Kollar de ens på avsnitten eller åtminstone folks resuméer av dem innan de skriver introduktionerna till varje avsnitt? Introduktionen till 1x08 "Underground" (sänds om några minuten) var "XXXX mellanlander på en planet och...". Vadå mellanlandar?!

Edited by FAII, 24 March 2007 - 05:22.

#113 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 March 2007 - 22:36

1x08 Underground
Sitter de i mötet och diskuterar att maten håller på att ta slut, så sitter McKay och äter. :lol:

Edited by GaterGirl, 23 March 2007 - 22:36.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#114 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2007 - 23:31

Dagens andra avsnitt (nummer och titel okänd för mig) så hamnar de på vad som verkar vara en Amishplanet. Det konceptet var ju intressant, men så har invånarna en underjordisk bunker och håller på och bygger en atombomb och har inte märkt av att folk som arbetar där påverkas av radioaktiviteten? :unsure:

Dessutom var de tvungna att byta om till uniform när de lämnade markytan och började sin bunkertjänstgöring. :lol:

Btw, Wraith är verkligen äckliga. :urk:

#115 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 March 2007 - 00:07

Nu har jag kollat upp vem/vilka som översatt.
Det är ju tre olika personer som översatt :wacko:
Avsn. 1-2 person nr. 1
Avsn. 3-4 person nr. 2
Avsn. 5-6 person nr. 3

Även idag var det olika personer som överatt, men ett avsnitt var.
Avsnitt 7 översattes av person nr. 3
Avsnitt 8 översattes av person nr. 2

1x08 Underground

Sitter de i mötet och diskuterar att maten håller på att ta slut, så sitter McKay och äter.

är ju så typiskt McKay

Dessutom var de tvungna att byta om till uniform när de lämnade markytan och började sin bunkertjänstgöring.

Och fort bytte dom om också.

Saknade Beckett i detta avsnitt. Han kanske höll på med giftet dom upptäckte i avsn. 7 ;)

#116 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 24 March 2007 - 00:14

Dessutom var de tvungna att byta om till uniform när de lämnade markytan och började sin bunkertjänstgöring. :lol:

:) Tänkte också på det när jag såg den första gången. När bytte egentligen de två som förde Ford och Teyla till bunkern? Nån sån där Superman grej där de har uniformerna under sina vanliga kläder? :unsure:

Till skillnad mot förra veckan så tyckte jag att klockan gick lite snabbare nu med dessa 2 avsnitt. Jag som trodde jag gillade varje fall den 1a delen förra veckan, men tydligen så var inte fallet. Kanske de har med reklamen som jag inte är van vid att se med denna serie? Slutet var ganska bra, men annars rätt segt avsnitt. Dagens 2 gillar jag dock. Carson är en riktig favorit karaktär för mig, och det är trevligt att se honom i en lite större roll som i "Poisoning the Well". Tycker också om scenerna med "Steve" ;) och Sheppard. Sen den 2a "Underground" är kanske lite mer fart och mer action, den introducerar Genii ganska bra. Sen är ju också McKay lite av en favorit, scenen i början med maten och kaffet var härlig...dricker 11 koppar om dan och kaffet tar slut, men han tycker det är rättvist att han får sin del av de. :D

#117 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 26 March 2007 - 22:06

Jag blev förvånad över i det senaste avsnittet att McKay sa att han hade byggt en bomb i sexan(det som var förvånande var att det var en atombomb) och att CIA eller liknande hade pratat med honom på grund av det.

Han sa att det var lätt att göra atombomber, hur lätt är det egentligen?

#118 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 March 2007 - 22:34

Med hans IQ, antar jag att det är väldigt lätt. För oss, väldigt svårt ;)

#119 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 27 March 2007 - 18:00

Å andra sidan är det McKay som säger det och han är ju inte direkt ödmjuk... :D Han kanske aldrig har byggt en men säger det ändå? Skulle inte förvåna mig! :D
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#120 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 27 March 2007 - 18:34

Å andra sidan är det McKay som säger det och han är ju inte direkt ödmjuk... :D Han kanske aldrig har byggt en men säger det ändå? Skulle inte förvåna mig! :D

Rodney ljuger inte. Han överdriver, speciellt om sina sjukdomar, och han är högjudd, men han skulle aldrig ljuga om att ha gjort något han aldrig gjort.

Anyway, varför gillar folk att kalla Rodney för McKay så mycket? Personligen tycker jag att man efter ett tag blir så van vid karaktärer att man kallar dem vid deras förnamn. De enda jag kallar vid efternamn är Hammond och Landry . I början kallade jag Elizabeth vid Weir men hon är civil, så till slut blev det Elizabeth.

Men folk verkar gilla att tilltala just Rodney med McKay. Jag ser massvis med människor på Gateworld som kallar t.ex. John vid hans förnamn samtidigt som de kallar Rodney vid hans efternamn (ibland i samma andetag).

#121 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 27 March 2007 - 20:40

Anyway, varför gillar folk att kalla Rodney för McKay så mycket? Personligen tycker jag att man efter ett tag blir så van vid karaktärer att man kallar dem vid deras förnamn. De enda jag kallar vid efternamn är Hammond och Landry . I början kallade jag Elizabeth vid Weir men hon är civil, så till slut blev det Elizabeth.

Men folk verkar gilla att tilltala just Rodney med McKay. Jag ser massvis med människor på Gateworld som kallar t.ex. John vid hans förnamn samtidigt som de kallar Rodney vid hans efternamn (ibland i samma andetag).

Det är nog en blandning mellan karaktärens affektionsvärde och hur han/hon tilltalas i serien. Alla tre du nämner - Hammond, Landry och McKay - är knappast kända som några älskvärda personer. Visst, McKay är underbar på sitt vis, men han har en sträv attityd (om vi säger så) medan Hammond och Landry ofta får bära bördan av den "stela" ledarskaprollen. Om man sedan lägger till att alla tre ofta blir tilltalade vid sitt efternamn så är det inte så konstigt ändå.
Climbing to the Moon...

#122 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 27 March 2007 - 20:56

Jag brukar variera ofta, ibland säger/skriver jag Rodney och ibland blir det McKay. Det går bara av farten, och har kanske med vad man känner för just den gången. Det är samma som att jag ofta säger Carter istället för Sam, men jag antar att man ofta blir van vid det som sägs i serien. Brukar faktiskt ofta säga Sheppard och Weir också, vet inte varför men det blir bara så, oavsett vad jag tycker om karaktären. ;)

#123 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 27 March 2007 - 21:15

För att dra hobbybeteendevetandet ett snäpp längre: man kanske omedvetet intar samma hållning som sin favoritkaraktär? Gillar man till exempel John extra mycket blir det kanske att man säger Elisabeth av bara farten (han har såvitt jag vet aldrig kallat henne Weir).

Eller nått. Psykologi A på gymnasiet... Tror inte jag fick godkänt. ;)
Climbing to the Moon...

#124 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 March 2007 - 20:17

Ojdå, ett crossoveravsnitt. Inte så lyckat när man är så långt efter med SG-1. Och MacKay. <_< :urk:

#125 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 March 2007 - 20:56

Njä, så mycket crossover var det ju inte egentligen.. :P

Faktiskt rätt ok "illusionsavsnitt". Det finns visserligen flera, men det här är faktiskt ett av de bättre tycker jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."