Doctor Who | Säsong 1/27
Posted 15 March 2007 - 22:25
last.fm Filmtipset
Posted 15 March 2007 - 22:33
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 15 March 2007 - 22:34
Kvällens avsnitt var en höjdare enligt mig...humorn känns rolig, och alla kostymer och effekter är fina och smakfulla. Håller inte tummarna för nästa avsnitt...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 15 March 2007 - 22:37
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 16 March 2007 - 00:53
Du menar alltså:
Kvällens avsnitt var en höjdare enligt mig...humorn känns rolig, och alla kostymer och effekter är fina och smakfulla. Håller inte tummarna för nästa avsnitt...
![]()
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 16 March 2007 - 09:10
last.fm Filmtipset
Posted 16 March 2007 - 11:27
Uppdaterat tittarsiffor...
Antikrundan fick igår: 1 980 000 tittare.
//Peak
sixty six."
Posted 16 March 2007 - 14:06
Väldigt bra avsnitt med mycket rolig och typisk Brittisk humor som passade väl in till handling och karaktärerna. Effekterna var ytterliggare ett snäpp bättre än dom var i första avsnittet och dom känns väldigt passande för serien. Trevligt att vi fick så många aliens att vila ögonen på i avsnittet, dom flesta var bra även om Cassandra stal hela showen och gav männskligheten ännu ett ansikte...
Själv gillade jag The Moxx of Balhoon som var riktigt snyggt gjord och hyggligt intressant.
Handlingen var nog trots allt det bästa med hela avsnittet och humorn var något som passade mig som handen i handsken, det finns många bra exempel att ge, men mina favoritreplik är nog trots allt följande. (Med reservation för om den är 100% korrekt återgiven)
The planet's end!
Come gather, come gather!
Bid farewell to the cradle of civilization! Let us mourn her with a traditional ballad.
Och sedan hör man jukeboxen spela Toxic med Britney Spears.
Då var det svårt att hålla sig för skratt.
Kom på en sak. I slutet av varje avsnitt står det att översättningen är gjord 2005 och jag undrar således hur länge SVT har legat på rättigheterna att visa serien utan att göra det första nu. Inte att jag direkt klagar, Doctor Who nu är bättre än ingen Doctor Who alls, men man blir lite förvånad om serien är inköpt redan 2005 och inte sänds förren nu. Någon som vet ifall det stämmer? Har dom även köpt in fortsättningen?
Posted 16 March 2007 - 14:17
//Peak
sixty six."
Posted 16 March 2007 - 14:43
Lite OT varning nu men det är samma visa med biograferna, dom kör oftast på film från typ USA och som dom vet att många kommer gå att se på oavsett vad dom får för omdömen i media. Medans vi som vill se mer film från andra länder och som kanske inte direkt är blockbusters får snällt vänta tills dom kommer på DVD med att se dom.
Posted 17 March 2007 - 15:08
Hur pass antikt måste ett objekt vara för Antikrundan för övrigt? Dom där gamla batteridrivna Dalek leksakerna börjar ju få några år på nacken... Ta med en till en inspelning och smyg in lite gratisreklam. "Byt kanal!!"
Posted 17 March 2007 - 15:11

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 17 March 2007 - 15:19
Så nu gäller det bara för Sci-Fi Nytt Forum som ett kollektiv att skrapa fram en sisådär 50-60 000 för ett original... Den som skänker över 5000 får en t-shirt.
Posted 19 March 2007 - 21:20
Posted 19 March 2007 - 23:28
Dr. Who är annorlunda, bisarr, absurd och fylld av komedi och brittisk humor. Låter man sig svepas med i doktorns värld så får man följa med på en fantastisk resa genom universum. Han är komplett galen förstås, men på ett mycket sansat och seriöst sätt och han tvekar inte att rädda världen från alla de många faror som hotar oss utifrån.
Vissa avsnitt tar oss tillbaka i historien, andra (som förra veckans) tar oss med till universums mer perifera utposter. Det kommer några helt fabulösa avsnitt en bit in i säsongen. Ge inte upp än! Fortsätt att titta.
Posted 20 March 2007 - 19:30
Posted 22 March 2007 - 20:17
Och första omnämnandet (tror jag, det sägs att det sägs i tidigare avsnitt, men det har varit mer osäkert) av Bad Wolf .
//Peak
sixty six."
Posted 22 March 2007 - 20:50
Avsnitten är fortfarande bättre nu än förra gången jag såg dom.
Dom visade ju Big Bens förstörelse i 'detta kommer i nästa avsnitt'. Var det inte en massa med gruff om det när det visades i brittiskt TV?
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 22 March 2007 - 20:50
Posted 22 March 2007 - 20:53
Än en gång så ställer Doktorn till det, den här gången av ren god vilja att hjälpa. Men att de var onda borde man ha fattat med tanke på att de ströp en kille i början.
Jag ser fram mot nästa avsnitt. Det verkar riktigt kul. Och nutid?
Hmm, det där som tjänste flickan snackade om, Bad Wolf, låter som nåt riktigt farligt. Jag tänkte först att det kunde vara Doktorn men det känns som att det är viktigare än så. Ska bli intresant atts e senare.
Temperal war... var det i det kriget som Doktorns planet blev bränd? Kommer det att vara en handling i serien eller har det med tidigare säsonger att göra?
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 March 2007 - 20:58
Heh, vilket coolt avsnitt.
Chales Dickins var festlig.
Synd att han snart dör/dog. Men han fick en chans att vara tillsammans med sin familj innan han dog och ha ett bra sista år.
Det roligaste är att skådespelaren har spelat Charles Dickens i ett mer "seriöst" drama före detta.
Hmm, det där som tjänste flickan snackade om, Bad Wolf, låter som nåt riktigt farligt. Jag tänkte först att det kunde vara Doktorn men det känns som att det är viktigare än så. Ska bli intresant atts e senare.
Japp, det blir det..
Temperal war... var det i det kriget som Doktorns planet blev bränd? Kommer det att vara en handling i serien eller har det med tidigare säsonger att göra?
Har (nästan) inget med tidigare säsonger att göra. Det är alltså nytt...
//Peak
sixty six."
Posted 22 March 2007 - 21:29
Medan käre Doktorn brillierade förra avsnittet och flashade med att visa Rose inte bara planetens sista minuter men även visade människans förfall så för han denna gång oss bakåt i tiden. Julafton 1860, Neapel var inplanerat. Hur kan man vara en timelord (minns inte svenska uttrycket nu, tidsherre?) och missa med så mycket? Eller är det kanske inte så mycket på den tidsgeografiska kartan? Strunt samma, det hör kanske inte hit. Julafton 1869 i Cardiff blev underhållningen för avsnittet.
"Döingarna börjar piggna till." vilket kul uttryck - fick mig faktiskt att le en smula fastän farmor hade rest sig ur graven, tagit livet av sonsonen och däckat begravningsentreprenörens. Mitt i detta anländer helt sonika Doktorn och Rose - som för det stora äventyret iklätt sig en viktoriansk-klänning av modernare snitt. (Uråldrig eller inte - den gjorde henne rättvisa vilket som). "Du kan kan inte gå omkring som Barbarella" var en annan trevlig kommentar innan man bör om klev ut ur skjulet och följde ljudet av vild panik.
Mitt i paniken hittar vi Charles Dickens. Mannen med klassiker som Oliver Twist under bältet. Helt övertygad om att hans föreläsning (eller kanske högläsning, 1869 års variant på en ljudbok kan man kalla det) har saboterats av en illusionskå t Doktor med vingmuttrar till öron rusar in och stirrar fashinerat omkring sig. När nämnda doktor dessutom planerar knycka hans droska (1869 år taxi) är måttet rågat. Men Doktorn vet bot - med lite smöreri kommer man långt och käre Dickens blir raskt indraget i sitt livs äventyr.
I begravningsentripenörens hus, hemsökta hus dessutom, lever liken sitt eget liv. Han är medveten om det när han dumpar en medvetslös (han sövde henne kloroform antagligen) Rose med två lik och inte bara stänger rummet och går därifrån. Han låser dörren också. 2 mordlysna zombies senare så börjar Doktorn nysta upp hela historien. Med Roses hjälp, hon har en aktiv roll här - eftersom hon är den som kan nå Gwyneth (som är synsk f.ö.), som verkar vara den som kan leda kaoset i ordnigens tecken.
Inte spöken. Inte andar. Inte zombies. Aliens. De är få. De är döende. Och de slår hårt mot doktorn - den siste av sin art - och Gwyneth är den enda som kan hjälpa dem. Rose är emot hela projektet. Men av fel anledningar. De som Gwyneth tror är änglar visar sig vara sluga invasionister. Men Dickens inser att invasion-aliena inte kan andas gas gasfyller huset och sedan tvingas till och med doktorn acceptera faktum. Gwyneth är inte bara död utan den reva i tiden som ligger bakom allt kaos kan bara stängas av henne.
Beslutsam att rädda framtiden drar hon sakta tändstickan mot plånet. Framtiden exploderar i ett hav av lågor - och den invasion som påbörjats finns inte mer.
Helt klart det bästa avsnittet hittils. Storyn är intresant även om korsningen viktorianska england och exorcism inte är den mest nyskapande. Och att "spökena" skulle visa sig vara rymdvarelser var väl knappast överraskande. Men ändå så är det ett ganska fartfyllt avsnitt som inte slackar av mycket på takten. Rose och Doktorn börjar arbete mer som ett team än i förra avsnittet, och som en teaser så får vi se att de återvänder till 200x efter det här.
Betyg: BRA.
Edited by XC, 23 March 2007 - 08:59.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 22 March 2007 - 21:30
Posted 22 March 2007 - 21:45
Rose looks mighty fine in that outfit..
Nu får vi bara hoppas att färre ville titta på Persson än på Antikrundan, så vi får lite välbehövliga tittarsiffror idag.
//Peak
sixty six."
Posted 23 March 2007 - 00:34
Det viktorianska England var helt tokiga i spiritism och seanser och trolleriföreställningar. Inte minst Viktoria själv och hon var det ännu mer så efter att Albert dött.
Och klänningen Rose har på sig är knappast tidstypisk.