Jump to content

Photo

Tintin - Enhörningens Hemlighet

• Please log in to reply
198 replies to this topic

#101 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 11 October 2007 - 15:12

Det är ju två olika länder med väldigt varierade landskap så det mesta är nog möjligt, förutom de regnskogsliknande miljöerna vilka säkert kan fixas iaf. Jag tror Enhörningens hemlighet är tacksam för filmatisering, men tror vi får vänta tills det avslöjas.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#102 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 October 2007 - 15:22

Just USA är ju stort och har ett varierat utseende rent geografiskt sett men Nya Zeeland är ju ett speciellt land. Eftersom filmerna kommer vara animerade så kan ju mycket göras i dator och studio men något filmar man säkert "on location" och då tycker jag att Nya Zeeland's miljö och omgivning känns mest intressant.

Edited by Cartman, 11 October 2007 - 15:22.

#103 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 November 2007 - 14:12

TORN - Auditions start for Peter Jackson's Tintin

October 31st, 2007

Auditions are under way in Los Angeles for some of the key supporting roles in three Tintin movies to be directed by Peter Jackson and Steven Spielberg. Movie website IGN.com reported that auditions were taking place for 16 characters, included identical police officers Thomson and Thompson. Jackson and Spielberg will direct at least one movie each, with Spielberg filming his in Los Angeles and Jackson in Wellington - but the two have been tight- lipped about casting or which of the 23 Tintin books they will film.

Stuff.Co.Nz - Auditions start for Peter Jackson's Tintin

The Dominion Post | Wednesday, 31 October 2007

Auditions are under way in Los Angeles for some of the key supporting roles in three Tintin movies to be directed by Peter Jackson and Steven Spielberg.

Movie website IGN.com reported that auditions were taking place for 16 characters, included identical police officers Thomson and Thompson.

Jackson and Spielberg will direct at least one movie each, with Spielberg filming his in Los Angeles and Jackson in Wellington - but the two have been tight- lipped about casting or which of the 23 Tintin books they will film.

However, if the audition list is accurate, it provides clues to the books likely to make the big screen.

The roles include British Lieutenant Delacourt and soldier Ahmed - who both appear in The Crab with the Golden Claws, set in the Sahara. It is the first Tintin adventure to feature the hard-drinking Captain Haddock.

Other characters on the audition list include pirate Red Rackham, smugglers Max and Gerontium Bird, Tintin's landlady Mrs Finch, the mysterious Sakharine and pickpocket Aristides Silk - who feature in The Secret of the Unicorn and its sequel, Red Rackham's Treasure.

Spielberg recently said the three films would be shot entirely with motion-capture technology similar to that used in The Lord of the Rings and King Kong. Wellington visual effects studio Weta Digital is considered to be at the forefront of using the technology for computer-generated effects.

Edited by Cartman, 01 November 2007 - 14:14.

#104 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 01 November 2007 - 18:44

För fan... det här kommer ju bli hur häftigt som HELST! :)

Kunde inte varit nöjdare tror jag.

#105 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 November 2007 - 14:44

Ja, det ser riktigt intressant ut. Det ska bli intressant och se om det ligger något i ovanståede rykte om eventuella album som dom tror ska filmatiseras. :)

#106 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 December 2007 - 14:45

Mer intressanta nyheter. :)

TORN - Serkis and Jackson Together Again for Tintin

December 15th, 2007 by Calisuri | Source: The Hollywood Reporter

Andy Serkis is reteaming with director Peter Jackson in DreamWorks Tintin the movie trilogy collaboration from Jackson and Steven Spielberg.

Although DreamWorks would not confirm, it is believed Serkis will play the role of Capt. Haddock, a temperamental sea captain, in British scribe Steven Moffat’s adaptation of the European comic strip created by Herge. [Read More]

#107 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 December 2007 - 14:45

Mer intressanta nyheter. :)

TORN - Serkis and Jackson Together Again for Tintin

December 15th, 2007 | Source: The Hollywood Reporter

Andy Serkis is reteaming with director Peter Jackson in DreamWorks Tintin the movie trilogy collaboration from Jackson and Steven Spielberg.

Although DreamWorks would not confirm, it is believed Serkis will play the role of Capt. Haddock, a temperamental sea captain, in British scribe Steven Moffat's adaptation of the European comic strip created by Herge. [Read More]

Edited by Cartman, 17 December 2007 - 14:46.

#108 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 17 December 2007 - 15:25

Hade jag verkligen inte trott - även om Serkis själv inte är fullt lika liten och senig som Gollum är det inte långt ifrån. Ser Haddock mer åt Beppe Wolgers-hållet.

CGI Beppe? Borde gå att fixa.
Climbing to the Moon...

#109 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 December 2007 - 15:48

Vi får väl se om det är Haddock han ska spela. Han gjorde ju en bra roll som Lumpy i King Kong som är liiite åt det hållet.

#110 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 18 December 2007 - 07:47

Ah ok - har inte sett King Kong än. "Nicke Nyfiken får en cykel" var lite av ett barndomstrauma så jag håller mig borta från apor i den mån det går.

Om han nu ska importera någon från LoftR så skulle jag hellre se John Rhys-Davies i den rollen...
Climbing to the Moon...

#111 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 18 December 2007 - 12:42

"Nicke Nyfiken får en cykel" var lite av ett barndomstrauma så jag håller mig borta från apor i den mån det går.

Du får ursäkta mig, men jag blev intresserad av veta bakgrundshistorien till barndomstraumat. :)

#112 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 18 December 2007 - 19:02

Han hade en riktig cykel medan jag fick kämpa vidare på en trehjuling - det var som inte rättvist.

Samma sak med Boba Fett och hans jet-pack. Kunde inte få det att gå ihop. ^_^
Climbing to the Moon...

#113 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2008 - 13:19

Trevliga nyheter når oss idag. :)

TORN - Andy Serkis says Tintin work has begun

February 3rd

Filming has begun on the dual features adapting Herge’s beloved comic strip Tintin. Empire caught up with Andy Serkis who talked a bit about the filming, which is taking place in New Zealand. It was on the Avatar stage, Serkis told Empire, referring to James Cameron's long-anticipated all-CGI epic. We had this incredible week. Cameron was there, Peter Jackson was there (who's directing one of the three Tintin films), and Steven Spielberg was there (who's directing another). All in the same room! Andy Serkis says Tintin work has begun.

#114 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 February 2008 - 18:04

Glada nyheter minst sagt :) Ska bli väldigt kul att se resultatet, men det lär ju dröja ett år eller två. Jag är väldigt förhoppningsfull, men jag ska försöka hålla nere på förhoppningar. För mycket förhoppningar är ALDRIG bra. Men jag känner på mig att det kommer bli något extraordinärt :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#115 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2008 - 18:13

Jag var eld och lågor när nyheten om filmatisering av Tintin nådde mig första gången men sedan dess har jag skruvat ner förväntningarna till en bra nivå. Hoppas att filmerna gör serien rättvisa. :)

#116 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 04 February 2008 - 18:18

Visst kul att Serkis är med, men det väl viktigare att veta vilka som gör de svenska rösterna?!
Man är van sedan de klassiska inspelningarna med Bolme, Bert-Åke Varg mfl att Tintin & Co pratar svenska. Åtminstone skulle det för mej kännas fel att höra Serkis som (gissningsvis) Haddock skrika "Where are the Thomson twins?" Det heter ju "Var är Dupontarna?" ;)

Edited by Walker, 04 February 2008 - 18:18.

#117 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2008 - 18:21

Nja, jag är lite kluven i den frågan faktiskt. Troligtvis blir det väl andra som gör rösterna och då kan det kvitta för min del. Ser hellre filmerna med engelskt tal då. Men om man fick ihop orginalröstskådespelarna (vilket långt ord) så vore det minst sagt häftigt. :)

#118 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 04 February 2008 - 18:46

Lite småknepig fråga. När det gäller tecknade/animerade filmer är för det mesta orginalrösterna att föredra, t ex i Shrek, mycket av humorn försvinner när man inte hör Eddie Murphys välbekanta stämma.

När det gäller Tintin och andra fransktalande serier är det lite svårare. T ex när jag såg spelfilmen Asterix med Deparieu hade jag svår beslutsvånda inför språkvalet på DVD´n. Franskan kändes först "fel, den svenska dubbningen vara inte heller klockren. Accepterade tillslut franskan eftersom jag inte hade några svenska röster som är starkt förknippade med Asterix.

För Tintin är det betydligt svårare. Vi har de klassiska inspelningarna, men även de relativt nytecknade filmerna har svenska röster som i möjligaste mån försöker efterlikna "the Bolme-sessions" :P Kikar man in på svenska Tintin-sidor, läser nyhetsartiklar kring Tintin påpekas inte sällan betydelsen av dessa inspelningar. Är övertygad att de kommer en dubbad version av dessa filmer, om (mot all förmodan tyvär) sedan Bolme, Varg mfl ställer upp igen så är det den versionen som kommer dominera biograferna inte den engelsksspråkiga.

Edited by Walker, 04 February 2008 - 18:47.

#119 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2008 - 18:58

Jag håller med dig. Att se t.ex. Shrek dubbad går bara inte. Inte heller Disney IMO. Det är inte ens samma film jag ser om jag ser och jämför orginalet med den svenska dubben.

Spelfilm tycker jag att man ska hålla sig från att dubba i så stor utsträckning som möjligt.

Den nytecknade serien av Tintin från början av 1990- talet har IMO riktigt trista röstskådespelare. Där hade jag nästan föredragit orginalrösterna oavsett vilket språk dom varit på. När det gäller äldre Tintin så är jag uppvuxen med "The Bolme-sessions" och har så starka band till dessa, att om dom någon gång får för sig att ge ut något av detta matrial med nya röstskådespelare så blir det bojkott från min sida iaf. :)

Eftersom filmerna kommer vara animerade så är ju röstskådespelare ett viktigt val och inget man får slarva bort. Om man lyckas knyta till sig dom äldra rävarna så håller jag med om att det är denna version man gärna vill se och som säkert kommer gå upp i flest upplagor på biograferna.

Det ska bli intressant att se hur dom gör. Det gäller ju att alla är vid livet när det är dags för en svensk dubb samt att dom vill vara med. Det vore ju lite av en dröm att få med det äldre gänget igen. :)

#120 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 04 February 2008 - 19:17

Kanske var lite väl snäll mot 1990-talets tecknade Tintin, men från det lilla jag såg från sommarens repriser var det ok...men självfallet inte samma mästerliga klass som "the Bolmesessions".

Tyvärr så är Åke Lindström (Haddock) död, men någon av våra duktiga imitatörer t ex Göran Gabrielsson skulle nog kunna fixa den rösten. Även Johan Wahlström eller Johan Rheborg har vissa likheter med Lindströms stämma. Det behövs någon skådis som kan ryta till och med en naturlig pondus framföra Haddocks svordommar.

Bolme och Bert-Åke lever fortfarande. Den senare gjorde ju inte bara Dupontarna utan även Nestor och andra bikaraktärer. Men även Lars Lind som gjorde många av skurkrollerna är fortfarande i livet

Skulle tro att det blir en slags kombination av skådisar från "the Bolme-sessions" och nya förmågor.

#121 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2008 - 19:33

Det gäller att dom är vid livet när det är dags för dubbning vilket ligger flera år in i framtiden. Det var mest det jag var "orolig" för.

Jag tror nog att dom flesta som är vid livet skulle vara intresserad om dom bara blev tillfrågade. :)

#122 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 February 2008 - 13:38

Här kommer en intressant nyhet. :)

BlackMagic.co.nz - Kirsten Myburgh tipped to play Tintin?

Sorry about the lack of updates recently, I’ll try to keep up-to-date now. I’ve got a few items from the past week and a half that I’m going to post, starting with this one.

According to LeTinTinMovie and IMDB, Kirsten Myburgh has been cast in the role of Tintin in the trilogy of the same name.

While the character Tintin in the comics was 15 years old, Kirsten is 18. This is unlikely to be as big a deal as it would be if the film was live-action.

While it’s not 100% confirmed, Kirsten has been rumoured to play Tintin since the middle of last year.

His past works are all very small so if he does get cast as Tintin, it will a big break for him.

Posted Image

Edited by Cartman, 25 February 2008 - 13:41.

#123 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 March 2008 - 17:43

/Film - Steven Spielberg to Direct The First Adventure of TinTin

Posted on Friday, March 14th, 2008

Last year it was announced that Peter Jackson and Steven Spielberg would be directing a trilogy of 3D performance capture films based on the popular comic book series The Adventures of TinTin created by Belgian artist Hergé. However, it was never revealed who would direct the first film. Andy Serkis, who will play Captain Haddock in the series, revealed to Indie London that Spielberg will in fact be tackling the series first.

“In fact tomorrow I’m flying out to start on Tintin. Steven Spielberg is directing the first one, and then Peter Jackson is doing the second. The bulk of the shoot starts in September but things got a little bit moved around after the writers’ strike.”

This means that Jackson will likely film the second film in the series. British scribe Steven Moffat penned the screenplay adaptation. The first film is currently scheduled to hit theaters in 2009 (although that could easily change).

#124 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 March 2008 - 21:39

Hohoho, sitter bara och myser. Allt verkar fint. :) Särskilt otroligt att höra om att Jackson, Spielberg och Cameron var på samma scen så att säga.

Det här kan ju faktiskt bli en av dom absolut bästa seriefilmerna någonsin... Jag skäms inte över att säga att jag är 10 gånger så exalterad över denna film som jag är över Watchmen.

Ta det, din skäggiga, folkskygga britt! ( inte menat åt nån på forumet.. ;) )

#125 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 March 2008 - 11:51

Kul att ha ett inspelningsdatum att se fram emot. September verkar vara det som gäller och jag kan tänka mig att det kommer mera information vad det lider mot datumet i fråga. :)