Jump to content

Photo

StarGate SG-1 - säsong 6

• Please log in to reply
261 replies to this topic

#101 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 July 2007 - 08:27

"Prometheus" är det ett förstadium till Stargate Atlantis "Daedalus"? :unsure:

Ganska bra avsnitt även om även jag tycker det är konstigt att man missar att folk har jobbat med Maybourne och att de hat Zattar med sig. :rolleyes: Annars då... det verkade ju inte lovande i början, men journalisten skyfflas snart undan till förmån för den mer intressanta "nu-kidnappar-vi-Prometheus"-intrigen.

Vad som skall bli kul och veta är... den vapengömma som det talas som - hur länkas det till asarna (om alls)?

Edited by XC, 21 July 2007 - 20:24.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#102 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 21 July 2007 - 08:52

Bra avsnitt i fredags. Det började lite halvtråkigt, men det blev snabbt bättre.
Jag måste erkänna att jag började fnissa den sista minuten av avsnittet - jag hann dessutom ungefär såhär långt i att såga slutet: "Haha, snacka om att asgards är används som en Deus ex machi... jaha. Oj."
Jag var inte beredd på att det skulle bli ett tbc-slut. Och med asgards dessutom! :D
Måndags avsnitt blir nog bra, asgards är alltid roliga.

Men ska hon journalisten få följa med och hälsa på asgards hemplanet nu?
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#103 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 July 2007 - 08:57

Jag är imponerad av att man lyckas placera tbc-avsnitt på fredagar. :lol:

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#104 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 21 July 2007 - 09:08

Det verkar som att de gör det med flit. :lol:
Vad var det för nummer på avsnittet igår? Är det här mitten-av-säsongen-cliffhangern? Eller...?
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#105 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 July 2007 - 09:14

06x11

fqq5BYam.jpg

#106 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 21 July 2007 - 09:44

"Prometheus" är det ett förstadium till Stargate Atlantis "Daedalus" ? :unsure:

Japp. Prometheus är föregången till Deadleus .

Det verkar som att de gör det med flit. :lol:
Vad var det för nummer på avsnittet igår? Är det här mitten-av-säsongen-cliffhangern? Eller...?

Ja, det är det amerikanarna fick vänta flera månader på fortsättningen. Då han Sky One i England före och visade nya avsnitt först, tror det började då. :unsure:

Jag kunde inte se avsnittet i fredags men jag ska se reprisen på måndag.

Edited by XC, 21 July 2007 - 20:25.
Spoilermarkeringar efter önskemål. /XC

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#107 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 21 July 2007 - 19:40

Rätta mig om jag har fel, men figurerade inte Prometheus i ett avsnitt av Stargate: Atlantis också? Jag är ganska så säker på att jag hörde dem prata om båda skeppen samtidigt när Atlantis fick förstärkning från Jorden i slutet av första säsongen. Det fick mig att haja till; namnen har såvitt jag vet ingen koppling till varandra i grekisk mytologi, så jag såg det som en överraskande referens till Robotech, där Prometheus och Daedalus var namnen på de två hangarskeppen som blev SDF-1:s förlängda armar.

Edited by XC, 21 July 2007 - 20:27.
Spoilermarkeringar efter önskemål. /XC

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#108 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 July 2007 - 19:49

Enl IMDb så introducerades Promethius redan i SGA 01x01 - Rising . :)

Edited by XC, 21 July 2007 - 20:26.

fqq5BYam.jpg

#109 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 21 July 2007 - 20:01

Hade inte dom där små krypen redan blivit besegrade? Det var väl den där tjejen i något tidigare avsnitt som var orsaken eller?
Krypen föll ju i bitar.

#110 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 July 2007 - 20:08

Edit: Kom ju på att vi kanske spoilrar Atlantis här för vissa som inte har börjat se den ännu (väntar till s.8 av SG-1). Sätter därför spoilertagg på Atlantis pratet.
Eftersom Prometheus har varit i tjänst ett tag innan de åker till Atlantis, så är det väl klart att dom pratar om skeppet därborta i Atlantis. Ni måste komma ihåg att i Stargate Universumet så har de inte hittat Atlantis ännu.

Hade inte dom där små krypen redan blivit besegrade? Det var väl den där tjejen i något tidigare avsnitt som var orsaken eller?
Krypen föll ju i bitar.

Nja, besegrade blev dom nog inte, men Asgards vann ett slag mot dom.
Sen så 'fick' dom faktiskt tjejen för att kunna studera henne, eftersom det är/var hon som skapade dom.
När dom föll i bitar på SGC, var det hennes skapelse just då och där, och dom hade inte blivit tillräckligt avancerade ännu.

Edited by Georgia, 21 July 2007 - 20:17.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#111 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 21 July 2007 - 20:14

Rätta mig om jag har fel, men figurerade inte Prometheus i ett avsnitt av Stargate: Atlantis också? Jag är ganska så säker på att jag hörde dem prata om båda skeppen samtidigt när Atlantis fick förstärkning från Jorden i slutet av första säsongen. Det fick mig att haja till; namnen har såvitt jag vet ingen koppling till varandra i grekisk mytologi, så jag såg det som en överraskande referens till Robotech, där Prometheus och Daedalus var namnen på de två hangarskeppen som blev SDF-1:s förlängda armar.

Prmoetheus är aldrig med i SGA , däremot har du rätt att det har iaf nämnt i serien. :) Om minnet inte sviker mig var det i sista delen i S1 som de nye Colonel, som kom genom gaten, som sa att Deadalus är på väg och McKay säger något med Prometheus i sin meningen.

Krypen föll ju i bitar.

Antar att de enda krypen som blev besegrade var de Reese själv hade kontroll över i SGC. De övriga Replicators i annan galax blev däremot nog inte förstörda eftersom de har utecklas ännu längre, att hon inte har någon kontroll över dom mer.

Edited by XC, 21 July 2007 - 20:31.
Spolermarkerar efter önskemål. /XC

#112 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 July 2007 - 20:33

Jag har spoilermarkerat vissa SG:A relaterade stycken i några inlägg.

Jag vill poängtera att ingen har gjort något fel eftersom avsnitten har visats i svensk TV, men i respekt för de som avser se SG1 och SGA i kronologisk ordning så spoilermarkerade jag stycken som relaterar till saker längre fram på SG tidslinjen.

Edited by XC, 21 July 2007 - 20:39.

fqq5BYam.jpg

#113 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 21 July 2007 - 22:18

Krypen föll ju i bitar.

Bara den "nya" generationen som hon skapade i just det avsnittet. De ursprungliga hade ju lämnat hennes hemplanet och börjat härja i rymden långt tidigare.

#114 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 July 2007 - 23:26

namnen har såvitt jag vet ingen koppling till varandra i grekisk mytologi, så jag såg det som en överraskande referens till Robotech, där Prometheus och Daedalus var namnen på de två hangarskeppen som blev SDF-1:s förlängda armar.

Mmm, kan någon Stargate producent vara Robotech fan måntro?

Winter is Coming

#115 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 21 July 2007 - 23:45

Krypen föll ju i bitar.

Bara den "nya" generationen som hon skapade i just det avsnittet. De ursprungliga hade ju lämnat hennes hemplanet och börjat härja i rymden långt tidigare.

Häpp. Vad då långt tidigare? Det var väl hon som skapade dem från början på grund av en orsak och sen blev dom
fler och fler och sen svåra att kontrollera?

Edited by Supertreck, 21 July 2007 - 23:46.

#116 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 July 2007 - 13:41

Krypen föll ju i bitar.

Häpp. Vad då långt tidigare? Det var väl hon som skapade dem från början på grund av en orsak och sen blev dom

I Menece skapade Reese Replikatorerna på SGC, det började med en sen blev de flera. Sedan när Reese dog i slutet av avsnittet så förstördes alla Replikatorer på SGC (som hon hade kontroll över) men det är ju inte de enda Replikatorer som finns. De finns ockå i Asgards galax som Reese skapade långt tidgare än i just de i Menece avsnittet. Över dem har inte Reese längre kontakt med så de finns fortfarande.

Om minnet inte sviker mig var det i sista delen i S1 som de nye Colonel, som kom genom gaten, som sa att Deadalus är på väg och McKay säger något med Prometheus i sin meningen.

EVERETT: As we speak, it is being transported up to the Daedalus, our new battle cruiser.
McKAY: Oh, sister ship to the Prometheus. I didn't even know it was finished.

Edited by GaterGirl, 22 July 2007 - 13:42.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#117 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 22 July 2007 - 14:19

Vad då långt tidigare? Det var väl hon som skapade dem från början på grund av en orsak och sen blev dom

I Menece skapade Reese Replikatorerna på SGC, det började med en sen blev de flera. Sedan när Reese dog i slutet av avsnittet så förstördes alla Replikatorer på SGC (som hon hade kontroll över) men det är ju inte de enda Replikatorer som finns. De finns ockå i Asgards galax som Reese skapade långt tidgare än i just de i Menece avsnittet. Över dem har inte Reese längre kontakt med så de finns fortfarande.

Precis. Och kom ihåg att Reese låg deaktiverad när SG-1 återfann henne, som den enda "överlevande" på hennes hemvärld. Jag tror aldrig vi fick veta hur länge hon legat i "sömn", men med tanke på hur replikatorerna lyckats sprida sig, inte bara över vår galax utan också till andra galaxer, så verkar rimligt att anta att de funnits under en längre tid.

#118 Firiel

Firiel

Ensign

• Members
  • 34 posts

Posted 22 July 2007 - 23:15

Men hur kommer det sig att replikatorerna är en sån farsot i asgardarnas galax, men inte i vår, om Reese nu skapade dem här? Det är väl egentligen bara på hennes planet de ställt till någon skada i den här galaxen, vad vi sett i varje fall? Vet vi anledningen, eller har jag missuppfattat något? :)

#119 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 July 2007 - 00:03

Det har med hur långt man kommit med teknologin. När de första the Replikators skapades för mååånga år sen, hade mänskligheten på jorden i stort sett bara skapat hjulet ;) kanske inte så länge sen, men åtminstone ett par tusen år sen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#120 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 23 July 2007 - 00:05

Men hur kommer det sig att replikatorerna är en sån farsot i asgardarnas galax, men inte i vår, om Reese nu skapade dem här? Det är väl egentligen bara på hennes planet de ställt till någon skada i den här galaxen, vad vi sett i varje fall? Vet vi anledningen, eller har jag missuppfattat något? :)

För att det aldrig i canon fastställts att replikatorerna i Asgardgalaxen är desamma som de Reece en gång skapade.

Dessutom har replikatorerna bara ett mål i livet, förutom att föröka sig: Söka efter teknologi starkare än sin egen för att ta in den. De kanske redan har varit i Vintergatan och snott allt vi har.

#121 Firiel

Firiel

Ensign

• Members
  • 34 posts

Posted 23 July 2007 - 11:51

Tack tack, nu klarnade det åtminstone lite. ;)

#122 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 23 July 2007 - 12:31

För att det aldrig i canon fastställts att replikatorerna i Asgardgalaxen är desamma som de Reece en gång skapade.

Kanske inte, men de ser ju likadana ut (i alla fall de jag har sett hittills), så det verkar väldigt långsökt att det skulle vara frågan om två separata arter utan koppling till varandra.

Hur är det egentligen med planeterna SG-1 besöker? Mina kunskaper brister här: befinner sig alla eller de flesta planeterna i Vintergatan, eller är det vardagsmat att man besöker andra galaxer? Om det är det senare, så är det ju inte ens säkert att Reeses hemplanet låg i vår galax. I så fall vore det en möjlig förklaring till att "vi" varit relativt förskonade från replikatorer.

Edited by Groundsplitter, 23 July 2007 - 12:31.

#123 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 July 2007 - 12:38

Om jag minns rätt så är det inte vardagsmat att åka till andra galaxer (de som vet mer får rätta mig om jag har fel).

Skall man långt (till exempel till Atlantis) så får man använda en extra chevron, och det har man inte upptäckt än i SG-1 där vi är nu, tror jag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#124 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 23 July 2007 - 12:52

Om jag minns rätt så är det inte vardagsmat att åka till andra galaxer (de som vet mer får rätta mig om jag har fel).

Skall man långt (till exempel till Atlantis) så får man använda en extra chevron, och det har man inte upptäckt än i SG-1 där vi är nu, tror jag.

Jodå, i S2 "Fifth Race" så var det 8 chevrons när Jack hamnar i Asgards galax. Men de har normalt sett ingen möjlighet att besöka andra galaxer eftersom de inte har kraft nog att "ringa" så långt ut. ;) Han behövde ju koppla till den där grejen han byggde för att gaten skulle få tillräckligt med kraft.

#125 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 July 2007 - 13:01

Aha, jag anade att jag var ute och flög lite, men var osäker.

Nå, så det största problemet med att ringa långt är kraftkällan.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."