Jump to content

Photo

Stargate Atlantis - Säsong 4

• Please log in to reply
219 replies to this topic

#101 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 January 2008 - 22:31

Stod så förra veckan också.
Med tanke på att de inte kan hålla reda på vilket avsnitt som ska visas så ... :lol:
Men som tur är så visar dom faktiskt rätt avsnitt.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#102 weavex

weavex

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 50 posts
  • Interests:Datorer, Musik

Posted 04 January 2008 - 23:04

Ja tur att de visar rätt avsnitt, så att det inte blir samma avsnitt två veckor. Har ju hänt innan...
Major Carter - "So what didn't they go for?" Col. O'Neill - "The name I suggested." Major Carter - "Sir, we can't call it the Enterprise." Col. O'Neill -"Why Not?"

#103 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 January 2008 - 09:18

Ett ganska bra avsnitt igår. Även om det kändes som om idén med att aktivera 'attackera-wraith'-kommandot kändes lite konstruerad för att sätta expeditionen i trubbel. (Men de var väl tvungna och fördriva tiden på något sätt. :P ) Tycker säsong 4 har börjat riktigt bra. Skall bli intressant och se hur Atlantis utvecklas utan Elizabeths vakande öga. :)

Edited by XC, 05 January 2008 - 09:18.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#104 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 January 2008 - 13:12

4x11 Be all my sins Remember´d

WOW :thumbsup: Ett av Atlantis bästa avsnitt någonsin tror jag!
Schyssta rymdstrider! Fick nästan lite DS9 känsla en stund, fast det hade gärna fått vara lite längre.
Roligaste var i början... Colonel Colonel Colonel Colonels och McKays reaktion :lol:

Edited by Rick Hunter, 05 January 2008 - 13:12.

Winter is Coming

#105 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 January 2008 - 18:03

4.11 Be all my sins Remember'd

Mycket bra avsnitt igen. :thumbsup: McKay's dryspell is over. :P Undrar vad Elizabeth har för planer? Är hon ond eller god? :o Spännande säsong, verkligen.

Roligaste var i början... Colonel Colonel Colonel Colonels och McKays reaktion

det där var ju roligt. :lol: men det har gjorts några gånger förut i serier och filmer så vidare originellt var det inte. Hur söt var inte Ronon till Teyla då. "Let's get you examined" awwwww.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#106 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 05 January 2008 - 21:24

Be all my sins Remember'd

:popcorn: Härlig underhållning i snöstormen. :) Ett av mina favoritavsnitt skulle jag säga, den hade det mesta! Alla karaktärer utom Lorne och Keller var med, till och med en liten snutt med Weir. Undrar vad de har för planer för henne, och om de kommer fortsätta denna säsong eller blir det ett startskott för S5?

Grymt häftigt med rymdstriden, Deadalus, Apollo allierar sig med Wraith och Travellers! Såg riktigt härftigt ut, fick mig att tänka lite på SG1s S9 final med Jaffa och Asgards mot Ori. Häftigt var det iaf, och vi fick se lite Asgard teknologi användas. :) Gillade att Sam stod upp för Rodney mot Ellis. Hon visar vem som bestämmer på Atlantis och hur hon vill att hennes medarbetare ska behandlas...det innebär att bara hon och Sheppard får gnälla på Rodney. :P Hoppas vi får se Wraithen igen, gillade honom. Så kom Teylas hemlighet ut på allvar, lite hård men rätt reaktion från Sheppard tycker jag och en trevlig stund med Teyla och Ronon därefter.

Detta är verkligen den bästa säsongen i serien, inte många avsnitt som vart mindre bra egentligen. Tror det bara är "Miller's Crossing" som inte jag gillade så mycket. Längtar redan till nästa vecka! Nästa avsnitt ser ut att bli riktigt spännande!

#107 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 January 2008 - 22:09

Nu har Sam äntligen tagit över kommandot på Atlantis.
Vi fick se Teal'c :) hoppas han kommer på besök till Atlantis.

McKay :rolleyes: han var bergsäker på att det skulle bli han :lol: vilken besvikelse för honom, plus att han blev lurad av John att lämna blommor istället för fruktkorgen.
Såg ni ananasen :lol:

Vilken besvikelse för Ronon, äntligen hittar han några vänner från Sateda, och så är dom Wraith dyrkare :(

Edited by Georgia, 11 January 2008 - 22:09.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#108 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 January 2008 - 22:27

Första gången jag ser avsnitten i ordning, kollade på avsnitt 4 före detta när det kom ut av misstag på itunes före trean.

Ja, det var synd om Ronon. Näst sista scenen var gullig, när Ronon kommer tillbaka till John och de andra. Sam: We're are your friends?". Ronon: "Here."
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#109 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 January 2008 - 10:23

Trevligt avsnitt. :D

Sam är big boss i atlantis! :D Stackas McKay som trodde de valt honom. :lol: Håller med om att det var elakt av Sheppard och lura McKay på det där viset. Och jag hajade till vid annanasen ja... :)

Tyckte synd om Ronon. Så nära men ändå så långt borta. Bussigt av McKay och hjälpa honom tömma rummet dessutom. :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#110 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 January 2008 - 10:34

Och Teal'c var med, nu har alla (orginal) medlemmar av SG-1 varit med i (serien) Stargate Atlantis också. :D

Edited by GaterGirl, 12 January 2008 - 10:36.

#111 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 January 2008 - 19:18

Spoils of War
Spännande avsnitt, vi fick reda på mer om Wraith och hur de får nya krigare. Go Teyla! hindrar drottningen att föda på McKay och släpper ut dem från deras cell. Ytterligare ett namn på en wraith som John döper, Todd. :lol: Ingen Sam eller Elisabeth (kommer väl senare fram mot säsongsavslutningen).

McKay: "I was hiding from a bee" :P

Edited by GaterGirl, 12 January 2008 - 19:19.

#112 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 January 2008 - 20:54

Noterade ni den svenska flaggan som skymtade förbi när Ronon återvände till Atlantis?

fqq5BYam.jpg

#113 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 January 2008 - 21:32

4x10 - This Mortal Coil

Totalt missat att skriva om det här avsnittet.

Att jag inte såg att de hade de gamla uniformerna på sig. DOH!!! (it was a dead giveaway)

Tog ett tag innan jag märkte att det var gamla uniformer. Tänkte hela tiden, vad är det som inte stämmer. Sen såg jag det och undrade varför hela tiden innan svaret kom. Replikators :o

Gillade däremot att vi fick se Lorne och Zelenka i lite mystiska roller

Gjorde jag med :)

McKay fick ju träffa en likasinnad :lol:

gillade slutet när allt blir mörkt och man hör alla dessa "piip"

Ja, speciellt när bilden är svart med en massa pipande och McKays röst hörs 'Oh Crap'

4x11 - Be all my sins Remember´d

WOW! säger jag bara, vilket avsnitt :thumbsup:

Stridsscenen var underbar, vi får ju inte se såna så ofta precis.

HA! Ellis fick en utskällning av Carter, rätt åt honom. precis som SaberBlade skriver. Ingen får skälla på McKay förutom dom :P

Första gången vi får se Asgard teknik på skeppen :D
Är glad att dom inte avslöjat mycket vad som hänt efter SG-1 s.10 med tanke på att filmerna inte visats än. Undrar om det är medvetet från manus skrivarna, eller har dom blivit tillsagda att inte spoila vad som hänt ännu i Atlantis avsnitten?

Weir :o Vad har hon för planer? Hon såg inte nådig ut där i slutscenen.
Hon hade den nya Atlantis uniformen på sig. Hon hade ju inte en sån på sig när hon 'försvann', var har hon fått tag på den någonstans?

#114 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 January 2008 - 21:38

sure did! :D

#115 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 January 2008 - 23:34

4x12 - Spoils of War

Riktigt intressant avsnitt :)

Nu fick man ju reda på hur deras krigare kommer till.
Såg lite ut som i Alien filmerna när drottningen föder fram sina ägg :urk: fast här var drottningen kopplad till dom via 'slangar' till deras kokonger i stället.

Jaha, så det var därför han ville åt ZPMerna som fanns hos Replikatorerna. Så blev han själv lurad.
Todd :lol: ja honom får vi väl se igen antar jag.

Blir lite fundersam över Teylas barn, hon fick ju hjälp av honom när han var kopplad till drottningen. Är ju bara tre månader gammal och har så mycket styrka...

#116 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 14 January 2008 - 18:54

kollade på trailern till nästa avsnitt (på mgm.stargate.com): oj, en förlovningsring! och vad gör Sheppard klättrandes på utsidan av ett Atlantis torn. :o

#117 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 15 January 2008 - 21:17

Spoils of War

Blev faktiskt lite besviken på avsnittet efter att ha sett SciFi trailern efter förra avsnittet. Hade hoppats på mer creepy känsla över den, så iaf trodde jag att de skulle bli när jag såg trailern. ;) Lite av SGAs "The Tomb", fast på ett hive eller något. Nu blev de inget skepp heller, men mycket intressant ändå att vi får veta lite mer om Wraith och hur, åtminstone, de med maskerna skapas. Också bra att vi får lite mer bakgrund till kriget mellan Ancients och Wraith.

Trots liten besvilkelse från min sida så tycker jag ändå at SoW var ett riktigt bra avsnitt. Är inte stormförtjust över Teylas graviditet, men efter denna så blir jag iaf lite intresserad. Barnet verkar redan vara ganska stark, hon kan hantera Wraith tech lättare och kontrollerade drottningen bättre än hon kunnat förr, antagligen pga denne. Jag förväntar mig något i stil med en "superkid". :P

#118 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 19 January 2008 - 15:48

4.13 Quarantine

Äntligen ett avsnitt där inte Rodney är den som löser problemet. :D Kul att se Sam hålla på med lite tekniska problem igen. Keller och Ronon nära att kyssas när de trodde skulle dö, sen när Keller kommer till bordet där John, Teyla och Ronon sitter var ganska kul, John och Teylas ansiktsuttryck. :P McKay tror verkligen att det är ett virus på Atlantis och känner sig sjuk. :lol: Inget frieri blev det. :(

#119 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 January 2008 - 18:15

Doppelganger: ganska trist avsnitt. Inga överraskningar, ren rutin. Alla referenser till säkert lika tråkiga episoder av SG-1 lyckades inte särdeles röra om min minnesgryta.

Fanns det inte en kolossal blunder där också - en varelse som tar skada av elektricitet... och som förflyttar sig via strömledningar? :huh:

#120 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 January 2008 - 18:26

Ett OK avsnitt tycker jag. Inget man sätter in på greatest-of-the-greatest-dvdn kanske. Men OK. Jag minns de avsnitt som det refereras till, men då så ser ju jag SG-1 inledande säsonger nu under repris rundan. :) Tycker Sam sköter sig ganska bra som the big boss. Jag hoppas man inte kommer att bygga hela Sams närvaro på Atlantis med referenser till SG-1 men jag tycker att det är helt OK och påminna oss ibland om att Sam har erfarenhet av saker och ting.

Blunder och blunder... "Varelsen" var känslig mot elstötar, men om den färdas i en ledning så är jus strömmen konstant. (Och det finns väl ett visst mått av elektricitet konstant i kroppen också?) :unsure:

Edited by XC, 19 January 2008 - 18:28.

fqq5BYam.jpg

#121 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 19 January 2008 - 20:52

Blunder och blunder... "Varelsen" var känslig mot elstötar, men om den färdas i en ledning så är jus strömmen konstant.

Inte om de använder växelström, vilket är standarden för distribution över kraftnät och alla slags anläggningar.

Kroppen genererar elektricitet via nervimpulser ja, men där rör det sig om spänningar på blotta millivolt, varför jag utgick från att den inte tog skada av så lite.

#122 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 January 2008 - 21:06

OK vi säger så här då: även om det är växelström så är flödet flödet i elledarna konstant. Varelsen kan 'kalibrera' sig efter hur flödet rör sig. En elstöt däremot 'stör' det aktuella flödet, och det gör varelsen känslig.

fqq5BYam.jpg

#123 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 20 January 2008 - 00:02

4. 13

Ett av de bästa avsnitten av SGA hittills. "Tight" avsnitt med mycket (och bra) dialog och ett par roliga scener. Bra karaktärsutveckling.

De här "mindre" avsnitten är klart de bästa.

Äntligen fick Zelenka rädda dagen :P

Edited by HD89, 20 January 2008 - 00:02.

#124 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 January 2008 - 13:18

4x13 - Quarantine

Bra avsnitt :)

McKays hypokondri slår till :lol: men så synd att han drog tillbaka sitt frieri :( man såg ju att båda egentligen ville.

Ronon och Keller kommer definitivt bli ett par, vaddå avslöjad där vid bordet :lol:

Zelenkas min (och blick) när Sam tar av sig jackan i hissen :lol: han blir ju hypernervös så fort hon är i närheten, kanske han är hemligt förälskad i henne ;)
Men han fick äntligen bli dagens hjälte :thumbsup:

#125 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 20 January 2008 - 13:58

Quarantine

Ett ganska bra avsnitt. Det blev lite mer karaktärsdrivande till en början, och det gillar jag. Man fick lite bakgrund på Keller och det verkar vara känslor mellan de två, något jag misstänkte redan i "Doppelganger", åtminstone från Ronons sida...att han var lite intresserad av henne. ;) Kul på slutet när hon kommer till dom andra vid bordet. :)

Lite besviken på hur man hanterade McKay här, att han skulle agera som han gjorde. Självförstörande i princip, gjorde mig lite besviken och Rodney och Katie biten blev till det minst intressanta i avsnittet tyvärr. Däremot gillade jag Sam och Radek ihop i transporten. Vi har inte fått se så mycket av de två jobba ihop och det blev ganska skoj tycker jag. Roligast var nog när hon sa att de kunde behövt en av hans duvor. :D

Tyckte man gjorde de där ganska bra, man fick Radek att framstå som att han inte riktigt behövdes av Sam och att han mer förstörde än gjorde nytta...fast han bara ville hjälpa till. Samt att hon verkade lita mer på Rodney, vilket är varför jag tycker det var så bra att dessa två sattes ihop i avsnittet. Sedan vänder man på steken och får honom att bli hjälten i storyn, och äntligen fick sitt erkännande på Atlantis som annars alltid går till Rodney. :) Samt att han nog satte sig i respekt hos Sam på allvar, att hon kan även lita på honom och inte bara på Rodney att lösa saker och ting.

Inget super bra, samt simpel story. Men ett bra avsnitt ändå, mest för alla de karaktärstunderna vi fick se.