Jump to content

Photo

Dexter - Säsong 1

• Please log in to reply
134 replies to this topic

#101 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 October 2007 - 15:57

Gårdagens avsnitt var ett av dom bästa hittills. Tycker det är bra att Dexter får lite mera press på sig så man får chansen att se hur han agerar i trängda lägen. Att ice truck killer leker med honom utgör ju kanske i slutänden ett hot men nu verkar han enbart nöja sig med att "leka" med Dexter och få honom att ytterliggare vara mera noga i sitt arbete.

Jag gillar hur dom löste det där med grabben som överlevde. Jag var tämligen övertygad om att det inte var Dexter som blev ritad som fantombild men dom spelade på det bra länge och Dexter undvek att visa sig för grabben och hela den biten var riktigt bra spelad. Tycker att den slutgiltiga fantombilden på jesus var klockren, det var ju säkert så som grabben upplevde Dexter. :lol:

Håller med Crusader om att scenen när Doakes bjöd hem Deb till hans mamma och systrar på middag var obetalbar. Deb verkade trivas men inte Doakes. :D

Det ska bli intressant och se om Rita's före detta pojkvän kommer på besök i något avsnitt framöver och om Dexter då får anledning att göra sig av med honom. Nu har det ju pratats om honom i några avsnitt så helt omöjligt är det väl inte att han dyker upp.

#102 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 November 2007 - 00:13

Herregud! :o Debra dejar IceTruckKiller. Nu vet vi vem han är. Och det var så uppenbart att jag vill slå mig själv i ansiktet för att jag inte fattade det. En doktor som är speciallierad på att göra nya kroppsdelar till folk som förlorat sina och som hade en mor som förlorade båda sina ben. Hur kunde man vara så blind att man inte såg kopplingen?
Debra måste han fått upp ögonen för när han letade prostituerade då hon jobbade undercover som en.
Men hur känner han till vad Dexter gör?

Usch, vad äklig Laguerta är med sina sexuella trakaserier med Dexter.

Så nu har Dexter och Rita haft sex... och det funkade bättre än han trodde. Kan ju ha med att hon är lika sexuellt förstörd som han. Sedan verkar Dexter mer kännslomässig än han tror.
Vill också poängtera ut att Julie Benz har verkligen en snygg kropp.

Dexters minnen... som spädbarn var han visst med om ett väldigt brutalt mord där kroppsdelar var inblandade. Först trodde jag att hans biologiska pappa kunde ha varit IceTruckKille men det visade sig felaktigt.

Psykologen... ännu en med samma syntom som Dexter. Hmm, undrar hur det ligger till med det. Är det ett existerande syndrom eller något nytt de hittat på för serien?
Måste säga att jag var besviken på den delen av avsnittet. Jag hade väntat mig Dexter ha långt samtal om att vara seriemördare och psykologens reaktion men istället blev det mer att psyklogen trodde han skämtade och sedan blev arg. Hade hoppats på mer.
Men Dexter behövde visst komma till insikt lite.
Intresant att vi aldrig fick veta varför psykologen just gjorde det mot rika människor.

Carman: Har du slutat följa serien eller?

Edited by Crusader, 13 November 2007 - 00:14.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#103 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 November 2007 - 15:20

Nope. Missade bara att skriva något om förra avsnittet.

Tycker detta avsnitt var bra. Dock gillar jag inte riktigt att man redan nu fick reda på vem som är ITK. Jag hade det på känn redan i förra avsnittet och i detta fick man ju klarhet i det hela. Dock ville jag personligen hålla på spänningen i ytterliggare några avsnitt och släppt bomben i dom två sista avsnitten. Nu försvann en del av spänningen IMO.

Det var minst sagt intressant att se Dexter hos terapeuten. Han var minst sagt duktig. ;)

Synd bara att Dexter inte vill ha mera terapi... :lol:

Det ska bli intressant och se om Dexter gör något med Ritas ex. Jag köper inte det han gör för fem öre utan tror att han har planerat något jävelskap. Ska bli intressant och se om jag har rätt eller fel och om Dexter verkligen gör något om exet hittar på något.

#104 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 November 2007 - 15:29

Nope. Missade bara att skriva något om förra avsnittet.

Tycker detta avsnitt var bra. Dock gillar jag inte riktigt att man redan nu fick reda på vem som är ITK. Jag hade det på känn redan i förra avsnittet och i detta fick man ju klarhet i det hela. Dock ville jag personligen hålla på spänningen i ytterliggare några avsnitt och släppt bomben i dom två sista avsnitten. Nu försvann en del av spänningen IMO.

Njo, det har du nog rätt i. Fast det är ju bara 4 avsnitt kvar av säsongen. Men jag hade velat att vi fick veta samtidigt som Dexter.
Hoppas TV6 kör igång med säsong 2 direkt efter.

Har du sett trailern till nästa avsnitt? Verkar vara en bra orsak till att de avslöjade ITK redan nu.

Edit:

Bra avsnitt. Riktigt bra. Trots att Dexter inte styckade någon. Så ITK dödade Dexters pappa (och sedan grannfrun i slutet). Han leker fortfarande med Dexters liv.
Var lite besviken över att Dexters pappa var död. Jag hade hoppats (och trott) att Dexter skulle möta sin biologiska pappa och att han var en seriemördare.

Fast jag måste säga, det hade varit mer intresant om man inte redan hade vetat vem ITK var för då hade man mer funderat över vem Debbs kille var.

Doakes var jag förvirrad efter. Jag uppfattade honom som en rätt laglydig person. Men när jag sedan fick veta vad flör typ det var han dödade så kändes det inte mer än rätt. Speciellt med tanke på att han och hans team verkar ha stående Black Ops order att döda de krigsförbrytarna om de stöter på dem.
Och jag fick faktiskt respekt för honom när han sa till de andra att sluta mobba Angel.
Men hans mobbing mot Dexter gillar jag verkligen inte. För det är ju vad det är, mobbing. Kalla honom freak och allt möjligt annat. Som om Dexter kunde hjälpa att han är annorlunda. Doakes verkar ha svårt för folk som inte är "normala" och jag, som inte precis är "nomal", hatar verkligen såna typer.

Angel var det synd om. Vilket sits han hamnade i. Han vill inte svika en vän men samtidigt så tror han så starkt på att vara ärlig. Jag tyckte illa om Angel efter att han varit otrogen men när han berättade att det första han gjorde var att berätta sanningen för henne så fick jag lite respekt för honom också. Visst, det gör inte det han gjorde mindre hemskt men han står iallafall för vad han gör utan att försöka ljuga om det eller hemlighålla och det ska han ha respekt för.

Edited by Crusader, 20 November 2007 - 19:00.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#105 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 21 November 2007 - 14:04

Tycker det börjar bli lite väl många ändringar nu om man jämför boken med serien. Någon nämnde tidigare att dom var olika men hittills tycker jag att bokens slut är klart mer intressant än det serien visar upp.

Nu är ju inte serien helt slut än så det kan ju bli bättre, men personligen tycker jag att dom redan nu har ändrat lite för mycket.

#106 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 November 2007 - 21:15

Du lär nog inte bloi mindre besviken för säsong 1 ska sluta totalt annorlunda än första boken.
Och säsong 2 ska inte följa bok 2 överhuvudtaget.

Se det mer som en alternativ version av Dexter. Precis som t ex Spider-Man filmerna inte följer serierna utan är en elternativ version av dem.
-Sora, Kingdom Hearts

#107 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 21 November 2007 - 21:46

Jag har också läst böckerna. och även om många säger att serien är bättre än böckerna, även om serien är braså tycker jag att böckerna är bättre, fast å andra sidan hade jag redan sett lite av dexter, när jag började läsa böckerna. så det gjorde ju förstås så att jag föreställde mig Dexter såsom i Serien, och det kanske hjälpte böckerna lite. <_<

#108 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 November 2007 - 16:14

Senaste avsnittet var riktigt bra. Det börjar bli lite lätt obehagligt nu när man vet om vem ITK är och att han hela tiden sakta men säkert nästlar sig in i Dexter's liv. Så ITK visste vem som var Dexter's biologiska far och dödade honom på köpet. Jag hade på känn att han kanske var vid livet men visste ju inte helt säkert.

Så nära det var mot slutet av avsnittet att granfrun fick möjlighet att berätta för Dexter att tvreparatören var samma man som fanns i deras sällskap, nämligen ITK. ;)

Men så lätt ska det inte bli tänkte manusförfattarna, tur är däl det då Dexter säkert inte får reda på hur det ligger till förren i sista avsnittet/n

Jag börjar undra om Dexter har mer kopplingar till ITK än vad vi vet om. Kan inte riktigt sätta fingret på vad en han vet ju så mycket om Dexter och han förflutna så man börjar ju undra om han bara är en vass och slipad mördare eller om dom känner varandra på något sätt från tidigare i livet och att Dexter inte kommer ihåg det? Vet inte om det bara är jag som driver iväg med mina tankar eller om det ligger något i det. Det borde ju visa sig snart då säsong 1 går mot sitt slut.

Jag håller med dig Crusader om att det hade varit intressant om man inte fått veta så tidigt vem ITK är då man säkert hade spekulerat lite mera i vem det var som uppvaktar Dexter's syster. Fast vi hade nog förr eller senare kanske börjat fundera på om den killen verkligen hade rent mjöl i påsen.

Doakes hade jag inte mycket tillövers för innan detta avsnitt och jag har väl ite mer förståelse för honom efter avsnittet heller. Visst, han kanske hade anledning att ta kål på killen han sköt men jag har också fått intrycket av att han var en ganska laglydig person med strikta regler att följa och hör moral. Nu börjar man ju dock undra och det känns inte mer rätt än att han fick vad han förjänade. Angel gjorde det rätta, även om han hade en enorm press på sig.

Jag har sett trailern för dagens avsnitt och det ser ut att bli ett kanonbra avsnitt. Dom där "synerna" som Dexter har haft då han sitter som ett litet barn i ett rum fullt med blod på golvet och säger något till/om sin mamma har u varit med i något tidigare avsnitt om jag inte minns helt fel och vi kanske äntligen får veta vad detta har med Dexter att göra.

#109 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 November 2007 - 00:19

Wow. Dexter tappade humöret? Det var då en första gång. Men han fixade Paul problemet väldigt bra utan att bryta mot Harrys regler och han lärde sig en viktig sak: Man behöver inte döda för att lösa alla problem. ;)
Dexters min efter han slagit ned Paul var obetalbar. Man kunde riktigt höra honom tänka "Oh, crap". Och när han försökte låtsas som inget hänt och torkade bort blodet med strumpan.
En annan kul grej var när Dexter av misstag säger sin innre monlog högt och Doakes hör det. Inte likt honom att göra såna missar men det fick mig att skratta för man trodde det var en inre monolog tills man såg att någon hörde det. Hade varit ironiskt om Dexter hade åkt dit för han råkade säga något högt när han skulle tänka det.

En mycket känslomässig Dexter i det här avsnittet. Eftersom Dexter är så känslokall annars så blir det extra kraftfullt när han visar känslor starkt. Som när han kolapsade när han såg blodet. Dexter har ju aldrig riktig gillade blod, något som han själv sagt, utan han har bara en oförklarlig dragning till blood.

Det var som jag anade. Dexter såg sin mamma, och någon annan, bli våldsamt mördade och levande styckade med en motersåg. Det som intreserar mig är att ITK uppenbarligen känner till Dexters förflutna och han visste att mördaren använde en motorsåg för annars hade han aldrig nämnt motersåg för Dexter.

ITK verkar visst tända på konstgjorda kroppsdelar med olika färgade naglar. Troligen kopplat till hans mamma. Undrar om det där mötet med den där prostituerade var vad som fick honom att starta mörda? Det var ju typ i samma veva som första liket dök upp.

Angel kom honom på spåret och ITK försökte tysta honom. Jag visste att det skulle hända men jag trodde inte att Angel skulle överleva. Men jag blev possitivt överaskad.

ITK började dumpa Debb för han hade fått vad han ville, tillgång till Dexter. Men varför sökte han upp Debb igen? Var det för att Angel överlevde? En cover för att vara på polisstationen? Eller har han verkligen fallit för henne?

Hmm, jag undrar om Doakes börjar falla för Debb.

Edited by Crusader, 27 November 2007 - 17:03.

-Sora, Kingdom Hearts

#110 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 November 2007 - 15:14

Dexter ser ju ut att ha varit med om väldigt trauma i sin barndom om man ska gå efter hur han reagerade på ITK lilla blodiga hälsning på hotellet. En liten pojke som sitter i en stor pöl med blod med en massa kroppar runt omkring sig och sedan mamman i någon typ av fara. Det kan säkert ha format Dexter en aning till den han idag är.

Jag tycker att han löste hela situationen med Paul på ett väldigt bra sätt. När han gjorde entré i serien var jag övertygad om att Dexter skulle avlägsna honom på det andra sättet men allteftersom tiden har gått så var jag inne på linjen att han kanske ser till att bli av med honom på ett annat, mindre blodigt sätt så att säga. Väldigt bra och smart löst. Paul har varit så oerhört odräglig att jag önskat att han skulle försvinna redan från start. ÄNTLIGEN!!! ;)

Scenerna med Masuka är rätt kämpiga att se för han är en rätt speciell person och det blir ofta pinsamt när han börjar diskutera. Speciellt på krogen i detta avsnitt då han skulle ge Angel några "tips". :rolleyes:

Blev rätt förvånad över att Angel blev överfallen. Iofs så börjar han ju utgöra ett hot mot ITK då han har kommit honom på spåren. Fast han mörkade ju detta rätt bra då han besökte ITK på hans jobb, iofs kan jag tänka mig att ITK är så pass kallblodig och smart att han räknade ut att Angel kanske visste mer än vad han sa.

Laguerta är även hon ute på tunn is efter vad hon gjorde mot chefen över henne (minns inte vad han heter). Vi får väl se vem som går segrande ur den striden.

Jag tror att ITK kom tillbaka till Debra för att han känner att han kan komma att behöva ha användning av henne igen. Antagligen för att komma åt Dexter då han kanske känner att han inte har den kontrollen över situationen som han behöver.

Inte många avsnitt kvar nu.

#111 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 November 2007 - 17:02

Har du sett trailern till nästa avsnitt? Verkar som att Dexter kommer på ITK, eller? Hur kommer han reagera? ITK är ju lite av en idol för honom. Kommer han vilja döda honom?

Masuka är verkligen hemskt jobbig. Och att dessutom se att han får tjejer gör mig illamående. Såna typer ska inte få tjejer, de ska bara vara ensamma och patetiska.

Laguerta, ja. Hon varnade ju sin chef men samtidigt så gick hon ju bakom hans rygg, troligen av själviska orsaker. Eller trodde hon att chefen skulle vägra se bevisen?

Hmm, man kan ju undra vilken effekt det hade på Dexter att få se sin mamma bli sågad i bitar, levande. Kanske därför han har sitt mordbegär? Fast det finns många andra som har samma i serien så det känns inte troligt. Fast det lär förklara varför Dexter känner sig dragen till blod trots att han inte gillar blod.
-Sora, Kingdom Hearts

#112 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 November 2007 - 17:22

Jag har inte sett trailern till nästa avsnitt än. Men jag antar att den borde börja rulla på TV6 snart.

Masuka är bara en patetisk player som får kvinnor på fall. Men jag skulle tippa på att dom kvinnorna han får på fall är lite av samma skrot och korn som han är gjord av. Alltså inget som är värt att satsa på i längden. Där hoppas jag att t.ex. Angel hittar en ordentlig kvinna att dela livet med. Masuka kan gott hålla sig till vad det nu är han får... :D

Vet faktiskt inte riktigt vad syftet var för Laguerta att gå bakom chefens rygg. Det känns som att det mest är av personliga skäl men det ligger något i det du påpekar, att han kanske inte skulle gå med på att se bevisen. Chefen verkade ju rätt nöjd med den dom redan hade som gärningsman.

Det Dexter har varit med är jag övertygad om att det påverkat honom negativt och att det är där som roten till en del av hans problem börjar. Sedan har ju Harry mer eller mindre hjälpt till att hålla Dexter's begär under kontroll. Men jag antar att dom kommande avsnitten mer kommer gå in på det som hände med Dexter när han var liten.

För dom som inte redan har serien på DVD så kan jag meddela att en svensk release är planerad till 27/2 2008 enligt Discshop. 299:- för boxen är ett bra pris IMO.

#113 Pedobear

Pedobear

Cadet Fourth Year

• Members
  • 22 posts

Posted 03 December 2007 - 20:03

Åh vad jag ser fram emot kvällens avsnitt! Dexter måste ju fatta nått snart, Rudy är ju lite väl odiskret tycker jag. Om Angel dör nu blir jag deppig, han som hade hittat ett nästan-offer o allt! :(

Edited by Pedobear, 03 December 2007 - 20:05.

Martha:"Like in films! You step on a butterfly, you change the future of the Human Race!"
Doctor:"Well then don't step on any butterflies!-What have the butterflies ever done to you!"

#114 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 December 2007 - 14:05

Gårdagens avsnitt var riktigt, riktigt bra. Nu sätts allt på sin spets och kampen om att hinna i tid har börjat. Tycker att Rudy är en klart iskall karaktär som nästan är lika cool som Dexter är. En perfekt motståndare till Dexter. Sättet han lurade ut Debra på var verkligen utstuderat och välorganiserat. Trots att hon egentligen inte hade tid så fick han henne precis dit han ville, snacka om en stark vilja och drivkraft.

Det var rätt jobbigt att se Debra när hon sakta men säkert fick upp ett ljus om vem Rudy egentligen är. Hoppas att hon inte strycker med för då blir jag riktigt besviken. Hon behövs som en uppvägning till sin bror, ingen annan karktär kan fylla hennes roll som hon har i serien.

Angel ser ut att klara sig vilken glädjer mig, han är ochså en intressant karaktär som inte behöver dö och skrivas ut ur serien. Intressant att se att han börjar förstå att förhållandet med hans ex är slut. Då kanske han kan gå vidare och bli ännu starkare när han vet att hon finns där som hans vän och inte som en fru.

Biten med där Dexter säker efter information om sitt förflutna var intressant. Det ligger helt i rätt riktning med det som vi hittills har sätt från hans barndom, det känns givet att dom försökt att tysta ner det och se till att Dexter inte far illa av sina upplevelser. Det är väl just det som har fått Dexter ur balans den senaste tiden, att han mer och mer har fått reda på vad han varit med om och att han inte kan hantera det på ett bra sätt.

Laguertas lilla duell med sin chef fick en sur eftersmak. Frågan är om Laguerta kommer finna sig i detta eller försöka få honom på fall på sina egna grepp.

#115 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 December 2007 - 22:42

Mycket bra avsnitt, verkligen. :)

Stackars Debra. Som du sa, hemskt hela grejen när Ruby berättade vem han verkligen var och ett ljus började gå upp för henne.
Hoppas också att hon kommer klara sig. Om hon överlever så tror jag nog att säsong 2 kommer handla en hel del om Debras kännslomässiga ärr efter det här. Med tanke på att Ruby var hennes första seriösa förhållande och den första hon öppnat för, visat vem hon är för och verkligen vågat älska så lär det här vara ett riktigt hemskt för henne.

Är verkligen glad att Angel klarade sig. Destu mer man läsrt känna hans karaktär, destu mer så börjar man gillar honom. Speciellt hans ärlighet att han alltid erkänner sina misstag när han gör dem. Tufft för honom att få det verkligen bekräftat att det är slut med hans fru men det verkar vara på dett bar sätt nu där de kan förbli vänner och han kan gå vidare.

Laguerta bet verkligen i det sura äpplet. Ärligt talat så tycker jag lite att hon förkänar det. Hon är inte mycket bättre än sin chef. Hon var också inne på fel spår och vägrade lyssna, precis som han gjorde. Och hon gick bakom hans rygg för att få beröm och en chans till hans jobb. Ett väldigt korkat "move". Jag kan förstå hans bitterhet med tanke på att han var den som trodde på henne och gav henne ett jobb och har alltid stöttat henne. Givetvis för egna orsaker men ändå.
Personligen så är Laguerta den karaktären i serien jag verkligen inte tål, för det mästa. Och jag är så trött på hennes sexuella trakaserier på Dexter. Så få henne sparkad tycker jag bara är skönt. Men jag gillar inte chefen heller.

Dexter nystar mer i sin barndom och får veta att den ofelbare Harry har ljugit för honom ännu en gång och gömt saker. Så länge Dexter inte tappar tron på Harrys regler...
Men vad kan det vara som var ännu värre än att Dexter fick se sin mamma bli levande styckad framför hans ögon? Det ända jag kan tänka mig är att han överlevde genom att äta hennes kött eller liknande.
Nu kommer ju också frågan upp: Har Dexter något syndrom eller är han känslokalla och oförmögen att känna eller läsa andras känslor pga sitt truama? Vad skulle hända om den blockeringen löses upp och Dexter började känna saker? För i jackten på sina minnen så har ju Dexter börjat känna saker som han inte gjort innan och som han aldrig trodde var möjligt, han kommer ur balans.

Slutet på avsnittet var ju hemskt spännande. Se hur Dexter började förstå hur saker låg till. T ex när han kom på att Ruby anföll Angel men han hade ingen som helst tanke på att Ruby var ITK (ovanligt blint av den annars så observante Dexter) utan försökte komma på ett motiv till det hela blötsligt gick upp för honom.
Nu är frågan, vad kommer Dexter göra nu? Kommer han förvarna sina koleger om det han kommit på, och riskera att hans hemlighet avslöjas, för att de tillsammans ska kunna rädda Debra? Eller kommer han försöka fixa allt själv för att kunna hålla sin hemlighet hemlig och för att han känner att det hela är privar mellan honom och Ruby?
Och vad är kopplingen mellan Dexter och Ruby?För där måste vara en. Och hur kom Ruby på Dexters lilla "hobby"?

Nästa avsnitt borde vara det sista för säsongen, va? Tänker försöka att inte se trailern för avsnittet (den förra spoilrade för mycket).

Lite dåliga nyheter. CBS ska antagligen visa Dexter. Och varför är det dåliga nyheter? Jo, för en seriemördare som jobbar hos polisen är för moraliskt fel så de ska klippa och klistra i serien en massa. :rolleyes:
[url="http://%5burl="http://www.mediaweek.com/mw/news/recent_display.jsp?vnu_content_id=1003680889"]Källa[/url]"]Källa[/url]
-Sora, Kingdom Hearts

#116 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 December 2007 - 17:08

Mycket bra avsnitt, verkligen. :)

Stackars Debra. Som du sa, hemskt hela grejen när Ruby berättade vem han verkligen var och ett ljus började gå upp för henne.
Hoppas också att hon kommer klara sig. Om hon överlever så tror jag nog att säsong 2 kommer handla en hel del om Debras kännslomässiga ärr efter det här. Med tanke på att Ruby var hennes första seriösa förhållande och den första hon öppnat för, visat vem hon är för och verkligen vågat älska så lär det här vara ett riktigt hemskt för henne.

Jag tror också att en del fokus kommer läggas på henne i säsong 2 om hon klarar sig. Speciellt i början av säsongen i alla fall. Man lär ju inte må så bra av att ha varit med om detta, dels att öppna sig så för någon och sedan bli förd bakom ljuset och helt eller nästan falla offer för en mördare. Vi får se vilket det blir i sista avsnittet.

Är verkligen glad att Angel klarade sig. Destu mer man läsrt känna hans karaktär, destu mer så börjar man gillar honom. Speciellt hans ärlighet att han alltid erkänner sina misstag när han gör dem. Tufft för honom att få det verkligen bekräftat att det är slut med hans fru men det verkar vara på dett bar sätt nu där de kan förbli vänner och han kan gå vidare.

Hans ex är ju någon som kan hjälpa honom att komma tillbaka till vardagen och jobbet för hon verkar defintitivt bry sig om honom. Skulle Angel behöva ha stöd framöver (om den karaktären återkommer i nästa säsong) så tror jag att han använder sig av henne i första läget.

Laguerta bet verkligen i det sura äpplet. Ärligt talat så tycker jag lite att hon förkänar det. Hon är inte mycket bättre än sin chef. Hon var också inne på fel spår och vägrade lyssna, precis som han gjorde. Och hon gick bakom hans rygg för att få beröm och en chans till hans jobb. Ett väldigt korkat "move". Jag kan förstå hans bitterhet med tanke på att han var den som trodde på henne och gav henne ett jobb och har alltid stöttat henne. Givetvis för egna orsaker men ändå.
Personligen så är Laguerta den karaktären i serien jag verkligen inte tål, för det mästa. Och jag är så trött på hennes sexuella trakaserier på Dexter. Så få henne sparkad tycker jag bara är skönt. Men jag gillar inte chefen heller.

Jag gillar inte heller hennes chef men jag håller verkligen med om att hon får skylla sig själv en aning. Hon visste vad hon gav sig in i och man kan ju knappast vara 100% säkert på att det verkligen går ens väg när man försöker sig på något så riskabelt att få sin chef avsatt.

Jag har precis som dig lite svårt för henne och det är ju inte annat än att man ler lite bitterljuvt när man såg hur hennes plan tillsynes rasade ihop. I början tyckte jag att Doakes var en jäkla typ och det tycker jag väl iofs att han fortfarande är. Men Laguerta är snäppet värre och en sådan där karaktär man bara älskar att hata. Typ. ;)

Dexter nystar mer i sin barndom och får veta att den ofelbare Harry har ljugit för honom ännu en gång och gömt saker. Så länge Dexter inte tappar tron på Harrys regler...
Men vad kan det vara som var ännu värre än att Dexter fick se sin mamma bli levande styckad framför hans ögon? Det ända jag kan tänka mig är att han överlevde genom att äta hennes kött eller liknande.
Nu kommer ju också frågan upp: Har Dexter något syndrom eller är han känslokalla och oförmögen att känna eller läsa andras känslor pga sitt truama? Vad skulle hända om den blockeringen löses upp och Dexter började känna saker? För i jackten på sina minnen så har ju Dexter börjat känna saker som han inte gjort innan och som han aldrig trodde var möjligt, han kommer ur balans.

En hel del beror nog på det trauma han var med om men jag tror inte det är hela sanningen. Något annat är nog "fel" på Dexter IMO. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, men att det enbart skule bero på det trauma han upplever som barn håller jag som föga troligt. Eftersom serien har en andra säsong så tror jag att en hel del fortsätter att hänga löst om hur Dexter är funtad, man kanske får reda på hur det ligger till med det trauma han var med om då vi fått se flashbacks på det men mycket annat lämnas nog till framtida avsnitt.

Slutet på avsnittet var ju hemskt spännande. Se hur Dexter började förstå hur saker låg till. T ex när han kom på att Ruby anföll Angel men han hade ingen som helst tanke på att Ruby var ITK (ovanligt blint av den annars så observante Dexter) utan försökte komma på ett motiv till det hela blötsligt gick upp för honom.
Nu är frågan, vad kommer Dexter göra nu? Kommer han förvarna sina koleger om det han kommit på, och riskera att hans hemlighet avslöjas, för att de tillsammans ska kunna rädda Debra? Eller kommer han försöka fixa allt själv för att kunna hålla sin hemlighet hemlig och för att han känner att det hela är privar mellan honom och Ruby?
Och vad är kopplingen mellan Dexter och Ruby?För där måste vara en. Och hur kom Ruby på Dexters lilla "hobby"?

Jag håller med dig. Det ska bli väldigt intressant att se hur Dexter kommer göra. Kommer han fram till ITK och Debra först? Kommer han då att döda ITK om han får chansen? Kommer det ske i självförsvar eller överlagt mord?

Kommer han låta lagen ha sin gång och se till att ITK tas om hand av lagens långa arm och se till att han får det straff som rätten tycker att han förtjänar?

Det finns så oerhört många teorier och vägar att gå. Det kommer bli väldigt intressant att se vilket det till slut blir. Hoppas bara att det blir ett slut som jag själv gillar. :)

Nästa avsnitt borde vara det sista för säsongen, va? Tänker försöka att inte se trailern för avsnittet (den förra spoilrade för mycket).

Det är sista avsnittet nu på Måndag. Riktigt trist då denna serie tillsammans med Jericho på TV4+ är bland det bästa jag sett på svensk TV i år. Men vi får hoppas på att TV6 köper in även säsong 2 och visar den framöver.

Edited by Cartman, 07 December 2007 - 17:11.

#117 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 December 2007 - 19:31

Lördagarna 15/12 och 29/12 så kommer TV6 ha Dexter Maraton. 6 Avsnitt per Lördag. Med start 21:00 och avslutning 02:50.
Väldigt underlig satsning måste jag säga. Kan det betyda att de kommer visa säsong 2 snart? För varför skulle de annars göra sig av med repristiden så här på 2 dagar, bästa sändningstid dessutom?
-Sora, Kingdom Hearts

#118 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 December 2007 - 13:57

Man kan ju alltid hoppas på det. Eller så är det bara ett sätt för dom att snabbt använda upp sina sändningsrättigheter.

#119 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 December 2007 - 15:09

Jag missade större delen av sista avsnittet och måste försöka komma ihåg att se reprisen på Fredag. Jag har den amerikanska boxen men har lämnat bort den till en vän så länge då jag starkt misstänkte att jag annars skulle se alla avsnitten rakt av. Ville hellre hänga med i tempot/diskussionen vi har här.

Jag hörde något i slutet av avsnittet att hallåan sa att Dexter kommer tillbaka på TV6 men först.... Nästa höst. Det var ett överdrivet långt uppehåll IMO men det kanske är någon annan kanal (Canal +?) som har rättigheterna att visa säsong 2 först.

#120 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 December 2007 - 16:44

Ja, jag tror canal + har rättigheterna att sända först.

kollade upp för att vara säker: hittade detta på deras hemsida.

I januari kommer omtalade Tell Me You Love Me och en ny säsong av Dexter till den enda seriekanalen du behöver.

Edited by GaterGirl, 11 December 2007 - 16:45.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#121 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 December 2007 - 16:49

Tack GG, då är det därför som sändningen på TV6 dröjer. Bra att veta om.

Efter att ha sett det sista avsnittet i säsong 1 så ska det bli riktigt kul att ÄNTLIGEN får läsa dom två första böckerna som jag haft liggandes hemma ett bra tag nu. För det var väl så att säsong 2 inte baseras på bok två, utan är fristående?

Edited by Cartman, 11 December 2007 - 16:50.

#122 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 December 2007 - 20:28

Neeeej, jag missade sista avsnittet! :( Tur det går i repris på Fredag.

Jobbigt att Canal + ska sända först.
-Sora, Kingdom Hearts

#123 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 11 December 2007 - 20:47

Tycer det är skönt att de gör det. Man slipper ju de 3 597 reklamavbrotten. ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#124 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 11 December 2007 - 23:34

cartman:ja, säsong två och bok 2 är helt olika.
Angående bok1 och säsong 1 så tycker jag att bokens slut var bättre men mer säger jag inte.

#125 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 12 December 2007 - 14:37

Jag tyckte seriens slut var bättre, på alla punkter utom en. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.