Jump to content

Photo

Eureka - Säsong 1

• Please log in to reply
167 replies to this topic

#101 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 August 2007 - 20:21

v.39 är om 4 veckor, och det är väl ungefär så många avsnitt kvar av Blade.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#102 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 30 August 2007 - 20:30

Härligt, ser fram emot denna. Har inte sett den ännu, så här ska det bli en riktigt skön fredag framöver...öhh, förutsatt att jag gillar serien dvs. :D

Eureka kommer gå på Fredagar efter Atlantis. Åtminstone 1a veckan blir det 2 timmar, dubbelavsnitt. Så det återstår att se om den tar både Blade och SU2, eller om de sätter in en annan serie sedan kl23.

#103 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 August 2007 - 20:40

Gillar du nördsci-fi humor kommer du definitivt älska den här serien.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#104 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 30 August 2007 - 20:46

:) Så länge de är bra gjort så. Jag har hört så mycket bra om den här serien överallt så jag bara måste ge den en chans nu. Serien låter intressant så jag har förhoppningar att detta ska bli en som jag kommer gilla, och därmed ett par trevliga timmar med TV6 på fredagarna...action, spänning och mycket humor då. ;)

#105 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 August 2007 - 20:56

Första avsnittet är 1,5 timmar långt. Kan ju vara så att SciFi inte har delat upp piloten i 2 delar.

Ska bli kul att se säsong 1 igen. :) Var ju ett par månader sedan sist. :D Piloten är bäst i serien IMO men det betyder inte att serien blir sämmre eller så utan den håller rätt jämn kvalitet helatiden.

Edited by Crusader, 30 August 2007 - 20:57.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#106 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 02 September 2007 - 14:21

Har varken hört talas om serien tidigare och ännu mindre sett den. Ska ge den en chans. :)

För övrigt ska den starta 28/9 klockan 22:00 enligt TV6's egna tablå.

#107 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 September 2007 - 15:17

Då har det kommit upp nu.
*ändrar i underrubriken*
:)

#108 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 September 2007 - 14:18

Kul att Eureka ska sändas på svensk tv. Såg inte hela den första säsongen men nu får jag en anledning att följa säsong 1 från början till slut.

#109 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 September 2007 - 11:57

Jag tänkte bara meddela att det sänds 2 avsnitt nu på Fredag.

Avsnitt 1 22-23
Avsnitt 2 23-00

Dessa avsnitt går sedan i repris dagen efter, Lördag 29 September.

Avsnitt 1 19-20
Avsnitt 2 20-21

#110 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 September 2007 - 22:58

När jag ser piloten så tänker jag på hur synd det är med alla plot trådar som påbörjas här men som man sedan inte ser röken av i serien.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#111 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 28 September 2007 - 23:00

Shush nu Crusader ;)

Detta är garanterat en serie jag kommer följa! Verkar ju riktigt härlig

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#112 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 September 2007 - 23:23

Det här var en trevlig bekantskap, åtminstone så här långt. Förutsatt att den inte sjunker alltför snabbt i kvalitet så kommer jag fortsätta följa den.

Skoj att se brumbjörnen Gary Chalk (överste Briggs) igen, även om det här tyvärr var det enda inhoppet, enligt IMDB . Chalk som vi förstås känner igen som ryske översten Chekov i Stargate SG-1. (Jag har faktiskt träffat honom på riktigt, på BotCon '98 i Anaheim. Mycket trevlig person.)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#113 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 28 September 2007 - 23:59

Så när de pratade om att "hitta ursprungspunkten för allting" antar jag att de menade platsen där Big Bang inträffade? Och då borde en Nobelprisvinnande astrofysiker veta att den finns överallt, eftersom själva universum och allt inom det blev till just där och då. Just en sån här serie borde undvika såna missar men här sjabblade de bort korten direkt. :mellow:

Spontant vill jag varken säga bu eller bä. Det var inte direkt tråkigt men inte heller något som höll mig snärjd framför TV:n. Några intressanta karaktärer fanns det iaf och jag kommer att se fler avsnitt för att se hur det hela utvecklas. Hoppas bara inte att det blir en upprepning av samma scenario i varje episod, med nåt experiment som går snett och en massa konstiga efterverkningar, för det har all världens potential att kvickt bli tröttsamt.

#114 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 29 September 2007 - 03:06

Ursprungspunkten för allting beror på vem du frågar. Frågar du någon väldigt Kristen så blir responsen något annat. ;) Just nu så ser du det på ett verkligt vetenskapligt sätt och glömmer bort att det handlar om en Sci-Fi serie som går ut på att just vända upp och ner på allt vetenskapligt. ;) Dessutom så är du ute på helt fel spår. :P

Ärligt talat Mjolnir, du borde nog hålla dig borta från Eureka. :P Risken är att du kommer bli galen av irritation. :D Eureka är av samma typ som de klassiska 50-tals filmerna/serierna med en massa påhittad vetenskap som igentligen inte funkar eller existerar (Rätt mycket Star Trek tekno-babbel som inte betyder något, också). Mycket är baserat på saker som vetenskapsmän teoriserar om att kunna funka men som ingen lyckas få att funka och annat är bara helt taget ur luften. För att gilla Eureka så måste man vara öppen till precis allt och att allt man trodde man visste kanske inte stämmer samt en eller annan ologisk lösning. :D

Och angående det scenario du beskrev, det är EXAKT vad serien går ut på. Stor katastrof pga ett felaktigt expriment (oftast) som hotar världen typ vart 3:e avsnitt och de andra avsnitten så hotas bara Eureka. :P Men det blir aldrig tråkigt. :)

Edited by Crusader, 29 September 2007 - 03:10.

-Sora, Kingdom Hearts

#115 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 29 September 2007 - 11:25

Hmm en intressant start på serien. Ser ju ut att kunna bli en ganska rolig serie att följa, så jag kommer nog fortätta titta nästa vecka och se hur detta utvecklar sig. :)

#116 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 29 September 2007 - 11:27

/../måste man vara öppen till precis allt och att allt man trodde man visste kanske inte stämmer samt en eller annan ologisk lösning/../

eller inte ha en suck om vad de snackar om så man köper allt ändå.. :P

Edited by Hofling, 29 September 2007 - 11:28.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#117 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 September 2007 - 13:45

Någon som missade premiären igår, kan se repriser idag kl 19 och 20 på tv6.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#118 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 September 2007 - 20:19

Såg första av de två avsnitten igår kväll (skall se det andra nu ikväll) och jag gillade vad jag såg.

Huvudpersonen (Jack Carter skall det vara ett originellt namn det?) var väl sisådär. Lite besserwisser över honom och givetvis så måste han ju lösa fallet. Man jag är beredd och bortse från det och ge serien en ärlig chans. :) Detaljen att flickan var dottern överraskade mig lite - betänkte inte ens tanken faktiskt.

Lupo verkar ju vara en sympatisk figur. :P

Sedan har vi hotellet/vandrarhemmet som han bor i, av någon anledning fick jag känslan över att det erbjuds fler tjänster än bed and breakfast där. ;)

Stort plus till solcells bilen. "Var tillbaka innan det blir mörkt". :lol: Avsnittets kanske bästa scen.

Edited by XC, 30 September 2007 - 20:21.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#119 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 September 2007 - 20:33

Lite besserwisser över honom och givetvis så måste han ju lösa fallet.

:lol:
Klart att han ska lösa fallet :) Men jag såg inget besserwisser över honom, snarare över de andra som eftersom dom är s.k genier ska vara bättre än vanligt folk.

Lupo verkar ju vara en sympatisk figur.

Lupo är cool.

Slutet var bra, när JC får en 'promotion' och blir sheriff i Eureka, tror inte att han kände det positiva i det :P
För att inte nämna Henrys experiment som ramlar ner genom taket på hans första dag som sheriff :lol:

#120 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 September 2007 - 21:27

Lite besserwisser över honom och givetvis så måste han ju lösa fallet.

:lol:
Klart att han ska lösa fallet :) Men jag såg inget besserwisser över honom, snarare över de andra som eftersom dom är s.k genier ska vara bättre än vanligt folk.

Jag håller med. Såg inte heller nåt besserwisser över honom. Han försöker lösa ett fall och de i staden försöker hindra honom. :P
Men han är lite stolt över sitt jobb, det är han. :D Min favorit scen är när han stolt visar sitt leg för Allison och hon visar sitt som dessutom "out ranks him" och han tittar så ynkligt på sitt leg som inte känns så mäktigt längre och säger "I did not se that coming". :P
-Sora, Kingdom Hearts

#121 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 October 2007 - 08:51

Andra avsnittet. Riktigt bra det med. Att pojken hade autism var en överraskning, men jag anade när man sade att formeln var förstörd att han skulle hämta pojken. :) Och Beverly verkar vara storskurken i serien. :o Hmm, efter att ha sett även avsnitt två så reviderar jag mitt utlåtande om Jack Carter (Varför inte Sam O'Neill? :P ) vad än det var som fick mig att fälla omdömet besserwisser så fanns inte det i avsnitt två.

Och givetvis så blev han sheriff - inte konstigt med tanke på att han har förmågan och sätta alla dessa genier i praktisk samverkan. :D Undrar om Zoe kommer att bli en fast punkt i serien, hon och Lopo tycks ju funnit varandra.

Kommer fortsätta titta.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#122 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 01 October 2007 - 10:40

Att pojken hade autism var en överraskning

Tyckte inte jag. En stad som Eureka hade varit rena härden för autistiska störningar. Dessa syndrom har en ärftlig komponent och när folk med gener för hög systematiseringsförmåga - som är utmärkande för den typ av människor Eureka bebos av - samlas på ett ställe och ynglar av sig så koncentreras anlagen hos barnen och yttrar sig ofta i nämnda neuropsykiatriska störningar (iaf enligt Cambridgeprofessorn i psykiatri Simon Baron-Cohen, en av världens främsta experter på området).

Just ett sådant fenomen finns observerat i verkligheten, i Silicon Valley. Wired hade en artikel om det för några år sedan.

Edited by Mjolnir, 01 October 2007 - 11:03.

#123 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 01 October 2007 - 12:00

Efter dom två första avsnitten kan jag konstatera att jag har en ny favorit bland serierna jag följer via televisionen. Nyskapande Science Fiction när den är som bäst. :thumbsup2:

#124 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 October 2007 - 13:33

Såg avsnitten i helgen och tycker serien får en bra start med en något skruvad handling och intressanta karaktärer. Ska givetvis fortsätta följa serien och ser fram emot avsnitten i första säsongen som jag inte sett än.

Edited by Cartman, 06 October 2007 - 12:51.

#125 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 October 2007 - 16:00

Såg Eureka reklam i en telefonkiosk i dag upp på söder här i Gävle. Knappt att den syntes.