Och det får mig att tvivla på att denna nya teknologi - som kräver en uppgradering inte bara av "mediespelaren" utan av själva bildkommunikationsapparaten för att åtnjutas fullt - någonsin slår igenom på allvar. När tillräckligt många har hunnit skaffa HD-TV för att skapa en bred konsumentbas för Blu-Ray och pressa ner priserna så kommer säkert nästa format redan att vara på gång. Så får hamstern springa ett varv till...Efter att ha kollat på en BluRay-visning på en "Full-HD"-TV kan jag bara säga: du har fel, det är skillnad - stor sådan. Bilden blir helt enkelt läskigt bra.
Blu-ray eller HD DVD?
Posted 01 March 2008 - 16:29
Posted 30 March 2008 - 00:20
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 30 March 2008 - 11:46
Och jag är för övrigt fortfarande SKITFÖRBANNAD för att formatet som har den vedervärdiga numera ONÖDIGA regionsindelningen vann.
Posted 30 March 2008 - 11:54
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 30 March 2008 - 12:10
Förutom att det antagligen är ekonomiskt och trevligt för tillverkare och underleverantörer...
Edited by PredaBot, 30 March 2008 - 12:12.
Posted 30 March 2008 - 16:16
Och det är inte det som är Regionsindelning. Regionsindelning har med att folk inte ska importera och det hade HD-DVD också liksom DVD. Region A (USA, Japan), Region B (Eu) osv.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 30 March 2008 - 18:34
Nån som vet om det finns, eller är på gång regionsfria BluRay-spelare? Det finns ju en del märken med regionsfrihet nu i dom sista åren av DVD'ns ålder.
Edited by PredaBot, 30 March 2008 - 18:35.
Posted 08 September 2008 - 16:40
Spelfeber - Fem år kvar för Blu-ray?
Samsung tror inte på en lång karriär
Andy Griffiths, som har titeln "director of consumer electronics"på Samsung, tror inte att Blu-ray kommer stanna allt för länge på marknaden. I och med utvecklingstakten menar han på att ett bättre format kommer ta över om ungefär fem år.
"I think it [Blu-ray] has 5 years left, I certainly wouldn't give it 10"
Detta kan ju jämföras med DVD:s storhetstid som varade strax över tio år. Frågan nu är ju hur det blir med PS3 som förväntas hålla sig kvar på marknaden i typ 9 år till. Antagligen blir det väl inga större problem...
www.pocket-lint.co.uk
När jag läste det här så skrattade jag bara. Eftersom jag är en sån som brukar dröja väldigt länge innan jag köper något nytt (mest pga priset och att jag vet att att apparaterna blir bättre och bättre också när priset samtidigt sjunker). Så när jag kommer för mig att köpa en Blu-Ray då har det kommit något nytt man ska ha alltså.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 09 September 2008 - 23:34
Winter is Coming
Posted 29 October 2008 - 21:37
Meningslöst formatkrig | Krönikörer | SvD
För inte så länge sedan utkämpade bluray och hd-dvd en hård kamp om filmköparnas gunst. Det utmålades som världens hittills största formatkrig, med hundratals miljarder dollar i insats. Men så här i efterhand framstår det allt mer som en dispyt i en liten sandlåda för nördar.
Hittills har det nämligen inte handlat om några jättesummor. Försäljningen är allt annat än imponerande, trots sänkta priser och ett växande utbud av bluray-filmer.
Sedan de första spelarna dök upp i svenska butiker för ett par år sedan har det sålts ungefär 15 000 spelare och enligt färska siffror från Elektronikbranschen säljs det ungefär 800 spelare i månaden. Det är en bra bit från prognosen på 40 000 som ställdes inför året.
"Men de har ju inte räknat med Playstation 3", skrockar blurayfantasterna säkert. Men även om man lägger till de 135 000 exemplar som distributören Nordisk Film säger sig ha sålt i Sverige är det en bra bit upp till de 700 000 vanliga dvd-spelare som kommer att säljas i år.
Lägg till det att en av Samsungs chefer i Storbritannien förklarat att formatet bör vara dött inom fem år och absolut inte finnas kvar om tio, att Sony själva sagt att "bluray är det sista optiska formatet".
När Apple, som faktiskt finns med bland de företag som backar bluray, lanserade nya datorer häromsistens fanns det inte ens med som tillval på de allra dyraste maskinerna.
Samtidigt blir våra bredbandsuppkopplingar allt snabbare och det lär inte direkt vara en nackdel för de tjänster som satsar på högupplöst film som nedladdning.
Kommer du ihåg SACD? Laser disk? Minidisk? Betamax? DVD-audio? Historiskt finns det betydligt fler förlorare än det finns vinnare när det gäller lagringsmedier.
Det finns en hel del som pekar på att Bluray står på tur att ta plats på denna formatkyrkogård. Men det allra viktigaste skälet är att vi konsumenter inte bryr oss i tillräckligt stor utsträckning. Helt vanliga dvd-filmer är helt enkelt bra nog för de allra flesta.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 29 October 2008 - 22:50
tMen det allra viktigaste skälet är att vi konsumenter inte bryr oss i tillräckligt stor utsträckning. Helt vanliga dvd-filmer är helt enkelt bra nog för de allra flesta.
Nu ska man inte vara teknikfientlig, men ovanstående stämmer nog in på de flesta filmkonsumenter. Steget från VHS till DVD var lättare att ta; bättre bild men även platsbesparande. Tunna skivor tar mindre plats i hyllan än stora plastbitar
Ultraskarp bild och mer lagringsutrymme på skivorna räcker inte för sälja in Blue-ray (eller HD-tv) för mej. Däremot spår jag att blu-ray kan få sig ett uppsving i försäljningen när Peter Jackson och George Lucas relanserar sina mastodont-epos i nytt format. När den "utlovade" StarWars-sagaboxen med nytt material i en avlägsen framtid släpps på Blue-ray kommer i varje fall jag delvis pensionera min DVD.
Posted 30 October 2008 - 02:12
(Med det uttalande borde vi stänga den här tråden för det finns inget mer som kan tilläggas.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 30 October 2008 - 12:22
In a nutshell: consumers drive the market and they don’t care about Blu-ray’s theoretical advantages. Especially during a world-wide recession.
Remember Betamax? SACD? Minidisk? Laser Disk? DVD-Audio? There are more losers than winners in consumer storage formats.
It’s all about volume. 8 months after Toshiba threw in the towel, Blu-ray still doesn’t have it. (Källa)
Vad är de man brukar säga? Det finns inga vinnare i krig - bara förlorare?
Edited by XC, 30 October 2008 - 12:22.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 30 October 2008 - 12:55
Posted 30 October 2008 - 13:15
Och det är gigantisk skillnad mellan vanlig DVD och Blu-Ray.
Fram till sommarens början (då jag slutade kolla) så växte ju iaf Blu-Ray snabbare än DVD gjorde på 90-talet, och jag anar att detta inte ändrat sig.
Edit: Ser ut som om Blu-Ray just nu har omkring 10%-13% av marknaden, mot omkring 1% när kriget mot HD DVD tog slut.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 30 October 2008 - 16:43
Det är det speciellt vid högre upplösningar, 46 tum och uppåt. Jag jämförde Mumien på dvd och blu-ray på en 92 tums duk (Och det är gigantisk skillnad mellan vanlig DVD och Blu-Ray
Posted 30 October 2008 - 16:55
Posted 30 October 2008 - 19:13
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 30 October 2008 - 19:43
Posted 30 October 2008 - 20:09
För mig är jag inte direkt medlem av Blu-Ray som sagt var. Den förbättrade bildkvalitén spelar inte särskilt stor roll för mig - jag använder främst DVD fr att kolla på TV-serier, inte filmer och många TV-serier (särskilt de med några år på nacken) är inte filmade för allt för bra bildkvalitémässigt skäl. Tvärtom, det får ofta motsatt effekt då man ser hur hemsk bildkvalitén det är.
(VHS suger BTW
Posted 30 October 2008 - 20:12
Tacka vet jag VHS.
Det formatet funkar ju fortfarande.
Jag klarar mig med DVD formatet ett bra tag till skulle jag tro.
Orkar inte börja om från början igen med att först skaffa mig en Blu-Ray spelare och sen skaffa samma filmer man redan har i Blu-Ray format. Har ju redan gjort det en gång från VHS till DVD.
Posted 30 October 2008 - 20:30
Posted 30 October 2008 - 20:42
Så på så sätt kan man ju skaffa sig en Blu-Ray spelare nästa gång man förnyar teknikparken hemma i vardagsrummet.
Men där är det ju samma sak som med DVD spelarna, det kommer bättre och bättre apparater och så sjunker dom i pris ju längre tiden går. Så om ett par år
Posted 30 October 2008 - 20:42

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 30 October 2008 - 22:23