Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4

• Please log in to reply
393 replies to this topic

#101 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 19 May 2008 - 09:18

Ja, varför Roslin "tog med sig" Boomer och Baltar men inte Caprica Six och Athena kan man undra. Hon ber ju specifikt Starbuck om att hämta Lt. Sharon Valerii och inte Sharon Agathon.

Sen vad gäller Anders så vet vi ju faktiskt inte vad de svarade när Tigh kom ombord och frågade vem som skjutit mr Gaeta. Vi kan ju anta att de berättade att det var Anders, men vi har ju faktiskt inte sett det. Och med tanke på situationen med myteri och annat kanske alla valde att hålla käften, medan Starbuck antingen ljög eller vägrade säga vem som skjutit.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#102 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 May 2008 - 11:14

Ja, varför Roslin "tog med sig" Boomer och Baltar men inte Caprica Six och Athena kan man undra. Hon ber ju specifikt Starbuck om att hämta Lt. Sharon Valerii och inte Sharon Agathon.

Nej hon säger "Get Captain Agathon". Alltså Helo för att i sin tur hämta Baltar. (Varför nu inte Starbuck kunde hämta honom själv?) Boomer tillhör inte ens rebellerna. Det är väl hon som är tillsammans med Cavil.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#103 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 19 May 2008 - 15:16

Naturligtvis har du rätt Wylie. I stand corrected. Jag blandade ihop korten, inte lätt att hålla isär alla kopior och alla vändor. Det förklarar iofs inte varför hon tog med sig Boomer till basestar-skeppet.

Vad gäller Boomer var hon väl ihop med Chief i början?
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#104 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 May 2008 - 15:47

Vad gäller Boomer var hon väl ihop med Chief i början?

Japp. Det var ju även hon som sköt Adama.

4x07 - Guess whats coming to dinner

Vilket avsnitt!
Ni har redan sagt det mesta.

När Basestar skeppet hoppade och Demetrius blev kvar :o var det riktigt bäddat för katastrof.
Adama såg lite fundersam ut när Tigh stoppade anfallet, misstänker han något tro?

Och slutet. Dom väcker hybriden och det första hon skriker är 'Jump' och poof så hoppar dom.
Undrar var dom hamnade någonstans? Där hubben är? eller någon annanstans?

Nu vill jag att Three ska väckas. Vad kommer hända då? när de 4 plus den femte blir avslöjade. Kan dom verkligen vägen till Jorden? För ingen av de 4 har ju antytt något om det. Eller kommer minnena komma när dom blir upptäckta? Precis som Raidern upptäckte att Anders var en Cylon och hans ögon blev röda (aktiverades). Det behövs en knuff i rätt riktning för att dom ska minnas?

Vem är den femte? får vibbar att det är Gaeta, men...

När Athena letade efter Hera så följde hon samma väg på Galactica som hon gjorde i sina drömmar i Operahuset. Men jag tyckte det var underligt att Athena inte var med på Basestar skeppet, eller Caprica Six för den delen heller. Nu är ju 2 plus Hera kvar på Galactica och 2 borta med Basestar skeppet.

Verkar vara uppehåll av BSG en vecka nu :upset: nästa avsnitt är inte förrän den 30 maj.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#105 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 May 2008 - 23:13

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on the 'Final Five' and Music
BSG Weekly - Season Four, Episode #7 'Guess What's Coming to Dinner'
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#106 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 May 2008 - 03:25

Mark Verheiden och Aaron Douglas har uttalat sig om sista avsnittet efter att ha läst RDMs manus. Inga spoilers, utan mest allmänna intryck.

-Gangstagrass

#107 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 28 May 2008 - 21:18

Jag hoppar direkt in i den här diskussionen om en av dom bästa serierna nånsin om det är ok? ;)

Jag kollade just på senaste avsnittet (S4Ep8, ovanligt att det kommer på en Onsdag?) och det är fortfarande bra men jag tyckte nog att en del kändes lite väl "out there". Lee Adama blir President!? och den gamle lämnar över befälet till Tigh för att vänta på Roslin, wtf?

Food for thought, Tänk om dom kommer till Jorden i sista avsnittet bara för att upptäcka att alla är Cylons, att det var där dom kom ifrån?
Dom kanske förlorade kriget mot Cylons på Jorden och flydde till kolonierna, redan infiltrerade av Cylons?

Hmm det finns lite hål i det resonemanget men inget som inte kan fixas, tror jag :)

Edited by Wowbagger, 28 May 2008 - 21:18.

#108 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 May 2008 - 21:20

Inte läsa vad du skrivit ;)

S4Ep8, ovanligt att det kommer på en Onsdag?)

Det visades i England igår därför har den kommit ut.

#109 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 May 2008 - 02:34

4.08 - Sine Qua Non

Trevligt att se Romo Lampkin igen. :) Jag har saknat honom. Men jag är lite besviken på honom att det tog sån lång tid för honom att räkna ut att Lee var den perfekta kandidaten. Det förstod man ju direkt. Lee är dock fortfarande en tråkig karaktär. Sen gillade jag inte att dom bara struntade i basestar handlingen eller att man aldrig får se nåt från den andra sidan av cylonerna. Men föhoppningsvis blir det fokus på det i nästa avsnitt istället.

Vad var vad poängen med scenerna där Athena sjunger vaggvisor för Hera? Jag väntade mig att nåt skulle hända men....

Tigh har gjort Six på smällen? :blink:

Edited by Wylie Times, 26 June 2008 - 01:53.

-Gangstagrass

#110 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 29 May 2008 - 08:02

Ah ok, det förklarar ju en del Georgia.

Jo det verkar ju som om dom delat upp handlingen i två delar nu (betyder det att vi närmar oss en "midseason break"?)

Här är en riktigt intressant intervju med Ron Moore (hoppas ingen redan postat den)
http://www.wired.com...t?currentPage=1

Edited by Wowbagger, 29 May 2008 - 08:03.

#111 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 May 2008 - 14:45

4x08 - Sine Qua Non

Självklart att det skulle bli Lee som president, det förstod man ju redan i början.
Eww, han gick omkring med sin döda katt i väskan.

Irriterande att dom kör vartannat avsnitt på sistone.
Jag vill ju veta hur det går för dom på Basestar skeppet.

Tigh har gjort Six på smällen?

:blink:
Det var en stor överraskning.

#112 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 May 2008 - 15:19

Eww, han gick omkring med sin döda katt i väskan.

Ja, att det inte började lukta...

Jag glömde nämna fight scenen mellan Tigh och Adama. Det var härligt att se, två gamla griniga gubbar going at it. :D . Det kändes som att dom hade roligt att spela in den också.

Edited by Wylie Times, 29 May 2008 - 15:19.

-Gangstagrass

#113 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 May 2008 - 11:41

Trekweb - Edward James Olmos Says Galactica Will Not Have a Happy Ending

#114 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 June 2008 - 16:45

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on Adama's Motives and Cylon Babies
BSG Weekly - Season Four, Episode #8 'Sine Qua Non'

#115 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 06 June 2008 - 19:58

Sine Qua Non

4.08

Jag är way behind med det här avsnittet av olika skäl och det väsentliga är redan sagt. Nåväl, here goes, intressant att de fokuserade på flottan lämnade Roslin och basestar-ploten lite därhän. Dock tycker jag Tom Sarek ger sig lite för lätt när det gäller presidentposten, men vem vet han kanske återkommer. Romo gör ju dock hela avsnittet.

Det mest intressanta var helt klart att Saul Tigh (en av de fyra hemliga) nu har kommando över flottan, och vad var det Rebel Six såg när hon dog... och resurrection-hubben söndersprängd, hann de väcka Three och vad har hon att säga (nu har vi väntat på henne bra länge så hon har förväntningar på sig)? Och Adama kör sin egen quest. Helt klart laddar man upp för en rad plotar inför säsongsavslutningen. Starbuck och hennes mission är dock åsidosatt för nu, och frågorna, ja, blir bara fler och fler.

Men ska jag vara ärlig så var det här lite av ett mellanavsnitt, bra men lite händelselöst och drev inte handlingen framåt så mycket, lite temposänkning. Och en del svagheter... Nåväl, hoppas bara att de kommer tillbaka "with a vengeance" i nästa avsnitt.

Edited by dukeofnewyork, 06 June 2008 - 19:59.

---

--- | filmtipset | ---

#116 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 June 2008 - 20:47

Såg 4x09 idag och det var ett av de bättre avsnitten från denna säsong! Annars är jag inte lika exalterad som er flesta andra om BSG numera, varför kan jag inte riktigt sätta fingret på faktiskt. Första och andra säsongen var magnifika och även tredje säsongen var bra bitvis. Denna säsong har än så länge känts ganska sval. Men trots det kommer jag följa serien ända in i slutet!

Winter is Coming

#117 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 June 2008 - 17:16

Battlestar Galactica Interview: Jane Espenson on Episode #9, 'The Hub'
The former 'Buffy' and 'Angel' writer talks all-things Galactica

#118 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 June 2008 - 18:04

4.09 - The Hub

Tog lite tid innan jag hade tid att se det här avsnittet men den som väntar på nåt gott... och damn vad det här var gott. :)

Tokigt bra avsnitt efter det förra svalare avsnittet. D'anna är äntligen tillbaka!! :wub: Och lika bra som alltid. Ahh, när hon dräpte ettan som boxat henne. :xena: Och när hon påpekar hur naiva åttorna är... Men hon får vara jäkligt försiktig nu när hon kommer tillbaka till Galactica. Tigh & Co. lär väl göra allt för att döda henne och han har befälet över flottan nu.

Väldigt bra scen mellan Baltar och Roslin när han till slut bekänner sin delaktighet i Cylon attackerna. Jag gillade också jump scenerna mellan Roslin och Elosha. Väldigt trevligt att se henne igen. :)

Grymma grymma stridsscener som vanligt. :thumbsup:

Baltars snack med centurionen passade inte riktigt in i det här avsnittet. Annars brukar jag gilla jag hans comic relief moments. Ett tag trodde jag att det skulle påverka utgången av striden, att Baltar på nåt sätt skulle lyckas övertyga Centurions att göra revolt eller nåt men såvida det inte dyker upp igen så var det rätt menlöst. Däremot var det kul när Baltar och Roslin försökte kommunicera med Hybriden.

Slutet var ju bara.. Ååååh. About time som Adama säger. :)

-Gangstagrass

#119 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 15 June 2008 - 14:19

S4Ep10 - Revelations

Jaha, då var det över för den här gången :(

Inte mycket action men Duaamn vad det var bra :)

Dánna var ju helt (nästan) obeveklig och verkar dominera alla andra cylons som ju faktiskt blivit riktigt mänskliga ;) på senaste tiden.
Tighs erkännande togs väldigt hårt av Adam, mycket bra.

Så, till sist, Jorden helt förstörd sen länge verkade det.
Jag fick nästan gåshud av slutet.

Vad tror ni, är jorden även helt död på liv?
Och förstördes Jorden i samma tidsperiod (eller strax efter) som dom 12 kolonierna skapades?
Jag måste erkänna att jag har lite dålig koll på historien i det avseendet.

Edit: Jag kollade upp lite och det var alltså 13 "tribes" som lämnade Kobol.
12 av dom skapade de 12 kolonierna medan den trettonde ska ha skapat Jorden.
Är det nån som vet vad som hände Kobol?

Här är en kul bild från senaste avsnittet,
Posted Image

Edited by Wowbagger, 15 June 2008 - 14:25.

#120 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 16 June 2008 - 11:34

Jag är faktiskt lite besviken på de tre senaste avsnitten, sedan "hoppet" med basestarskeppet. Kanske var jag överladdad men jag tycker de dels genom att dra ut på det tappade i tempo och även om det naturligtivs var bra, så var det inte riktigt så där "edgy" som det varit tidigare.

D'Annas återkommst som det pratats om sedan säsongen började blev lite halvmesig, och avslöjandet av de hemliga fyra var avklarat väl fort.

Men ett par reflektioner eller snarast frågor...

Intressant att nu Cylonerna är "dödliga". Men den tolfte, finns alltså inte i flottan, var finns han/hon då? På Jorden? Eller kommer det visa sig att den siste är någon slags Jesus som kommer ner i slutet och blir cylonernas (och människornas) ledare? Är det han/hon som regisserat det hela?

Och vad har hänt med Jorden?

Hera och nick, som fokuserades i slutet av tionde avsnittet, vad bli deras roll? Och Starbuck och Andersson, vad händer där, kommer hon bara acceptera att han är en cylon? Adamas reaktion på Sauls erkännande var ju allt annat än det lugn Starbuck visar.

Roslin kommer inte bli president igen, och kommer nu att dö snart när hon nu erkänt sin kärlek till Adama. Frågan är dock vad som sker med Sarek och Lee Adama och Quorumet.

Nåväl, fortsättningen bli intressant, men de får allt skruva upp lite i de allra sista avsnitten.

---

--- | filmtipset | ---

#121 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 June 2008 - 21:04

Jag tycker sista avsnittet var mästerligt rent ut sagt, många frågor man vill ha svar på men det får man ju som sagt vänta rejält länge på :(

Winter is Coming

#122 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 June 2008 - 21:42

S4Ep10 - Revelations

Jaha, då var det över för den här gången :(

Inte mycket action men Duaamn vad det var bra :)

Dánna var ju helt (nästan) obeveklig och verkar dominera alla andra cylons som ju faktiskt blivit riktigt mänskliga ;) på senaste tiden.
Tighs erkännande togs väldigt hårt av Adam, mycket bra.

Så, till sist, Jorden helt förstörd sen länge verkade det.
Jag fick nästan gåshud av slutet.

Vad tror ni, är jorden även helt död på liv?
Och förstördes Jorden i samma tidsperiod (eller strax efter) som dom 12 kolonierna skapades?
Jag måste erkänna att jag har lite dålig koll på historien i det avseendet.

Edit: Jag kollade upp lite och det var alltså 13 "tribes" som lämnade Kobol.
12 av dom skapade de 12 kolonierna medan den trettonde ska ha skapat Jorden.
Är det nån som vet vad som hände Kobol?

Här är en kul bild från senaste avsnittet,
Posted Image

Kobol ser man väl i slutet av första och början av andra säsongen? ;)
*Hockey och superhjältar*

#123 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 June 2008 - 01:57

4.10 - Revelations

Det tog ett tag men nu har jag äntligen sett semisäsongsfinalen. Hm. Ja vad ska man säga? Vilka superlativ har jag inte använt för att hylla den här serien...?

Jag hade föreställt mig många scenarior när dom kom till Jorden men att den skulle ligga i ruiner var faktiskt inte ett av dom. Mycket imponerande. Och vad sjutton betyder det? All this has happened before and will happen again. The 13th tribe skapade också Cylons som nukade Jorden? The final five? Jobbigt lång väntetid igen. *suck*

Tack och lov har dom förlängt seriefinalen till tre timmar. :)

Jag trodde dock att den sista cylonen skulle bli cliff och inte jorden. But I like. Det hade varit trist om serien slutat med att dom kom fram till jorden och sen inget mer.

Lucy Lawless är bara hur bra som helst. Verkligen värd att vänta så länge på. :D Men det var Edward James Olmos som verkligen tog fram sitt A-game i det här avsnittet. När han bryter ihop efter Tighs avslöjande (lysande scen) och faller ihop gråtande i Lees armar... Jag känner mig förbannad redan nu över att han inte ens kommer att bli nominerad för en Emmy. Han gör att t.o.m. Jamie Bamber blir riktigt bra i den scenen och det i sig är en bedrift.

Varför använde inte bara Starbuck interkommen istället för att springa runt halva skeppet? :rolleyes:

-Gangstagrass

#124 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2008 - 08:17

Nu har jag sett Razor. :D

Håller med de flesta i vad de säger och jag tycker Cain framstår som en mer intressant karaktär i filmen än i de avsnitt hon var med i. På sina håll, efter attacken på de 12 kolonierna, så tyckte jag hon framstod lite som en kall Elisabeth Weir (SGA). Har det dryftats i serien tidigare ett sådant här tydligt homosexuellt förhållande? Tror inte det va? Intressant och få se attacken ut ett annat perspektiv, men som Admiral Adama själv påpekade så ick han igenom samma sak själv - med den lyxen att han hade folk som kunde stoppa honom. Smart också tycker jag att lägga in en story som återknuter så intiment med vad vi redan sett, men som ändå gör filmen fristående. Bra uppbyggnad av flashbacksen (kan ni tänka er att webisoderna fanns med på DVDn? :o ) och jag är lite besviken att man inte kopplat in Adamas minnes från förgående krig förränn nu. Ja alltså. Nu skall vi inte leka LOST (in Space) men det är lite av en besvikelse att man inte fått veta förränn nu. Lite överspel av somliga men på det hela taget bra insatser från de inblandade.

Nu blir det en lång väntan på säsong 4.

Men jag skall härda ut och vänta på DVDn.

...förhoppningsvis iaf. :P

BTW, är jag den enda som tycker Trisha Helfer är snyggare i rollen som Gina än som "Six"?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#125 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 June 2008 - 10:57

BTW, är jag den enda som tycker Trisha Helfer är snyggare i rollen som Gina än som "Six"?

Nej det håller jag med om. När hon är Gina ser hon ut mer som Tricia gör i verkligheten.

-Gangstagrass