Jump to content

Photo

Lost - Säsong 4

• Please log in to reply
150 replies to this topic

#101 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 12 March 2008 - 23:33

Vad menar du för krafter? Något jag har glömt nu igen?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#102 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 March 2008 - 00:28

Vad menar du för krafter? Något jag har glömt nu igen?

Han är ju smått telepatisk eller synsk.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#103 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 March 2008 - 00:33

Nu fattar man jun dessutom varför Faraday verkade tycka så bra om Desmond och lita på honom direkt han träffade honom i början av säsongen.

Men det förklarar inte varför Desmond inte kände igen Faraday från början. Eller varför han inte har berättat för någon av Lostisarna om sin framtidsresa.
Eller varför Faraday inte är världsberömd. Mannen som uppfann tidsmaskinen borde ha erhållit Nobelpriset och alla andra vetenskapliga utmärkelser som finns att få.

Och där skjuts min hypotes om att tiden rör sig långsammare på ön i sank, nu när man fick se att det är december 2004 både på ön och i resten av världen. Den enda förklaringen jag kan tänka mig nu är att tidsdilationen är begränsad till nåt slags barriär kring ön som helikoptern passerade genom och därför tog det merparten av ett dygn att nå fartyget.

Vad jag undrar nu är om Desmond fått tillbaka sitt minne från de gångna åren, eller om han inte minns något efter 1996.

Han mindes Sayids namn, vilket han inte hade hört sedan de landade på fartyget, så min tolkning är att han minns allt igen.

Men jag undrade vad det innebar att Faraday inte hade något skydd för röntgen mot huvudet när han utförde sina experiment 1996. Har det påverkat honom?

Det har hintats om att han har problem med minnet, främst med de tre korten han och Charlotte lekte med i förra avsnittet. När han bläddrade i sitt anteckningsblock så fick jag intrycket att han inte mindes ha skrivit det där om Desmond som sin konstant.

#104 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 13 March 2008 - 15:12

Missade tyvärr mycket av gårdagens avsnitt, inte så lyckat att installera om skrivaren samtidigt som LOST...
Hann i varje fall uppfatta Desmonds tidsresor o dylikt. Tyckte mig ävem se en scen från någon snobbig auktion där ett piratskepp/skeppsmodell auktionerades ut, Hansos namn nämdes men det var inte Alvar Hans. Stämmer det eller missuppfattade jag scenen pga bristande tv-koncentration.. ;)

#105 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 March 2008 - 15:58

Du har rätt i att det var ett annat Hanso-namn som nämndes. Det som auktionerades ut var en dagbok som varit nedgrävd/frösvunnen i många år. Boken såg ovanligt väl bibehållen ut med tanke på dess ålder och vad den varit utsatt för. Bl a var bladens kanter maskinskurna. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#106 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 March 2008 - 17:17

Jepp, en dagbok från The Black Rock.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#107 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 13 March 2008 - 17:42

Aha , det missade jag at förstå, ( så är det när barnen skal fråga om vad som händer ;) ) man missar alt det vigtiga själv :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#108 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 15 March 2008 - 13:03

Jag har nog tröttnat för mycket på Lost. Hoppades att s3 skulle vara sista men om det nu kommer mer....Senaste avsnittet var helt ok men jag kollade istället nu och då på top Model. Det säger hur trött jag är på Lost fenomenet och att aldrig få svar. Skall dock väl kämpa igenom det. När s3 började kände jag likadant och skippade en hel del avsnitt för att sen dras med igen. Och hade inte missat något
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#109 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2008 - 13:28

04x05: Bästa avsnittet hittills i säsong 4. Jag gillar ju Desmond riktigt mycket så att avsnittet var centrerat på honom tycker jag var bra. Jag vet dock inte om jag riktigt köper hela handlingen, speciellt biten i sina återblickar där han i nutid får i uppdrag att besöka Faraday i dåtiden. Scenen där han på båten ringer till Penny var riktigt rörande.

04x06: Fokus ligger på Juliet och hur hon hade det på ön i början av sin vistelse. Rätt intressant avsnitt, speciellt biten där man får reda på att Penny's far, Charles är den som ger order till dom på båten. Även rätt förvånande att Ben avslöjade så mycket för Locke.

Sedan undrar jag lite över Oceanic Six. Är det tänkt att enbart dessa karaktärer som kommer att överleva när serien är slut eller är dessa sex "garanterade att överleva" så att säga och att det kan tillkomma flera?

#110 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 25 March 2008 - 13:55

Sedan undrar jag lite över Oceanic Six. Är det tänkt att enbart dessa karaktärer som kommer att överleva när serien är slut eller är dessa sex "garanterade att överleva" så att säga och att det kan tillkomma flera?

Hmm, en del väljer kanske att stanna på ön?

Dessutom finns ju en del (massor av) karaktärer som inte kommer från Oceanic Six.
T.ex. Juliet och Benny The Man, Benny har vi ju sett skymta förbi även i framtiden, men Juliet?

#111 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2008 - 14:02

Jo, den möjligheten finns ju även om jag tycker mig se att dom flesta faktiskt vill därifrån. Det är ju så oerhört många karaktärer kvar i serien ännu så om Oceanic Six är enbart dom som är garanterade att kliva av ön så undrar man ju lite över vad som händer med alla andra.

Det ska bli intressant att se vem den sista blir i Oceanic Six.

Dessutom finns ju en del (massor av) karaktärer som inte kommer från Oceanic Six.
T.ex. Juliet och Benny The Man, Benny har vi ju sett skymta förbi även i framtiden, men Juliet?

Har inget minne av att jag sett Juliet i någon flashforward men jag är långt ifrån säker.

#112 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 25 March 2008 - 14:18

Såg reprisen av "dagboksavsnittet", gav intressant info angående "piratskeppet" på ön. Dagboken som auktionerades ut hade tillhört någon överlevande från skeppet som försvann i sydkinesiska sjön (eller något liknade). Brevid auktionsförättaren kunde man skymta en tavla föreställande ett klassiskt segelfartyg, gissningsvis The Black Rock.
"Piratskeppet" som figurerade i LOST första tid borde rimligtvis vara The Black Rock.

#113 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 27 March 2008 - 20:02

Jo, den möjligheten finns ju även om jag tycker mig se att dom flesta faktiskt vill därifrån. Det är ju så oerhört många karaktärer kvar i serien ännu så om Oceanic Six är enbart dom som är garanterade att kliva av ön så undrar man ju lite över vad som händer med alla andra.

Det ska bli intressant att se vem den sista blir i Oceanic Six.

Har inget minne av att jag sett Juliet i någon flashforward men jag är långt ifrån säker.

Kom på ännu fler som kan "överleva" utan att tillhöra the Oceanic 6:

Desmond, Juliet, Ben, Bens dotter, Bens dotters pojkvän, Rousseau, Claires bebis och alla andra från "the Others" samt de nytillkomna.

Alltså är Jack, Hurley, Jin, Sayid, Kate och Sun "the Oceanic 6".

Men det säger ju inte speciellt mycket då ett flertal andra som inte var ombord flygplanet kan komma från ön.

Möjligheten att stanna kvar på ön finns ju också, tror inte att alla andra kommer "dö".

#114 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 27 March 2008 - 23:38

Bara jag som blev väldigt rörd över dagens avsnitt med Jin och Sun? Väldigt sorgligt att Jin var död. Men han behöver ju inte vara en av Oceanic Six, han kan ju ha dött på ön och sedan begravits i sin hemstad.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#115 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 March 2008 - 00:59

Ja, det var väldigt sorgligt och hur blev vi inte lurade med scenerna där han jagade en panda samtidigt som hon låg i förlossningssalen (glöm att en förlossning förlöper på det viset förresten - riktigt dåligt iscensatt :P ). Så var det då Jin i kistan i den första flashforwarden vi fick för länge sedan? Måste nästan ha varit det om de inte skruvar storyn ännu mer...

#116 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 28 March 2008 - 19:34

Puha intrigerna tätner, mao jag fatter inte mycket här :P . Men er ledsen at Jin er död :(

Juliett hatar jag som pesten och även Locke avskyr jag, och varför skulle jack bestemma om Sun och Jin vill till Lockes camp ? Tänker på scenen at Kate ville ge dom ett försprång innan hon berättade för Jack at de åkt till Locke.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#117 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 April 2008 - 21:09

Ja, det var väldigt sorgligt och hur blev vi inte lurade med scenerna där han jagade en panda samtidigt som hon låg i förlossningssalen (glöm att en förlossning förlöper på det viset förresten - riktigt dåligt iscensatt :P ). Så var det då Jin i kistan i den första flashforwarden vi fick för länge sedan? Måste nästan ha varit det om de inte skruvar storyn ännu mer...

Tror jag inte. Vem som än begravdes så hatade Kate personen och undrade varför Jack gick dit. Jack var den enda som gick dit.

Väldigt sorgligt med Jon's död. Först blev jag sur och trodde att han hade gift om sig. :P Såg någon vilket datum det stod på gravstenen?
Kanske är han inte död utan kvar på ön?

Juliett hatar jag som pesten och även Locke avskyr jag, och varför skulle jack bestemma om Sun och Jin vill till Lockes camp ? Tänker på scenen at Kate ville ge dom ett försprång innan hon berättade för Jack at de åkt till Locke.

Tja, Jin och Sun är vänner till Jack och de skulle ge sig av till en instabil mördare istället för att lita på hans ledarskap.

Jag hatade Juliett innan men jag gillar henne nu. Speciellt efter hennes avsnitt där man fick veta hur lite inblandad hon igentligen var i saker. Tycker inte om hur hon ljuger helatiden men utöver det så tycker jag bra om henne.

Så nu har vi 5 överlevande. Vem var Nr 6? Personen som dessutom dog/kommer att dö och som ingen saknar...
Locke skulle jag tro. Skulle vara ironiskt om personen som inte ville lämna ön kom därifrån. :D

Nu blir jag sur. Vad fasiken var de tvugna att döda Danielle och Alex pojkvän?
Den där jäkla Ben, planerade han det här för att bli av med Danielle och Alex pojkvän? Fast de sköt efter Alex också. Kanske vill han ha dem alla dödade?

Kul att se Michael igen och att de gjorde så man faktiskt hade sympati för honom och gjorde annat än att bara hata honom som jag trodde jag skulle göra. Att han plågas av vad han gjort så att han inte kan leva med det gör det lite bättre iallafall.
Men att berätta för sin 10-åriga son att han mördat... hur dum får man bli?
Men jag undrar om inte Sayid är snäppet dumare som anger hopnom till Kaptenen.

Också kul att återse Zeke igen. :) Undrade vart han tagit vägen. :P

Edited by Crusader, 02 April 2008 - 21:16.

-Sora, Kingdom Hearts

#118 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 April 2008 - 22:29

Det är bra att serien inte längre försöker hymla med att den är SF men sen slänger de in övernaturligt flum som spöken och exorcism eller absurditeten i det här med att ön inte "låter" Michael skjuta skallen av sig. Vilken pseudovetenskap som helst sitter fint med mig men inte magiska lösningar och hokuspokus som ska utgöra lapptäcken i en berättelse som inte håller ihop annars.

#119 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 April 2008 - 22:47

Sorry, men... :rolleyes:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#120 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 April 2008 - 23:00

^
Precis! Så känns det. Låt mig betona...

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

#121 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 April 2008 - 00:14

Bra. Då är vi båda överrens om att du är en trasig gammal skiva då som gnäller om samma sak om och omigen. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#122 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 April 2008 - 00:16

:lol2:
-Sora, Kingdom Hearts

#123 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 April 2008 - 00:35

Ön "låter" inte Michael ta livet av sig, men det är okej att Danielle och Karl dör? Om de nu gör det iofs...

Manusförfattarna är inte genier, långt därifrån och ibland så haltar både berättelsen och logiken, men just det senare är ju enkelt att förklara bort med att det är övernaturligt eller magiskt. Då kan hoppen, tvisterna och hålen bli hur stora som helst och ändå godkännas av fansen.

...och jag gillar Lost. ;)

#124 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 April 2008 - 10:22

Då är vi båda överrens om att du är en trasig gammal skiva då som gnäller om samma sak om och omigen.

Bara för att de ständigt lyckas toppa sig själva vad gäller LOL-värdiga mindfucks. Man vänjer sig vid den nuvarande flumnivån och får sen uppleva bisarrometern skruvas upp återigen. Först en snubbe som kommunicerar med andeväsen i en villaförort som om det vore världens naturligaste grej och nu senast ett animistiskt medvetande som "når ut" över halva jordklotet och projicerar sin allsmäktiga vilja där. Det är dåliga idéer, oavsett vilken motivationen bakom dem är eller vilket sammanhang de är tänkta att passa in i och MM ger svar på varför. Men allting passar hur som helst säkert in i seriens allomfattande Mästarplan... as if.

Up next: Påskharen avslöjas som isbjörnarnas hövding? Jag är redo. Ingenting är off-limits nu, känns det som. Kanske mitt sinne har uppnått det metafysiska nirvana Lost begär av en.

Edited by Mjolnir, 03 April 2008 - 10:39.

#125 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 03 April 2008 - 15:14

Väldigt sorgligt med Jon's död.

Jag är inte död! :angry:

;)

Såg någon vilket datum det stod på gravstenen?
Kanske är han inte död utan kvar på ön?

Damn, jag pausade ju och kollade, men har glömt nu.

Nu blir jag sur. Vad fasiken var de tvugna att döda Danielle och Alex pojkvän?
Den där jäkla Ben, planerade han det här för att bli av med Danielle och Alex pojkvän? Fast de sköt efter Alex också. Kanske vill han ha dem alla dödade?

Kul att se Michael igen och att de gjorde så man faktiskt hade sympati för honom och gjorde annat än att bara hata honom som jag trodde jag skulle göra. Att han plågas av vad han gjort så att han inte kan leva med det gör det lite bättre iallafall.
Men att berätta för sin 10-åriga son att han mördat... hur dum får man bli?
Men jag undrar om inte Sayid är snäppet dumare som anger hopnom till Kaptenen.

Också kul att återse Zeke igen. :) Undrade vart han tagit vägen. :P

Det är ju faktiskt inte säkert att det var Ben. Han kanske talade sanning, kanske var det några från båten som skjöt. Jag vågar inte tro något dock, den där Ben vet man aldrig var man har.

Jo, det var kul. Jag tyckte det var intressant med hans pojkvän också, samt Michaels ogillande min.

och får sen uppleva bisarrometern skruvas upp återigen.

En bisarrometer! :blink: En sån måste jag ha :D

Edited by Snälle Hulken, 03 April 2008 - 15:14.

The sky's the limit.

Jon var namnet: