Jump to content

Photo

Torchwood - Säsong 2

• Please log in to reply
128 replies to this topic

#101 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 22 July 2008 - 16:34

Senaste avsnittet var inte så bra som jag hade hoppats på. Får känslan av att säsong två mycket väl kan bli som säsong 1 var för mig. Svag start med ett starkt slut. Dom flesta karaktärer gör det dom ska och det som förväntas av dom, så långt är det bra men jag tycker inte att handlingen var speciellt bra eller engagerande.

Personligen tycker jag att säsongen tar fart ordentligt runt avsnitt 6-7 ungefär, så förhoppningsvis kommer du tycka likadant. :)
Så, de bra avsnitten börjar lite tidigare den här säsongen än i säsong ett. ;)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#102 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 22 July 2008 - 17:14

Vad är det som gör avsnittet så bra enligt dig?

Mycket Tosh, naturligtvis.. ;)

Och sedan gillar jag sådana där tidsparadox-berättelser i allmänhet. Och den här var rätt fyndig, tycker jag.

Fast jag håller med om att andra delen av säsongen är bättre än första, men det är väl rätt normalt. Det brukar ju gälla moderserien också.

Nästa avsnitt är nog det sämsta i säsongen dock.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#103 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 22 July 2008 - 17:31

Personligen tycker jag att säsongen tar fart ordentligt runt avsnitt 6-7 ungefär, så förhoppningsvis kommer du tycka likadant. :)
Så, de bra avsnitten börjar lite tidigare den här säsongen än i säsong ett. ;)

Weee, vilken tur jag har. ;)

Mycket Tosh, naturligtvis.. ;)

Trots att hon inte är lättklädd i avsnittet? (my wish!) :P ;)

Det var väl den mest imponerande delen med avsnittet, att man fick ett som var centrerat kring henne. Tycker man fick för lite av den varan under förra säsongen.

Och sedan gillar jag sådana där tidsparadox-berättelser i allmänhet. Och den här var rätt fyndig, tycker jag.

Fast jag håller med om att andra delen av säsongen är bättre än första, men det är väl rätt normalt. Det brukar ju gälla moderserien också.

Jag gillar också den typen av berättelser. Själva grundtanken i avsnittet (tidsparadoxen) är intressant och rätt annorlunda men jag tyckte att det trots det blev så slätstruket i avsnittet, hade kanske för höga förväntningar.

Tror att jag överlag har skruvat upp mina förväntningar för högt och tack vare det upplever avsnitten (en del iaf) som mindre bra. Trodde väl att dom skulle få en stark start i och med att serien redan haft en säsong på sig att bygga upp teamet, med allt vad det innebär.

Får se vad jag tycker om nästa avsnitt då. Skulle inte förvåna mig om jag gillar det bara för att du tycker motsatsen. ;)

Btw, är det några "crossover-avsnitt" i denna säsong av TW?

#104 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 22 July 2008 - 23:17

Jag är faktiskt rätt så förtjust i nästa avsnitt. Jag gillar Rhys! :)
Femte avsnittet gillar jag däremot inte alls.

Btw, är det några "crossover-avsnitt" i denna säsong av TW?

Jupp.

Förtydligande:
(Castingspoilers som redan avslöjats i trailern som visades efter första avsnittet i säsongen) Martha, en companion till Doktorn i säsong 3/29 av DW, dyker upp senare i säsongen i avsnitt 6, 7 och 8.
(Castingspoilers för DW säsong 3/29) Martha och Jack känner varandra sedan tidigare, sedan de tre sista avsnitten av DW s3/29 (säsongen utspelas mellan TW s1 och TW s2), där Jack var med.

Med andra ord: det finns crossoveravsnitt, men Doktorn dyker inte upp i något avsnitt av Torchwood. :(

Edited by Restless, 22 July 2008 - 23:21.

"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"

#105 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 July 2008 - 12:07

Hmm okej, tack för att du klargjorde det. :)

#106 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 July 2008 - 10:59

Nu har jag sett hela andra säsongen av Torchwood och jag får väl erkänna att serien har blivit avsevärt bättre. Jag gillade inte Owen i början av s1 och blev ganska glad när jag läste att han skulle försvinna men nu tar jag helt klart tillbaka det. Han växte enormt under den här säsongen och det känns nu väldigt trist att han ska ersättas av Mickey, eller egentligen Martha eftersom hon är doktor, vilket för mig till att verkligen ifrågasätta Mickey. Han ska alltså ersätta Tosh som är TWs tech wizard och datafreak. Vet Mickey ens hur man slår på en dator? Nej det här var inte alls bra, även om jag iofs uppskattar att huvudkaraktärer kan dö i en serie. Det ger mer nerv.

Men jag hade hellre sett Gwen försvinna, inte för att jag har så mycket emot henne men jag hatar HATAR Rhys. Det gjorde jag redan när jag såg dom första avsnitten och dom känslorna har bara växt sen dess. Han förstör verkligen varenda scen han är med i (Meat och Something borrowed är också dom klart sämsta avsnitten i säsongen och Adrift kunde ha varit bättre om det inte varit för honom.) Av den anledningen är jag också numera en Gwen-Jack shipper, för det skulle förhoppningsvis också innebära att Rhys försvinner. Mickey var aldrig ens i närheten så här irriterande i DW.

Bästa avsnittet den här säsongen var helt From out of the rain. Mycket spooky och bra. To the last man och Fragments var också väldigt bra.

Jag gilade tom med Martha i dom avsnitt hon var med men jag vet ändå inte om jag vill se henne som regular.

Dom där spoiler nyheterna med bara fem avsnitt och Captain Jacks avgång låter ju inte heller så bra men med tanke på att resten stämde så ser det väl mörkt ut.

Edited by Wylie Times, 26 July 2008 - 11:01.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#107 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 July 2008 - 13:38

Okej, så om detta är det sämsta avsnittet så kan det alltså inte bli sämre?

Bra, för jag gillade avsnittet (*surprise, surprise*) och ser då verkligen fram emot resterande avsnitt om dom inte blir "sämre" än så här. ;)

Hela avsnittet var rätt groteskt måste jag säga och dom där plågade lätena som varelsen gav ifrån sig gjorde ju inte saken sämre. Svårt att inte finna sympati för varelsen och hela dess utsatta situation. Människor kan vara bra vidriga ibland. Då tycker jag bättre om konceptet i Bad Taste där utomjordlingar tar sig till jorden för att använda oss som mat i någon intergalaktisk snabbrestaurang. :lol:

Handlingen var även bra på att utveckla karaktärerna och deras relation tycker jag, mycket sattes på sin spets och det blev bra knivigt där ett tag mellan Jack, Gwen och Rhys.

Är även rätt förvånad över Owen. En karaktär jag inte gillade i första säsongen och som nu helt plötsligt känns betydligt mer nedtonad och rätt intressant. Undrar om dom fick kritik av tittarna för hans beteende i första säsongen?

#108 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 August 2008 - 16:42

Gårdagens avsnitt var riktigt bra. Jag hatar verkligen Adam Smith, jäkla "mind rape" som han utför. Jag har svårt för sådant i filmer och TV-Serier men det brukar oftast bjuda på bra episoder. Annars var väl det mesta intressanta att man fick en lite större inblick i Jack's förflutna. Tycker mest synd om samtliga inblandade för att dom råkade ut för Adam, även om saker och ting blev återställda till slut.

#109 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 August 2008 - 21:58

Stackars Owen.. :(

//Peak

sixty six."

#110 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 August 2008 - 16:38

Söndag 17/8 visas avsnitt 7 som vanligt, med start 22:00

Söndag 24/8 är dock avsnitt 8 förskjutet med en timme (pga ett Heroes-marathon på TV4+) och startar först klockan 23:00

#111 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 August 2008 - 17:56

Stackars Owen.. :(

Hade detta hänt under första säsongen hade jag jublat. Men nu när han verkar ha skärpt till sig så är det faktiskt lite synd om honom. Men med tanke på vad nästa avsnitt har för titel så kan jag tänka mig att Owen långt ifrån är död. ;)

Kul att se Martha Jones i TW.

Reset är ett av dom bättre avsnitten hittills IMO.

#112 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 August 2008 - 12:08

Favorit i repris.

Stackars Owen. ;)

Det var väldigt vilka prövningar han får gå igenom nu helt plötsligt, det ser ju inte ut att vara slut i detta avsnitt om man ska utgå från den lilla preview för avsnitt 8 man fick se i slutet av avsnittet.

Scenen där både Owen och Jack har blivit omhändertagna och han ställer sig på huvudet och forserar upp allt han har ätit och druckit var jäkligt rolig. Annars var det mer ett lite djupare avsnitt men en intressant handling som stod i fokus.

#113 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 24 August 2008 - 22:06

Dagens avsnitt är en av mina favoriter i säsong 2.. :D

Nästa avsnitt är det bästa i säsong 2, imho.

//Peak

sixty six."

#114 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 August 2008 - 12:57

Det avsnittet som var igår kommer bli svårt att toppa, jäklar vad bra det var. Jag gillar att Owen är mer nedtonad i säsong två jämfört med hur han var i säsong ett. Något dom även fångat bra i förra men kanske framförallt i denna säsong är karaktärerna och deras känslor och handlande i vissa situationer. Det är nästan så Sci-Fi ska vara för att verkligen engagera, inte bara en massa coola effekter och technobabble, utan även djupa karaktärer och en djupare handling.

Shapeshifters i nästa avsnitt kan bli bra. Den lilla teaser man fick i slutet av senaste avsnittet såg intressant ut.

#115 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 25 August 2008 - 13:21

Trailern visar absolut inte varför avsnittet är så pass bra som det är.. :D

//Peak

sixty six."

#116 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 August 2008 - 13:26

Ha, som om den var bra så lär avsnittet vara 10 gånger bättre med andra ord. :D

Fick skaparna mycket kritik efter första säsongen angående hur Owen var, eller är denna nedtoning någonting som har kommit naturligt?

#117 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 25 August 2008 - 13:34

Bara för det så hatar du väl nästa avsnitt.. ;)

Antar att de gjorde vissa justeringar inför säsong 2 och plockade bort det de tycker inte funkade och stoppade in annat istället. Owen var säkert en sådan justering.

//Peak

sixty six."

#118 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 August 2008 - 13:39

Man vet aldrig... ;)

Hoppas dock att det ska tilltala även mig.

Kan också tänka mig det, har för mig att jag läste en hel del kritik om det då det begav sig men i en del fall lyssnar ju inte manusförfattare så mycket på oss fanboys. Men jag tror att det är lite annorlunda med brittiska serier som t.ex. Doctor Who och Torchwood. Där är man nog mer angelägen att lyssna och ta till sig av konstruktiv kritik.

#119 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 August 2008 - 14:09

Söndag 17/8 visas avsnitt 7 som vanligt, med start 22:00

Söndag 24/8 är dock avsnitt 8 förskjutet med en timme (pga ett Heroes-marathon på TV4+) och startar först klockan 23:00

Verkar som att TV4+ har ändrat sändningstiderna en aning på resterande avsnitt av säsong 2. ~ Källa

Söndag, 31 Augusti 2008, 22:00 [Avsnitt 9/12]

Söndag, 07 September 2008, 23:10 [Avsnitt 10/12]

Söndag, 14 September 2008, 23:20 [Avsnitt 11/12]

Söndag, 21 September 2008, 23:15 [Avsnitt 12/12]

Avsnitt 13 finns inte listat än. Enligt min TV-Tidning och TV-Guider på nätet så stämmer tiderna för avsnitt 9 och 10 så då stämmer det säkert även för resterande avsnitt. Lustigt att dom måste börja ändra på tiderna nu när det är så få avsnitt kvar. :rolleyes:

#120 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 September 2008 - 11:28

Okej, jag tycker väl inte att det senaste avsnittet är det bästa så som Peak tycker. Men det var utan tvekan intressant och kanske ett av dom roligaste avsnitten hittillsa av säsong 2. Lite väl rörigt för min smak. Mest imponerad var jag av hela utvecklingen när Gwen blir gravid och hur man måste lösa det hela med den riktiga mamman till saken är dom hack i häl hela tiden.

Gnabbet mellan Mary och Brenda (Gwen och Rhys mamma) var riktigt roligt och bitvis även vasst. Men priset tar nog Tosh för den fina förklaringen till Banana Boat om varför han inte kommer ha en chans på henne. Tyvärr kan jag inte återcitera det hela men det slutade att hon säger något i stil med Bananas makes me vomit. :lol2:

#121 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 September 2008 - 11:33

Japp. Kul avsnitt. Det enda onödiga var väl Jacks "Evil Dead"-kommentar, eftersom den referensen säger sig själv.. :P

//Peak

sixty six."

#122 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 September 2008 - 11:37

Vad var det för kommentar? Kommer på rak arm inte ihåg exakta vad du menar men det hände ju så mycket i avsnittet att man kanske missade något här och där. :)

#123 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 September 2008 - 11:32

02x10: Av den lilla preview man fick se i slutet av förra avsnittet trodde jag att detta avsnitt skulle vara riktigt bra men så bra var det faktiskt inte. Själva tanken med att folk från "sideshows" som fastnat på film och nu vill ha ett liv igen och rymmer från filmupptagningen låter ju onekligen originellt och smått coolt. Dock blev slutresultatet snarare skrattretande, tror inte riktigt att det var meningen när man gjorde avsnittet? Jag försökte ta karaktärerna från "sideshowen" på allvar men tyvärr stal mustaschen på Ghostmaker all uppmärksammhet. ;)

Som sagt, hade nog kanske förväntat mig ett lite mer eerie och creepy avsnitt men det blev mest parodi på allt IMO.

Edited by Cartman, 09 September 2008 - 11:56.

#124 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 09 September 2008 - 11:42

Jag håller med, "Out of the Rain" var mycket sämre än det borde ha varit.

#125 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 September 2008 - 13:27

Gårdagens avsnitt var rätt intressant. Kanske inte sådär jättebra i sin helhet men bitvis var det okej. Den intressanta biten var mer vad som hände på det personliga planet med seriens karaktärer snarare än vad själva avsnittet fokuserar kring. Stormigt mellan Gwen och Rhys, Jack. Intressanta tankegångar från alla vilket inte gjorde saken sämre. Även "stormiga" scener mellan Jack och Ianto... ;)