Tja, för mig så varierar det när det gäller tuschning.
I bland så gillar jag det och i bland så tycker jag att det är ett frustrerande jobb. Ta till exempel Virtus serie som jag och Daniel gjorde var sin del på, jag tyckte att det var roligt att göra tuschningen på för att det kändes att jag hade lite fri lejd på hur jag kunde det.
Men när jag gjorde mitt bidrag till omslagstävlingen, då kände jag att ingen fuck-ups var tilllåtet och med tanke på att det är 19 figurer på en ruta, då blev man lite mer panikslaget. Det var just därför det tog så lång tid, mest för att jag hade inte mod nog att faktiskt tuscha på det.
jag kör med blåstift som man kan få tag på kreatima, eller andra affärer som säljer målarmaterial, men det är inte garanterat att alla har såna. Faktum är att Kreatima är den enda affär jag känner till som säljer ut det, sen kanske finns det en shop som säljer ut japanska ritmaterial men jag har inte hittat nåt än.
Jag har även ett ljusbord som är bara mest där för att göra det bekvämare för mig när jag ritar. Visst använder jag ljuset då jag har en skiss eller en bild som jag behöver rita av, men jag kör inte helt av utan jag rita bara ytterst enkla skiss linjer innan jag sedan skissar mer fritt utan referensbild. Det gäller bara mest grejer som jag har svårt att rita, som typ bilar och byggnader och liknande. Jag är hel sunkigt på att rita omgivningar.
När dte gäller tuschning, så är jag fortfarande på experiment fasen, jag har inte hittat nån märke som känns bekvämast. Det närmaste jag har kommit är en japansk pensel penna med märket Jajayo (Tror jag iallafall) som jag köpte förra månaden och det var som jag använde helt och hållet till omslaget . Vilket är ironiskt med att jag är bekväm med en metod som är det svåraste att syssla med till skillnad från en vanlig penna, men jag gillar att man är fri med tuschandet för att i mitt tycke. Pilot signpen är däremot en perfekt penna för mig att rita rutor med, det har jag alltid använt i de serier jag har gjort.
Och dessutom, är det inte svårt att rita med blyerts? jag menar Quitely och Turner arbetar för en stor bolag som har råd att trycka serier på de bästa och dyraste tryckeri som finns?...
Edited by DarkPaladin300, 20 September 2008 - 15:15.