Jump to content

Photo

Omslagstävling 2, omröstningen stängd.

• Please log in to reply
238 replies to this topic

Poll: Rösta, rösta!

Rösta på det omslag du helst vill se på omslaget till SSS#8

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#101 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 18 September 2008 - 18:13

Äsch fan. Nu får jag allt ta mig i nacken med färgläggningen om jag ska hjälpa Viktor att vinna den här omröstningen! XD

*Tittar på min egen teckning, och sen på Daniels episka teckning och sen stirrar på Virtus*

....SKÄMTAR DU MED MIG ELLER??

Har du inte sett hans teckning? Det är ju mer episk än Mike Allred, och det är en komplimang! O.o'''

*Ohjälplig optimist* Ooooochhhhhh? XD

#102 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 18 September 2008 - 18:32

....ooooooooooch en pessimist är en vad en optimist kallar en realist. Det finns inte ett SUCK på att jag skulle ens kunna vinna, hur än bra målat du gör det... *ynk snyft*

#103 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 19 September 2008 - 13:03

....ooooooooooch en pessimist är en vad en optimist kallar en realist. Det finns inte ett SUCK på att jag skulle ens kunna vinna, hur än bra målat du gör det... *ynk snyft*

Grabben, grabben... Det finns fortfarande baksidor att hamna på... ^^

#104 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 19 September 2008 - 13:24

ja vet, jag hade bara tråkigt och ville gnälla bara för att reta upp andra. Jag har en konstig humor...

#105 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 20 September 2008 - 06:54

Jag hatar att tuscha. Det finns inget så fruktat tråkigt i serieskapandet som det. Men nu är det gjort i alla fall.

För mig är det tvärt om. När tusch kommer inn i bilden så betyder det ju att jobbet nästan är klart. Före det så har man layout, bildberättande och de råa dramaturgiska bitarna som ligger en i lovarna som vargar.

Till och med i rena pinupbilder som omslag är det skönt när man kommer så långt. Det är jobbigt att lägga stora svarta yor dock för det tar längst tid.
Beror kanske på ens tillvägagångssätt kan jag tänka. Jag föredrar att göra allt på ett ark utan ljusbord så det känns ju mer som en bild rakt igenom istället för dne möjliga känslan att "börja om" eller "teckna om".

På tal om det så skulle det vara skitkul att vara med i tävlingen men jag är osäker på ifall tiden räcker till. Får kika på deadlinen sedan.

Edited by DanielOlsén, 20 September 2008 - 06:55.

#106 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 September 2008 - 11:04

Jag tror aldrig vi satt en riktig hård deadline, men jag kan börja med det: Den sista september.

Ett alternativ som nämndes som hastigast för de ickevinnandebidragen var att ha dem på insidan av omslaget, där vi nuförtiden har färg.

Jag använder själv inte ljusbord när jag tuschar, däremot kan jag lägga tuschskisser eller bilder under den bild jag för tillfället ska renteckna, vilket jag gjorde för den här. Det fungerar så länge man använder vanliga kopieringspapper som jag oftast gör.

Jag tycker det roligaste med tecknandet är idéstadiet och det tidiga skissstadiet, allt efter det känns bara som mekaniskt drönande och för mig känns en bild klar när den är rentecknad med blyerts.
Att man sen ska gå in med tusch över det känns som att repetera förra steget en gång till, fast nu med större chans att förstöra bilden då man kan slinta, spilla, dra lite fel.
Kombinerar man det med att jag inte tycker jag är bra på det, främst är jag dålig på linjetjockleksvariation, men öht att göra snygga linjer så blir det en exercis i irritationsbyggande.

Jag har verkligen uppskattat det som Thomas Eliasson och Thomas Fels gjort när de tuschat mina bilder, då har det varit roligt att teckna, annars, när jag vet att tuschandet ska in så får jag den där känslan av att det är ett jobb.

Det finns en grej som är bra som kommer ur det, och det är att anledningen att jag experimenterar med stilar är för att hitta sätt att göra det roligare.

#107 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 September 2008 - 14:36

Hej Daniel? Kan jag få föreslå en grej som du kan testa i framtiden? :)

Nuförtiden har det blivit allt mer vanligt att amerikanska tecknare hoppar över tuschandet helt och hållet, och istället ritar lite renare blyertslinjer. Ett bra exempel är t ex Frank Quitely och den nu tyvärr hädangångne Mike Turner. :(

Om du känner för att testa nån gång, så kan du fråga mig, jag har nämligen testat lite granna att färglägga på det sättet, råa blyertslinjer.

#108 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 September 2008 - 15:13

Tja, för mig så varierar det när det gäller tuschning.
I bland så gillar jag det och i bland så tycker jag att det är ett frustrerande jobb. Ta till exempel Virtus serie som jag och Daniel gjorde var sin del på, jag tyckte att det var roligt att göra tuschningen på för att det kändes att jag hade lite fri lejd på hur jag kunde det.
Men när jag gjorde mitt bidrag till omslagstävlingen, då kände jag att ingen fuck-ups var tilllåtet och med tanke på att det är 19 figurer på en ruta, då blev man lite mer panikslaget. Det var just därför det tog så lång tid, mest för att jag hade inte mod nog att faktiskt tuscha på det.

jag kör med blåstift som man kan få tag på kreatima, eller andra affärer som säljer målarmaterial, men det är inte garanterat att alla har såna. Faktum är att Kreatima är den enda affär jag känner till som säljer ut det, sen kanske finns det en shop som säljer ut japanska ritmaterial men jag har inte hittat nåt än.
Jag har även ett ljusbord som är bara mest där för att göra det bekvämare för mig när jag ritar. Visst använder jag ljuset då jag har en skiss eller en bild som jag behöver rita av, men jag kör inte helt av utan jag rita bara ytterst enkla skiss linjer innan jag sedan skissar mer fritt utan referensbild. Det gäller bara mest grejer som jag har svårt att rita, som typ bilar och byggnader och liknande. Jag är hel sunkigt på att rita omgivningar.
När dte gäller tuschning, så är jag fortfarande på experiment fasen, jag har inte hittat nån märke som känns bekvämast. Det närmaste jag har kommit är en japansk pensel penna med märket Jajayo (Tror jag iallafall) som jag köpte förra månaden och det var som jag använde helt och hållet till omslaget . Vilket är ironiskt med att jag är bekväm med en metod som är det svåraste att syssla med till skillnad från en vanlig penna, men jag gillar att man är fri med tuschandet för att i mitt tycke. Pilot signpen är däremot en perfekt penna för mig att rita rutor med, det har jag alltid använt i de serier jag har gjort.

Och dessutom, är det inte svårt att rita med blyerts? jag menar Quitely och Turner arbetar för en stor bolag som har råd att trycka serier på de bästa och dyraste tryckeri som finns?...

Edited by DarkPaladin300, 20 September 2008 - 15:15.

#109 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 20 September 2008 - 15:23

Jag kan inte se mitt jobb som klart om jag inte har tuschat. Mina blyertsskisser är ofta väldigt simpla och figurerna växer inte fram förrän jag börjar med tusch. jag tror att 50% av den slutgiltiga bildens detaljer och linjer tillkommer när jag börja tuscha. Sen tycker jag tuschandet är roligt då man ser slutprodukten växa fram.

#110 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 20 September 2008 - 15:36

Hej Daniel? Kan jag få föreslå en grej som du kan testa i framtiden? :)

Nuförtiden har det blivit allt mer vanligt att amerikanska tecknare hoppar över tuschandet helt och hållet, och istället ritar lite renare blyertslinjer. Ett bra exempel är t ex Frank Quitely och den nu tyvärr hädangångne Mike Turner. :(

Om du känner för att testa nån gång, så kan du fråga mig, jag har nämligen testat lite granna att färglägga på det sättet, råa blyertslinjer.

Tanken har slagit mig, och jag vet att Tfels kör så en hel del. Felet med det är att jag inte ritar speciellt rent och då får man göra samma sak igen i princip med hårdare stift som grund (eller blåpennor som Darkpaladin300) och mjukare när man rentecknar och det blir ändå som att göra processen två ggr även om min pennföring är bättre än min tuschpennsföring.

Jag använder just nu Staedtlers Pigmentliner som är ganska flexibla, men mina absoluta favoriter är Pigma Microns som Kreatima hade förut men jag tror de slutat med dem. Det jag gillar med dem är att de verkligen ger rena linjer medans Staedtlerserna är lite spretiga om man kollar nära. För snabba skisser har pilot en serie som jag tyvärr inte minns namnet på men de är väldigt flödande.

När jag ritar åt mig själv så kan jag också slarva lite i blyertsstadiet och fixa till det sista i tuschandet men jag försöker komma ifrån det för det är verkligen en usel kompromiss.

Varje gång jag tuschar serier och serieteckningar brukar jag tänka "nu ska vi se hur jag kan förstöra den här bilden". Däremot när det är illustrationer brukar jag inte vara lika bekymrad.

#111 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 20 September 2008 - 17:24

Jag använder just nu Staedtlers Pigmentliner som är ganska flexibla, men mina absoluta favoriter är Pigma Microns som Kreatima hade förut men jag tror de slutat med dem. Det jag gillar med dem är att de verkligen ger rena linjer medans Staedtlerserna är lite spretiga om man kollar nära. För snabba skisser har pilot en serie som jag tyvärr inte minns namnet på men de är väldigt flödande.

Faktum är att Kreatima har pennorna, jag var ute och handlade en sets som storlek 00.5 till 0.8 i en lite aska.

#112 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 20 September 2008 - 19:37

Så, nu vågar jag nog påstå att mitt omslag är klart i pennstadiet;

Posted Image

Får väl se hur det blir nu. Hoppar antagligen över tuschningen och går direkt på färgläggning, då jag inte har några bra pennor att tuscha med, och jag är alldeles för ostadig på handen när det gäller min wacom.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#113 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 20 September 2008 - 21:58

Ser bra ut!

#114 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 September 2008 - 22:54

Hofling: Då jag inte har haft tid att få ihop nån ersättare då min förste man hade annat för sig, så ställer jag gärna upp med färger, om du vill förstås. :)

Men, hööh, varför har du givit Spore en svart triangel i dom nedre regionerna...? :P

#115 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 20 September 2008 - 23:06

Pred, din snuskhummer ;)

Och du får mer än gärna ta hand om färgläggandet. Satte mig precis ned för att jobba lite med det, och blev som vanligt smärtsamt medveten om att det inte är min grej.

Edited by Hofling, 20 September 2008 - 23:08.

#116 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 21 September 2008 - 01:43

Du har min e-mail sen förut va? Skicka den högupplösta filen till mig ( har en ny dator med 4 gig ram så det är inga problem), så sätter jag igång. :)

Ska bara samtala lite med Daniel om vad som gäller i färgprofilsväg och om vi kör med det som jänkarna kallar för trapping. (en sorts korrigering när det är dåligt papper)

#117 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2008 - 03:03

Det är RGB som gäller som färgrymd och inte CMYK eller nåt annat. Trapping är jag inte bekant med och har inte läst något om nåt liknande någon gång, och inte heller på ka-blams forum eller tekniska FAQ.

Däremot är det begränsning på tryckeriet, det gula i färgtoner förstärks. Du lär inte hinna få tag på ett ex tyvärr för att kunna jämföra tryck med originalbild men jag kan scanna in en sida så får du se.

#118 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 21 September 2008 - 11:18

Hm. Tror inte jag har din e-mail, Preddan. Senast använde vi nog enbart PM's.

#119 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2008 - 13:01

En liten färgwip, Spore är närmast att vara klar (det är hennes sensorspröt som är kvar, jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut nu), sen har jag testat lite hudtoner på Moose och Vita duvan II. Först nu när man färglägger inser man att det hade vart trevligt med en annan placering på vissa figurer så att exempelvis inte så mycket vitt kom bredvid varandra. Tror jag kommer lösa det genom att ge Liemannen hans mörka mantel istället.

Jag vet inte än om färgerna och skiftningarna är för subtila, när man arbetar förstorat är ju allt väldigt tydligt men när man förminskar det så är det ju inte det längre.

Vad tror ni som är erfarna färgläggare?

Posted Image

Edited by DanielSchenström, 21 September 2008 - 13:09.

#120 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 September 2008 - 13:09

Det verkar vara en dag av färglagda bidrag, så här är en WIP på mitt jobb med Viktors linjer. Långt ifrån färdigt, då det här endast är mina "flats" som senare kommer få ljus, skugga, glans etc.

Posted Image

Färgbeskrivningar och rättelser välkomna för ofärdiga eller felaktiga karaktärer, då det är enkelt för mig att ändra på dem. ^^

#121 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 21 September 2008 - 13:12

Hm, vitt brevid vitt är väl inget problem som dyker upp, för Plågarens dräkt är väl grå?

#122 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 September 2008 - 13:14

Jag blir så glad just nu ^^ Jag gillar vad både Daniel och Virtus har gjort hittills

#123 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 September 2008 - 13:15

Pigga glada färger i flera av bidragen! Det blir bra det här!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#124 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 September 2008 - 13:26

DP300: Man tackar för att du inte är så pessimistisk längre. XD Så Nocturne har fortfarande silverhår, trots alla bidrag där det är grönaktigt? Men om jag får fråga, vad har Svea och Moose för färger?

Hofling: Egentligen så är nog Plågarens dräkt vit, men jag har en lätt gråvit ton som kan skuggas och highligtas så att det blir en 3D-effekt jag är van vid.

Andra frågor:

Har jag gjort rätt med Thunder?
Någon som vet vilken färg Personligheten har på dräkten?

#125 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 21 September 2008 - 13:48

Bara en tanke: Johnny Rebels T-shirt, borde den inte vara vit? Färgade T-shirt existerade väl inte på 50-talet, eller gjorde de det? T-shirten var ju en undertröja som man hade under skjortan innan 50-talets "teen-kult" gjorde det "coolt" att ha den som vanligt. Eller är jag helt ute och cyklar?

[Edit] Ja, glömde visst säga det men schyssta färger på båda bilderna.
Fast jag hade nog sett Lon lite mer åt gul-/orangeaktiga hållet.

Edited by Sir-L, 21 September 2008 - 13:51.