Jump to content

Photo

Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit - An Unexpected Journey

• Please log in to reply
652 replies to this topic

#101 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 October 2006 - 23:40

Det kan ligga något i vad du säger där. Men det skulle tyda ännu mindre på att Peter Jackson skulle göra den.

Instämmer helt. :(

Instämmer! Tror tom att det blir ganska svårt att föra över den barnsliga stämmningen i boken till en film. Skulle isf vara att de lägger in en berättarröst som följer Bilbo hela tiden... :urk:

Jag skulle itne säga barnslig, jag skulle säga charmig. För det är vad jag tycker den är. Hellre läser jag Biblbo än högtravande och fullständigt usla Härskarring-trilogin.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#102 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 October 2006 - 23:58

Men Bilbo är inte alls lika lång som ens en av delarna ur trilogin om Härskarringen, så det känns faktiskt lite onödigt. Egentligen känns det skeptiskt att ens göra en film av Bilbo, älskar trilogin, men är inte så säker på att Bilbo skulle bidra med så mycket

Åja, där är mer än nog material för en film: resan till Rivendell och genom Dimmiga bergen, Bilbos förvärvning av ringen, allt som händer i Mirkwood, uppgörelsen med Smaug och de fem arméernas slag. FotR må vara längre till sidantal men det är pga Tolkiens förkärlek till utförliga beskrivningar i sitt magnum opus, inte minst av landskapet.

Vilket ju inte faller alla i smaken men historien berättar ju om den tredje tidsålderns klimax som skulle avgöra hela Middle-Earths öde och känns därför som själva definitionen av ett epos. Att Tolkien orkade lägga ner så mycket ansträngning på ett enda verk höjer läsvärdet markant för mig

#103 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 27 October 2006 - 07:57

Hellre läser jag Biblbo än högtravande och fullständigt usla Härskarring-trilogin.

:upset:

Vad är det för fel på trilogin om Härskarringen nu då?
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#104 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 October 2006 - 09:05

Mitt största problem är inte med den, utan de fanatiska fans av dem som förstört fantasygenren i övrigt (okej, den skapade väl den som populär genren från början, men...). Så det är den trångsynthet som LotR skapat som jag är mest emot.

Sedan tycker jag Tolkien skriver grått och trist, men det är en smaksak.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#105 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2006 - 11:16

Att det är en annan ton i Bilbo är inte så konstigt - den skrevs som en barnbok. LotR tror jag ämnade vara "en saga för vuxna" om jag inte minns alldeles fel.

Jag håller med Cappy om att Bilbo är snäppet bättre än LotR-trillogin.

Edited by XC, 27 October 2006 - 11:16.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#106 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 October 2006 - 13:02

Kan hålla med om att Tolkien har en sådär stil ibland. Lite för torr, för dålig på att förmedla känslor t. ex. Men själva intrigen i eposet om Härskarringen gör bara det berättelsen till bättre än Bilbo tycker i alla fall jag. :)
Och Peter Jackson och co lyckades med mycket som böckerna lite föll till korta på; infogade mer känslor och "streamlinade" berättelsen mer...
*Hockey och superhjältar*

#107 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 27 October 2006 - 16:46

Kan hålla med om att Bilbo har en mer barnsligare ton än övriga böcker, även att Tolkien i vissa passager av härskarringen är ofantligt torr och tråkig.

Men det var detta som Jackson lyckades bemästra när han förde över den till film. Ta bort det som inte passar in, flytta repliker till andra karaktärer, samt vissa egna små tillägg.

Tror att Jackson & Co gör något liknande denna gång. Barnsligheten kommer att tonas ned något, "oväntade" korta små cameos av Legolas och Aragorn. Gissar även på någon slags medverkan av Sauron mot slutet som en slags cliffhanger till de filmade uppföjarna.

#108 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2006 - 17:01

Tror också att Team Jackson skulle göra ett super jobb med att anknyta Bilbo till de övriga filmerna.

Värt att nämna är ju också att det är en helt annan typ av förutsättningar. Hobbitarna är ju ett ganska barnsligt utvecklat folk - och till skillnad från frodo så ger sig bilbo sig ut på ett äventyr.

Kanske måste barnsligheten tonas ned något - men det är trots allt ringen som väcker den ödesmättade stämningen i LotR.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#109 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 October 2006 - 21:41

Slog ihop dom två trådarna som finns om den här filmen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#110 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 November 2006 - 09:50

New Line Passes on Jackson for The Hobbit
Source: TheOneRing.net
November 20, 2006

"The Lord of the Rings" fansite TheOneRing.net has received an official statement from Peter Jackson and Fran Walsh about The Hobbit. The two have made it clear that New Line has passed them up, due to Wingnut Films' lawsuit against the studio regarding "The Fellowship of the Ring," and that the studio is looking for a new director to take on The Hobbit and a mystery second "Lord of the Rings" prequel. Here's a clip:

Several years ago, Mark Ordesky told us that New Line have rights to make not just The Hobbit but a second "LOTR prequel", covering the events leading up to those depicted in LOTR. Since then, we've always assumed that we would be asked to make The Hobbit and possibly this second film, back to back, as we did the original movies. We assumed that our lawsuit with the studio would come to a natural conclusion and we would then be free to discuss our ideas with the studio, get excited and jump on board. We've assumed that we would possibly get started on development and design next year, whilst filming The Lovely Bones. We even had a meeting planned with MGM executives to talk through our schedule.

However last week, Mark Ordesky called Ken and told him that New Line would no longer be requiring our services on the Hobbit and the LOTR 'prequel'. This was a courtesy call to let us know that the studio was now actively looking to hire another filmmaker for both projects.

You can read the full statement here.

Scifi Wire har också skrivit om det.

Edited by XC, 20 November 2006 - 09:51.

fqq5BYam.jpg

#111 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 November 2006 - 10:57

Bilbo kommer mao. bli världens flopp. Att filmbolag aldrig lär sig :(

#112 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 November 2006 - 11:36

Jag fick också dåliga vibbar av det här. :(

Finns det inte protestlistor för sådana här saker. :P

fqq5BYam.jpg

#113 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 November 2006 - 13:33

Hur tänker dom egentligen?! Det finns bara en regisör som bevisligen kan ro i land detta, och nu duger inte ens Oscars-belönade Tolkien-nörden Peter Jackson? Räkna med internetprotester. :( <_<

Och vad menar dom med den där mystiska prequel-filmen mellan Bilbo & "Ringen"? Vad ska den heta - "Rise of the Orchs", "När Sauron mötte Saruman"? :rolleyes:

#114 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 November 2006 - 13:56

Visst, de kan kanske ro i land det här utan Peter Jackson, men jag tvivlar på det. Det känns dumt att anställa helt nytt folk, istället för att använda sig av de som arbetat in namnet och miljöerna.

Det här visar upp hur idiotisk filmpolitiken kan vara - och hur bolagen underminerar för sig själv i långa loppet.

Jag är också nyfiken på vad den andra prequel-filmen skall vara :P

#115 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 November 2006 - 14:30

Nä helt omöjligt är det naturligtvis inte, men frågan är om de får någon att tacka ja till jobbet? Han/Hon kommer oavsett resultatet att bli jämförd med Jacksons triologi, det avskräcker de flesta från att ta jobbet...men våghalsar finns det alltid ;)

Har läst igenom Peter Jacksons brev till fansen och han verkar ha accepterat beslutet. Men jag räknar inte helt ut honom än. Det här juridiska/finansiella bråket mellan honom och filmstudion är kanske inte helt lätt att lösa. Men räknenissarna på Filmstudion borde väl efter det högst troliga protesterna från fans världen över inse vad som står på spel rent ekonomiskt.

Vilket alternativ väljer dom?

1. Investera miljoner i en ny filmtriologi regiserad av någon som de inte kan garantera att han "leverar". Någon som stora delar av den tänkta målgruppen har svårt att acceptera och som troligen kommer "ondgöra" sig över hela projektet på nätet, vilket så småningom kommer att registreras av media vilket ger ytterligare negativ spinn på det hela.

2. Dra ett streck över konflikten med Peter Jackson. Han garanterar återbäring på deras investering och inte minst leverar han en triologi som fansen vill se.

Men om man ska vända den här negativa nyheten till något postivt är det att vi har tre nya filmer om Midgård att se framemot..på gott och ont.

Edited by Walker, 20 November 2006 - 14:31.

#116 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 November 2006 - 15:00

Till saken hör ju att man inledningsvis talade om att det idealiska valet vore Peter Jackson (eftersom han gjort den inledande sviten. Fast det kanske bara var MGM's prat?

Jag tror att vem som än får arbetet med The Hobbit kommer att få arbeta i ganska kraftig motvind.

fqq5BYam.jpg

#117 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 November 2006 - 16:55

Nä helt omöjligt är det naturligtvis inte, men frågan är om de får någon att tacka ja till jobbet? Han/Hon kommer oavsett resultatet att bli jämförd med Jacksons triologi, det avskräcker de flesta från att ta jobbet...men våghalsar finns det alltid ;)

Det är väl lite av en ond spiral - de riktigt kompetenta har nog vett att tacka nej för de vet att projektet skulle bli svårt att genomföra bra, även om de har kunnandet. Kvar blir det då de som inte har vett att tacka nog och inte heller har kunnandet att klara av det. :(

Låt oss hoppas saker oc hting ändras. Eller att vi får en jätteöverraskning!

#118 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 November 2006 - 16:57

Do they really think that Sir Ian Mckellen(Gandalf), Ian Holm(Bilbo), Christopher Lee(Saruman), Cate Blanchett(Galadriel), Hugo Weaving(Elrond) will all say "Of course, we're going to be in it" if PJ is treated in this manner by New Line???? What about all the principal work, set pieces, effects, screenshots, designs by WETA(PJ's baby). Or how about....well......the cooperation of the country of New Zealand for that matter. Yes, this has to be a "funny" gone wrong if New Line thinks they're going to get anywhere with these prequels without PJ's involvement. Most likely, this is New Line trying to paint PJ's litigation into a corner by saying "No, we're looking at other directors" in a further attempt to stop the lawsuit. Maybe they expected PJ to fold. Instead, PJ released the news of NL's possible bluff to the net, in turn, showing New Line that he isn't budging on the litigation. Now, NL will be stuck into a corner themselves with bruised egos because as I say above, getting those actors, WETA's framework, New Zealand's approval are going to be next to impossible without PJ being involved here. MGM certainly knows it...They're not going to take kindly to the bad press this New Line decision has made

Surfade runt och hittade den här läsarkommentaren på http://www.mania.com/52841.html. Verkar inte som en helt orimlig teori.

#119 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 November 2006 - 17:03

Låt oss hoppas det ligger någon sanning i det.

#120 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 20 November 2006 - 17:10

Egot går före sunt förnuft. Alla blir missnöjda. <_<

Och vad är det för andra prequel de planerar? Tänker filmbolaget själva snickra ihop nåt slags bilaga till Tolkiens verk? Nog är nog. :rolleyes:

#121 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 November 2006 - 19:20

Silmarillion kanske? Men det borde vara väldigt svårt att göra en film av den. Om dom inte väljer att fokusera på nån mindre del av den.

-Gangstagrass

#122 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 20 November 2006 - 21:35

Det borde gå att göra något från vissa delar av "Sagor från Midgård" eller från "De förlorade sagornas bok".
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#123 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 November 2006 - 17:06

Kanske en The Hobbit för Peter Jackson ändå

I måndags berättade vi om brevet som Peter Jackson skickade till TheOneRing.net. Slutsatsen där var att han inte kommer att göra The Hobbit pga en tvist med New Line.

Så är här röran upplagd för alla som inte är uppdaterade: New Line äger rättigheten att producera filmen The Hobbit. MGM äger rättigheten att distribuera filmen. Problemet för New Line är att deras avtal kring rättigheten är tidsbegränsad vilket betyder att de har lite bråttom att få ut filmen. Peter tycker så klart det inte är rätt arbetsmiljö med en juridisktvist och vill därför inte göra filmen förrän den tvisten är över. Vilket sätter käppar i “få ut filmen snabbt”-hjulet.

Nu har MGM utalat sig i det hela. En talesman från MGM sade till Variety att:

…the matter of Peter Jackson directing ‘The Hobbit’ films is far from closed.

MGM verkar alltså ganska sugna på att få PJ att regissera. Hur detta slutar? Det vet bara Hollywood-gudarna. Det är bara att luta sig tillbaka, korsa ärmarna, och följa denna holmgång kring The Hobbit med ett leende på läpparna.

Handuppräckning. Hur många är redo att vänta lite extra på filmen?

Edited by XC, 22 November 2006 - 17:06.

fqq5BYam.jpg

#124 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 November 2006 - 17:12

Jag kan vänta. Men tycker inte ens det är särskilt nödvändigt att göra Bilbo...
*Hockey och superhjältar*

#125 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 November 2006 - 18:01

Om det innebär att Peter Jackson gör filmen istället för nån PJ wannabe så är jag beredd att vänta väldigt länge.

-Gangstagrass