Jump to content

Photo

Födelsedagstrådar

• Please log in to reply
131 replies to this topic

Poll: Födelsedagstrådar (28 member(s) have cast votes)

I OT eller TF?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#101 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 December 2008 - 23:31

Odefinierbar tid.. :P

Jag gjorde den bara för att se hur klimatet ser ut. Än så länge är det rätt jämt, om man säger så. Känns alltså inte som om det är en överväldigande majoritet för en flytt än så länge. Men jag låter den gå ett tag till så får vi se. Vi har ju inte jättebråttom, trots allt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#102 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 December 2008 - 00:21

Om det är jämnt borde givetvis flytten ske, inte tvärtom. :rolleyes:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#103 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 December 2008 - 00:39

Det där lät väldigt ologiskt, tycker jag. Det talar väl snarare för status quo. För att göra en förändring så bör väl antalet personer som vill genomföra förändringen vida överstiga de som vill ha det som det är, tycker jag.

//Peak

sixty six."

#104 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 December 2008 - 00:58

Båda forum strider emot varandra tycker jag.

Låter inte Off Topic något nedvärderandet. Men oj är min födelsedag bara sådär hmm nonsens. Hur ska man tolka det?
Min födelsedag är ovidkommande förfarandet

I Ten Forward funkar inte räknaren. Jahapp. Min födelsedag räknas alltså inte. Är födelsedagen också sådär nonsens oviktig.
Min födelsedag är ologisk registrering i viss mån vilket avslås.

Edited by Supertreck, 17 December 2008 - 01:03.

#105 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 17 December 2008 - 01:29

Båda forum strider emot varandra tycker jag.

Låter inte Off Topic något nedvärderandet. Men oj är min födelsedag bara sådär hmm nonsens. Hur ska man tolka det?
Min födelsedag är ovidkommande förfarandet

I Ten Forward funkar inte räknaren. Jahapp. Min födelsedag räknas alltså inte. Är födelsedagen också sådär nonsens oviktig.
Min födelsedag är ologisk registrering i viss mån vilket avslås.

Allas födelsedagar är egentligen nonsens och oviktiga i ett diskussionsforum. Det händer säkert att Mona Sahlins, Fredrik Reinfelds osv respektives födelsedagar faktiskt inträffar under de dagar de arbetar i riksdagen, men de brukar inte firas i rikdsdagsalen med tårta och tulpanener och jamåhanleva med riksdagskören.
Sådant nonsens väntar man till riksdagens fikarum eller senare mer avslappnade tillställningar. Riksdagens myshörna, eller Ten-Forward om man så vill. ;)

För övrigt verkar detta forum vara det enda som uppmärksammar födelsedagar på forumet. Kollade igenom de 5 största och mest aktiva internetforumen i Sverige, inte ens familjeliv.se bryr sig om sådant, istället är det diskussion som gäller. Det enda som uppmärksammar födelsedagen är alltomtv.se, men då endast i en liten plats på huvudsidan, inga diskussionstrådar.

http://www.svenskaforum.com/

#106 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 December 2008 - 02:10

Jamen då är väl forat *Skriv, Rita och Berätta* lika nonsens också. Den kan väl läggas som ett underforum i Off Topic
eller i Ten Forward?

Vad är det undantaget att *Skriv, Rita och Berätta* ska ha ett eget forum? Det är väl precis lika off topic som allt annat?
Det finns redan sajter avsedda för att presentera bilder för varandra. Det finns också sajter avsedda för
att presentera egen musik.
Det finns också litteratursajter för att presentera egna berättelser

Som du sa. Det är diskussion som gäller.

Det bästa är väl att slopa Off Topic och Skriv, Rita och Berätta och Ten Fordward och andra
off topic-framkallande forum.

Så har vi ett stabilt forum där folk endast kan hållas sig till dom avsedda avdelningarna

Hurra hurra restriktion ska det va, och då ska det göras ordentligt och inte peta lite :)

#107 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 17 December 2008 - 02:21

Har inga åsikter om skriv, rita och berätta eller andra underforum, är helt ok med att forumet är uppdelat i olika avdelningar.
Att slopa OT tror jag inte främjar diskussionen pga det är en utpräglad diskussionsavdelning.

Ja självfallet ska vi ha någon form av restriktion. Hur skulle det se ut om det bara fanns en avdelning där man fick posta huller om buller? Alla forum har en struktur så även detta.

Det är en ganska vanlig moderatorsyssla att se till att folk postar ämnen på rätt ställen, om så inte är fallet så flyttas ämnet till rätt plats.
Byråkratiskt och paragrafmässigt förvisso, men det fungerar. T.o.m mer anarkisktiska och suspekta forum som flashback håller sig med den byråkratiska ordningen.

"Någon jävla ordning måste det vara i ett forum" för att travestera ett gammalt svensk politikercitat.

Edited by Walker, 17 December 2008 - 02:36.

#108 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 December 2008 - 09:33

Det där lät väldigt ologiskt, tycker jag. Det talar väl snarare för status quo. För att göra en förändring så bör väl antalet personer som vill genomföra förändringen vida överstiga de som vill ha det som det är, tycker jag.

Sett enbart till omröstning, ja. Men jag ser till hela diskussionstråden.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#109 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 December 2008 - 09:58

Tråden började med nån slags "en tråd för alla födelsedagsgrejer". När väl den idén försvann så, ärligt talat, ser jag inte någon som helst poäng med att bara byta forums för födelsedagstrådar, speciellt inte då jag tycker de passar alldeles utmärkt i OT.

Det enda ett byte skulle göra är att göra OT lite mer öde, och TF lite mer aktiv. Poängen går mig liksom förbi när det ändå blir en tråd/gratulation. Läser man i tråden så verkar de flesta propagera för hur det är nu. Det är ett fåtal (som jag skrev tidigare) som tycker att trådarna bör flyttas. Och när nu inte pollen visar på någon speciell övervikt för en flytt så är det ännu poänglösare, imho. Det finns viktigare saker att slösa energi på, tycker jag. Har det funkat i alla år så verkar ett byte i ett sånt här pass sent skede dessutom...

Jag får väl kanske återanknyta till att jag inte fattar vad problemet är, och varför det blivit fem sidor om nåt så obetydligt som vart grattis-trådarna hör hemma. Det var något tal om aktiviteten i början, jag tror den varken skulle bli större eller mindre om trådarna flyttades, förutom att OT skulle bli ännu mer öde, då...

//Peak

sixty six."

#110 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 December 2008 - 10:05

jag instämmer med Peak her. :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#111 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 December 2008 - 10:35

Vad konstigt. Not. :rolleyes:

Som sagt var, slit tag mig då jag är online så kan jag förklara det för dig Peak. Erbjudandet står fortfarande kvar.

#112 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 December 2008 - 17:06

Hahaha :P of course its not weird ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#113 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 December 2008 - 19:55

Visst.. :)

Jag har ett förslag här. Kom på det nyss, så vet inte hur bra den egentligen är, men:

Vi gör om presentationsforumet till en slags gemensamhörna. En av forumen jag frekventerar har ett forum som heter:

"Welcomes, Introductions, Birthdays, Special Occasions"

Vilket är lite otympligt, men det kanske fungerar. Stoppar in alla personliga saker i ett utvidgat "Presentationsforum".

//Peak

sixty six."

#114 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 December 2008 - 19:58

Har inga åsikter om skriv, rita och berätta eller andra underforum, är helt ok med att forumet är uppdelat i olika avdelningar.
Att slopa OT tror jag inte främjar diskussionen pga det är en utpräglad diskussionsavdelning.

Ja självfallet ska vi ha någon form av restriktion. Hur skulle det se ut om det bara fanns en avdelning där man fick posta huller om buller? Alla forum har en struktur så även detta.

Det är en ganska vanlig moderatorsyssla att se till att folk postar ämnen på rätt ställen, om så inte är fallet så flyttas ämnet till rätt plats.
Byråkratiskt och paragrafmässigt förvisso, men det fungerar. T.o.m mer anarkisktiska och suspekta forum som flashback håller sig med den byråkratiska ordningen.

"Någon jävla ordning måste det vara i ett forum" för att travestera ett gammalt svensk politikercitat.

Och vad är själva dilemmat att enskilda grattistråde dyker upp då och då jämfört med alla andra ämnerna
Vi tar t.ex tråden *Någon som haften sämre dag än mig?* skriven av Sentinel of Dreams.
Och det ska komma från en admin. Hur är det möjligt.

Är ett förfarandet av personlig bloggning som trådämne mer värd att placeras i Off Topic än i Ten Forward?
Kanske var det bara trist att posträknade inte går i Ten Fordward och Sentinel of Dreams ville
ha sina kroniska fotspår räknade.

Så det är okej att berätta vad man varit med om placeras i Off Topic?
Det är alltså tillräckligt värdigt.
Men var går gränsen när det inte gör det?

Vad är argumentet varför tråden inte placerades i Ten Forward

#115 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 17 December 2008 - 21:10

Jag har ett förslag här. Kom på det nyss, så vet inte hur bra den egentligen är, men:

Vi gör om presentationsforumet till en slags gemensamhörna. En av forumen jag frekventerar har ett forum som heter:

Vilket är lite otympligt, men det kanske fungerar. Stoppar in alla personliga saker i ett utvidgat "Presentationsforum".

Funderade faktiskt på något liknande idag. Arbetsnamnet var "Congratulations & Personals" men ditt "Special occasions" är bättre.
Innehållet var den samme, mina egna tillägg var att även externa födelsedagar skulle hamna här. T ex William Shatner fyller osv.
Men även kanske tips på mat & dryck, medlemmarnas roliga festanekdoter osv.

Detta uppgraderar "grattistrådarna" till en egen avdelning och slipper den nedvärdering som framförallt Supertreck oroat sig för.

Och vad är själva dilemmat att enskilda grattistråde dyker upp då och då jämfört med alla andra ämnerna
Vi tar t.ex tråden *Någon som haften sämre dag än mig?* skriven av Sentinel of Dreams.
Och det ska komma från en admin. Hur är det möjligt.

Dilemmat med enskilda gratistrådar får du fram genom läsa igenom den här tråden, inte minst Sentinel & mina inlägg. Onödigt att dra detta ännu en gång. Men som jag ser det så bidrog Sentinels berättelse om den stulna bilen till diskussion (vilken OT är till för), andra kunde bidra med liknande historier eller varför inte ge tips om vem som var tjuven! En grattistråd är inte mer än, grattis, grattis, hoppas du får en fin dag, å vilken fin tårta. Trevligt förvisso men inte inbjudande till diskussion.

Är ett förfarandet av personlig bloggning som trådämne mer värd att placeras i Off Topic än i Ten Forward?
Kanske var det bara trist att posträknade inte går i Ten Fordward och Sentinel of Dreams ville
ha sina kroniska fotspår räknade.

Tror inte Sentinel bryr sig så mycket om kroniska fotspår, utan placerade tråden där han tyckte den passade bäst. Min gissning, vill du ha ett korrekt svar får du rikta frågan till honom personligen.

Så det är okej att berätta vad man varit med om placeras i Off Topic?
Det är alltså tillräckligt värdigt.
Men var går gränsen när det inte gör det?

Jag är ingen moderator och skriver inte reglerna, men som JAG ser det bör ett ämne i OT (högt som lågt) kunna inbjuda till diskussion.
Det kan vara allt från Kvinnors rätt till topless i badhusen eller Sverige ut ur EU, Invandringsfrågan, Bör Julklapparna öppnas före eller efter Kalle Anka. Här har du exempel på ämnen som skulle (ENLIGT MEJ) placeras i OT.

Ämnen som inte bör placeras i OT (ENLIGT MEJ) är tex
Idag köpte jag en Benjaminfikus, Idag bytte jag till oblekt toapapper, Ööööh jag har tråkigt, osv.
Dvs ämnen som inte direkt inbjuder till diskussion men kanske funkar i TF.

Vad är argumentet varför tråden inte placerades i Ten Forward

Det får du fråga dom som tycker den platsar och ska bevaras i OT.

#116 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 December 2008 - 21:22

Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Då blir ju forumet rent communitybyggande. Alltså, det stärker gemenskapen på forumet och sådant tycker jag är bara positivt. Om man vill göra det enkelt kan man ju bara döpa forumet till "Sci-Fi Nytt Community" eller bara "Commuity".

För att svara supertreck: Hade jag postat tråden idag hade jag postat den i Ten Forward. Eller möjligen i ett Communityforum.

#117 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 17 December 2008 - 21:28

Jag gillar verkligen idéen med ett community-forum för födelsedags- och presentationstrådar och allt sådant där. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#118 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 December 2008 - 21:49

låter som en bra ide tycker jag. jag hade en liknande ide.

döpa forumet till "Sci-Fi Nytt Community" eller bara "Commuity".

lät tråkigt, något roligare kan vi väl komma på. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#119 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 December 2008 - 21:59

Det är funktionellt, inte vackert. Det håller jag med om. ;)

#120 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 17 December 2008 - 22:03

Ny poll då, eller? :P

#121 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 17 December 2008 - 22:13

Vi kan väl vänta med pollen tills vi har några bra namnförslag.

Lämna gärna i era namnförslag på communityt i denna tråd. Något kul ska vi väl kunna åstadkomma om vi slår samman vår kreativa förmåga.

http://www.scifinytt...h...ic=8548&hl=

#122 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 December 2008 - 22:15

Först måste vi ha ett namnförslag. Walker har startat en tråd om det här.

Edit: Too slow... :P :lol2:

#123 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 December 2008 - 23:06

Statistiken är ju oavgjort, så det blir ju fel om det blir det ena eller det andra.
Skulle uppleva det hela som bedrägeri om admin tar sitt eget beslut.
Omröstningen gav ingen verkande funktion för sitt syfte hit tills

Hur har ni löst det med andra omröstningar om det blivit lika?

#124 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 17 December 2008 - 23:11

Statistiken är ju oavgjort, så det blir ju fel om det blir det ena eller det andra.
Skulle uppleva det hela som bedrägeri om admin tar sitt eget beslut.
Omröstningen gav ingen verkande funktion för sitt syfte hit tills

Hur har ni löst det med andra omröstningar om det blivit lika?

Som vanligt ligger du två steg efter i debatten, gör du det med flit eller?

Det som är aktuellt är det nya communitit, se inlägg ovan. Det som från början handlade om flytt har utvecklats sig till något större och mer konstruktivt.

Eller gillar du inte communityiden?

Edited by Walker, 17 December 2008 - 23:12.

#125 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 December 2008 - 23:25

Oj då :upset: