Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 5

• Please log in to reply
107 replies to this topic

#101 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 April 2009 - 20:14

5x10 - Lyre, Lyre, Hearts on Fire

Oh nej! Inte ett musikalavsnitt igen :lol:
Helt OK faktiskt, skrattade riktigt högt när Jox... eh, jag menar Jace dök upp på scenen :lol:

5x11 - Punch Lines

Nja avsnitt, men Afrodite är kul.

5x12 - God Fearing Child

Herkules har vägarna förbi :) Kul att återse honom igen. Har inget minne av att Zeus dör i Herkules, så jag antar att det här händer efter det att den lades ner, plus att han har Andromeda frisyren.
Förstår inte varför Xena skulle bege sig ner till Tartaros mitt i alltihop...
Förutom det så var det ett OK avsnitt och så har vi kommit till början av slutet med både Zeus och Hera döda.

5x13 - Eternal Bonds

Tre vise männen besöker jesus i stallet kommer för mig där i grottan.
Stackars Joxer, först blir han lurad och sen förgiftad.

5x14 - Amphipolis Under Siege

OK avsnitt men jag hade inte räknat med att hela byn skulle ställa upp för Xena och barnet som bara är på besök.
Ares blev totalt grundlurad där :lol: Tänk om Gabrielle inte hunnit i tid.

5x15 - Married with Fishsticks

:lol: Riktigt kul avsnitt. Undrar om dom har snott idén till avsnittet från filmen med Goldi Hawn och Kurt Russell

Och så Afrodite igen :) Henne har vi fått se ofta på sistone.

Har TV6 visat avsn. 14 & 15 i fel ordning. För jag såg 15 före 14.
Jag använder mig av TV.com för att få med titlarna också därför undrar jag.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#102 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 April 2009 - 20:23

Det stämmer att avsnitten visas i fel ordning. (Eller som ag sade när vi diskuterade avsnitten då, med tanke på Xenas kläder så undrar jag om inte avsnitten var ämnade och sändas i den här ordningen).

Aphrodite brukar kunna förhöja kvalitén på avsnitt, och det mediokra Punch Lines stora behålling (antagligen därför de lagt in den) är just hennes lilla terapi session med Gabby. :)

Jag tror att Hercules slutar med att Zeus först upphöjer Hercules till fullvärdig gud och den senare kommer på kant med systemet där och lämnar dem. Minns jga inte helt fel så slutar serien med Herc och Iolaus gående längs en stid/väg på jakt efter nya äventyr. (Och ja, Sorbo jobbade under det här avsnittet med Andromeda). Och resan till Tararos är helt obegriplig, jag tror den lades till i efterhand (precis som Herc).

MWF är faktiskt lite underskattad, synd eftersom det tydligen fanns lösa planer på och eventuellt bygga vidare på konceptet.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#103 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 26 April 2009 - 22:09

I alla fall för mig så vann musikalavsnittet på att jag faktiskt såg det (lustigt hur det kan va va? :) ) Och jag håller med om att det är helt ok.

Personligen så är Married With Fishsticks största behållning (frånsett att jag gillar Ted Raimi då) att det blir bättre och bättre efter att ha sett några riktiga bottennapp som kommer längre fram.... Men jag kan inte riktigt förstå hur man hade tänkt sig att utveckla det konceptet ytterligare :blink:
Jaja, det kan ju finnas ett skäl till att Tapert & Co är TV serie producenter och jag tillbringar min tid med att slita för landstingslön :)

Angående Tartaros trippen så visst, det skulle mycket väl kunna ha varit en eftertanke. Men jag tror inte riktigt det, med tanke på dom ganska stora delarna återseende av Xenas son och jakten på Hades hjälm. Fast å andra sidan, hela grejen känns så korkat så jag vet inte riktigt vad jag skall tro. Jag stannar nog vid totalt hjärnsläpp baserat på att någon hade en idé som denne någon vägrade släppa.

Måste också säga en sak angående de tre vise männen grejen. Jag tänkte på samma sätt när jag såg det först varpå jag suckade djupt över denna fåniga parallell (jag tolererar mycket vad gäller Xena men långt ifrån allt). Sen ryckte dom tre vise männen upp vapen och försökte döda "Jesus" varpå jag skrattade högt och tyckte att världen började snurra åt rätt håll igen :)

#104 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 April 2009 - 22:44

:lol:
Så kände jag också. Har inga problem alls med att de drar paralleller till verkliga/bibliska/mytologiska händelser fast det är helt off enligt tidslinjen, men här höjde man ögonbrynet både en och två gånger.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#105 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 April 2009 - 20:17

5x16 - Lifeblood (1)
OK avsnitt. Men samtidigt så fattades någonting, hon kom ju faktiskt från framtiden för att rädda Amazonerna, men ingenting från hennes synvinkel fick vi se, hur det kom sig att hon fördes dit. Men det är alltid kul att se Claudia Black :D och Karl Urban som rena rama grottmänniskan är ju inte vad man väntat sig efter att ha sett honom både som Caesar och Cupid :lol: Men såg han inte lite väl ung ut? *letar i tråden* Amazon High? När spelades det in?

5x17 - Kindred Spirits (2)

Stackars Joxer, rätt ställe men helt fel tidpunk :lol:
Fighten på slutet mellan Xena och Joxer var ju hur kul som helst :lol:

5x18 - Antony & Cleopatra

Ett avsnitt man både kan ha och vara utan tycker jag, men samtidigt så introducerar dom ju Octavius i serien.

Pga att TV6 visade avsnittena i fel ordning, och jag inte har kollat tråden för att uppmärksamma det, så såg jag det här efter nästa avsnitt så var intresset var ju inte på topp liksom.

5x19 - Looking Death in the Eye

Bra avsnitt.
Gudarna vet inte allt. Med tanke på hur lurade dom blev. Men det gick ju inte riktigt som dom hade planerat där på slutet.
Det här bevisar väl bara att Ares har äkta känslor för Xena när han begraver dom brevid varandra.

Var lite förvirrande först när Joxer nämner Egypten och Octavius dyker upp som en nära vän till Xena och Gabrielle. Inte undra på. Har ju sett avsnittena i fel ordning, tyckte väl att det var något som inte stämde. Men det är ju ett par år sen man såg de här avsnittena.

#106 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 April 2009 - 23:07

5x20 - Livia (1)

Helt OK avsnitt.
Att Joxer och Meg skulle få en son som faktiskt kan hantera ett svärd...

En sak störde mig, att Octavius/Agustus skickade bort Eve som liten och lät henne träna till att bli en mördarmaskin. Han visste ju vad Xena ville.

Livia var väldigt lik Callisto när hon fightades, kanske hennes själ som smittade av sig där.

5x21 - Eve (2)
Ännu ett OK avsnitt
Joxer är död :upset: Fast det är nog lika bra, är ju inte samma sak om han ska vara 25 år äldre.
Så nu har Eve blivit döpt och förlåten, och Xena fått krafter att döda gudar. Dom är ju i alla fall envisa som försöker fast det inte går så bra.

5x22 - Motherhood

Så det var inte Virgil vi fick se i ladan med Joxer i tidigare avsnitt utan ett par yngre syskon till honom? Vi säger det i alla fall annars kommer man ju undra var tjejen tog vägen

Nu är det inte många gudar kvar där uppe på Olympens topp.
Afrodite i svart och så tystlåten av sig brukar man inte se så ofta, eller aldrig rättare sagt. Men det passade verkligen här.
Tycker dom kunde ha gjort mer med den här historien men dom verkar ha hastat fram vissa delar. Annars så är slutet bra fast lite oväntat att Ares skulle göra som han gjorde.

Äntligen har jag sett färdigt s.5 :lol: Det tog sin tid men jag gjorde det till slut :)

#107 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 29 April 2009 - 02:06

Äntligen har jag sett färdigt s.5 :lol: Det tog sin tid men jag gjorde det till slut :)

Grattis :D

(Lite slumpmässiga kommentarer)

Men det är alltid kul att se Claudia Black :D och Karl Urban som rena rama grottmänniskan är ju inte vad man väntat sig efter att ha sett honom både som Caesar och Cupid :lol:

Absolut, Claudia Black är härlig :) Och nej, Karl Urban som grottmänniska känns aningen främmande hehe. Ganska kul samtidigt att (i mitt tycke i alla fall) en av dom bästa skådespelarna som varit med i serien gör en sån roll. Wasted potential kanske men kul i alla fall.

Håller med om att Antony and Cleopatra känns lite överflödig.

Det här bevisar väl bara att Ares har äkta känslor för Xena när han begraver dom brevid varandra.

Precis så ser jag på det :lol: Jag vill minnas att XC inte håller med dock... :P För övrigt är begravningsscenen en av mina absoluta favoriter :wub:

Tyckte också att det känndes sorgligt att säga adjö till Joxer men åtminstone så fick han ett värdigt slut så att säga. Allvarsamt, välskrivet och bra genomfört. Fortfarande sorgligt dock. Heh, lite på den linjen så väntade jag hela säsong 6 på att dom skulle tralla in i nån grotta och träffa på Autolycus, fastfrusen i tiden efter att ha försökt sno nån värdefull relik eller dylikt. Men tyvärr :( Spoilermarkerat för säkerhets skull...

(Och lite mer om Motherhood)

Annars så är slutet bra fast lite oväntat att Ares skulle göra som han gjorde.

Tycker du? Själv tycker jag att det känns riktigt trovärdigt för en lömsk fuling med en rejäl crush på Xena att agera precis så :) Tja, kanske en smula taskigt mot syrran men det får man väl tillskriva syskonrivaliteten... Sen som sagt har jag min åsikt klar. Ares luves Xena :P Så för mig känns hans val av sida där helt i linje med hans karaktär. Att rädda både Eve och Gabrielle är ju ett mindre genidrag som ju åtminstone leder fram till en kram och en öm blick från Xena ^_^

#108 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 April 2009 - 18:00

Jag anser att Ares gärna tror att han älskar Xena. ;) Men jag håller med om att det är en fin gest av honom och begrava dem tillsammans.

Alex Tydings gör något av en storprestation under Livia-trilogin speciellt där på slutet. Har man aldrig gillar Dite innan det så måste man göra det efter det avsnittet. :)

Och visst finns det likheter mellan Callisto och Livia, minns inte nu om det var en medveten del eller ej.

Tror det nämndes någonstans bland allt extra material som jag länkade till när Amazon High spelades in. IMDb säger 1997, vilket borde vara runt 2a säsongen om jag läser datumen rätt.

Edited by XC, 29 April 2009 - 18:01.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)