Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2009

• Please log in to reply
224 replies to this topic

Poll: Hur går det 2009?

Vem tror du vinner Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för svenska fotbollslandslaget 2009?

Vote Guests cannot vote

#101 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 September 2009 - 10:20

Jag tror inte riktigt på det där att en enskild spelare skulle vara så viktig för ett lag. Som bästa exempel på senare tid finns ju IFK Göteborg som vann guldet utan Marcus Berg, och AIK skulle mycket väl kunna göra precis samma sak. Jag håller dem fortfarande som favoriter till guldet, men i glädjeyran av Elfborgskrossen ville jag citera det där. Det som talar för IFK Göteborg är väl då att de äntligen verkar ha hittat rätt med sina nyförvärv, samt ungdomar som tar steget framåt när Wernbloom och Bjärsmyr har försvunnit, samt alla dessa skador. De hänger med trots allt. Men självklart kan en liten reaktion efter segern mot Elfsborg komma. Däremot...är det jämnt i toppstriden, om Blåvitt har det i någorlunda egna händer och har AIK hemma i sista matchen...då får gnaget det hett om öronen minst sagt. Men nyckelmatcherna är fortfarande alla matcher, alla lag i toppstriden kan ju mycket väl tappa poäng mot mitten- och bottenlagen t ex. Kolla bara på Örgryte som sprattlar till nu, vet inte vilka de har kvar att möta, men vill man egentligen möta dem nu? Eller GAIS/Djurgården/Hammarby som kämpar för sitt liv i allsvenskan?
*Hockey och superhjältar*

#102 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 01 September 2009 - 22:36

Jag har i alla fall inte under min tid som fotbollsfan sett en spelare i AIK som varit så jäkla viktig. Förra säsongen låg han bakom närmare hälften av målen och i år mer än hälften. Hans uppoffrande spel, hans precisa nickskarvar och de faktum att han aldrig drar på sig onödiga kort och är princip omänskligt förskonad mot skador. En spelare som gör andra spelare bättre. Det är ju en väldig skillnad på han och Marcus Berg som är en renodlad striker/avslutare. Ivan Obolo är den spelaren man förlitar sig på när allt annat har låst sig. Lika bra i medgång som motgång. Ingen är dock oersättlig kan jag tillägga, på längre sikt skulle det inte vara några problem men på kort sikt och dessutom under en guldstrid skulle det vara förödande.

Visst kan de bli jobbigt att möta andra lag också som t.ex Djurgården/Hammarby/Örgryte, AIK ska möta alla dem på Råsunda vilket är ett plus men i derbyn kan ju allt hända. Fast om AIK nångång, någonsin ska ta full pott mot de andra Stockholmslagen så är det ändå i år. Jag är desto mer orolig för Häcken i nuläget.

Winter is Coming

#103 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 September 2009 - 21:00

ZOMG! Zlatan! Posted Image

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#104 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 September 2009 - 23:43

JAAA!!! Och så jävla rättvist var det också! Ungern hade ett skott på mål och det var straffen och den gick ju in. Att ta förstaplatsen är ju nästan omöjligt nu men andraplatsen ska inte vara utom räckhåll. Och i och med att Portugal tappade poäng så har Sverige försprånget (Ungern är ju inte att räkna med) Både Sverige och Portugal har ungefär lika lätt/svårt program kvar vilket troligen kommer gynna Sverige i slutändan. Det som såg väldigt mörkt ut tidigare har ljusnat till ordentligt :D

Dock så spelas det en ännu viktigare match imorgon för min egen del, AIK-Häcken semifinal i svenska cupen :D

Winter is Coming

#105 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 06 September 2009 - 23:18

Yeees!!! AIK i cupfinal efter en av årets mest spännande matcher! Det slutade 3-2 efter väääldigt stor dramatik. Synd att inte cupen får större uppmärksamhet bara, det är ju faktiskt lättaste vägen ut i Europa. Bara drygt 8000 på läktarna, underkänt. Tur att AIK spelar cupfinalen på Råsunda mot antingen Göteborg eller Helsingborg då det garanterat kommer dra den högsta publiksiffran i cupen sen början av 2000-talet. Tänk om cupfinalen hade spelats på Rambergsvallen inför 3000 åskådare! Då hade väl cupen lagts ner nästan.

Winter is Coming

#106 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 September 2009 - 22:19

Malta-Sverige 0-1, fy fan va Sverige var dåliga! Halva laget kämpade inte alls i första halvlek och skärpan framför mål var usel! Elmander, Zlatan och Källström var värst och Anders Svensson som gjorde sin 100:e landskamp var totalt osynlig och byttes tidigt ut. Att han fortfarande får vara med i landslaget är för mig en gåta, hans bäst-före-datum gick ut för flera år sen. Blir så trött på landslaget ibland.

Winter is Coming

#107 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 September 2009 - 00:20

AIK:s 2-0 borta mot Häcken är minst lika imponerande som Göteborgs senaste segrar mot Elfsborg och Gefle. Häcken är ju faktiskt ett formtoppat lag jämfört med de båda. Känns alltmer som det står mellan AIK och Göteborg nu, med Kalmar som joker.

Winter is Coming

#108 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 September 2009 - 11:12

storförlust gör gefle mot ifk. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#109 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 September 2009 - 00:44

Nu är det väl helt uppenbart om att AIK och Göteborg gör upp om guldet?

AIK 47p
Göteborg 46p
Kalmar 41p
Elfsborg 40p
Örebro 39p
Med 7 omgångar kvar att spela :)

Winter is Coming

#110 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 September 2009 - 14:33

Ser ju ut så, men jag vågar inte räkna bort något av de andra lagen egentligen. Elfsborg är ju helt ur form som det verkar, men kan inte både Kalmar och Elfsborg komma in i ett stim? Eller ska Örebro komma som en outsider? Lutar ju åt AIK och IFK Göteborg, och...ja, vad ska man säga. I vanliga fall skulle jag ju vara helnöjd med att t ex sluta tvåa med tanke på skadeläget, men det skulle ju göra lite ont i hjärtat om AIK vann guld, faktiskt. Ledsen, Rick. Men å andra sidan, de är ju stabila och det här är nog AIK:s år. Skulle vara ett välförtjänt guld, även om det gör ont.

#111 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 September 2009 - 16:59

fusk... vilket jävla sätt, krympa målet...
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#112 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 September 2009 - 17:25

Det får de säga vad de vill om det men nog fan är det fusk och fusk ska bestraffas!

Edited by Rick Hunter, 24 September 2009 - 17:26.

Winter is Coming

#113 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 September 2009 - 19:21

Absolut! ÖSK borde tilldelas vinsten med 3-0 efter det avslöjandet :P

Intressanta resultat ikväll, jämnar till tabellen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#114 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 September 2009 - 19:46

Örebros målvakt John Alvbåge skriver själv i sin blogg att han också gör det, och skulle tippa på att många målvakter i allsvenskan gör precis likadant. Var för övrigt och såg ÖSK-IFK Göteborg, och det var en hyfsat trevlig, om än mållös match som nog trots allt slutade oavgjort rättvist. Blåvitt hade ett bra tryck ofta, men lille Bärkroth kom inte långt mot långe Wikström. Och till sist vill jag bara säga...tack Helsingborg!! :rambo:

#115 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 September 2009 - 21:33

Så om flera målvakter gör det är det okej? Nej absolut inte! Den händelsen har anmälts till disciplinnämnden nu för övrigt. En liknelse kan ju göras till hockeyn, är det okej att flytta målburen kanske? Nä skulle inte tro det.

Torsk för AIK ikväll borta mot Helsingborg där pensionären Henke Larsson alltid är frisk och formtoppad när AIK kommer på besök och sänkte dem nästan på egen hand. Sluta med fotbollen Herr Larsson innan jag blir än mer förbannad! :evil:

Nog fan är man en smula bitter nu :(

Winter is Coming

#116 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 September 2009 - 06:06

Inte är det okej, men det är fortfarande inte bara ett lag som håller på med det. Ge Kim lite böter eller något, mer är det inte. Mycket nöjd med Helsingborg igår. :)
Nu har AIK bland annat ett derby samt Elfsborg och IFK Göteborg borta. Kan bli dem övermäktigt, men å andra sidan har Änglarna också svåra matcher kvar, och det kommer knappast vara så att lagen defilerar hela vägen fram med bara segrar. Tänk om typ Elfsborg går om i slutspurten nu?

#117 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 September 2009 - 20:29

Derbyseger!!!!!!!! :thumbsup:
Serieledning!!!!!!!!
Ikväll sover jag gott :D

Winter is Coming

#118 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 September 2009 - 06:23

Så snabbt det svänger. Nu är det fördel AIK (fast AIK har ju haft taktpinnen länge känns det som) och kanske Elfsborg. Blir en spännande match där borta i Borås. Kanske är Kalmar med i det också? Som det känns nu går Blåvitt på knäna och dras med skador och avstängningar, samt ett eget derby mot GAIS på gång. Huga, spänningen tätnar!

#119 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 September 2009 - 21:16

Fixar AIK kryss eller seger borta mot Elfsborg ligger vägen öppen för guldet då AIK ska spela 3 raka matcher på Råsunda mot Gefle, Bajen och Örebro. Där Gefle och troligtsvis även Örebro inte har något att spela för och Bajen är på tok för dåliga. Så då kan guldet vara klart innan sista matchen borta mot Blåvitt. Men det blir ju aldrig som jag tror, jag är riktigt usel på att tippa.

Winter is Coming

#120 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 30 September 2009 - 16:15

Kanal 5 ska sända matchen mellan Danmark och Sverige i vm-kvalet.

Edited by GaterGirl, 30 September 2009 - 16:16.

#121 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 October 2009 - 08:37

Alltså, det är skitsvårt att tippa, och AIK har inga lätta matcher kvar, ett derby (som iofs borde gå galant) och Elfsborg och Blåvitt då. Det kan gå hur som helst, och man tippar ofta fel som sagt. Men ofta under en säsong känns det som att det är ett lags år på något sätt...2006 var Elfsborgs år, 2007 Blåvitts och 2008 Kalmars. Och nu känns det som att det är AIKs år, allt bara går deras väg. Dessutom kan det ju finnas en stor hunger i truppen, precis som det var för Elfsborg, Blåvitt och Kalmar då. IFK Göteborg möter GAIS i nästa match, och med läget vad gäller skador och avstängningar så har jag svårt att se att de fixar den matchen tyvärr. Det känns mer och mer som att de får hålla undan och behålla andraplatsen. Men jag hoppas ju ha fel då.

Vilka åker då ut sen? Örgryte har ju haft chans på chans att klättra förbi Hammarby och Djurgården, men de fixar det aldrig. Kan Hammarby eller Djurgården göra en sista "dödsryckning" och klara sig ifrån nedflyttning? Och var slutar egentligen Örebro?

#122 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 October 2009 - 00:28

Jag hoppas ju att AIK kan avgöra innan sista omgången så man får fira SM-guldet på Råsunda mot Örebro. Det är möjligt men inte troligt, jag menar hur ofta avgörs allsvenskan innan sista omgången? Nästan aldrig numera. Det var väl bara under Göteborgs glansdagar sådant har hände, i alla fall så länge jag har levt. Och bottenstriden ser jag som mer eller mindre avgjord, tror Hammarby grejar kvalplatsen på bättre målskillnad faktiskt.

Winter is Coming

#123 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 October 2009 - 14:08

Djurgården hade ju några överlägsna år där, då hade de nog säkrat guldet före sista omgången. Och när Blåvitt vann skulle det ganska mycket till om något lag kunde stoppa dem sista matchen också om jag minns. Fast jag förstår om du vill ha guldet säkrat i den matchen, dels är det väl roligare på hemmaplan och dels tror jag inte många lag vill spela en avgörande match på nya gamla Ullevi. Men AIK:s största hinder är nog nästa match här, har nog tjatat om den till leda, men Elfsborg borta, klarar de den? Det skulle vara om Ishizaki har känslor kvar för sin gamla klubb och snubblar in några självmål. ;)

#124 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 October 2009 - 22:55

Ja AIK klarade Elfsborg :thumbsup:
0-0 är ju inget resultat man vanligtvis blir särskilt glad åt men i denna situation så finns det absolut inget att klaga på! Backlinjen var fläckfri och Ortiz och Johnson raderade ut Anders "Gnällspiken" Svensson på ett föredömligt sätt! Nu väntar jag på att morgondagens göteborgsderby får grönsvart segrare och att AIK sedan tar tre raka segrar på Råsunda så kanske man slipper få hjärtproblem och sömnsvårigheter! :P

Winter is Coming

#125 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 October 2009 - 07:28

Ja, 0-0 får man vara nöjd med borta mot Elfsborg, vilket lag man än är egentligen. Det ser onekligen ut som AIK:s år som sagt, men fy fan vilket spännande derby det blir ikväll. Än har inte den tjocka damen sjungit!