Jump to content

Photo

Svininfluensan

• Please log in to reply
152 replies to this topic

#101 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 November 2009 - 10:53

Varför svarar du inte på frågan.

Därför du inte ställer en fråga som jag förstår vad du vill ha? Istället för att ge ett svar som du kommer säga "men det var inte vad jag frågade efter" och ytterligare skifta diskussionen åt ett annat håll. Förtydliga din frågeställning så svarar jag.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#102 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 November 2009 - 13:21

Kostvanor kan visst påverka: det är alltid bra att käka mycket C- och D-vitamin och hålla magen i form för att bygga upp ett bättre immunförsvar. Men när det gäller så smittsamma virus som detta är det tveksamt om det räcker. Men det är bra även om man tar vaccinet, eftersom det i sig ger en belastning på immunförsvaret.

I dagsläget har runt 25% av befolkningen vaccinerats, så det är en bit kvar till att en majoritet är skyddade. De som inte vill ta vaccinet löper alltså en rätt stor risk att smittas.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#103 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 22 November 2009 - 23:15

Givetvis finns det en chans att sådant sker, men inte nog för att motivera att undvika massvaccination.

Om majoriteten redan har vaccinerat sig så finns det väl ingen chans för den minoritet som inte har, att påverka till nåt bedrövligt märkvärdigt?
Vart skulle smittan ta vägen i så fall när det är så glest på befolkningen av ej vaccinerade?

Vilket ju är en av poängerna med en massvaccination. Om 75% av befolkningen vaccinerar sig så är det mindre risk för den ickevaccinerade att få smittan eftersom smittan har svårare att sprida sig i en massvaccinerad miljö.

Tack och lov att du kunde svara. Tyckte du att frågan var oklar? Hur skulle man formulerat på ett ännu tydligare sätt?
Men det är ju svårt att veta vad nån annan inte förstår som bara ger en oförklarlig negation.
Det verkar som att vissa här har en bättre fattningsförmåga att förstå vad man menar vilket du gjorde.

#104 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 23 November 2009 - 07:03

Givetvis finns det en chans att sådant sker, men inte nog för att motivera att undvika massvaccination.

Om majoriteten redan har vaccinerat sig så finns det väl ingen chans för den minoritet som inte har, att påverka till nåt bedrövligt märkvärdigt?
Vart skulle smittan ta vägen i så fall när det är så glest på befolkningen av ej vaccinerade?

Vilket ju är en av poängerna med en massvaccination. Om 75% av befolkningen vaccinerar sig så är det mindre risk för den ickevaccinerade att få smittan eftersom smittan har svårare att sprida sig i en massvaccinerad miljö.

Tack och lov att du kunde svara. Tyckte du att frågan var oklar? Hur skulle man formulerat på ett ännu tydligare sätt?
Men det är ju svårt att veta vad nån annan inte förstår som bara ger en oförklarlig negation.
Det verkar som att vissa här har en bättre fattningsförmåga att förstå vad man menar vilket du gjorde.

Ptja, låt oss säga som så att jag iallafall inte klandrar de andra :P. Jag var först inte heller helt säker på om du menade det jag trodde eftersom din egen fråga leder till slutsatsen att massvaccination är bra - d.v.s. helt tvärt emot det du argumenterat tidigare.

Jag vill inte låta elak - men du skriver faktiskt generellt otydligt och svårtolkat. Sådant inbjuder inte till diskussion.

#105 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 23 November 2009 - 22:16

Då kör vi vidare istället.

Om vissa är stolta över sitt immunförsvar som väldigt sälla blivit svårt sjuka. Anser du att de ska tvingas kränka sig själva
bara för att vaccination är gratis?

#106 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 November 2009 - 05:32

Jag anser inte det är en kränkning att folk vill att man ska vaccinera sig. De har ju sedan valet att inte vaccinera sig så det är knappast ett tvång... Hade det varit ett tvång hade jag kunnat hålla med om att det var kränkande.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#107 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 November 2009 - 08:55

Tycker att det här citatet kan vara på sin plats:

Sverige är ett av tre länder i Europa som rapporterat den snabbaste smittspridningen av influensan under den senaste veckan. De andra två är Norge och Italien, enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.

Hela artikeln

Inte meningen att skrämma nån, men vi ska inte heller tro att vi kommer komma lindrigare undan "här uppe". Det är bara att det varit så många andra virus i farten att effekten är fördröjd här. Själv ser jag det som att jag tog sprutan för att möjligen förhindra att någon dör. Svårt att mäta värdet på det (<-- understatement).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#108 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 November 2009 - 18:13

Jag var och tog sprutan idag, det var helt utan några komplikationer. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#109 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2009 - 18:28

Jag tänker gå nästa lördag (enligt schema från Landstinget)

Edited by Georgia, 24 November 2009 - 18:28.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#110 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 November 2009 - 18:34

Jag har inte tid att gå och vaccinera mig - och jag lär inte få det ordinerat att tas som mina arbetskamrater får. Så det blir nog ingen spruta för mig, men jag skulle ta det om jag fick möjligheten. Iofs. finns det knappt något vaccin här i Örebro så det är i högsta grad ett teoretiskt dilemma om man ska ta det eller ej. :P

#111 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 November 2009 - 19:44

Varför får inte du det på samma sätt som dina arbetskamrater?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#112 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 November 2009 - 20:06

Därför att vi inte arbetar under samma förhållande - de är fast anställda av kommunen och det är inte jag. Nu utgår jag visserligen från att jag inte får det, men eftersom jag är ensam om den typ av anställning som jag har nu kanske det blir så att jag slinker med bara för att (eller så har jag fel och inkluderas). Jag vet inte. Hursomhaver - som det ser ut får inte de något vaccin i år i alla fall.

#113 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 November 2009 - 20:11

Alltså, jag förstår inte: har ni själva tagit reda på informationen, är det via jobbet eller har den skickats hem till er? Själv har jag ingen som helst aning om vad som gäller. Ska jag bara tåga in på närmsta vårdcentral och be om sprutan eller vad? :unsure:

Sedan tycker jag att om det är viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig så får de lov att stoppa ner en lapp i brevlådan så man vet vad som gäller. <_<

Edit: Sorry, ja den här frågan har jag väl redan ställt och jag kan bara konstatera att det beror väl på var man bor, var man jobbar och om man tillhör någon riskgrupp.

Edited by Synon, 24 November 2009 - 20:15.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#114 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2009 - 20:26

Här i Gävle så har en folder blivit utskickad till alla hushåll och där står det när och var man ska ta sin spruta beroende på riskgrupp, ålder mm.
Samma info står även på Landstingets hemsida har jag för mig.

Men som sagt, det är olika i alla kommuner.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#115 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 November 2009 - 20:55

För de som jag jobbar med har de fått informationen via sina chefer. Vet inga djupare detaljer hur vaccineringen ska gå till - och som sagt var, det verkar inte bli snart heller.

#116 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 24 November 2009 - 22:17

Jag anser inte det är en kränkning att folk vill att man ska vaccinera sig. De har ju sedan valet att inte vaccinera sig så det är knappast ett tvång... Hade det varit ett tvång hade jag kunnat hålla med om att det var kränkande.

Folk här verkar ju argumentera att bara för att vaccinering erbjuds så är det en självklarhet.
Men vad bryr man sig om dem som faktisk vet att de har ett bra immunförsvar och de knappast varit allvarligt svårt sjuka?
Ska argumentet "självklarhet" släta över för annars framställs folk som nånslags hädare?

Vaccinering borde väl vara väsentlig för dem som ofta blir sjuka och lätt blir smittade av allt möjligt?

#117 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 November 2009 - 22:25

Här har information gått ut via lokalpressen och på kommunens hemsida. Har de skickat ut info till alla hushåll har jag missat den. Vill man ta sprutan får man själv ta kontakt med vårdcentralen, några kallelser har hittills inte varit aktuellt iaf.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#118 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 November 2009 - 22:37

Ja, det låter som att man själv får ta kontakt med vårdcentralen om man vill vaccinera sig. Lustigt att det skiljer så pass mycket från ort till ort. Börjar ju undra hur pass viktigt det är att alla vaccinerar sig då de ej behagar informera bättre, som t ex genom att skicka information till varje hushåll.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#119 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 24 November 2009 - 22:52

Här i Skåne skickade de dels ut information, men de gjorde även radioreklam på kommersiella radiokanaler under ett par veckor :D

"-Ge mig ett bra skäl till varför jag ska vaccinera mig?"
"-Om vi säger så här, du är helt frisk idag va?
"-Ja .... som en nötkärna."
"-Just därför!"
"-Vad menar du?"
"-Ja, även om du är helt frisk idag så kan du ha otur och bli riktigt riktigt sjuk i svininfluensan."
"-Är det sant?!"

Och sen kommer berättarrösten om vaccination. Åh vad jag irriterade mig på det där "Är det sant?!" efter bara några dagar. (Och dessutom är ju argumentationen rätt kass :P)

Edited by Noveau, 24 November 2009 - 22:56.

#120 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 November 2009 - 05:21

Folk här verkar ju argumentera att bara för att vaccinering erbjuds så är det en självklarhet.
Men vad bryr man sig om dem som faktisk vet att de har ett bra immunförsvar och de knappast varit allvarligt svårt sjuka?
Ska argumentet "självklarhet" släta över för annars framställs folk som nånslags hädare?

Vaccinering borde väl vara väsentlig för dem som ofta blir sjuka och lätt blir smittade av allt möjligt?

Jag tycker fortfarande inte att det rör sig om en kränkning. Du får ett val: gör som du vill. Det ÄR bättre att vaccinera sig - inte bara för dig, utan för alla.

För att göra en liknelse: i samhället är alla överrens om att mörda någon är fel. Upplever du det kränkande eftersom alla säger åt dig att det är låta bli att mörda folk är det bästa alternativet?

#121 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 25 November 2009 - 12:38

Konstig organisering att det skiljer sig så mycket hur vaccineringen går till beroende på vart man bor i landet. Här i Skåne har man som någon skrev fått en lapp hemskickad med tider där man kan gå. Biverkningarna jag fick, som verkar vara de vanligaste, var att man fick lätt verk i armen. Det höll i sig i tre dar ungefär. Sedan blev jag öm i kroppen efter tag, som man brukar bli när man väntar en förkylning eller influensa, det höll i sig i en dag ungefär. Så det gick ganska friktionsfritt.

#122 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 25 November 2009 - 19:04

Jag tycker fortfarande inte att det rör sig om en kränkning. Du får ett val: gör som du vill. Det ÄR bättre att vaccinera sig - inte bara för dig, utan för alla.

För att göra en liknelse: i samhället är alla överrens om att mörda någon är fel. Upplever du det kränkande eftersom alla säger åt dig att det är låta bli att mörda folk är det bästa alternativet?

Ingen bra jämförelse.
Nu handlar det ju om folks egen hälsa. Har vissa ett stabilt immunförvar och aldrig råkat ut för svåra sjukdomar.
Varför ska de då vaccinera sig? De är ju redan skyddade med sitt eget immunförsvar som står emot en massa smittor
när de träffat sjuka personer. Själva har de inte blivit sjuka.

Nu kör du med det vanliga resonemangen.

Det ÄR bättre att vaccinera sig - inte bara för dig, utan för alla.

Generaliserat resonemang håller tyvärr inte. Du får nog köra ett nytt resonemang och inkludera de personer med ett stabilt immunförsvar
som inte kommer bli påverkade.

#123 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 November 2009 - 19:08

Även om man själv inte blir sjuk kan man bära på smittan och smitta andra, därför är det viktigt att vaccinera sig.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#124 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 November 2009 - 19:09

Nej, för det är inte relevant för argumentationen. Det relevanta är om de har ett val som alla andra och de har det. Finns inget som kan kallas osm kränkning. Du får börja om och förtydliga dig, för det handlar inte om kränkningar.

#125 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 25 November 2009 - 20:15

Även om man själv inte blir sjuk kan man bära på smittan och smitta andra, därför är det viktigt att vaccinera sig.

Omöjligt. För att immunförvaret såklart har utplånat smittan. Vad är skillnaden med andra smittor jämfört med svinninfl?

Så du går t.ex och smittar folk av lite diverse fast du är frisk? Du kan ha smittat någon som sedan fick rödahund?
Även att du inte är sjuk osv av ditt resonemang. Hur sant låter det? Har det hänt någonstans?