Jump to content

Photo

Google Reader - En tråd för oss som föredrar RSS

• Please log in to reply
200 replies to this topic

#101 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2013 - 08:47

Näe. :( GReader har ju hängt på håret länge vad jag förstått, men jag kommer sakna den.

Skall kolla lite på alternativ, det bästa är ju en webbaserad tjänst så den kan användas på fler plattformar.

Jag får också mer och mer avsmak för Googles metoder.

• »We have just announced on the Official Google Blog that we will soon retire Google Reader (the actual date is July 1, 2013). We know Reader has a devoted following who will be very sad to see it go. We’re sad too.
  • There are two simple reasons for this: usage of Google Reader has declined, and as a company we’re pouring all of our energy into fewer products. We think that kind of focus will make for a better user experience.
  • To ensure a smooth transition, we’re providing a three-month sunset period so you have sufficient time to find an alternative feed-reading solution. If you want to retain your Reader data, including subscriptions, you can do so through Google Takeout.
  • Thank you again for using Reader as your RSS platform.« — [Källa]

Det känns lite som det här är ett straff för att man inte helhjärtat kastat sig in i G+. :(

Här är f.ö. Hittlers obligatoriska rant:

http://www.youtube.com/watch?v=A25VgNZDQ08

Edited by XC, 14 March 2013 - 08:51.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#102 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2013 - 11:35

Nu finns jag på Old Reader om någon vill följa efter (smidig registrering bara att logga in med google-kontot).

> theoldreader.com
> XC @ theoldreader.com

Edited by XC, 14 March 2013 - 11:37.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#103 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 March 2013 - 13:53

http://www.extremete...er-replacements

Provar själv NetVibes (gratis), och kör man i "Reader mode" är det nästan som GR. Var lite småmeckigt att exportera prenumerationerna från Reader bara.

Men OldReader verkar ju så klart intressant :). "Hög belastning" säger de, hmm undrar varför? ;)

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#104 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2013 - 14:33

Testar Feedly lite också (var redan reggad där kom jag på). Vore ju kul om vi kunde komma fram till ett gemensamt beslut som inte involverar G+. :P Tänkte man har ju 3 månader på sig innan GR slutar fungera helt så man kan ju testa lite olika tjänster. (NetVibes är jag också nyfiken på).

Skulle tippa på att Old Reader (vars dela funktion känns väldigt mycket som GRs gamla) blev lite smått tagna på sängen av Googles beslut. :hehe:

fqq5BYam.jpg

#105 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2013 - 15:39

Håller med: vore kul om vi hittade ett lämpligt alternativt som vi kan fortsätta hänga i. :)

Google lider av hybris tror jag. 

Ni skriver väl också på: http://www.change.or...-reader-running

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#106 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2013 - 16:20

Klart man skriver på. :)

Google Reader har varit en del av min dagliga rutin så länge nu, känns konstigt att den försvinner. :(

fqq5BYam.jpg

#107 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2013 - 18:41

Bra där! Inte för att Google lyssnar på sina användare, men vi ska väl ändå inte låta det gå obemärkt förbi. Ha!

Tycker det är skittrist att den försvinner för den var så bra att ha: RSS:en så klart, men interaktionen med er andra där är ju guld värd!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#108 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2013 - 18:47

Robert, Fiskrens och Peak verkar hittat in i Old Reader nu iaf. :)

Synd bara att jag inte får importera mina feeds - de är tydligen fortfarande överbelastade.

fqq5BYam.jpg

#109 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 March 2013 - 21:41

Gillar The Old Reader mest just nu - det är ju mest likt GR och lätt att vänja sig vid. Frågan är bara om de klarar av den nya belastningen. Provar Feedly också, och NetVibes, och... Får se vem som vinner ;).

Är hur som helst rätt säker på att det här innebär det asboluta slutet för mina besök på G+. Har varit där väldigt lite på senare tid, och nu ser jag i princip inga som helst skäl att titta in där längre.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#110 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2013 - 21:52

Feedly har väl ingen intern kommentar-funktion va? Det kanske kommer med deras egna plattform? Feedly är rätt OK ändå när man vänjer sig vid skillnaderna mot GR. (Feedlys grundidé var väl mer att pimpa GR snarare än att ersätta den).

Har du lyckats importera dina feeds? (Jag nekas fortfarande import). Har du kanske lagt in några manuellt bara för att testa?

Hittade en lista över alternativ till GR:

Google Reader / RSS Reader Alternatives - Crowdsourced List - A Listly List

Edited by XC, 14 March 2013 - 21:54.

fqq5BYam.jpg

#111 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 14 March 2013 - 21:56

Nej, jag har inte kunnat importera nåt i OR. Har bara lagt in några prenumrationer för att testa.

#112 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2013 - 22:04

Samma som här då. :) Får hoppas att OR inte knäcks under anstormningen nu bara. :)

Kommentar från ORs blog:

• »News came unexpected (mind you, we are living in GMT, so it was literally the middle of the night), but we are doing out best. We tripled our user base (and still counting), and our servers are not amused so far. We will be deploying more capacity shortly, so things should get better by the end of the day. Please, be patient with us.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg

#113 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 March 2013 - 08:55

Nu verkar importen vara igång igen på Old Reader... Men de har fortfarande vissa kapacitetsproblem tror jag:

• »Thank you for uploading your OPML file. We will soon start importing your subscriptions, which might take up to several hours depending on the amount of feeds you have. There are 19904 users in the import queue ahead of you — [Källa]

Edited by XC, 15 March 2013 - 08:55.

fqq5BYam.jpg

#114 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 15 March 2013 - 11:07

Såg samma sak men jag har bara 16739 före i kön :)

#115 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 March 2013 - 11:15

"bara" :lol:

3486 står det nu så det tickar sadigt nedåt. (Lustigt nog så slängdes en feed in direkt, troligtvis den som låg längst upp i opml-filen).

fqq5BYam.jpg

#116 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 March 2013 - 17:40

Puh. Jag är tacksam att ni håller oss andra uppdaterade! Kanske att jag hinner kolla på det i helg. Nåja, jag har ju till juli på mig om inte annat. :P

#117 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 March 2013 - 09:32

Tror importen pajat för mig. Den säger fortfarande 19074 före mig (efter över ett dygn). Hoppas att räknaren är fel och jag får mina importerade som en överraskning snart.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#118 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 March 2013 - 13:58

De jobbar fortfarande på kapacitetsproblemet vad jag förstår. Står följande på deras statussida:

• »2013-03-16 10:23 GMT: The good part of our rebalancing has already finished, and we were able to ramp up the speed of import queue processing. Feed updates are still behind the schedule, but we are pretty confident that everything is going to be back to normal by the end of the weekend. Thank you for your patience.
    2013-03-15 07:15 GMT: Hey, everyone. Our user base grew x7 during past 24 hours, so we are having some capacity issues right now that prevent feed import and refresh operations from running on time. We had an option of closing new user registration, but since these problems are temporary we decided to give new folks a chance to experience our interface. Please keep in mind that feeds are usually updated much faster, so any update problems you see are temporary and are caused by data rebalancing processes that we are running in background.«
    — [Källa]

Min plats i importkön är 1809 (var strax över 2200 i morse när jag kollade).

Stämmer de att de sjudubblade användarskaran på 24 timmar så kan man kanske förlåta dem? :P

Edited by XC, 16 March 2013 - 13:58.

fqq5BYam.jpg

#119 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 March 2013 - 20:05

Nej, nej, det är inte så internet fungerar!

Vill ha nu! nu! NUUUU!

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#120 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 16 March 2013 - 20:21

Plats 14810 nu. "Snart" är ett relativt begrepp...

#121 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 March 2013 - 22:20

@Peak: Jag tycker nästan synd om gänget bakom Old Reader. :lol: De msåte verkligen blivit tagna på sängen med det här.

@Fiskrens: "Hur snart?" -- "Snart-snart eller Old Reader snart?" :P

Jag är nere på 1488 iaf.

fqq5BYam.jpg

#122 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 March 2013 - 12:04

6706... :blink:

Så 5218st har fått ... vadå förtur? :wacko:

• »2013-03-17 09:57 GMT: Good news is, our feed fetching machinery is now back to normal. Feeds should be updating quicky, with pubsubhubbub feeds updating almost instantly. This means that we were able to increase the number of resources that process import queue, so the queue should move along much faster now. Bad news is, the queue positions got messed up again this morning. This was the last time it happens, we promise.« — [Källa]

fqq5BYam.jpg

#123 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2013 - 16:23

Fick det här när jag importerade in i Old Reader

Thank you for uploading your OPML file. We will soon start importing your subscriptions, which might take up to several hours depending on the amount of feeds you have.

There are 38274 users in the import queue ahead of you.

:lol:

Jag har även importerat till Feedly

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#124 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 March 2013 - 17:49

Feedly synkar ju än så länge med GR så det gick relativt snabbt för mig. Jag har kö-plats 5840 just nu.

Old Reader plockar upp er snabbt iaf och notifierar mig om att ni finns. Nu när jag gick in stod det:

3 Following 3 Followers 1 New. Bara att klicka där och följa Georgia nu när hon hittat dit.

Feedly funkar tycker jag - men saknar en vettig kommentarsfunktion - vill ju helt slippa plus om man säger så.

fqq5BYam.jpg

#125 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 March 2013 - 00:10

Ett och ett halvt dygn senare:

There are 23780 users in the import queue ahead of you.
^_^

Edited by Georgia, 19 March 2013 - 00:11.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.