OS 2010
Posted 26 February 2010 - 00:26
Tråkigt för Sveriges del,matchen mot Slovakien alltså. Kanske onödigt att spekulera en massa om det, men rätt ofta när Sverige spelar på liten rink så blir turneringarna inte speciellt lyckade. Kanske coachningens och spelsättets fel,jag vet inte.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 26 February 2010 - 00:59
Jättekul med Curlingen. Ser ut som herrlaget får stryk mot Kanada just nu. Men det är ju väntat, Kanada har varit överlägsna, Tror inte rutinerade Martin släpper det här på hemmaplan. Svenskorna dock har alla möjligheter i världen att slå Kanada och ta guld. Vore en skön revansch efter 6 - 1 förlusten mot Kanada tidigare.
Edited by Spacer, 26 February 2010 - 01:02.
Posted 26 February 2010 - 09:44
Och ja, Sverige verkar ofta ha problem på liten is. Varför undrar jag, lagen, precis som i år, består alltid av NHL-spelare som ju spelar på liten is. Sen blir det lik förbannat för plottrigt och ineffektivt när de spelar ihop i Sverige. Man hade ju helt rätt om en del spelare också, Magnus Johansson var inte fullt så dålig, men jag undrar fortfarande vad han gjorde där? Och Mattias Weinhandl funkade inte med Sedinarna, de hade behövt någon tuffare, mer hårt arbetande där. Zäta-Foppa-Hörnqvist jobbade ju hårt, men det var nästan sorgligt att se dem reducerade till sådana spelare...
Sen är det påfallande ofta motståndare som slår ut oss använder sig av ett gammalt svenskt recept - styrspelet. Precis som Slovakien gjorde igår, de täppte till i mittzon, och då hade Sverige inget "motmedel" mot det. Som alla experter tjatade om borde de väl ha spelat enklare, dumpat ner pucken och jagat, lagt puckar på mål istället för att spela svåra passningar som Slovakien kunde kontra på. Fast å andra sidan kom ju t.ex slovakernas 4-2 när vi faktiskt snurrade i deras zon. Men...att ha ett bra koncept mot när motståndarlaget stänger till i mittzon är något som måste utvecklas. Jag vet inte hur många gånger man har sett Sverige falla på det.
Edited by Kermit, 26 February 2010 - 10:20.
Posted 26 February 2010 - 17:18
Vet inte om Finland spelar ett rakare anfallsspel än Sverige?
Man har mindre rinkar i Finland och Finska sättet att spela (oftast)är oftast väldigt rakt och kanske enklare.Mer likt den nordamerikanska stilen än t ex hur Sverige brukar spela.
Och ja, Sverige verkar ofta ha problem på liten is. Varför undrar jag, lagen, precis som i år, består alltid av NHL-spelare som ju spelar på liten is. Sen blir det lik förbannat för plottrigt och ineffektivt när de spelar ihop i Sverige. Man hade ju helt rätt om en del spelare också, Magnus Johansson var inte fullt så dålig, men jag undrar fortfarande vad han gjorde där? Och Mattias Weinhandl funkade inte med Sedinarna, de hade behövt någon tuffare, mer hårt arbetande där. Zäta-Foppa-Hörnqvist jobbade ju hårt, men det var nästan sorgligt att se dem reducerade till sådana spelare.
Som jag nämnde tidigare så tror jag att det har göra med coachningen. Man vill spela svenskt och de flesta coacher som Sverige haft har velat ha den typen av spel. Och svenska spelare är bra lagspelare, man följer den modellen tränaren vill. Sen kanske funkar inte det sättet på mindre rink alltid på bästa sätt. Sen att vissa spelare är med är ju för att tränarna litar på dem. Det verkar vara en grej som man ofta lag från Europa ofta har gemensamt. Att man lämnar bort diverse bra NHL-spelare eftersom coachen litar på spelare från Europa som är vana vid tränarens spelidé/spelbok och gör det automatiskt från dag ett.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 26 February 2010 - 17:32
Angående spelstil så får vi hoppas att Pär Mårts kan ändra på detta. Hans juniorlandslag har sett hungriga ut framför mål, och har två silver och ett brons. Självklart måste man inte byta ut en massa spelare, men lite mer jävlaranamma och fart skulle inte skada. Samtidigt får man inte glömma den svenska stilen. Hur segt det än kan gå ibland har vi ändå åtta (eller har jag räknat fel nu?) VM-Guld och två OS-guld just med vår svenska stil. Så något rätt gör de ju, och Bengt-Åke som alla sågar nu har ett OS- och ett VM-guld i sitt prisskåp. Inte så illa pinkat trots allt. Det var en misslyckad turnering där bara Finlandsmatchen var riktigt bra, men det har varit lite väl mycket sågande i pressen idag.
Posted 26 February 2010 - 17:45
Edited by super85, 26 February 2010 - 17:48.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 26 February 2010 - 17:56
Ja, alltså i det stora hela är det ju ett fantastiskt OS Sverige gör ännu en gång. Sen blev det besvikelser för hockeylagen, Olofsson-Zidek och Helena Jonsson, men i stort har det ju gått fantastiskt bra. Vad har vi nu, fyra guld, två silver och två brons? Och minst ett silver i damcurlingen och chans på medalj för herrarna. Jag vet, hockeyn känns roligast och det hade varit kul att vara med och leka där, och den besvikelsen blir svår att svälja, men visst borde skidåkarna fått lite större rubriker. Kvällspressen älskar väl helt enkelt att såga minst lika mycket som att hylla.
Posted 27 February 2010 - 03:13
Jag trodde det var kört efter att Anette gjorde bort sig så stort 2 gånger men... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Underbart Tjejer!
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 February 2010 - 07:42
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 27 February 2010 - 10:19
- Om vi hade slagit Slovakien och gått till semifinal hade Kanada antagligen mosat oss ungefär på samma sätt som USA förnedrade Finland. Kanske lika bra om man ska vara lite galghumoristisk att vi slapp det? Oavsett så hade fiasko-rubrikerna dominerat kvällspressen.
-Finland har en chans att ta brons, vilket naturligtvis är fantastiskt bra. När jag räknar lite snabbt i huvudet, så är väl Finland den nation som tagit mest medaljer under dessa OS-turneringar med NHL-spelare? Brons 1998, silver 2006 och kanske brons 2010. Alltså förutsatt att de vinner bronset. Men:
-Det var med facit i hand inget dunderfiasko a la Vitryssland 2002 att förlora mot Slovakien. Slovakerna slog Ryssland i gruppspelet, Sverige i kvartsfinal och pressade Kanada i semifinalen. Pavol Demitra (var det väl?) hade t.om öppet mål i slutsekunderna, det är inga duvungar direkt. Så Finland måste höja sig ett snäpp eller två för att slå Slovakien faktiskt. Vilket jag ändå tror att de gör.
Och vad tror folket om finalen nu då? Kanada kändes givna, de har tagit sig igenom lite problem och hanterat det på rätt sätt, höjt sig när det gällt som mest. Men USA visade ju mot Finland inte minst hur bra de är, det lär hur som helst bli en fantastisk OS-final.
Posted 27 February 2010 - 10:31
Nej, jag är inte allvarlig. Eller jo, lite - jag tror inte USA kommer ha någon större chans mot Kanada.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 27 February 2010 - 10:35
Posted 27 February 2010 - 11:32
Om jag får gissa så blir väl siffrorna runt 5-3 till Kanada.
Posted 27 February 2010 - 11:40
Posted 27 February 2010 - 14:07
Hmm... Jag tror ändå på Kanada i finalen. Kanske inte lika hårt som tidigare, men ändå ser jag inte att USA skulle slå Kanada. (Ja, jag hejar på Kanada.
Posted 27 February 2010 - 16:18
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 27 February 2010 - 22:10
Posted 27 February 2010 - 23:03
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 February 2010 - 23:53
Posted 28 February 2010 - 00:52
Winter is Coming
Posted 28 February 2010 - 09:47
Posted 28 February 2010 - 11:25
Kanske Mikael Renberg borde ha ett eget program på SVT en gång i veckan som heter "Mikael Renberg gnäller på allt relaterat till Finland"? tråkigt hur gnällig han var från första början. Det började redan när man presenterade lagen då han var i farten med att "Det finns minst 4 bättre lag än Finland", följt av snack om Finlands kassa målvaktspel, konstiga coaching och hur tunnt laget ser ut och hur over the hill de viktiga spelarna är. Även Damlejonen led visst av "lillasyster komplex" mot Sverige. Och idag var det visst så att Finland inte förtjänade en bronsmedalj och det "gällde att ha tur" (vad hände med att bra lag förtjänar tur?) när det gällde det här gnället så var Wikegård något bättre och intervjun han gjorde med Jari Kurri (med ärliga svordomar) var ju helt ok.
Fint också att Olli Jokinen (som troligtvis avslutar sin landslagskarriär nu) gjorde två riktigt viktiga och snygga mål. Jag har kritiserat honom förut, men han jobbade hårt hela turneringen och avslutade ju jäkligt snyggt. Annars så ger jag plus till Valtteri Filppula, Niklas Hagman och Jarkko Ruutu som alla var bra hela turneringen. Resten av laget var ju väldigt "upp and down" går inte att förneka. En fin match var bronsmatchen, och ovanligt spännande för just en bronsmatch.
Om finalen så tror och hoppas jag att USA vinner. USA har varit riktigt bra hela turneringen. Kanada är bra hemma och skulle inte förvåna mig om de får domarna på sin sida tidigt.Blir nog en riktigt bra match.
Edited by super85, 28 February 2010 - 12:50.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 28 February 2010 - 12:27
Kul för Finland, återigen trodde jag inte på Finland utan gissade att Slovakien skulle ta det. Mest för att de såg riktigt bra ut mot Kanada. Kändes hungrigare än Finland. Man får ju konstatera att det är starkt av Finland som har spelat svajjigt hela turneringen, alldeles för ojämnt, men man tar ändå en bronspeng i OS. Kul för de äldre spelarna, Koivu och Selänne. Finland har säkert glädje av mindre rinkar. Dags att införa även det i elitserien tycker jag. Jag såg inte bronsmatchen så har inte hängt med i Renbergs gnäll. Håller med er i hur patetisk de svenska dagstidningarna ofta är. Det är synd att man inte kan mer stolt framhäva framgångarna utan måste istället skapa överdrivna och gnälliga "skandalrubriker" istället för att ge förmån för framgångarna. Jag tror faktiskt inte de säljer mer. Jag har själv slutat köpa dagstidningarna helt. Man kan inte stödja sådan verksamhet ekonomiskt.
Hur skönt som helst med OS Guldet för damerna i Curlingen. Vilken rysarmatch det blev. Jag trodde det var kört för Sverige i de två sista omgångarna tills vändningen. Väldigt välspelad och kul final. Tyckte faktiskt lite synd om Kanada, som kanske i ärlighetens namn spelat bäst turneringen igenom. Men att hålla kylan och nerverna inom kontrol är också en viktig del av spelet. Sverige var mycket bra i finalen, och förde ju matchen i början tills man gjorde misstag som gav Kanada, som givetvis samtidigt också spelade bra ett övertag. Men min poäng är att båda lagen gjorde nerviga misstag som kunde varit avgörande, så det var nog 50-50 där faktiskt, så med det i åtanke borde man inte fästa så stor vikt över Cheryl Bernards "miss" i slutet.
Edited by Spacer, 28 February 2010 - 12:47.
Posted 28 February 2010 - 16:15
Jag trodde ju stenhårt på Finland, så det var en välförtjänt bronsmedalj där. Lite mer förvånad över Slovakien, men i en kort turnering fungerar det ju med en "smalare topp" om ni förstår vad jag menar, det handlar om sex-sju matcher man spelar som max, och Halak var bra i målet, och sen en överjävligt giftigt kontringsspel med Pavol Demitra, Marian Hossa och Marian Gaborik som lysande exempel. Slovakien överraskade mig verkligen, fast de hade nog inte gått till semifinal om de inte hade fått möta ett segt Sverige som passade dem perfekt i kvarten. Hade de råkat på Finland, Tjeckien, Ryssland, Kanada, tja, vilket annat lag som helst av de där tror jag inte att de hade klarat det. Fast man kan också undra vilket lag hade Sverige egentligen mäktat att slå ut?
Jag brukade gilla Kanada, hockeykultur som det pyser över, men den senaste tidens domarnivåer när Kanada spelar viktiga matcher och kanadensarnas arrogans jämfört med USA:s spännande unga lag och deras sportslighet (minns t.ex när USA slog ut Sverige i JVM i år och amerikanarna var mycket sympatiska där efter matchen) gör att jag håller stenhårt på USA ikväll. USA har också en häftig blandning av nordamerikansk aggressivitet och effektivitet och europeisk spelskicklighet och "snyggt" spel. Men vilken match det kommer bli oavsett!
Posted 28 February 2010 - 16:29
Känns ändå som att Kanada har lugnat sig lite med de huvudlösa tacklingarna etc när det går dom motigt i viktiga matcher. Får väl se hur de uppträder ikväll..
Det blir nog en superfinal. Och som sagt jag tror Miller är hetare än Lou Lou Lou. Intressant målvaktsmatch.