Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#101 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 September 2010 - 21:22

Nej, jag menade bara att jag vet inte om 3Dn fick mig att tycka filmen var bättre än den var. :P
Jag skrev iallafall mer vad jag tyckte i Resident Evil: Afterlife tråden. :)

Ah, ok.

Pst. Är jag besvärlig om jag ber dig länka till filmens tråd (om det finns någon) när du skriver här? Lätt att missa det annars. För mig iaf uppenbarligen. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#102 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 September 2010 - 18:18

The Bank Job (2008)

Film som är löst baserad på en sann historia från början av 70-talet, då ett bankvalv länsades och förövarna på ett mystiskt sätt kom undan. I filmen ligger MI5 bakom, som vill få bankrånet utfört för att kunna få tag på komprometterande foton på en kunglighet. I rånet kommer gänget över fotona, en massa pengar - och en hel del annat känsligt material, vilket gör dem jagade av såväl polis, MI5 som undre världen.

Filmen är hyfsat spännande, men kunde varit mer: blir lite väl mycket promenad i parken av och till. Skådespelarna gör också sitt jobb, med undantag av Jason Stratham. Mannen må ha ett spann i sitt skådespel brett som en tändsticka - men vilken tändsticka det är! Det han gör, gör han bra och han är fullständigt trovärdig i sin roll.

Betyg: OK+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#103 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 September 2010 - 18:29

»Mannen må ha ett spann i sitt skådespel brett som en tändsticka - men vilken tändsticka det är!« — [Källa]

Vilken. Underbar. Kommentar! :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#104 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 September 2010 - 00:53

Quarantine (2008)

Amerikansk remake på spanska skräckfilmen "[REC]", som kom året innan, med Jennifer Carpenter i huvudrollen. Den följer originalet till fullo (t.o.m miljön var snarlik) och överraskande nog tycker jag det var lyckat resultat. Äran ska gå till Jennifer som spelade riktigt bra, framförallt mot slutet där hon gjorde det med bravur. Hon fick verkligen fram paniken hos sin karaktär och jag satt mest och suckade och hyssjade på henne när hon grät och skrek om vartannat. Kanske ska tillägga att det var positivt för jag drogs som med i händelserna. :)

Några missar med kameravinkeln, men annars godkänt. Samma känsla av kaos och panik som i originalet när saker och ting börjar eskalera och ingen vet vad som händer eller varför. Dock ej lika skrämmande, men det kanske beror på att jag redan visste vad som komma skulle... Till syvende och sist: [REC] är strået vassare.

3/5

Edited by Synon, 26 September 2010 - 01:30.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#105 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 September 2010 - 10:17

»Mannen må ha ett spann i sitt skådespel brett som en tändsticka - men vilken tändsticka det är!« — [Källa]

Vilken. Underbar. Kommentar! :D

Tack :). Måste erkänna att jag precis när jag skrivit den tänkte "där satt den!"

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#106 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 September 2010 - 16:23

Little Odessa (1994)

Lågmält berättad drama med tragisk underton. Thriller vill några benämna den som, men jag föredrar drama. Visst förekommer det skjutvapen, mord och gangsters, men fokus ligger på familjerelationen. Bra skådespelare, främst Tim Roth som jag gillar skarpt, som gör så att man sveps med i handlingen. Dock tappar den tempot en aning efter ca en timme, men plockar snart upp det igen. Och man visste redan från början att det här kommer inte sluta på ett bra sätt. Något kommer att ske då Joshua återvänder till Little Odessa och rör om i grytan.

4/5

Kan väl tillägga att jag igår även såg om "Moon" och "The Descent: Part 2" i sällskap med syskonen. Den första är lika bra som tidigare, om inte bättre t.o.m. Fullkomligt underbar film. Jag blir bara mer och mer imponerad av Sam Rockwells insats. Helt outstanding. Den andra.. well, den är bättre när jag denna gång lägger vetskapen om att den är en uppföljare till en fantastiskt bra film helt åt sidan och tar den för vad den är. Underhållning för stunden. Knappt. :P

#107 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 September 2010 - 00:04

Sett lite film i helgen :)

Youth in Revolt
Nick Twisp har det inte lätt, han är oskuld och har skilda föräldrar som inte bryr sig ett skit. Han åker på en ofrivillig semester med sin Mamma och hennes pojkvän och träffar en tjej han gillar som även gillar honom tillbaka och som han hoppas kan ta hans oskuld. Men han åker snart hem igen och för att få träffa tjejen igen så ser han till att hans Pappa skaffar jobb där tjejen bor och även skaffar sig ett alterego vid namn Francois Dillinger som är hans raka motsats, otrevlig, modig, röker, spottar på golvet och framförallt startar en jättebrand så att hans Mamma ska skicka honom att bo med sin Pappa istället. En ganska så skuvad film med en hel del roliga och dråpliga scener. Michael Cera är utmärkt i huvudrollen och även övriga skådespelare sköter sig utmärkt men filmen blir nästan lite väl skruvad och absurd ju längre det går. Men det är ganska kul på vägen dit
7/10

The Spy Next door
Jackie Chan spelar superagenten Bob Ho som dejtar sin granne Gillian som är ovetande om hans yrke. Hennes barn avskyr honom dock och det blir inte bättre när han tvingas passa dem några dagar och ryska spioner är efter honom samtidigt. Jackie Chan var för inte alls så länge sen riktigt underhållande och det är därför en aning tragiskt och se han i sån här skit. En familjekomedi i Ensam Hemma-klass med riktigt dålig handling och delvis uselt skådespeleri. Det enda underhållande med denna film är de sedvanliga outtakes och bloopers som visas efter filmen.
4/10

I Love you Phillip Morris
Steven Russel (Jim Carrey) blir övergiven som barn av sin Mamma och i vuxen ålder blir han polis för att finna henne. Han hittar henne men hon vill inte ha med han att göra och när han sedemera råkar ut för en bilolycka och bestämmer så då för att vara helt ärlig mot själv och sin fru och hans barn, han är homosexuell. Han lämnar dem och ägnar sig åt sin nya livsstil, en livsstil som är väldigt dyr och han börjar ägna sig åt diverse bedrägerier och hamnar i fängelse och möter där sitt livs kärlek Phillip Morris (Ewan McGregor). Han fortsätter med bedrägerier och att ljuga sig till både de ena och de andra även efter han kommit ur fängelset och allt går till slut åt helsike. En rolig film samtidigt som de försöker sig på en allvarlig sida likaväl. De funkar dessutom ganska bra tack vare Carrey och McGregors samspel och de är väldigt trovärdiga som ett homosexuellt par. Framförallt scenerna som utspelas i fängelset är bra annars går den lite på autopilot. Klart sevärd i alla fall.
7/10

Edited by Rick Hunter, 27 September 2010 - 00:08.

Winter is Coming

#108 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 September 2010 - 21:44

Predators
Spännande, actionladdad och välspelad uppföljare till klassiska Predator från 80-talet. Inte en tråkig stund :thumbsup:
9/10

Winter is Coming

#109 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 September 2010 - 21:48

Oj, det var inte dåligt. Nästan toppbetyg åt Predators. :o

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#110 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 September 2010 - 21:51

Jag vart nästan förvånad själv faktiskt :)

Winter is Coming

#111 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 September 2010 - 22:58

A-Team
Underhållande actionkomedi gjord med både hjärna och hjärta med riktigt högklassigt skådespeleri (Sharlto Copley främst :thumbsup: )
8/10

Edited by Rick Hunter, 29 September 2010 - 22:58.

Winter is Coming

#112 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 September 2010 - 00:27

Alligator (1980)

Marisa Kendall's pappa spolar ner Ramon the Alligator i toalettstolen när hon är i skolan.
12 år senare börjar människokroppsdelar flyta upp ur kloakerna samtidigt som en mystisk serie-hundvalp-mördare härjar i staden.
Polisinspektören David Madison, som undersöker dödsfallen, stöter på Ramon, som nu har vuxit till en gigantisk storlek, i kloaken. Efter ett mysslyckat försök att jaga rätt på Ramon så tar han sig upp på stadens gator och bosätter sig i en närliggande parks sjö. För att hitta en lösning på problemet måste David nu vända sig till en expert om Alligatorer, Marisa Kendall.

En bra och spännande jätte-mördar-djur-film. Bra specialeffekter (något uppföljaren inte hade om jag minns rätt).
Klippningen var4 vid ett tillfälle lite dålig. De klipte om första scenen mellan David och Marisa till en TV-intervju istället men sedan komenterar Marisa som om de hade haft diskutionen.
En annan sak var att det blev aldrig något riktigt avslut på hundvalp kidnapparna och deras hormonexpriment.
Bra film iallafall. En film som klart måste ses av alla som gillar gammla monsterdjurfilmer från 70-80-talet.

7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#113 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 September 2010 - 15:52

The Princess and the Frog (2009)

Tiana bor i New Orleans slumkvarter på 1920-talet och drömmer om att öppna en egen Resturant. Hennes dröm verkar äntligen vara påväg att bli sann när hennes rika barndomsvän Charlotte LaBouff erbjuder henne mycket pengar för att baka till Maskeraden hon ska ha till ära för den påhälsande Jazz-älskande fattiga Prins Naveen av Maldonia. Men den skumma Voodoo Häx-Doktorn Facilier, kallad Shadow Man, som begär makt och pengar, sätter klorna i Prinsen.

Första handtecknade Disneyfilmen på många år (sedan före Lejonkungen). Ett av Disneys nya ägare, Pixar's grundare's, försök att återvända Disney till rötterna genom att återanställa de gammla animatörerna (bakom de klassiska filmerna Aladdin, Sjönheten och Odjuret, Den Lilla Sjöjungfrun mm.) som de tidigare ägarna hade sparkat ut. Och visst är det som Disneys klassiska sagor. Det hela känns så rätt, så som en Disney animerade film ska kännas men inte har känts på många år. En äkta Prinsess saga. Dessutom en där nästan alla huvudkaraktärerna är svarta och de tillochmed tar up rasism på små hörn.
Handlinge är som den ska vara. Rolig, spännande, romantisk, äventyrlig, med en ond skurk och en tuff slutstrid. Och även en del sorg och grymnhet.
Scenen när Shadow Man trampar på Ray och man hör ljudet av hur han krossas, var hemsk och ubehaglig. Jag ärligt talat tappade hgakan och rös. Hans begravning var också väldigt sorglig. De förskönade det lite genom myten om att när en eldfluga dör så blir den en stjärna men det är trots allt mycket sorgligt.
Mycket fint animerat, härlig New Orleans musik av Randy Newman, bra röstskådespelare och härliga karaktärer. Verkligen ett steg tillbaka till rötterna för Disney. Det här är Disney som jag växte upp med och som den ska vara.
Jag ser mycket fram emot deras nästa film, den klassiska sagan om Prinsessan med det långa håret.

8,5/10

Vem hade trott att Pixar skulle ha det inflytandet på Disney att få dem trappa ned på datoranimerade filmer och återvända till handanimerade filmer när Pixar tog över Disney. Känns skönt att Disney är tillbaka på rätt spår för ett tag där så höll det på att bli ett pengahungrigt själ-löst företag som bara vill sälja så många prudukter som möjligt.

Edited by Crusader, 30 September 2010 - 15:56.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#114 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 September 2010 - 16:01

Jag gillade också Prinsessan och Grodan, ett steg i helt rätt riktning. Hade dock inte koll på at det var Pixar som var den drivande kraften, trevligt att höra. Verkar som om det finns hopp för Disney igen. :)

Edited by XC, 30 September 2010 - 16:03.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#115 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 30 September 2010 - 16:32

Vem hade trott att Pixar skulle ha det inflytandet på Disney att få dem trappa ned på datoranimerade filmer och återvända till handanimerade filmer när Pixar tog över Disney. Känns skönt att Disney är tillbaka på rätt spår för ett tag där så höll det på att bli ett pengahungrigt själ-löst företag som bara vill sälja så många prudukter som möjligt.

Vänta lite här... Det var faktiskt Disney som tog över (köpte) Pixar. Och just därför kan de göra en "klassisk" Disney, de har ju redan den bästa datoranimerade studion hos sig.

#116 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 September 2010 - 16:54

Vänta lite här... Det var faktiskt Disney som tog över (köpte) Pixar. Och just därför kan de göra en "klassisk" Disney, de har ju redan den bästa datoranimerade studion hos sig.

På pappret så var det så, ja. Men dealen var att Pixar fick, utöver en massa pengar, majoritet av Disneys aktier och deras grundare blev Disneys nya VD.
Så Disney äger Pixar men Pixar äger majoriteten i Disney-företaget och deras grundare är VD för Disney.
Saken är den att Disneys Board of Directrors fick sparken och aktieägarna ville ha någon som kunde rädda Disney och de ville ha Pixar och deras grundare.
Pixar såg möjligheten att kunna stå för Disneys datoranimerade filmer och öppna upp den handanimerade studion som hade lagts ned för ca 15 år sedan.
Lite ironiskt med tanke på att Pixar bygger på folk som fick sparken från Disney pga att de ville koncrentrera sig på datoranimerade filmer medans Disney var rädda att det skulle bli slutet för handanimerad film. :P

Iallafall, det hela är mycket mer kompliserat än att Disney köpte Pixar.
-Sora, Kingdom Hearts

#117 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 30 September 2010 - 20:49

På pappret så var det så, ja. Men dealen var att Pixar fick, utöver en massa pengar, majoritet av Disneys aktier och deras grundare blev Disneys nya VD.
Så Disney äger Pixar men Pixar äger majoriteten i Disney-företaget och deras grundare är VD för Disney.
Saken är den att Disneys Board of Directrors fick sparken och aktieägarna ville ha någon som kunde rädda Disney och de ville ha Pixar och deras grundare.
Pixar såg möjligheten att kunna stå för Disneys datoranimerade filmer och öppna upp den handanimerade studion som hade lagts ned för ca 15 år sedan.
Lite ironiskt med tanke på att Pixar bygger på folk som fick sparken från Disney pga att de ville koncrentrera sig på datoranimerade filmer medans Disney var rädda att det skulle bli slutet för handanimerad film. :P

Iallafall, det hela är mycket mer kompliserat än att Disney köpte Pixar.

Sorry, men Nej, Nej och Nej. Steve Jobs är störste enskilde aktieägare i Disney numera, men de 7% han fick i Disney för sina 50,1% i Pixar gör ditt första påstående omöjligt. John Lasseter är en höjdare inom Disney som Chief Creative Officer, men han svarar fortfarande under CEO (som hela tiden satt kvar) och styrelsen (som jag tror, men inte kan bekräfta, större delen satt kvar av). Och Pixar är en avknoppning av Industrial Light & Magic, George Lucas gamla firma. [Källa]

#118 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 September 2010 - 21:47

Sorry, det har du rätt i. Chief Creative Officer var det som John Lasseter blev för både Disney och Pixar. Men Ed Catmull var det som blev President för både Pixar och Disney Animated Studios.
Men de har bytt CEO från Michael Eisner som var Disneys envåldshärskare och den som satte beslutet att Disney bara skulle göra datoranimerat, till Robert Iger som ansåg att Pixar var rätt företag att få ordning på Disney.
Sedan har du rätt om Industrial Light & Magic men från början jobbade de för Disney. Efter de fick sluta så fick de jobb i Industrial Light & Magic och sedan startade de Pixar.
När det gäller styrelsen så återvände många av dem som Michael Eisner körde bort inklusive Roy Disney och Stanley Gold.
Steve Jobs är dessvärre djävulen själv men hans 7% lägger han oftast till Pixars förfogande.
Hur som helst, Pixar styr väldigt mycket av Disney tillsammans med Robert Iger (iallafall enligt dokumentären jag såg).
-Sora, Kingdom Hearts

#119 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 October 2010 - 17:56

Minotaur (2006) #MovieZine
Rätt trevlig historia som utspelar sig under antiken och bygger på den berömda legenden med Minotauren. Storyn är både bra uppbyggd och riktigt bra berättad, fyller ut sina knappa 1½ timme utan menlösa pauser. Den är lite förutsägbar, även om man lyckas hålla några saker hemliga. Gillar detaljen med gasen, inte som den används på slutet; utan hur den fungerar som en drog för de kungliga . Bra skådespel över lag, även om det blir nästan enerverande skrikigt ett tag nere i den berömda labyrinten; å andra sidan kanske man inte skall uttala sig innan man är instängd i en labyrint med en minotaur själv. Vi Xena- och/eller Stargate-fans återser ett bekant ansikte i Tony Todd, som här är iförd en uppfriskande liten pösmage (börjar bli lite tröttsamt med alla tvättbrädor i filmer av den här typen - tycker ni inte?). Halvdan musik, tror iaf det var musik här och var i den. Ett par hang-ups hade jag: Tom Hardys läppar var på tok för lika Agelina Jolies för min smak. Och minotauren: ursäkta mig men minotaur skall väl vara hälften tjur, hälften människa? Här var det bara en muterad/deformerad, köttätande tjur .

Edited by XC, 02 October 2010 - 17:58.

fqq5BYam.jpg

#120 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 02 October 2010 - 21:03

Giallo (2009)

Så har man nu sett Argentos senaste alster, som trots sin titel inte är en Giallo. Titeln är en blinkning och i mångt och mycket en hälsning till fansen som bara vill ha mer av samma och ironisk blinkning till just dessa. Det är mycket i filmen som är blinkningar, referenser, kommentarer till såväl fans som Argento själv och hans relation till sina tidigare filmer. I något en uppgörelse samtidigt som det är tveeggat.

Själv appläderar jag hans vilja att göra annat, utveckla sig även om resultaten inte alltid blir så klockrena. Men hellre det än stagnation och upprepning. Nåväl, nog om det, det handlar ju trots allt om en film och inte Argentos konstnärsskap i sin helhet. Det senare kan inte avhandlas i en recension av detta slag.

Så, till filmen… Filmen är en thriller som utspelar sig i Torino och handlar om en mördare som mördar snygga tjejer. Knappast revolutionerande, men stabilt utfört. Och det är där vi hamnar i ett slags mellanläge, filmen vill liksom aldrig lyfta. Samtidigt är det ändå något med filmen, en slags ton, som är tilltalande och det är ett vansinnigt snyggt foto och som vanligt fantastiska (i dubbel mening) miljöer. Så gott om cineastiskt godis, men tyvärr saknas det en klangbotten, ett slags salt, något motvalls för att man riktigt ska bl engagerad.

Manus är inte dåligt, men rätt slätstruket och efter formulär 1A. Adrien Brody är som alltid bra, trots blekt manus, men han ger det hela något slags liv och utan honom hade filmen inte haft något som hållit den levande. För resterande skådespelare är verkligen, verkligen bleka, ja, rent av dåliga. Argento anklagas ju ibland för att skådespeleriet håller låg klass i hans filmer. Men efter att ha sett denna framstår tidigare brister som ingenting. Här är skådespeleriet dåligt, punkt.

I slutändan, det här är en film för fans, mot fans, men för resten av världen mycket av en parentes. Visst Argento är roligare att se än valfri action på TV6, men det här är inget som vanliga dödliga ska jaga efter. För fans självklart ett måste, men förvänta dig inget storverk, mer en röra av blinkningar och snygga bilder. Men det är ju trots allt Argento. :)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#121 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 October 2010 - 23:46

My Summer Love

Mona bor i en liten engelsk håla där hon lever ett ganska händelselöst och tråkigt liv. Hennes bror är nyfrälst efter att ha suttit i fängelse för en mängd våldsrelaterade brott. Hon har ett förhållande med en äldre gift man som dumpar henne i början av filmen. Då träffar hon Tamsin. En rik intellektuell tjej på sommarlov i byn. Dom blir snabbt vänner och vänskapen leder så småningom till kärlek.

Egentligen är storyn som sådan inte så märkvärdig. Det är en kärlekshistoria som man sett många varianter på men den berättas på ett snyggt och bra sätt som gör att den sticker ut. Fotot är väldigt fint där regissören Pawel Pawlikowski använder ljuset på ett väldigt bra sätt som kombinerat med den snyggt hanterade handkameran förstärker känslan av ung kärlek. Dessutom berättas storyn på ett väldigt ärligt och realistiskt sätt. Man anar hela tiden vart det barkar men inte på det sätt man tror. Slutet bjuder på ett par överraskningar som jag faktiskt gillade efter att jag fått tänka lite på det. Men främst är det fint skådespel av Emily Blunt, Natalie Press och Paddy Considine som höjer filmen till en fyra.

Natalie Press ska jag definitivt lägga på minnet. I övrigt påminde den här filmen mig en hel del om Dead Man's Shoes som förvisso har en helt annan handling men den realitiska stilen och den engelska landsbygden samt Paddy Considine gjorde att jagdrog den parallellen.

4/5

Edited by Wylie Times, 03 October 2010 - 00:23.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#122 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 October 2010 - 00:02

Minotaur (2006)

Tänk att jag har den hemma! Osedd dock. Ett tag till lär den vara det då det finns så mycket annat som ska ses. :)

Giallo (2009)

I slutändan, det här är en film för fans, mot fans, men för resten av världen mycket av en parentes.

Då ska jag vänta med den tills jag sett hans andra filmer mao. Den dagen börjar närma sig då jag ska ta itu med herr Argento och hans filmer. Hoppas jag iaf. :P

My Summer Love

Oj, högt betyg. Väcker mitt intresse. Emily Blunt verkar vara i ropet idag? Är det inte hon som ryktas ska medverka i ett gäng kommande filmer? Får väl se om jag kan fixa filmen någon dag och se den. Tack för tipset!

#123 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 October 2010 - 21:40

en sällsynt post här. ^_^

Mamma Mia!

Sågs i lördags med syster och hennes son, 6 år (i morgon), sing-along versionen, jag som inte kan sjunga. :P Han hängde med rätt bra i sångerna iaf. Andra gången jag ser filmen eller är det tredje LOL. Tänk att skådespelare kan sjunga så bra. Björn eller var det Benny som sa i extra matrialet, att sångerna inte sjungits bättre. Varför är det så lite bloppers i extra matrial. Det är ju det som är roligast. :( Slutscenen gillar jag, när alla hoppar till Take A Chance On Me och en fontän uppstår så att alla blir blöta. :lol:

Jag är inte särskilt stort fan av musikaler, men den här är bra mycket tack vare ABBAs låtar. 8/10
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#124 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 October 2010 - 22:15

Oj, verkligen sällsynt! Men vad trevligt, hoppas det blir fler gånger. :)

Abbas musik håller än idag, ja. Så det är väl en anledning till att se filmen.

#125 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 October 2010 - 14:51

Category 7: The End of the World (2005)

Alla städer mellan Las Vegas och Chicago har blivit förstörda av gigantiska stormar som dyker upp tillsynes utan orsak. När lika förödande stormar även ödelägger Paris och Egypten så börjar folk inse att de står inför en global katastrof.
Som ny chef för FEMA så är det upp till Judith Carr att hitta en lösning på problemet och hon tar kontakt med en gammal skolkamrat som förutsåg stormarna redan 2 år tidigare men som ingen ville tro på. Tillsammans med den galna stormjagaren Tornado Tommy försöker de förutsäga vart stormarna kommer slå till samt vad som orsakar dem.
Samtidigt passar en religiös fanatiker på att skapa bibliska symboler för att få fler att vända sig till Gud.

Uppföljare till Category 6: Day of Destruction. TV-stjärnspäckad TV-Film/Miniserie. Åter en oväders katastroffilm om hur växthuseffekten och klimatproblemen skapar katastrofer. Och givetvis ska de ta det hela ett steg längre. I första filmen var Category 5 den största styrkan på storm som hade uppmätts när plötsligt en Category 6 dyker upp. Nu är det en massa Category 6 som härjar rundor med risken att bli en Category 7, något så kraftfullt att den skulle totalförgöra precis allt i sin väg.
Bra skådespelare, veteraner hela bunken. Helt OK special effekter. Den svarta humorn är lite onödig men som tur är så förekommer den väldigt sällan.
Den religiösa sidostoryn känns onödig, överdriven och tillför mer svart komedi men är långt ifrån den intresantaste delen av filmen. Äevn om slutdelen var spännande så är det stormen man vill se om. Men jag gillade hur pojken dödade de där 2 skurkarna med sin Pumpaction Shotgun. :thumbsup:
Spännande film men givetvis var de tvugna att komma på en lösning på problemet och ett sätta att "stänga av" stormen. :rolleyes: Men de lyckas iallafall få med en hel del förstörelse innan dess.
Sedan är problemet att deras lösning på problemet inte stämmer med förra filmen. Här kommer de på att om de stänger av all el i staden så minskar stormen men i förra filmen så drabbas Chicago av en Category 6 storm efter att ha förlorat all sin ström. Där var strömförlusten en stor viktig del av handlingen. Lite ironiskt att det skulle bli så. :P
Men bra och spännande uppföljare iallafall.

6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts