Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1226 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 September 2012 - 16:06

Tack för infon TerrorTub.

Precis som Isegrim så triggas mitt skaparsinne av detta. Uppenbarligen är teleskopfunktions-Tin en bedragare, eller kanske en god tvilling från en parallell värld, eller en infiltratör från någon skurkgrupp, en ersättare byggd av Tin själv då han är någon annastans, upptagen, på superhemligt uppdrag eller nånting helt annat.

#1227 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 September 2012 - 17:00

Tackar också för Thollins info! Mitt förslag på hur Tin kunnat sträcka ut sin hals och sin arm är att han då bara tillfälligt experimenterade med extrautrustning, men sedan kom fram till att det inte fungerade särskilt bra, varpå han snabbt förkastade det. Därav att han aldrig testat det i skarpt läge. Andningsapparaten då, undrar någon, för det var ju skarpt läge. Det var något han slängde ihop av lite material som han erfaret nog tog med sig på uppdraget. Det var alltså inte hans kropp. Jag tycker vi ska ha en enkel förklaring alltså. Tycker Thollin själv något särskilt om detta?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1228 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 21 September 2012 - 20:08

Roligt att ni gillar tillägen i Tins historia. De har funnits länge i mitt huvud men inte skrivits ned. Jag har inte mycket att säga om det som har gjorts med Tin. Det är gjort och jag tycker det är roligt att han har använts. Jag gillar Daniels idé om att det kanske är en bedragare eller att Tin har byggt en ersättare vad gäller teleskopfunktionerna. Andningsappareten hade ahn som Thomas skriver byggt av medtaget material. :)

De som vill får gärna utveckla hans mystiska förflutna mer. Min enda tanke är annars att eftersom hans rustning är helt opåverkbar vad gäller röntgen, etc, som det står i skapelseguiden är att han aldrig har lyckats öppna eller påverka den (men den kanske själv kan det).

#1229 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 21 September 2012 - 20:09

Tack för infon TerrorTub.

Precis som Isegrim så triggas mitt skaparsinne av detta. Uppenbarligen är teleskopfunktions-Tin en bedragare, eller kanske en god tvilling från en parallell värld, eller en infiltratör från någon skurkgrupp, en ersättare byggd av Tin själv då han är någon annastans, upptagen, på superhemligt uppdrag eller nånting helt annat.

Eller också glömmer vi helt och hållet den ensidaren, och går vidare med Thollins Tin!

#1230 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 September 2012 - 20:26

Okej, att han är människa påverkar lite en idé som jag hade för en "spinoff" med Tin och lite annat, eller en alternativ framtid för NS universumet. Men jag tar det att han är intelligent och på något vis löser det. Jag vet inte varför, men när jag tänker på Tin så ser jag någon som Mordin från Mass Effect serien, vilket är det jag gick efter när jag skrev ett manus med honom. Sedan undrar jag: Hur kunde jag missa att han kunde flyga, det förändrar en hel del!

Sedan, jag har tre (varav två endast är förslag) personprofiler att skriva. Jag får ta tag i det genast. Vilka var det... Bönsyrsan och Insektören och Röda Spöket om jag inte minns fel.

Edited by Sret, 21 September 2012 - 20:27.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1231 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 21 September 2012 - 20:30

Att han är människa påverkar också uppföljaren till "Jagad Jägare" Nu kan jag inte längre använda Tin!

#1232 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 September 2012 - 20:45

Går det inte att ordna på något sätt? Fast jag vet inte vad problemet är, men jag är säker på att det går att lösa, jag vet inte hur många gånger jag har skrivit och sedan upptäckt: "Nej vänta här, det kan inte gå, och jag orkar inte skriva om allt."

Sedan har jag ett förslag om en ensidare om Ghast: Om inte annat, varsågod att utveckla den vidare.
Ruta ett: Man ser flera personer på en julfest bilden är koncentrerad i närheten utav en soffa där man ser Ghast sitta med hatten för ögonen och Nox sitter bredvid några ungdomar står bredvid..
Ruta Två, en närbild på soffan och de två ungdomarna som står bredvid soffan.
Ungdom ett: Julfest, och ändå har de kvar halloweeen dekorationerna.
Ungdom två: Ja, det är nästan lite patetiskt.
Ruta tre: Ghast reser sig upp och skriker åt de båda livrädda ungdomarna.
Ghast: Jag lever än!
Ungdomarna: AH!
Ruta fyra: Gast sitter och surar medan Nox häller upp något i en plastmugg.
Ghast: Samma visa varje år, det är hur jag håller gatorna rena från brott på julen.
Nox: Jag erbjöd dig ett tomteskägg men du tackade nej.

#1233 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 September 2012 - 20:45

Sedan, jag har tre (varav två endast är förslag) personprofiler att skriva. Jag får ta tag i det genast. Vilka var det... Bönsyrsan och Insektören och Röda Spöket om jag inte minns fel.

Bönsyrsan har ju jag hittat på, men du får gärna utveckla henne om du vill! Hon ska helst se ut som en korsning mellan en människa och en bönsyrsa har jag tänkt, vara mycket fåordig och glupsk. Hennes ursprung kan du hitta på som du vill. Du kan ändra i allt detta om du får idéer som känns bättre och självklart lägga till det du tycker passar. Bara hon inte blir jättesuperstark, men klart mycket starkare än en vanlig människa. Sedan blir vi båda Bönsyrsans medskapare vilket kan vara lite kul!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1234 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 September 2012 - 20:51

Oh, var Bönsyrsan en hon? Okej, bra att veta, jag har för mig att jag har frågat om jag fick utveckla Bönsyrsan, men det kanske var någon annan karaktär jag frågade om, har ibland ett svagt minne, speciellt när något annat fångar mitt intress... åh titta något som glittrar. Som sagt, jag kommer bara att skriva ett förslag, oroa dig inte, super- superstyrkan var aldrig en tanke, då jag gillar mina skurkar oftast vara galna och/eller intelligenta och på så sätt vara ett hot på ett annat sätt. Det jag lägger upp är naturligtvis fritt för skaparen att ändra på.

Edit: Sedan borde du veta att det jag får händerna om kan bli lite mörkt. Inte helt otäckt mörkt, då jag håller tillbaka så gått jag kan.

Edited by Sret, 21 September 2012 - 21:45.

#1235 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 21 September 2012 - 21:01

Går det inte att ordna på något sätt? Fast jag vet inte vad problemet är, men jag är säker på att det går att lösa, jag vet inte hur många gånger jag har skrivit och sedan upptäckt: "Nej vänta här, det kan inte gå, och jag orkar inte skriva om allt."

Nej poängen är att han var robot och därför inte mottaglig för det som påverkar en människa! Så det är åter till ruta ett, eftersom Tin var en nyckelfigur.

#1236 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 September 2012 - 21:07

Aha, okej, ja då får du ett problem, samma problem som mig faktiskt. Men egentligen, det hela betyder inte nödvändigtvis att han reagerar som en människa, har för mig att Gröna Hämnaren, hade en idé att Tin funnits sedan innan 1700/1800-talet eller något, avstängd men ändå, vem vet hur det påverkar ens psyke, men om det var meningen att det hela skulle vara fysiskt och inte psykiskt så har jag inga förslag/ idéer. Men det är enbart frågan ifall skaparen utav Tin går med på det hela.

Edited by Sret, 21 September 2012 - 21:45.

#1237 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2012 - 22:05

Men det går ju att köra på bedragar-Tin versionen. Man kan till och med göra honom till en tragisk hjälte. Tänk en konstruktion som är gjord för att infiltrerar gänget, börjar inse att han är på fel sida, tar över den heroiska rollen och sedan offrar sig för att rädda nån/några andra. I sitt dödsögonblick avslöjar han sanningen och vad som hänt den riktiga Tin.

#1238 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 September 2012 - 22:36

Låter Bra Daniel, men endast om serien har gått i ett par år, då man lär sig känna karaktärerna innan ett sådant avslöjande.

#1239 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 21 September 2012 - 22:37

Allt detta för att felaktiga Tin förälskat sig i en dammsugare?! Glöm ensidaren och gå vidare med Thollins version av Tin! Sedan får vi se om jag hittar någon karaktär som kan ersätta Tin i "Jagad Jägare" del två. Eller också ska vi kanske helt enkelt strunta i del två!

#1240 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 September 2012 - 22:58

Allt går att ordna Peral, bara att tänka nytt.

#1241 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 22 September 2012 - 00:01

[...]Sedan får vi se om jag hittar någon karaktär som kan ersätta Tin i "Jagad Jägare" del två. Eller också ska vi kanske helt enkelt strunta i del två!

Nu vet jag ju inte vad du tänkt men TerrorTub skrev ju att rustningen i sig har ett medvetande, du kan inte tweaka det så att det medvetandet "tar över" för att skydda människan (eller hur nu situationen är som kräver att han inte är påverkbar)? (Om det skulle vara en lösning som TerrorTub kan gå med på)

[...]
Rustningen håller kroppen vid liv och har även ett eget medvetande som människan kommunicerar med. [...]

Edited by Sir-L, 22 September 2012 - 00:01.

#1242 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 22 September 2012 - 01:02

Nu vet jag inte om "Ettan" blir godkänd. Lon ser inte ut som Hulk där utan är mer kattlik. Tvåan har ett Zombie tema och där blir Tin Grevens livvakt eftersom han är inte mänsklig och därför inte påverkbar av den allmäna hjärntvätten. Han har också teleskopsfunktionen som han utnyttjar i en strid med Superstjärnan. Allt detta faller nu bort i och med han är mänsklig och påverkbar som alla andra mänskliga superhjältar.

#1243 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 22 September 2012 - 16:05

Sedan blir sådana här frågor ointressanta med tiden eftersom de inte dokumenteras, ta t.ex.den superba serien "Bad move Johny Boy" av Fredrik Andersson, där sägs ju rent ut att Greven och Pantern gjort slut, men det är en sanning som försvinner i glömskan efter en mängd olika inlägg.

Det avslöjas dock inte när den serien utspelas. Och det framgår inte om de gör slut för resten av varandras liv, eller om de är så kassa på att inte vara ihop att de blir det igen efter ett par veckor. Så i just det fallet är det nog inte riktigt ett problem. Men du har en poäng. När någonting har bestämts bör det snarast dokumenteras på wikin, så att det blir lätt att hitta. Frågan är: Från och med när är något kanon?

De som vill får gärna utveckla hans mystiska förflutna mer.

Jag har, som sagt, haft en tanke om just det. En sak jag skulle vilja ha klart för mig dock är hur det står till med Tins minne. Det som händer på artonhundratalet, minns han det i de så att säga nutida berättelserna? Och hur långt bak minns artonhundratals-Tin? Det har ju tidigare spekulerats i att han fanns redan på sjuttonhundratalet. Jag är lite frestad att låta hans historia sträcka sig så långt bak som femtonhundratalet. Det skulle i så fall kunna ge möjligheten att på ett eller annat vis koppla samman honom med Grom Vitskägg. Men frågan är alltså: Minns han allt som hänt från och med strax efter att han blev den han blev eller har han förlorat minnet vid fler tillfällen?

Men det går ju att köra på bedragar-Tin versionen. Man kan till och med göra honom till en tragisk hjälte. Tänk en konstruktion som är gjord för att infiltrerar gänget, börjar inse att han är på fel sida, tar över den heroiska rollen och sedan offrar sig för att rädda nån/några andra. I sitt dödsögonblick avslöjar han sanningen och vad som hänt den riktiga Tin.

Jag funderar på om Tins dubbelgångare kanske skapas av någon uppfinnare som försöker kopiera honom i artonhundratalsserien. Det skulle ju kunna förklara skillnader både i förmågor, personlighet och kunskap. Att dubbelgångaren så att säga dör känns lite standard. Man skulle också kunna tänka sig att man behåller den, men att den slutar vara dubbelgångare genom att utseendet förändras. Kanske är den lackerad för att få samma färg som Tin, men så tappar den lacken. Man kan vidare undra: Är dubbelgångarern helrobot? Vet dubbelgångaren själv om att den inte är den riktiga Tin?

Allt detta för att felaktiga Tin förälskat sig i en dammsugare?! Glöm ensidaren och gå vidare med Thollins version av Tin!

Det är väl inte bara din ensidare som ställer till, eftersom Tin förlänger sina kroppsdelar även i tryckta serier?

Tvåan har ett Zombie tema och där blir Tin Grevens livvakt eftersom han är inte mänsklig och därför inte påverkbar av den allmäna hjärntvätten.

Han är mänsklig, men det är inte allt han är, så det känns inte som en självklarhet att han reagerar som folk gör mest. Men annars går det förstås för sig att välja någon annan som är immun mot hjärntvätt eller som man kan hitta på är det. Hur var det med Jeanne Nocturne när det gäller sådant?

#1244 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 22 September 2012 - 17:39

Jag har en manuside runt Tins ursprung, vem ska man skicka det till i så fall. Har inga problem med att det skulle kunna refuseras.

#1245 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 September 2012 - 17:53

Det är till Viktor Matiesen/DarkPaladin300 manusen ska. Jag skulle dock vänta lite med Tin så vi vet hur hans medgång i NS blir, det är ju en av grejerna som händer i Kalabalik i Kebnekaise. Jag brukar propagera för att manus gärna ska läggas upp på forumet så man kan få fler synpunkter.

När det gäller när något blir helt officiellt anser jag att det är när det går i tryck. Det kommer vara omöjligt att undvika misstag helt, alla har inte samma koll på alla karaktärer eller bakgrunder och så. Därför är det också bra med några extra ögon och så.

Jag vill tillägga till den stora diskussionen här att jag inte tycker att någon gjort fel, jag ville bara göra folk uppmärksamma så att det inte görs för många misstag framöver. Även jag som ändå skriver och gör researchen för skaparguiden gör misstag och då har jag ju ändå läst genom de här grejerna väldigt många ggr.
Jag vill inte att nån tappar skaparlusten eller känner sig motarbetad.

#1246 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 September 2012 - 18:59

Jag känner mig medarbetad! :)

Fredrik Jelcander skrev ju manuset till Tins uppdykande i Nordens Stjärnor (och jag ritar det, tuschar just nu). Jag har det inte på den här datorn men kan lägga upp det när jag får tillbaka min trasiga (lagad förhoppningsvis). Eller så kan red lägga upp det, för jag tror ni fick det.

I alla fall så pågår ett kidnappningsdrama i Kebnekaise. NS ska frita diplomatbarn, men blir anfallna av en "mördarrobot" kallad Tin. Ganska snart står det klart att Tin står under kontroll av "någon". Kontrollen bryts till slut, denna "någon" försvinner ur berättelsen vid en explosion och Tin förenas med NS. Tin verkar väldigt okunnig om vad som sker. Vem som haft Tin under kontroll får vi inte veta. Enligt Fredrik kan det vara Leif Schwartz, men han håller det öppet.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1247 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 September 2012 - 20:24

Insåg just att i NS: Hatets vän så agerar Tin kanske lite out of character. Han är ju inte riktigt betrodd med att knalla omkring med Spore i en snöstorm på stan. De är nämligen båda lite vilsna (mest Spore, hon vet inte riktigt hur hon ska göra). Tin ska liksom lära henne om världen, men greven vill inte att han ska vara ute själv med Spore. Detta utspelas i den moderna eran. Kan det vara så att det är en falsk Tin som de andra oroar sig för (utan att fatta att den är falsk)? Eller kan detta utspela sig efter det att den falska Tin har avslöjats, men att den äkta nu har svårt med minnet efter någon form av trauma då han blev ersatt?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1248 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 23 September 2012 - 13:50

Om du har en idé om Tins ursprung tar jag gärna del av den, eftersom jag själv har tankar om att göra något av hans förflutna.

#1249 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 September 2012 - 14:22

Skulle han kunna ha blivit bortförd av utomjordingar som spädbarn? Typ 14-1500-talet. Och därmed aldrig fostrad av människor. Och när han senare återkom till jorden i sin robotdräkt var han väldigt okunnig om mänskligheten men hade ändå starka känslor kring den. Och pga alla psykiska trauman han varit med om drabbas han ibland av minnesförluster. Men djupt där inne är han mänsklig och har mycket humor och en stor vilja att lära sig om världen och livet. Detta är bara lösa förslag, Thollin bestänmmer!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1250 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 24 September 2012 - 10:56

Den eller de som vill får jättegärna utforska Tins förflutna. Att han kan ha funnits sen 1500-talet har jag inga problem med alls. I övrigt så är dräktens ursprung okänt och det får gärna hållas lite mytiskt, även om man gärna får hinta om ngt ursprung, t.ex utomjordiskt, men det är tråkigt om allt blir svart på vitt och supertydligt.
Tin själv minns inte vem han var innan han fick dräkten eller hur han fick den, men det är kanske något som han forskar i? vem var han innan dräkten. HAn kanske utgår från platsen där hans medvetande först vaknade till liv i dräkten.
Sen vet han att hans mänskliga kropp är svårt skadad, även om han inte kan öppna dräkten, då dess medvetande håller honom informerad om status på omgivning, hot, hans kropp etc. Men inte heller dräkten kan svara på vad som hände med tin nnan Tin satt i den. Men den har kanske info om bärare av den innan Tin?

Vad gäller zombiehistorien Peral så kanske Tin påverkas oxå, men dräkten gör en "over-ride" av Tins medvetande..? alt. så är dräkten immun mot virus, eller tankepåverkan?

Men jag vill inte styra mer i Tins urpsrung eller så. tycker jag har sagt tillräckligt. Om han nu härstammar från Gustav Vasa eller rymden kvittar för mig så länge det blir en spännande historia!