Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1251 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 24 September 2012 - 19:36

Min idé var väl en slags prequel/year one berättelse. Det skulle egentligen inte ändra något annat och behöver inte betyda att dagens Tin vet mer om sitt ursprung.

#1252 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 25 September 2012 - 16:57

Jag som alltid trott att Tin var en robot... Nå, hans roll som vändpunkt för hjältarna i Förgöraren får alltså skriberas till den här dubbelgångaren ni funderar på.

#1253 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 26 September 2012 - 12:09

Den eller de som vill får jättegärna utforska Tins förflutna. Att han kan ha funnits sen 1500-talet har jag inga problem med alls. I övrigt så är dräktens ursprung okänt och det får gärna hållas lite mytiskt, även om man gärna får hinta om ngt ursprung, t.ex utomjordiskt, men det är tråkigt om allt blir svart på vitt och supertydligt.
Tin själv minns inte vem han var innan han fick dräkten eller hur han fick den, men det är kanske något som han forskar i? vem var han innan dräkten. HAn kanske utgår från platsen där hans medvetande först vaknade till liv i dräkten.
Sen vet han att hans mänskliga kropp är svårt skadad, även om han inte kan öppna dräkten, då dess medvetande håller honom informerad om status på omgivning, hot, hans kropp etc. Men inte heller dräkten kan svara på vad som hände med tin nnan Tin satt i den. Men den har kanske info om bärare av den innan Tin?

Vad gäller zombiehistorien Peral så kanske Tin påverkas oxå, men dräkten gör en "over-ride" av Tins medvetande..? alt. så är dräkten immun mot virus, eller tankepåverkan?

Men jag vill inte styra mer i Tins urpsrung eller så. tycker jag har sagt tillräckligt. Om han nu härstammar från Gustav Vasa eller rymden kvittar för mig så länge det blir en spännande historia!

Så Tin vet själv att han är en människa? Vet han att han är en han, eller är det bara något han har utgått från?
Och så undrar jag alltså framför allt om Tin minns allt från och med att hans medvetande vaknade i dräkten eller om han har glömt mer sedan dess, och i så fall varför.

Jag som alltid trott att Tin var en robot... Nå, hans roll som vändpunkt för hjältarna i Förgöraren får alltså skriberas till den här dubbelgångaren ni funderar på.

I så fall kan du ju passa på att etablera den saken på ett snyggt sätt. Finns det kanske någon koppling till någon av de andra inblandade personerna?

#1254 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 26 September 2012 - 15:18

Själv skulle jag vilja att Tin:s utseende reviderades, men det är i och för sig inte upp till mig...

#1255 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 September 2012 - 17:11

Är det i den moderna eran som Tin ersätts av ett falsarium? Jag skulle hellre se att han har problem med minnet och identiteten och att det faktiskt är han hela tiden. Att han emellanåt drabbas av jätteminnesförluster och under dessa skov tillfälligt ändrar personlighet och eventuellt vissa egenskaper lite, men att han oftast är sitt vanliga jag. Det skulle göra honom ännu mer spännande, särskilt om han ibland betvivlar att han är människa.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1256 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 September 2012 - 17:21

whoa whoa whoa vänta lite, Tin är INTE en robot?!

...The Viktor Confuuuuuused... :eeh:

#1257 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 September 2012 - 17:25

Nä, men han kan tro det.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1258 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 September 2012 - 20:20

Om man tänker att han är en människa i dräkten och hans mänskliga delar sitter ihop så är det svårt att se honom sträckas ut utan att gå sönder. Självklart kan man technobabbla ihop nåt, men eftersom Daniel förklarat att sträckningarna inte är något som han tänkt sig karaktären ska göra så tycker jag att man ska hålla sig från det.

Jag har ju tänkt att Otroliga mannen och Personligheten i dee dräkter som Viktor designade och som Thollin tecknade i Thunder from Space ska komma från en parallell värld. Vill man göra det enkelt för sig kan ju stretchy Tin också vara därifrån.

#1259 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 26 September 2012 - 22:39

Så Tin vet själv att han är en människa? Vet han att han är en han, eller är det bara något han har utgått från?
Och så undrar jag alltså framför allt om Tin minns allt från och med att hans medvetande vaknade i dräkten eller om han har glömt mer sedan dess, och i så fall varför.

JA det vet han, om man inte vill köra på Thomas idé. Det lägger jag mig inte i.

Revidera Tins utseende? Nix pix. Skapa en annan karaktär då istället.

Inga nya krafter eller förmågor till Tin - han är inte Iron Man som man kan mecka hur som helst med.

#1260 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 27 September 2012 - 12:19

...Det kanske finns Tin versioner av Doombots.... Tinbots...

#1261 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 September 2012 - 17:19

Det är ju inte nödvändigtvis så att alla kroppsdelar sitter ihop med varandra på vanligt sätt. Det kan ju gå slangar och sladdar från t ex huvudet till bålen, istället för att de sitter ihop via halsen. Bara som exempel. Men jag tycker att vi inte ska göra det för komplicerat, utan göra en enkel och rak tolkning av Thollins beskrivning så nära vi kan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1262 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 September 2012 - 18:09

Jamen herre gud, det stör ju en HEL del av det jag hade planerat för Tins roll i ragnarök, och NU får man veta att han är en människa under skalet?!

THE VIKTOR IS NOT PLEASED

#1263 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 September 2012 - 18:38

Men det har väl alltid varit klart att det varit oklart om han är en robot eller inte.

Men lösningen för många av våra avsnitt där Tin inte stämmer med Thollins beskrivning kanske kan vara enligt ett av de förslag som hittills framkommit:
1. Tin har under en del av sin tid ersatts av en bedragare, vilken förmodligen är en robot.
2. Tin drabbas emellanåt av minnesförluster som gör att han kan agera annorlunda än han brukar.
3. Andra förslag?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1264 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 27 September 2012 - 19:54

Men det har väl alltid varit klart att det varit oklart om han är en robot eller inte.

Ja, det har det. Och den saken har dessutom påpekats vid upprepade tillfällen i forum-diskussioner. Så ni som klagar på att ni inte fått veta att han kanske är en människa... Ja, hur frustrerande det än kan vara, är det nog er egen ouppmärksamhet ni får klaga på.

#1265 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 September 2012 - 20:12

Heter Tin Tin för att det är en sammandragning av namnet Thollin?

I så fall vore det kul om det visar sig att en eventuell bedragare faktiskt heter Holl !

Edited by TFels, 27 September 2012 - 20:11.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1266 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 September 2012 - 00:58

Jag röstar på alternativ 1.

#1267 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 September 2012 - 07:28

Jag tycker vi ska rösta också, men ska vi inte gå igenom först, dels vilka fler alternativ som kan finnas och dels vad varje alternativ skulle innebära i form av jobb? Vad jag kan se skulle alt 1 kräva två avsnitt. Ett där någon i gruppen börjar fatta misstankar och ett där allt uppdagas och rättas till. Eller kan man få med allt detta i ett enda avsnitt? Alt 2 skulle egentligen kräva att det omnämns då och då. Men först, finns det fler alternativ? Förslag?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1268 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 28 September 2012 - 09:53

Jamen herre gud, det stör ju en HEL del av det jag hade planerat för Tins roll i ragnarök, och NU får man veta att han är en människa under skalet?!

Om man tar sig tid att läsa skaparguiden så är det tydligt att man inte vet säkert vad Tin är:

"TIN är ett mysterium. Inte ens han själv verkar veta vem eller vad han är eller vart han kommer ifrån. Man har försökt att röntga honom eller att plocka isär den möjliga rustning han bär, men helt utan framgångar."

"Som en normal cybernetiskandroid alternativt människa ibiomekanisk stridsrustning. "

Vad gäller de olika förslagen så ser jag gärna en kombo av att minnesförlust och bedragare alt. ersättare som Tin själv byggt. Det kanske är så att han har byggt en ersättare, men sen drababts av minnesproblem och glömt det - varpå ersättaren utvecklat en egen livslik intelligens och börjat bygga om sig (utskjutbara armar, etc) för att långsamt börja bli ond.

#1269 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 28 September 2012 - 13:14

Mitt förslag till Bönsyrsan, vad tycker ni? Som ni ser så är den inte helt klar.

BÖNSYRSAN
Verkligt namn:
Yrke: tidigare forskare inom Zoologi inriktning Entomologi
Identitet: okänd.
Laglig status: Svensk-somalisk medborgare
Civilstånd: singel då hon dödade hennes pojkvän.
Kända släktingar: En mor och far, fyra syskon i Somalia.
Födelseort: En by i Somalia.
Operationsbas: Sverige.
Historia: Hon föddes i en by i Somalia och var det tredje utav fem barn. Hon visade sig ganska snabbt vara en intelligent barn då hon lärde sig tala och gå tidigare än många andra barn i hennes ålder. Hennes föräldrar bestämde sig ganska snart att hon var värd att satsa på så de lät henne gå i skolan och fångades ganska snart upp utav en grupp utav frivilliga utlänningar som hade tagit sig i uppdrag att utbilda de fattiga byarna. En man fick upp ett intresse utav henne och lärde henne engelska, svenska och ryska. Han såg snabbt hur hennes blick drogs till insekter och deras beteende. Han bestämde sig att bidraga till detta intresse och på så något sätt lyckades han övertala hennes familj att låta honom adoptera henne mot att han naturligtvis bidrog de andra barnens välmående. När hon blev upp till tonåren så lämnade hon många jämnåriga bakom sig i form utav kunskap, tills hon mötte en man som hette Niklas von Hägern, som erbjöd henne ett stipendium i Sveriges finaste universitet ifall hon önskade att fortsätta. Då hon hade hört mycket bra om Sverige så tackade hon genast ja.. Hon blev förvånad utav hur snabb han var med att förstå henne, och tack vare hans pengar och hans ledarskap så valde hon snart att utveckla människor från insekters olika egenskaper. Hon utvecklade snart en metod att få sterila kvinnor att kunna befrukta sig själv, men metoden och formlerna behöll hon inom sig själv i sitt minne. En dag då hon höll på att forska i bönsyrsornas beteende så beslöt sig några avundsjuka elever på samma skola som önskade att få samma stipendium att visa att hon inte var bättre än dem, de misshandlade henne i labbet vad de inte visste var att hon hade en stor samling utav bönsyrsor för ett experiment. Hon hade med en japansk forskare utvecklat en formel som i en liten dos kunde överföra en förutbestämd del utav en insekts egenskaper till en människa. Den formeln fick hon över sig som genast kröp in i hennes sår och tillsammans med bönsyrsorna hon varit i kontakt med förvandlade henne. Snabbt utvecklades hon till ett monster som inte bara fick de andra att bli paralyserad utav skräck, utan hon utvecklade en enorm hunger som slutade med att det enda man hittade utav eleverna var en stor mängd med blod... hon hade utvecklats till en hybrid. Bönsyrsan var lös och på jakt efter föda och till en viss del hämnd mot människors girighet.
Längd: 1, 92 m
Vikt: 70 kg
Ögon: Bruna. Som bönsyrsan insektögon.
Hår: Svart. Som Bönsyrsan saknar hon hår.
Styrkenivå: X gånger en vanlig persons styrka.
Känd övermänsklig kraft: Hennes armar kan bli rakbladsvassa och får formen utav bönsyrsas armar. Hennes hud är hårt som sten, hon har vingar på ryggen som gör att hon kan flyga. Med hennes krafter kom även ett pris, då hon ständigt är hungrig efter färskt kött.
Personlighet: Hon är mer djur än människa, och går därmed mest på instinkter där hunger och jakt är de ledande instinkterna. Som människa var hon trevlig och intelligent, hon var väldigt blyg.

Edited by Sret, 28 September 2012 - 13:14.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1270 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 28 September 2012 - 13:15

...Börjar bli som, om det nu var Grant Morrisons, New X-men... Där Xorn är Magneto som i sin tur ersatts av en bedragare. Förvirringen blev stor för min del... vet inte hur det var för alla andra. Men tror att risken att läsaren känner samma sak är påtaglig... Eller?
Lösningen i X-men kändes som desperat och långsökt... Do we want the same?
(Frågar bara ... konstaterar ej)

#1271 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 28 September 2012 - 14:40

Tycker att den snyggaste lösningen är att Tin har byggt en replika av sig själv och det uppdagas efter att han kommer tillbaka och stänger av den. Sen följer ett äventyr (som egentligen är det som Tin återberättar) av vad som hänt honom medan han var borta.

#1272 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 September 2012 - 17:12

Tycker att Isegrim är nåt bra på spåren!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1273 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 28 September 2012 - 17:46

Låter som en väldigt effektiv förklaring. Man kan också förklara (inte nödvändigt) hur länge replikaTin varit aktiv så vet manusförfattare framåt inom vilken tidsram de kan använda honom. Sen kan man göra anledningen varför till nåt intressant. Varför berättade han (eventuellt) inte för de andra om replikan. Eller var det NS plan hela tiden för att avslöja en skurk som var ute efter Tin eller liknande?

#1274 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 28 September 2012 - 17:52

Jag tänker i det här fallet vad som är intressantast och effektivast för läsaren. Efter Schenströms inlägg har vi även (nästan) ett manus...

#1275 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 28 September 2012 - 18:14

Tin Tin

Ja, det är tydligen om honom det handlar den här veckan.

Tycker att den snyggaste lösningen är att Tin har byggt en replika av sig själv och det uppdagas efter att han kommer tillbaka och stänger av den. Sen följer ett äventyr (som egentligen är det som Tin återberättar) av vad som hänt honom medan han var borta.

Ja, det kan vara något. Att Tin själv har byggt dubbelgångaren känns nära på logiskt och inte så spretigt som många andra lösningar skulle kunna tyckas vara. Annars var jag lite inne på idén att bytet sker i Förgöraren och att dubbelgångaren alltså är Tin fast från någon av de andra världar som förekommer i serien. Eller som sagt att dubbelgångaren skapades i ett tidigare sekel.

Man kan också förklara (inte nödvändigt) hur länge replikaTin varit aktiv så vet manusförfattare framåt inom vilken tidsram de kan använda honom.

Jag tänker att man skulle kunna knyta ursprunget till någon tidigare händelse (i en serie som redan finns eller i en som återstår att skapa). Det skulle kunna bli fint. Annars är det ändå en god idé att tydliggöra saken skaparna emellan även om det inte sägs i serien. Och om vi inte kommer fram till exakt när det hände bör vi i alla fall komma fram till när det kan ha hänt respektive inte, så det inte blir motsägelser i senare serier.

Varför berättade han (eventuellt) inte för de andra om replikan.

För att det skulle medföra risken att deras reaktioner får skurken att bli misstänksam.