Det är ingen som bryr sig om figuren kan ta 250kg i bänkpress, det som spelar roll är det som går att omsätta till dialog eller bilder.
Under en jobbpromenad här i veckan lät jag hjärnan tänka lite på det här. Du relaterar till rollspel här och tidigare i bitar som jag klippte bort för utrymmets skull. En sak som rollspel gör bra är skapar regler som gör att man kan jämföra figurer och deras värden (och om man kollar i nyare Marvelfigurssammanställningar så har de ännu tydligare satt mätare så att man snabbt och lätt kan jämföra olika figurer). Men värden och allt är ju inget om man i vårt fall inte kan omsätta det i berättelserna. Det min hjärna kom fram till var att för min del är det att nåt är konsekvent lika dant när det är menat att vara det.
Styrka debatterades tidigare här i NS-forumet och det kan ges ett tydligt värde. Ok så X lyfter 250kg och Y 8 ton. Med den kunskapen applicerad så går inte Y och kastar ett tåg i ett avsnitt för att sen säga sig vara för svag för att kasta en moped. Det var också tanken till varför jag lade in exempel till det värdet i guiden, och man kan oftast lätt googla sig till vikter.
Jag tror på att de här värdena är lika viktiga för att beskriva karaktärens möjligheter och begränsningar precis som beskrivningar av krafter, dräkter och personligheter.
Svenska superserier, är ju ett samarbetsprojekt, som skapas av er tillsammans.
Nordens Stjärnor är. Svenska superserier är mer en plutokrati.
Ni lägger fokus vid olika personligheter/karaktärer/seriefigurer och det finns ingen gemensam övergripande berättelse som ni måste förhålla er till. Istället så är det upp till var och en att skapa en berättelse och berätta den så att det inte gör våld på de olika rollernas karaktärer. De kan med andra ord inte utvecklas så mycket (nästan inte alls) över tid. Dels för att inte ändra figurens beskrivning och dels för att äventyren inte berättas kronologiskt.
Jag håller inte med, helt enkelt för att jag byggt in karaktärsutveckling i en del av mina karaktärer. Vita Duvan II är ett bra exempel på det, men ur minnet vill jag tro att alla mina karaktärer har tänkta utvecklingar och att jag skrivit in dem i guiden. Dock så ser jag hela Nordens Stjärnorgrejen som fortfarande varandes väääldigt tidigt i sin existens. Med fler avsnitt och debatter bakom oss kommer trender utskönjas, milstolpar utstakas och liknande. Ju längre det går, desto mer kommer exempelvis karaktärsutveckling att uppstå. Projektets form gör dock att det kommer ta mer tid att få till, speciellt för en del av figurerna.
Är figuren övergripande och berättelsen underordnad, så har man samma form som de flesta såpor/tvserier/sit-coms rör sig inom. Figuren är konstant, den kanske ändras tillfälligt, men återgår alltid till sitt "rätta jag" i slutet.
Alltså, behöver man inte egentligen bestämma en kontinuitet av världen, för världen är de facto seriefurerna och deras relationer. Saker som hänt, behöver inte påverka framtida äventyr/berättelser.
Vi har ju redan stakat oss in på att det ska finnas en kontinuitet, medlemmar kommer och går, figurer dör, äventyr som kommer före påverkar. Och det tycker jag är bra, jag tycker det är intressantare än att hamna på status quo.
Skulle man skapa en övergripande berättelse, är jobbet med karaktärsbeskrivningarna (som de är utformade nu) bortkastad tid, då de hela tiden måste skrivas om allt efter hur figuren utvecklas av berättelsen. Vilka figurer som behövs och vilka bifigurer som förekommer, skulle även det styras av vad berättelsen behöver för komponenter. Det vill säga, det blir meningslöst att skapa en panteon om den inte fyller ett behov.
Men, det beror givetvis vilket fokus man lägger på projektet. Karaktärer eller berättelse.
För mig var det en självklarhet att karaktärsbeskrivningarna ska uppdateras allt eftersom vi får reda på mer om dem och deras livsöden, och det sker redan, jag har uppdaterat en del av figurerna efter vad vi lärt oss från de avsnitt som var publicerade när guiderna skrivits.
För mig finns inget fokus i det allmänna skapandet nu. I början var det mer tydligt med figurskapande, en del bestämmande om eror osv, men efter det har det mer vuxit fram ur berättelseskapandet och de debatter och frågor som uppkommit i samband med det.
Projektets mål är att generera en serie som återkommer i SSS. Nordens Stjärnor ska vara så öppet att en författare kan välja om han vill göra en händelsetung berättelse eller en figurbaserad berättelse, det ska inte bestämmas av projektets arbetsform eller fokus.