Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1326 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 October 2012 - 17:30

Sret, inget illa menat men kan du ta det lugnt med att skapa figurer just nu? Vi har så många utav dig, det måste vara en gräns av det vi behöver. Plus, JAG lider då att när jag jobber med Ragnarök, och såå kommer det en figur med INGEN design av nåt slag att ingen har lust att rita på. Så jag tycker att vi borde ha en regel där en figur MÅSTE ha en referens bild

Edited by DarkPaladin300, 11 October 2012 - 17:31.

#1327 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 11 October 2012 - 17:43

Inga problem, sedan behöver du säga mycket värre saker för att jag skall ta det som illa menat. Det är mest en idé till ett liten sak för framtiden, fick en idé att göra en spinoff om Gromköping med Röda Spöket, har mest lagt upp Det för jag ville dra tillbaka tråden till rätt ämne. Men nu när du nämnde Ragnarök, så skäms jag lite för jag gör det svårt för dig. Men du behöver inte ha med Det i Ragnarök. Jag har fullkomligt förståelse för dig Darkpaladin. Sedan är det mest att när jag får en idé så måste jag få ner det på papper för att sedan kunna koncentrera mig på annat, och sedan är det mycket för att få uppmärksamhet ;) och ville veta vad ni tyckte om karaktären.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1328 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 October 2012 - 17:55

Jag skulle väl säga att det alltid är fritt att skapa nya figurer, men att vi samtidigt liksom inte lider brist på figurer. Vore kanske bra om de nya figurer vi "gamla erfarna NS-skapare" skapar verkligen är speciella, så att nya skapare "får plats" med sina figurer också.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1329 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 11 October 2012 - 20:45

Varför skapar ni så många figurer?

Kanske en fånig fråga, men jag kan tycka att det läggs stor möda på att hitta på en massa olika figurer, med risk att de aldrig används.

#1330 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 11 October 2012 - 21:03

Anledningen att jag skapar figurer är för att jag inte har så mycket annat att göra om dagarna.

#1331 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 11 October 2012 - 21:10

Kanske dags att sortera dem alla i grupper. Vilka finns i Gromköping. Kanske en karta med röda prickar. Vilka har använts, omnämnts. Vilka känner varandra. ...

#1332 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 October 2012 - 21:14

MIn åsikt är att det bara att skapa på. Skaparglädje ska uppmuntras. Ju fler figurer, desto större chans att författarna kan hitta nåt som fungerar bättre för en berättelse.. Jag ser en del som inspiration, och jag ser också att det kommer komma figurer som uppstår ur berättelsens behov.

Att måla in sig i ett hörn med att ha med alla figurer i en berättelse då får man ta en av två utvägar, antingen vänta tills ingen vill göra nåt med NS längre eller acceptera att alla figurer inte får plats. Oavsett annars så kommer det alltid komma nya figurer.

#1333 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 11 October 2012 - 22:01

Sret, inget illa menat men kan du ta det lugnt med att skapa figurer just nu? Vi har så många utav dig, det måste vara en gräns av det vi behöver. Plus, JAG lider då att när jag jobber med Ragnarök, och såå kommer det en figur med INGEN design av nåt slag att ingen har lust att rita på. Så jag tycker att vi borde ha en regel där en figur MÅSTE ha en referens bild

Nja, varför sådana begränsningar? Och är det ett krav att alla figurer ska vara med i Ragnarök??

Varför skapar ni så många figurer?

Kanske för att det är skoj.

Kanske en fånig fråga, men jag kan tycka att det läggs stor möda på att hitta på en massa olika figurer, med risk att de aldrig används.

Jo, det kan man ju tycka, men jag tycker om grejen med att världen är större än varje berättelse. Möjliggör liksom att visa små skymtar som skvallrar om detta.

Kanske dags att sortera dem alla i grupper. Vilka finns i Gromköping. Kanske en karta med röda prickar. Vilka har använts, omnämnts. Vilka känner varandra. ...

Det är därför vi har en... Ta-ta-tam! ...wiki!

#1334 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 11 October 2012 - 22:48

Då säger jag istället, dags att fylla wikin. Där är det ju också lätt att skapa relationslänkar, sortera efter ort och visa om/ var den är publicerad.

#1335 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 12 October 2012 - 07:16

Ja, och det är just DÄRFÖR vi måste ta det lugnt med att ta in mer figurer så att vi HINNER att uppdatera det hela

#1336 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 October 2012 - 13:07

Det har inget med att hinna, det har med att folk inte tar sig tid. Wikin har under lång tid varit DGH som arbetat på, och Elof har nyligen börjat hjälpa till. Tills vidare får man hålla sig till tråden.

#1337 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 12 October 2012 - 13:08

Du kan vara lugn Viktor, det kommer nog inga fler nya karaktärer, jag ville endast få ur mig en karaktär som är mer för Mind Games. Men jag tror att jag har fått det ur mitt system nu.

#1338 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 October 2012 - 15:51

Men när ska vi få profiler för Mörkrets hjärta, Fixaren, Korpen, Dalskuggan, Sågtanden, Meridian, Moose-man, White Phantom, The Scandinavian, Nordic Avenger, Veramera, Nifen, Sjömannen, Dubbeldäckaren, Tjärnkvinnan, Ur-ringaren, Domptören, K4R1N, Kullerullaren, Northshine, Sven the Troll, Gumman i månen, Stjärnriddaren, Goa Ada, Underliggaren, Gårdskarln, Skuggornas kåpa, Kung Karl, Svartdröm, Batteristen, Lapplisa, Draken, Murderlife, Menige Ben, Galions finger...

#1339 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 12 October 2012 - 16:58

vi borde utlysa en tävling av det via ett nummer av SSS?

#1340 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 12 October 2012 - 17:17

Men när ska vi få profiler för Mörkrets hjärta, Fixaren, Korpen, Dalskuggan, Sågtanden, Meridian, Moose-man, White Phantom, The Scandinavian, Nordic Avenger, Veramera, Nifen, Sjömannen, Dubbeldäckaren, Tjärnkvinnan, Ur-ringaren, Domptören, K4R1N, Kullerullaren, Northshine, Sven the Troll, Gumman i månen, Stjärnriddaren, Goa Ada, Underliggaren, Gårdskarln, Skuggornas kåpa, Kung Karl, Svartdröm, Batteristen, Lapplisa, Draken, Murderlife, Menige Ben, Galions finger...

Ehm... Hittade du på dem nu, eller är de alla sådana som redan omnämns i guiden??

#1341 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 October 2012 - 17:18

När vi gjort klart profilerna för Gränsöfverskridaren, Caps Lock, Spindeldamen, Fredagsmysaren, Glöden, Framtidsflickan, Lås-Meden, Move Over, Slangbellsmästaren, Kittlaren, Breakpoint, Jackhack, Fru Fortuna, Rachel Spectacle, Världsmedborgaren, Lasermannen, Domenattsprofeten, Hellman, Röda Lampan, The Forgotten, Partycrasher, Lergöken, Plastikkvinnan, Kopian, Knock´n´Brock, Den Halva Specialaren, Himmelsfadern, Kapten Tyskland, Ironicman, Tips´nTricks, Kulspetsen, Komedikvinnan, Fasan, Sxqrrrr, Överhämnaren, Mörkrets Förste, The Devilevil, Etterdrömmaren, Den Odiskutable, Qwertypojken och Ockertoppen.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1342 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 October 2012 - 17:31

Jag hittade på dem nu, men försökte få dem att låta som nåt som vi kunde ha hittat på. Om alla nu drar sitt strå till stacken så kommer vår guide också fylla lika många volymer som Marvels och DC:s guider.

#1343 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 12 October 2012 - 17:49

Figurer utan bilder.

#1344 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 October 2012 - 21:05

Den som nämdet han klämdet. Isegrim får rita. :whistle: ;)

Det är ju kul att skapa figurer, men jag ser helst att det blir nåt (dvs serier) av det vi redan har så att vi får mer serier att läsa.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1345 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 12 October 2012 - 21:08

Ritar gärna, när min stil passar. Ja, eller, jag ritar alltid gärna, men det är inte alltid upp till mig.

#1346 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 12 October 2012 - 22:36

Problemet med nya figurer är att de dyker upp utan att de efterfrågas! Här dyker figur X upp och det förutsätts att att han alltid varit en del av NS. Alla de etablerade karaktärerna förutsätts ha en relation till honom/henne! När dök X upp och varför har denne inte nämnts tidigare?

#1347 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 12 October 2012 - 23:01

Sånt är mindre ett problem med ytliga kontakter och skurkar, men flera borde försvinna eftersom.

#1348 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 October 2012 - 23:02

Det tycker jag är ett stort icke-problem när det gäller fiktiva berättelser eller verkligheten. Jag upptäcker nya saker om vänner jag känt i 20 år. Nya raser dyker upp i Star Trek utan att det görs nåt hullabaloo om det. För mig är det mer figurer/monster/rymdskepp=mer saker i leksakslådan.

#1349 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 13 October 2012 - 00:04

jag ser att jag har orsakat ännu en diskussion. My work here is done. Again.

#1350 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 October 2012 - 08:18

Om man skapar en ny medlem till NS, kan man då välja att lägga in den i vilken era som helst? Man bör väl ändå se upp så att den nya figurens existens inte retconnar någon av de andra figurerna.

Jag minns när det talades om att NS behövde en stark superhjältinna, "en svensk Wonder Woman" och så skapades Moder Svea. Men Superstjärnan fanns ju redan! Det blev tårta på tårta. Rollen som "en svensk Wonder Woman" blir ju lite ihålig om det finns två stycken. Som erfaren NS-skapare med en massa figurer redan skapade är det alltså bra om man ser efter vilka behov som finns.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier