Figurer
Posted 13 October 2012 - 09:10
Om det inte finns, så borde det göras på en gång.
Posted 13 October 2012 - 10:36
Och om vi bortser från att jag begär saker av andra, ...
----
En tydlig översikt på Max en sida där man tydligt ser var och när figurer förekommit ( i redan färdiga serier) och om de "slutat existera", skulle nog underlätta massor inför framtida manus ( och figursidèer ). Dels att se var det redan är fullt och dels inspireras av. Om det hänt mycket på en plats eller vid en viss tid, kan man göra en grej av det. Själv skulle jag gärna se att en sådan översikt inte enbart bestod av text.
Posted 13 October 2012 - 10:57
http://www.griffinde...al5komplett.pdf
Posted 13 October 2012 - 11:03
Posted 13 October 2012 - 14:15
Posted 13 October 2012 - 14:37
Posted 13 October 2012 - 21:57
Posted 04 November 2012 - 16:25
Akki
Bloodhand
Bobby
Bönsyrsan
Det
Dockhan
Dödsskuggan
Face
Ghast (skulle vara sjysst om den kunde färgläggas och eventuellt tuschas.)
Ingen
Marshall Thunder (ny bild eller fixning och färgläggning.)
Moose (färgläggning.)
Nattkatten
Nörden
Omnus Infernata (färgläggning)
Orm
Puttetorpa Here
Spegel
Svarta örnen
Det är faktiskt bara tre fler än förra året, mycket tack vara Göta Lejon. Jag kommer ta några jag också men ni andra med konstnärlig förmåga för första tjing.
Texten för guide 6 är redan påbörjad och deadline för nya bilder, karaktärsprofiler, ändringar är 30:e november. Alla postade ändringar och uppdateringar och bilder sen förra guiden är redan nedsparat. Man kan väl gissa på ca 10 sidor fler totalt.
Posted 04 November 2012 - 16:42
Skulle vara på sin plats (tycker jag, vad tycker andra?)!
Posted 04 November 2012 - 16:57
Är huvudanledningen att du vill se olika tecknares tolkningar av figurerna, att du vill se de olika dräkterna, eller något annat?
Posted 04 November 2012 - 17:26
Tycker nog att det är viktigast att få med det redan publicerade. Det behöver ju inte vara hela serierutor, utan bara den aktuella figuren utklippt.
Posted 04 November 2012 - 20:20
Posted 04 November 2012 - 21:27
Puh!
Om olika bilder av samma person inte anses få plats i pdf-guiden tycker jag likväl att det kan få göra det på wikin. Om bilderna kompletterar varandra alltså.
Posted 04 November 2012 - 22:04
Ingen finns på bild i tidningen så om ingen känner för att rita ingen kan ju en sådan bild användas av Ingen. Det är ju bättre än ingen.
Puh!
Du tar alla chanser du får att leka med den karaktärens namn eller hur?
Posted 05 November 2012 - 00:00
Posted 10 November 2012 - 12:29
Posted 10 November 2012 - 21:20
Yepp min figurDet finns väl en skurk som heter Pollution (tror jag) som inte finns någon bild på.
Posted 27 November 2012 - 13:36
Jag tänker att man skulle kunna knyta ursprunget till någon tidigare händelse (i en serie som redan finns eller i en som återstår att skapa). Det skulle kunna bli fint. Annars är det ändå en god idé att tydliggöra saken skaparna emellan även om det inte sägs i serien. Och om vi inte kommer fram till exakt när det hände bör vi i alla fall komma fram till när det kan ha hänt respektive inte, så det inte blir motsägelser i senare serier.Man kan också förklara (inte nödvändigt) hur länge replikaTin varit aktiv så vet manusförfattare framåt inom vilken tidsram de kan använda honom.
Okej. Nu får det vara dags att sortera Tin. Lättare än jag anade, eftersom Tin bara tycks ha varit med i tre publicerade serier hittills (Säg till om jag missat något!):
1984: Dedrups Dödliga Prisma (Svenska Superserier #8). Tin förekommer, men gör inte precis så mycket. Står och upprepar ord som sägs av Johnny Boy, blir utklädd av Pantern och sticker iväg till en reggae-klubb.
1989 (?): Nordens Stjärnor vs Vengeance (Svenska Superserier #11). Tin har en inbyggd respirator och en intern databas, kan ta upp och analysera signaler, uppfatta allt som händer i högkvarteret samt förlänga halsen. Förstår inte Lons humor, men hänger snabbt på efter att ha fått förklarat för sig att det handlar om fantasi.
1989 (?) Nordens Stjärnor och Hatets Vän (Svenska Superserier#12). Tin säger pip, förlänger vänstra armen, är oansvarig nog att lämna sin post, är luktlös (Det lär gälla för båda upplagorna, eftersom Lon annars borde ha märkt skillnaden.), minns ett tidigare möte med Hatet, uppfattar att Spore avger alfavågor.
DDP kommer alltså undan och kan sägas handla om riktiga Tin. NsvV och NSoHV är det där emot värre med. Praktiskt nog utspelas de tidsmässigt nära varandra. Båda i fjärde eran, i vilken även Ragnarök och Förgöraren ingår, så om ni föredrar att slippa riktiga Tin i de berättelserna borde det gå bra. Om kronologin stämmer med hur äventyren listas i guiden, så är det i ordningen NSvV, NSoHV, R, F. Det ger oss möjligheten att hela saken får sin upplösning i F.
Ett alternativ vore i så fall att dubbelgångaren är Tin från ett annat universum, och i samband med de multiversella resorna som är själva grunden för F, blir återförd till sitt hem. Ett annat alternativ är att dubbelgångaren är en robot som till exempel Tin själv har byggt. I så fall skulle roboten kunna kvaddas under resan, till förtvivlan för lagkamraterna som sedan blir överraskade när de kommer hem igen och den riktiga Tin har hunnit komma tillbaks medan de var borta. Lika överraskade skulle de nog bli av mötet med riktiga Tin om de har den de trodde var Tin med sig. Kör man på den varianten kan ju hemkomsten antingen leda till en uppgörelse mellan Tin och Tin, eller med att dubbelgångaren springer iväg, lämnar landet, ger sig ut på egna äventyr och eventuellt dyker upp igen vid ett senare tillfälle. I så fall kan det vara värt att ta ställning till om man vill behålla möjligheten till förväxlingar eller om dubbelgångaren ska ha förvärvat något som gör att man kan se skillnad på dem. Vill man båda ha sylten och äta yoghurt kan man säga att den saken händer senare.
Ännu en relevant fråga: Finns det några fler opublicerade (vare sig de är färdiga, påbörjade eller bara tänkta) som tjänar på att använda låtsas-Tin i stället för riktiga Tin? Det kan ju vara bra att veta innan vi bestämmer under vilken tid Tin var ersatt av dubbelgångaren.
Posted 27 November 2012 - 15:15
Posted 27 November 2012 - 17:58
Posted 27 November 2012 - 18:55
Posted 27 November 2012 - 19:15
Posted 27 November 2012 - 19:24
Posted 27 November 2012 - 19:50
I högre grad än tidigare i diskussionen?The Viktor confuuuuuused
Den detaljen har jag inte tagit ställning till. Det finns som sagt mycket annat att ta ställning till först. Men hela grejen med att han var ersatt av en dubbelgångare under en tid känns som en tillräckligt stor grej för att förtjäna en häftig upplösning. Och då kanske "ett allvarligt snack" skulle bli lite antiklimaktiskt. Fast det kanske beror på. Spontant tänker jag mig i alla fall att något mer spektakulärt nog vore önskvärt. En fysisk tvekamp vore väl det mest uppenbara. Huruvida det också vore det bästa låter jag i nuläget bli att tycka något om.en robotkopia som han sedan gör upp med (i en strid hoppas jag, eller tar de bara ett allvarligt snack?)
Ja, på något sätt bör ju berättelsen i alla fall tillvarata deras olikheter.Om det blir en strid vore det kul om kopians förmåga att förlänga hals och armar nästan fäller avgörandet i striden