Figurer
Posted 29 November 2012 - 23:33
Posted 30 November 2012 - 22:39
Jag vill börja med att tacka DGH för att han tar sig ann detta problem! Jag hade tänkt använda Tin i uppföljaren till Jagad Jägare, men tänker nog använda en annan karaktär efter vad som avslöjades om en långsamt ruttnande karaktär i en rustning!Jag tänker att man skulle kunna knyta ursprunget till någon tidigare händelse (i en serie som redan finns eller i en som återstår att skapa). Det skulle kunna bli fint. Annars är det ändå en god idé att tydliggöra saken skaparna emellan även om det inte sägs i serien. Och om vi inte kommer fram till exakt när det hände bör vi i alla fall komma fram till när det kan ha hänt respektive inte, så det inte blir motsägelser i senare serier.Man kan också förklara (inte nödvändigt) hur länge replikaTin varit aktiv så vet manusförfattare framåt inom vilken tidsram de kan använda honom.
Okej. Nu får det vara dags att sortera Tin. Lättare än jag anade, eftersom Tin bara tycks ha varit med i tre publicerade serier hittills (Säg till om jag missat något!):
1984: Dedrups Dödliga Prisma (Svenska Superserier #8). Tin förekommer, men gör inte precis så mycket. Står och upprepar ord som sägs av Johnny Boy, blir utklädd av Pantern och sticker iväg till en reggae-klubb.
1989 (?): Nordens Stjärnor vs Vengeance (Svenska Superserier #11). Tin har en inbyggd respirator och en intern databas, kan ta upp och analysera signaler, uppfatta allt som händer i högkvarteret samt förlänga halsen. Förstår inte Lons humor, men hänger snabbt på efter att ha fått förklarat för sig att det handlar om fantasi.
1989 (?) Nordens Stjärnor och Hatets Vän (Svenska Superserier#12). Tin säger pip, förlänger vänstra armen, är oansvarig nog att lämna sin post, är luktlös (Det lär gälla för båda upplagorna, eftersom Lon annars borde ha märkt skillnaden.), minns ett tidigare möte med Hatet, uppfattar att Spore avger alfavågor.
DDP kommer alltså undan och kan sägas handla om riktiga Tin. NsvV och NSoHV är det där emot värre med. Praktiskt nog utspelas de tidsmässigt nära varandra. Båda i fjärde eran, i vilken även Ragnarök och Förgöraren ingår, så om ni föredrar att slippa riktiga Tin i de berättelserna borde det gå bra. Om kronologin stämmer med hur äventyren listas i guiden, så är det i ordningen NSvV, NSoHV, R, F. Det ger oss möjligheten att hela saken får sin upplösning i F.
Ett alternativ vore i så fall att dubbelgångaren är Tin från ett annat universum, och i samband med de multiversella resorna som är själva grunden för F, blir återförd till sitt hem. Ett annat alternativ är att dubbelgångaren är en robot som till exempel Tin själv har byggt. I så fall skulle roboten kunna kvaddas under resan, till förtvivlan för lagkamraterna som sedan blir överraskade när de kommer hem igen och den riktiga Tin har hunnit komma tillbaks medan de var borta. Lika överraskade skulle de nog bli av mötet med riktiga Tin om de har den de trodde var Tin med sig. Kör man på den varianten kan ju hemkomsten antingen leda till en uppgörelse mellan Tin och Tin, eller med att dubbelgångaren springer iväg, lämnar landet, ger sig ut på egna äventyr och eventuellt dyker upp igen vid ett senare tillfälle. I så fall kan det vara värt att ta ställning till om man vill behålla möjligheten till förväxlingar eller om dubbelgångaren ska ha förvärvat något som gör att man kan se skillnad på dem. Vill man båda ha sylten och äta yoghurt kan man säga att den saken händer senare.
Ännu en relevant fråga: Finns det några fler opublicerade (vare sig de är färdiga, påbörjade eller bara tänkta) som tjänar på att använda låtsas-Tin i stället för riktiga Tin? Det kan ju vara bra att veta innan vi bestämmer under vilken tid Tin var ersatt av dubbelgångaren.
Posted 30 November 2012 - 23:17
Posted 01 December 2012 - 01:17
När vi gjort klart profilerna för Gränsöfverskridaren, Caps Lock, Spindeldamen, Fredagsmysaren, Glöden, Framtidsflickan, Lås-Meden, Move Over, Slangbellsmästaren, Kittlaren, Breakpoint, Jackhack, Fru Fortuna, Rachel Spectacle, Världsmedborgaren, Lasermannen, Domenattsprofeten, Hellman, Röda Lampan, The Forgotten, Partycrasher, Lergöken, Plastikkvinnan, Kopian, Knock´n´Brock, Den Halva Specialaren, Himmelsfadern, Kapten Tyskland, Ironicman, Tips´nTricks, Kulspetsen, Komedikvinnan, Fasan, Sxqrrrr, Överhämnaren, Mörkrets Förste, The Devilevil, Etterdrömmaren, Den Odiskutable, Qwertypojken och Ockertoppen.
För att inte tala om: Natt, Troll, Energi, Bett, Måne, Skytten, Zodiax, Mördar-bot, Sport, Skelettet, Vargen, Lupix, Maran, Draken, Pop och Corn, Gift, Skorpionen, Anakondan, Hypno, Wazz, Leran, Skadan, Sjöfrun, Hår, Rex, Kejsaren, Ovädret, Rocken, Jägaren, Vandraren, Draugr, Kvarngubben och Liet.
Oroa er inte, de flesta av namnen är bara för att reta en viss person här på sidan
Edited by Sret, 01 December 2012 - 01:18.
Posted 02 December 2012 - 12:45
Ja, det måste vi också komma fram till. I vilken ordning vi måste komma fram till saker är kanske inte givet, men det kan förstås vara bra att ha en tanke om saken. Upplösningen bör ju knyta an till början på ett eller annat vis, tänker jag. Fler frågor att ta ställning till:Fast först så måste det väl bestämmas vid vilket tillfälle som dubbelgångaren tog hans plats.
Hur lång tid tog det för Tin att bygga dubbelgångaren (om det var han som gjorde det)?
Var den redan färdig när han insåg att han behövde åka iväg?
Vad var det i så fall som fick honom att vilja bygga den?
Satte han igång den själv innan han stack, eller startade den av sig själv efter att han hade stuckit?
Så kan det vara, men det måste inte vara så. Och saken är att om det är på det ena eller andra sättet förmodligen inte spelar någon roll, och inte är något som någon behöver veta. I alla fall inte förrän någon bestämmer sig för att gestalta Tins ursprung.Jag måste fråga, då Tins armar är så tunna vore det inte logiskt att de är mekansika? För jag har alltid tänkt mig honom om ifall han var en cyborg av något slag att han saknade armar och ben då han förlorade det mesta genom en olycka. Tänk er Darth Vader ungerfär.
Posted 02 December 2012 - 13:11
Posted 02 December 2012 - 13:32
Jag tror att flera av NS-trådarna skulle må bra av att sorteras om. Vem är moderator för NS-forumet?
Posted 02 December 2012 - 13:41
Många frågor som nehöver svar.Ja, det måste vi också komma fram till. I vilken ordning vi måste komma fram till saker är kanske inte givet, men det kan förstås vara bra att ha en tanke om saken. Upplösningen bör ju knyta an till början på ett eller annat vis, tänker jag. Fler frågor att ta ställning till:Fast först så måste det väl bestämmas vid vilket tillfälle som dubbelgångaren tog hans plats.
Hur lång tid tog det för Tin att bygga dubbelgångaren (om det var han som gjorde det)?
Var den redan färdig när han insåg att han behövde åka iväg?
Vad var det i så fall som fick honom att vilja bygga den?
Satte han igång den själv innan han stack, eller startade den av sig själv efter att han hade stuckit?
Så kan det vara, men det måste inte vara så. Och saken är att om det är på det ena eller andra sättet förmodligen inte spelar någon roll, och inte är något som någon behöver veta. I alla fall inte förrän någon bestämmer sig för att gestalta Tins ursprung.Jag måste fråga, då Tins armar är så tunna vore det inte logiskt att de är mekansika? För jag har alltid tänkt mig honom om ifall han var en cyborg av något slag att han saknade armar och ben då han förlorade det mesta genom en olycka. Tänk er Darth Vader ungerfär.
Jag skrev bara så som jag hade sett det, för jag har för mig att jag har läst att han kunde byta ut delar, men jag kan ju minnas fel. Jag vet att ingen vet hur Tin fungerar.
Jag håller med, en tråd för ritade karaktärer hade nog gjort sig bra.
Posted 02 December 2012 - 13:49
Posted 02 December 2012 - 13:51
Posted 04 December 2012 - 13:40
Jag tror inte att han kan byta ut delar, med tanke på att ingen har lyckats öppna honom.Jag skrev bara så som jag hade sett det, för jag har för mig att jag har läst att han kunde byta ut delar, men jag kan ju minnas fel.
Posted 04 December 2012 - 14:39
Edit: Jag kollade upp och jag hade fel. Det står inget om det på hans profil om det jag hade för mig att han kunde göra.
Edited by Sret, 04 December 2012 - 15:06.
Posted 05 December 2012 - 17:26
Jag tror inte att han kan byta ut delar, med tanke på att ingen har lyckats öppna honom.Jag skrev bara så som jag hade sett det, för jag har för mig att jag har läst att han kunde byta ut delar, men jag kan ju minnas fel.
Har någon försökt? Det vore kanske en bra idé till början på en serie, någon får för sig att öppna Tin!
Posted 12 December 2012 - 16:27
Svaret är...
Har någon försökt? Det vore kanske en bra idé till början på en serie, någon får för sig att öppna Tin!
Detta svar tydliggör dock inte vem eller vilka som är "man". Jag tolkar det som att Nordens Stjärnor snart efter att ha träffat Tin första gången var angelägna att ta reda på vad han är för något. Förmodligen är Tin medgörlig gällande de efterforskningarna eftersom han själv också skulle vilja veta. Men eftersom han aldrig lyckats ta reda på något tidigare hyser han gissningsvis inga stora förhoppningar om att de ska lyckas bättre, vilket de alltså inte heller gör. Eller högst eventuellt lyckas de lite bättre, men ändå inte precis bra. Så vitt jag vet har ingen gett sig på att göra en serie om detta ännu, så var så liksom god...Historia: TIN är ett mysterium. Inte ens han själv verkar veta vem eller vad han är eller vart han kommer ifrån? Man har försökt att röntga honom eller att plocka isär den möjliga rustning han bär, men helt utan framgångar.
Posted 07 January 2013 - 21:09
Just det, jag inser att jag måste göra mycket om Jeanne Nocturnes profil, är det nån som har förslag? Själv tänker jag sänka på hennes "god mode"
Posted 09 January 2013 - 17:18
Dark, jag vet att vi har diskuterat det tidigare, men har du sänkt hennes styrka? Jag återkommer efter att jag kollar hennes profil, minns inte mycket om henne.
Posted 09 January 2013 - 17:37
Det blev inte officiellt med det nej, tror jag
Posted 11 January 2013 - 23:41
Det är nog det enda som jag som störst problem med karaktären nämligen.
Posted 12 January 2013 - 10:21
Tror det vore bra om Jeanne Nocturne fick bli lite svagare. Det är egentligen en otroligt cool figur (en av de bästa i NS), men det att hon har en sådan stor superstyrka förtar det hela lite. Skulle vilja att beskrivningen av hennes krafter blev tydligare också. Står det inte nåt i stil med att hon har liknande krafter som en vampyr? Vilka krafter är det? Det borde stå i beskrivningen.
Posted 12 January 2013 - 22:56
Beslöt att posta om profilen för att visa alla vad som kan ändras och förbättras
JEANNE NOCTURNE (Skapad av Viktor Matiesen)
Verkligt namn: Okänt
Yrke: Legosoldat, men oftast medlem i gruppen.
Identitet: Okänd för alla, inklusive henne.
Laglig status: Illegal flykting från okänt land.
Civilstånd: Okänt.
Kända släktingar: Inga.
Födelseort: Okänd.
Operationsbas: Hemlig.
Historia: Mycket är okänt om Jeanne. Det man tror är att hon är född under 1800-talet, att hennes mor var en vampyr och hennes far en människa, och att hon är från USA. Sedan hennes föräldrar dog under okända omständigheter höll Jeanne låg profil. Hon kan ha varit gift då hon bär en vigselring men det är inte bekräftat. Jeanne är under 80-talet en legosoldat och rekryterades till gruppen efter en fejd.
Ålder: Okänd.
Längd: 160 cm.
Vikt: ?
Ögon: Ljusröda.
Hår: Silvergrått i ett slapp tuppkam.
Styrkenivå: Kapabel att lyfta upp över 200 ton.
Känd övermänsklig kraft: Jeanne är en dhampir - hälften vampyr, hälften människa, så hon har de typiska krafterna en vampyr har fast på en lägre nivå. Hon föredrar att använda sina skjutvapen med kulor som kan variera från explosiva till frätande. Hon är odödlig och om hon förlorar en lem kan hon lätt sätta fast den igen. Jeanne är även den ultimata prickskytten, och hennes skjutande är så perfekt att man kan tro att honkan skapa ”magiska kulor”.
Svagheter: Hon blir försvagad i solljus, och kan inte använda sina krafter och förlorar sin odödlighet.
Personlighet: Det första intrycket man kan få av Jeanne är att hon har alla sina skruvar lösa i huvudet och det kan nog stämma med tanke på att hon har spenderat större delen av sitt liv i ensamhet. Hon är otroligt intelligent, vilket man märker om man kan tyda hennes rappakaljor. Hon har ett vridet sinne för rättvisa som blir allt mörkare över perioderna och hon har en förmåga att irritera båda sina fiender och kollegor. Hon tappar lätt koncentrationen och kan klaga på en man som krattar och liknande när hon är på en spaning.
Skaparens tillägg: Jeanne är tänkt att funka som comic relief men ändå ha en seriös roll. Jeanne är som en
blandning mellan Punisher, Blade, Spindelmannen, Deadpool (hon kan bryta den fjärde väggen, det vill säga
kommunicera med läsaren direkt och vet att hon är en seriefigur) och kanske till och med Venom. I de
senare perioderna när gänget splittrats ska Jeanne bli betydligt mörkare, då hon börjar känna att de onda
och kriminella kommer för lätt undan från rättvisan, även om de blir arresterade. Hon kan även vara en av
dem som inte återförenas med gruppen under superstjärneperioden utan agerar istället som vigilante.
Jeanne kan nog vara den svåraste och samtidigt den roligaste karaktären att skriva på, med tanke på hur
knäpp hon kan vara. Så vitt jag vet, har bara en person skrivit ett manus som har Jeanne med. Just därför
med syftet att få potentiella författare och tecknare känna vid hennes personlighet och motiv, håller jag på
med tre-fyra seriemanus med Jeanne Noctorne. Om det är nån som har ett manus med Jeanne Nocturne,
skicka manuset till mig så jag kan hjälpa till med hennes dialog och liknande.
En kort lista på Jeannes utveckling:
- Det avsnitt då Jeanne dyker upp och blir en medlem i Nordens Stjärnor är tingad av mig. Jag skriver
manuset och letar efter en tecknare som kan rita enligt Silver age-perioden som storyn utspelar sig i.
- Förhållandet mellan Jeanne och de övriga medlemmarna har jag tänkt mig att det skulle kunna jämföras
med förhållandet med de mänskliga karaktärerna och The Warner Brothers i animerade showen Animaniacs,
eller Freakazoid. Men även om Jeanne lätt hamnar i rollen som komisk sidekick i serien, så försök att
undvika det.
- Jeanne blir bästa vän med Nox för att Nox är mer förstående för det övernaturliga och eftersom Jeanne är
en halvvampyr. Det ska även antydas lite mer i förhållandet mellan dem, men Nox är gift (och ingen vet det
förutom kanske Jeanne).
- I min "spinoff" NORDENS ELIT kommer dådet som får Jeanne att gå i exil och agera mer som en mörk hämnare
som fungerar illa med moralen i gruppen.
- Tills storyn som presenterar uppdykandet av Moose som är tingad av mig och Adam Karlsson, ska Jeanne
var en grym vigilante som använder extrema metoder att fånga in kriminella. Om Jeanne skulle jaga en tjuv
på ett tågområde skulle hon inte tvivla att kasta ett tågvagn på dem.
Edited by DarkPaladin300, 12 January 2013 - 22:58.
Posted 13 January 2013 - 08:29
Bra att vi får se hela beskrivningen av denna underbara figur här!
"- Förhållandet mellan Jeanne och de övriga medlemmarna har jag tänkt mig att det skulle kunna jämföras
med förhållandet med de mänskliga karaktärerna och The Warner Brothers i animerade showen Animaniacs,
eller Freakazoid. Men även om Jeanne lätt hamnar i rollen som komisk sidekick i serien, så försök att
undvika det."
Vore bättre om du beskrev förhållandet istället för att hänvisa till filmerna. Alla har ju inte sett dem.
"Känd övermänsklig kraft: Jeanne är en dhampir - hälften vampyr, hälften människa, så hon har de typiska krafterna en vampyr har fast på en lägre nivå. Hon föredrar att använda sina skjutvapen med kulor som kan variera från explosiva till frätande. Hon är odödlig och om hon förlorar en lem kan hon lätt sätta fast den igen. Jeanne är även den ultimata prickskytten, och hennes skjutande är så perfekt att man kan tro att honkan skapa ”magiska kulor”."
Är detta att hon är en ultimat prickskytt en av dhampir-krafterna? Är odödligheten och fastsättande av lemmar också det? Om inte, vilka är dhampir-krafterna?
Posted 13 January 2013 - 12:09
SOm sagt, lite för mycket "god mode" här, jag måste ha fått influens av ROb Liefeld eller nåt. Ska rätta till de nu.
- Förhållandet mellan Jeanne och de övriga medlemmarna har jag tänkt mig att hon gillar att reta sina kollegor genom att agera antingen dum eller sarkastiskt mot de och värre blir det för hennes fiender eller för de som hon inte gillar, speciellt Greven även om hon tolerar honom (mest för att hon tycker att han är snobbig besserwisser), men hon behandlar sin vänner aldrig som skit utan hon låter de veta hur mycket hon kan bry sig om de i nästan alla situtationer. Hon har ett svar för nästan alltid, vare sig det är nåt smart, roligt, korkat eller rentav osammanfattande surrealistiskt. Men även om Jeanne lätt hamnar i rollen som komisk sidekick i serien, så försök att undvika det.
Ärligt talat, så är det ganska svårt att beskriva hennes krafter, så jag har gjort istället så att jag begränsar mycket av hennes krafter till följande:
Känd övermänsklig kraft: Jeanne är en dhampir - hälften vampyr, hälften människa. Hennes krafter är följande: Övermänsklig styrka (som nämns i Styrkenivå), reflex och snabbhet dubbelt så mycket som en normal vältränad människa och har även övermänsklig syn som kan utmana den bästa jaktörnens. Jeanne är även den ultimata prickskytten efter årtals träning eller bara skjutande, och hennes träffsäkerhet är så perfekt att man kan tro att hon kan skapa ”magiska kulor" som kan variera från explosiva till frätande. Hon är delvis odödlig och kan läka ihop sår av dödligare varianter, och kanske en lem eller två men det är extremt smärtsamt procedur.
Och som svaghet, beslöt jag att lägga till det faktum att hennes läkning är normal som en människas, så om hon får blåmärken, sår eller värre så kan det ta lika tid som det skulle ta en normal människa att läkas om hon inte har färsk blod tillgänglig.
Och sen den största problemet angående hennes styrkenivå som alla har lite problem med. Jag har beslutat att sänka ned hennes styrkenivå ned till 70 ton, men 100 är hennes riktiga gräns. Men jag har en idé för en story där hon lyckas lyfta upp till 200 ton men det är bara en gång hon lyckas göra det för att hon är skit arg när en kär vän har hamnat i knipa och det kommer att slita på hennes kropp så pass rejält att Jeanne kommer att vara i säng i en månad för att läka hennes slitna muskler.
Så vad tycker ni?
Edited by DarkPaladin300, 13 January 2013 - 20:15.
Posted 13 January 2013 - 17:22
Bättre faktiskt.
Posted 14 January 2013 - 03:02
Hmm... inte för att vara den som är den, men varför kan hon inte bara ha den traditionella vampyrstyrkan av 10 man?
En ungefärlig nivå som hon hamnar på då, med tanke på att hon är vältränad, skulle kunna vara kring... 1 ton, give or take.
Hon blir då mer som en traditionell Dhampir, som t ex Blade som har ungefär sådana förmågor.