Finland har ju alltid spelat mest transatlantiskt av de europeiska lagen. Kanadensare (journalister, fans etc) brukar ofta säga att Finland och Kanada är de lagen som spelar Hockey "nästan identiskt". Jag skulle inte skriva under det helt, det finns väldigt mycket likheter, men det finns ett "finskt sätt" att spela Hockey, på samma sätt som det finskt ett Svenskt, Tjeckiskt, Ryskt etc. Sen har ju alla coacher sina egna grejer som ger spelet skillnader. Finns likheter på hur Finland spelade på 90-talet och hur de spelat under de senare 5-6 åren, men det finns ju klara skillnader. Finland kan organisera sitt störande försvarsspel som alltid, men målen måste inte alltid vara att man hittar en lös puck nånstans och sen anfaller alla med galen energizer-bunny speed. Även Finland kör med t ex snabba/långsamma/fördröjda-uppspel där man spelar back/back eller att man direkt försöker hitta centern i mitten. Kortpassningsspel etc. har även sett några gånger att Finland på senare år passat tillbaka till pucken sina backar om det inte gått att anfalla, något som känns väldigt "svenskt" att se på.
Jag skriver under på ditt resonemang, tycker ju också som brukar hävdas att Finland spelar mest transatlantiskt av de Europeiska lagen. Men som du skriver finns där ju stora skillnader, skulle nog säga att USA men framförallt Kanada spelar ytterligare mer fysiskt och mer "dump and chase" hockey än Finland. Men Kanada är väldigt rörliga samtidigt i sin spelstil. Ibland har man ju slagit Sverige med ett "svenskt spel" Kanada är kanske bäst på att skifta taktik från match till match efter förutsättningarna? Tyvärr.

När Finland spelar som bäst kombinerar man ofta den hårda checkingen med att vårda puck i rätt lägen. Finland spelar definitivt ofta mer rakare på mål än Sverige.
Jag tycker Sverige borde ta efter Finland med att använda mindre rinkar. Då kanske vi får lite mer fysiskt spel i elitserien om inte annat. Det är väl det jag saknar mest i den svenska Elitserien.
Tråkigt att Peter Forsberg inte kunde fullfölja sin comeback. Känns dock skönt att det är över nu efter alla år av comebackförsök. Svårt att mäta de bästa spelarna mot varandra, de är ju lite olika spelartyper Forsberg, Sundin och Lidström. Men en av våra allra bästa i top tre genom tiderna är han utan tvekan. Jag vill gärna nämna att jag håller Thomas Sandström väligt högt också, han ligger precis under dessa tre enligt mig, hade ju också en ganska skadefylld karriär.
Härligt spel av Sverige i LG hockey games förövrigt. Jag och Kermit som skrev att vi aldrig kan slå Ryssland fick svar på tal. Fast det återstår att se hur det blir när det gäller i VM! Börjar se fram emot VM nu faktiskt. Följer ju inte Elitserien lika mycket nu när Malmö är ute. Verkar inte som det går så bra för Kermits Frölund i år? Hörde något om årets flopp på radion.