Jump to content

Photo

Hockeysäsongen 2010/11

• This topic is locked This topic is locked
396 replies to this topic

#126 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 February 2011 - 22:13

Ja, jag är inte förvånad att han lägger av igen, trodde inte det skulle hålla. Han var väl inte beredd att ge upp karriären utan att göra ett försök. Nu lär det väl vara slut på comeback försök iaf. Han hade verkligen ett hett humör, när han var yngre. Kommer ihåg en match jag såg när jag var i tonåren Modo mot Brynäs tror jag det var, då slog han av klubban i sargkanten i ilska.

Förresten kul att Sandström fick göra mål i Tre Kronor, hoppas det gör så att han börja göra några mål i Luleå också.

Timrå vann över LHC, inte bra för Luleå att lagen på undre delen vinner. Luleås andra hälft är inte alls bra, samma sak hände förra året. Missade slutspelet i sista omgången, det vill jag inte ska hända i år. :(

Det var snack om att SVT och Viasat skulle dela på Hockey-VM men det blev Tv4 istället. Inte den bästa kanalen för sport (all jäkla reklam) men det betyder iaf att jag kan se VM i HD kvalitet.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#127 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 February 2011 - 22:30

Ska han äntligen lägga av. Det var väl dags. Han stod på topp för ett par år sen och borde ha slutat helt då och inte försöka om och om igen för att bara klara 2-3 matcher innan han måste vila igen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#128 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 February 2011 - 06:38

Skittrist att han la av nu. Jag förstår honom, särskilt att han är rädd att åka på en skada igen, men jag hade verkligen önskat att alla som tvivlade på honom hade fått äta upp det där. Trots allt, respekt för att han försökte igen och igen för inget annat än vad som verkar ha varit en kärlek till hockeyn och en vilja att få ett bättre avslut på karriären. Jag förstår verkligen att han ville göra den här comebacken, bara synd att det inte gick vägen.
*Hockey och superhjältar*

#129 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 15 February 2011 - 09:20

Han hade verkligen ett hett humör, när han var yngre. Kommer ihåg en match jag såg när jag var i tonåren Modo mot Brynäs tror jag det var, då slog han av klubban i sargkanten i ilska.

Det där var ju också en av storheterna med Peter Forsberg, hans humör, vilja att vinna, envishet, "vinnarskalle", kalla det vad du vill. Visst hade han en fantastisk blick för spelet och teknik, men jag är helt övertygad om att det var hans inställning som tog honom hela vägen, och då kommer det där heta humöret med i de beräkningarna.

#130 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2011 - 11:48

Forsberg är legendarisk och som en medtävlare i Landskampen sa om honom "Det är imponerande hur han fortfarande kört på - trots att mannen egentligen är en enda stor skada.". Visst, han har gamblat stenhårt med sitt anseende med sina comebacker, men ingen förtjänar lika stora hyllningar för den lirare han är och har varit. It's an end of an era som man säger. Men det är skönt att äntligen få avsluta kapitlet och bläddra till nya, spännande blad! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#131 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 15 February 2011 - 12:02

Svensk hockey borde nu ha en stor ceremoni kanske i början av nästa säsong där man tackar Mats Sundin och Peter Forsberg, samt att nummer 21 och 13 borde pensioneras och hissas upp i taket. Få har gjort lika mycket för svensk hockey som de två.

För mig är nog Nicklas Lidström vår störste spelare kanske någonsin, få andra har de meriterna och få håller fortfarande klassen, men Sundin och Foppa har varit enormt stora för oss också. Men vi har ju stjärnor nu också, Sedinarna, Zetterberg och Bäckström är bra exempel, och fler lär komma. Så svensk hockey är inte "slut" nu om någon trodde det. :)

#132 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 February 2011 - 16:11

Men vi har ju stjärnor nu också, Sedinarna, Zetterberg och Bäckström är bra exempel, och fler lär komma. Så svensk hockey är inte "slut" nu om någon trodde det. :)

Verkligen inte, vi har många unga bra spelare på uppgång. :)

Håller med, hissa upp tröjorna i taket låt inte tex Ericsson, ha nr 21 i landslaget det ser så konstigt ut.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#133 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 February 2011 - 19:15

Tack för underhållningen Foppa!
För övrigt så anser jag att det är givet att hans tröja ska hissas upp i taket och att hans nummer aldrig ska användas, den yttersta hyllningen. Även Sundin bör få samma hyllning.

Winter is Coming

#134 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 15 February 2011 - 22:57

Ja, det borde de verkligen få. Även om jag personligen tycker att Lidström är ännu större än Foppa och Sudden så har Lidas inte alls samma meriter i Tre Kronor. Om än stora så inte i klass med Forsberg eller Sundin som är rena legender.

#135 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 February 2011 - 11:06

Toronto har bytt bort Kris Versteeg till Philadelphia Flyers mot ett val i första och ett i tredje rundan. Det känns faktiskt bra. Versteeg kom inför den här säsongen och skrapade ihop 35 poäng på 53 matcher, inte dåligt, men han är lätt värd ett 1:a och 3:e-rundesval. Leafs fick ju Lupul i en annan trade och nu fick Burke sona för misstaget att ge bort så många höga draftval för Phil Kessel. Okej att Flyers lär hamna högt upp, men ett val i förstarundan är bättre än inget alls.

Samtidigt tror jag inte Brian Burke är klar med byten för säsongen, så de där valen kan mycket väl användas i någon annan, framtida trade.

#136 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 16 February 2011 - 19:12

Toronto har förresten bytt bort Francois Beauchemin till Anaheim mot Joffrey Lupul och backlöftet Jake Gardiner. Lupul har haft en del skadeproblem, men förhoppningsvis kan han bidra på forwardssidan, Toronto är inget lag som har det väl förspänt där. En back som Beauchemin hade de däremot "råd" att byta bort.

Anaheim har haft problem med sin defensiv sen man inte längre kunde behålla Chris Pronger för några år sedan. Nu börjar man ha en riktigt bra backbesättning igen. Är nog bra för dem att få tillbaka Beauchemin.

Sverige och Finland har ju tillsammans VM-turneringarna 2012 och 2013 så det är säkert bra läge att då hissa upp Forsbergs och Sundins tröjor. I Finland har man ju hissat upp t ex Jari Kurris och Raimo Helminens tröjor.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#137 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 17 February 2011 - 17:01

Finland har ju alltid spelat mest transatlantiskt av de europeiska lagen. Kanadensare (journalister, fans etc) brukar ofta säga att Finland och Kanada är de lagen som spelar Hockey "nästan identiskt". Jag skulle inte skriva under det helt, det finns väldigt mycket likheter, men det finns ett "finskt sätt" att spela Hockey, på samma sätt som det finskt ett Svenskt, Tjeckiskt, Ryskt etc. Sen har ju alla coacher sina egna grejer som ger spelet skillnader. Finns likheter på hur Finland spelade på 90-talet och hur de spelat under de senare 5-6 åren, men det finns ju klara skillnader. Finland kan organisera sitt störande försvarsspel som alltid, men målen måste inte alltid vara att man hittar en lös puck nånstans och sen anfaller alla med galen energizer-bunny speed. Även Finland kör med t ex snabba/långsamma/fördröjda-uppspel där man spelar back/back eller att man direkt försöker hitta centern i mitten. Kortpassningsspel etc. har även sett några gånger att Finland på senare år passat tillbaka till pucken sina backar om det inte gått att anfalla, något som känns väldigt "svenskt" att se på.

Jag skriver under på ditt resonemang, tycker ju också som brukar hävdas att Finland spelar mest transatlantiskt av de Europeiska lagen. Men som du skriver finns där ju stora skillnader, skulle nog säga att USA men framförallt Kanada spelar ytterligare mer fysiskt och mer "dump and chase" hockey än Finland. Men Kanada är väldigt rörliga samtidigt i sin spelstil. Ibland har man ju slagit Sverige med ett "svenskt spel" Kanada är kanske bäst på att skifta taktik från match till match efter förutsättningarna? Tyvärr. :)
När Finland spelar som bäst kombinerar man ofta den hårda checkingen med att vårda puck i rätt lägen. Finland spelar definitivt ofta mer rakare på mål än Sverige.
Jag tycker Sverige borde ta efter Finland med att använda mindre rinkar. Då kanske vi får lite mer fysiskt spel i elitserien om inte annat. Det är väl det jag saknar mest i den svenska Elitserien.

Tråkigt att Peter Forsberg inte kunde fullfölja sin comeback. Känns dock skönt att det är över nu efter alla år av comebackförsök. Svårt att mäta de bästa spelarna mot varandra, de är ju lite olika spelartyper Forsberg, Sundin och Lidström. Men en av våra allra bästa i top tre genom tiderna är han utan tvekan. Jag vill gärna nämna att jag håller Thomas Sandström väligt högt också, han ligger precis under dessa tre enligt mig, hade ju också en ganska skadefylld karriär.

Härligt spel av Sverige i LG hockey games förövrigt. Jag och Kermit som skrev att vi aldrig kan slå Ryssland fick svar på tal. Fast det återstår att se hur det blir när det gäller i VM! Börjar se fram emot VM nu faktiskt. Följer ju inte Elitserien lika mycket nu när Malmö är ute. Verkar inte som det går så bra för Kermits Frölund i år? Hörde något om årets flopp på radion. :o

#138 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 February 2011 - 07:33

Det är en intressant fråga, om vi ska ha mindre rinkar här i Sverige eller inte. Dels vore det ju bra eftersom det skulle kunna bli rakare, snabbare och mer händelserikt, men samtidigt är ju stora rinkar en del av den svenska stilen. Vi är bra på att spela kontrollerat och taktiskt, förvisso har vi utvecklat spelet framför mål och att det går mer rakt på mål nu. Men man måste vara rädd om vår svenska stil, det är den vi kommer att nå framgång med precis som tjeckerna når framgång med sin eller finnarna med sin.

Man borde ha anat det mer, att Foppa skulle sluta när han intervjuades efter matcherna och han inte alls var nöjd med sitt spel. Det har han väl aldrig varit, ens när han varit fantastisk, men nu kändes det mer deppigt. Det är ju både trist och förståeligt på samma gång, men det är tur att han inte slutade där 2003-2004 som han sa att han hade gjort om han vetat hur mycket problem foten skulle ställa till redan då. 25 operationer på den där jäkla foten läste jag. Snacka om att den killen hade vilja om att komma tillbaka!

Japp, det går oerhört tungt nu för Frölunda med idel förluster och skador. En jumboplats i tabellen också. Det är visserligen bara två poäng upp till säker mark, men Frölunda måste verkligen vända trenden nu. Vi är på väg mot kvalserien och i år är ett år då t. om en lovande junior lämnar klubben för en bottenkonkurrent mitt i seriespelet! Det är mycket som måste skärpas till och göras bättre i Frölunda. Kanske är kvalserien ett uppvaknande, men jag är rädd att med det självförtroendet de har nu så kommer de inte ens klara av den.

#139 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 February 2011 - 18:59

Jag tycker Sverige borde ta efter Finland med att använda mindre rinkar. Då kanske vi får lite mer fysiskt spel i elitserien om inte annat. Det är väl det jag saknar mest i den svenska Elitserien.

Jag gillar ju den typen av Hockey så jag skulle uppskatta det. Men nu känns det ju mest som att den enda som egentligen håller liv i debatten är Wikegård, samt att Leif Book då och då nämner att han inte tycker att man ska spela med liten rink. En grej man borde göra inom Svensk Hockey (och Finsk,och många andra europeiska länder) är att byta sargerna på arenorna. Till den typen av NHL-sarg som ger emot lite på det sättet att när spelarna sätter in en hård tackling så är det betydligt mindre risk för hjärnskakningar. Sånt kan man aldrig ta bort från Hockey, oavsett sarg, men ofta är den liksom "Pansar" här i Norden, medans i NHL så blir det ett häftigt ljud och man nästan studsar ifrån den när man blir tacklad. Det är en ekonomisk fråga eftersom det kostar så mycket att byta , men något jag tycker borde tas upp oftare.

Dels vore det ju bra eftersom det skulle kunna bli rakare, snabbare och mer händelserikt, men samtidigt är ju stora rinkar en del av den svenska stilen. Vi är bra på att spela kontrollerat och taktiskt, förvisso har vi utvecklat spelet framför mål och att det går mer rakt på mål nu. Men man måste vara rädd om vår svenska stil, det är den vi kommer att nå framgång med precis som tjeckerna når framgång med sin eller finnarna med sin.

Ja fast man kan spela kontrollerat och taktiskt på liten rink också. T ex Detroit gjorde det konstant 2006-2007 och 2007-8 med bra framgång. Vissa grejer försvinner ju nästan (på liten rink), t ex Sverige spelade väldigt sällan den typen av uppspel i Vancouver OS där man samlade hela femman genom att ställa sig bakom mål och vänta in alla. Jukka Jalonen däremot försökte coacha den typen av anfall mot USA i semin och det gick ju som det gick. Jag håller med om att spelidentiteten är viktig, men jag tror inte att den skulle försvinna om man bytte till mindre rinkar.

Edited by super85, 18 February 2011 - 19:03.

Batman Begins

The Dark Knight

#140 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 February 2011 - 17:13

Wylie kommer avsluta Rond1 och starta upp Rond2 när han kommer hem ikväll, så ni får ge er till tåls till dess ^_^

Jag tror jag vet vart han är: I scandinavium för att heja på Skellefteå i matchen mot Frölunda.

Men idag verkar Skellefteå få tji! Äntligen leder vi! :thumbsup:

#141 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 19 February 2011 - 18:01

Wylie kommer avsluta Rond1 och starta upp Rond2 när han kommer hem ikväll, så ni får ge er till tåls till dess ^_^

Jag tror jag vet vart han är: I scandinavium för att heja på Skellefteå i matchen mot Frölunda.

Och han har ingen internetaccess där? Vart är världen på väg?

Det kanske han har. I Luleås (eller var det brynäs) arena har de iaf fri wi-fi access.

#142 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 February 2011 - 19:00

Tyvärr. Idag var Skellefteå riktigt dåliga. :( Bara att gratulera Frölunda.

Och nej, dom har inte gratis wi-fi i Scandinavium. <_< Snålt.

Inte för att det hade hjälpt. Det hade blivit väldigt pillrigt att göra det på iphone.

Stand by för omgång 2....

Edited by Wylie Times, 19 February 2011 - 19:01.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#143 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 February 2011 - 19:05

Så himla gött med seger idag att det finns inte. Det kunde Skellefteå gott unna oss. ;)

#144 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 February 2011 - 19:08

Precis vad vi sa när vi gick ut. Det där bjuder vi på. Det är ju synd om Frölunda. :P

-Gangstagrass

#145 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 February 2011 - 19:14

Fint gjort! ;)

Nu såg jag inte matchen, men på sportradion sa de att det faktiskt mer var Frölunda som var bra och taggat än Skellefteå som var dåliga.

#146 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 February 2011 - 23:54

Jag skulle säga att det var båda två. Frölunda var väldigt bra och Skellefteå spelade slappt och ofokuserat.

-Gangstagrass

#147 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 20 February 2011 - 13:11

Kan hända den bäste när man får ett mål emot sig efter 24 sekunder. :)
Med det sagt så vill jag säga hur kul och imponerande det är att Skellefteå går så bra i år, det är ju mycket för att de har odlat fram talanger (sen har t. ex två värvningar av Lekhonen och Lindström självklart gjort mycket) som Larsson, Erixon och Rundblad. Om Frölunda inte går till slutspel lär det bli Skellefteå och Hv71 som jag kommer att "hålla på". :)

#148 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 20 February 2011 - 22:27

Ja fast man kan spela kontrollerat och taktiskt på liten rink också. T ex Detroit gjorde det konstant 2006-2007 och 2007-8 med bra framgång. Vissa grejer försvinner ju nästan (på liten rink), t ex Sverige spelade väldigt sällan den typen av uppspel i Vancouver OS där man samlade hela femman genom att ställa sig bakom mål och vänta in alla. Jukka Jalonen däremot försökte coacha den typen av anfall mot USA i semin och det gick ju som det gick. Jag håller med om att spelidentiteten är viktig, men jag tror inte att den skulle försvinna om man bytte till mindre rinkar.

Jag håller också med om att det absolut är viktigt att värna om den egna spelstilen. Om vi ser till de OS turneringar som gått på liten rink har ju Sveriges spel ofta fungerat väldigt bra. T ex även i Vitryssland OS:et hade man ju fantastiskt bra spel fram till just den matchen. Jag tycker den svenska stilen har bibehållits där, även om vissa moment försvinner, mindre burskydd som du var inne på, vilket kanske inte är en nackdel? Sedan försvinner "duttandet" ute i hörnorna som ibland kan bli lite för mycket på stora rinkar enligt min mening. Jag tror inte heller det kommer påverka de olika stilarna för mycket, iaf inte till det sämre.
Jag föredrar också det spelet som blir på mindre rinkar. Synd att inte fler ledare förespråkar det längre. Det vore absolut bättre om man bytte till "NHL sarger", kanske ännu viktigare om man skulle gå över till mindre rinkar! Har för mig att det är någon skillnad i glasbygget också? Att det är lättare att byta på NHL rinkar. Känns betydligt vanligare att rutor krossas i NHL, å andra sidan har de kanske flest skyttar som skjuter hårt också! :)

Edited by Spacer, 20 February 2011 - 22:29.

#149 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 February 2011 - 20:17

(sen har t. ex två värvningar av Lekhonen och Lindström självklart gjort mycket

Mikko Lehtonen heter han (precis som backen som spelade i Timrå och Frölunda förut), fast det visste du kanske redan? ;).

Om vi ser till de OS turneringar som gått på liten rink har ju Sveriges spel ofta fungerat väldigt bra. T ex även i Vitryssland OS:et hade man ju fantastiskt bra spel fram till just den matchen.

Spelet har ju fungerat men det har inte gått sådär jättebra (finns ju dock några semifinalplatser) för Sverige i någon turnering med liten rink på de sista 20 åren eller så. Rent allmänt så verkar europeiska lag, oavsett om de är fyllda med NHL-spelare eller inte, ha väldigt svårt att besegra nordamerikanska lag eller vinna turneringar i Nordamerika. Sovjet/Ryssland har ju gjort det några gånger, i VM 2008, och sen innan dess så var det väl Canada Cup 1981. De gånger Svenska spelet inte riktigt gått vägen har nog att göra mycket med inställning, och sen även en tjurskallig coachning där man inte tänkt enkelt nog.

Jag tycker den svenska stilen har bibehållits där, även om vissa moment försvinner, mindre burskydd som du var inne på, vilket kanske inte är en nackdel? Sedan försvinner "duttandet" ute i hörnorna som ibland kan bli lite för mycket på stora rinkar enligt min mening

Håller med helt om det här. Att den typen av moment försvinner är bara en bra grej tycker jag.

Har för mig att det är någon skillnad i glasbygget också? Att det är lättare att byta på NHL rinkar. Känns betydligt vanligare att rutor krossas i NHL, å andra sidan har de kanske flest skyttar som skjuter hårt också!

Sargerna och glaset är båda annorlunda , och annarlunda byggda, Det är ju både sargen och "plexiglaset" som beter sig annorlunda i NHL än i Europa, och sättet man monterat ihop hela grejen. De byter glas väldigt ofta i NHL och det känns som det går fortare och smidigare där än i Europa. Jag vet inte hur mycket har att göra med själva bygget eller om vaktmästarna är bättre där borta ;).
Batman Begins

The Dark Knight

#150 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 February 2011 - 22:31

Lehtonen, ja. Det borde jag haft koll på eller åtminstone kollat upp, antar att det är förvirrande eftersom han heter samma sak som den f.d. Frölunda-backen som sagt. :)

Apropå det där med liten rink så visst har Detroit varit ett bra exempel på ett lag som har spelat taktiskt och kontrollerat, säkerligen inspirerat av Sverige. Och även vunnit mycket med det. Men jag tror att Detroit har haft mer utpräglade roller i laget än vad Tre kronor kunnat ha, vissa typer har vi bara inte i svensk hockey. Svensk hockey skulle säkert vinna en del på att ha mindre rinkar, då kan man bland annat skola elitseriespelarna att spela hockey med mer intensitet och fart som de ibland kan ha problem med internationellt. Men jag tycker det kan finnas en stor charm i den stora isen också. Och jag menar, när OS spelades på stor is senast, 2006, så blev det bara europeiska medaljer. Det säger en del det också. Sen har europeiska lag haft svårt att lyckas på liten is, jo. Man kanske kan räkna med JVM, där Ryssland vann senast och Sverige gått till någon final t. ex.