Jump to content

Photo

The Walking Dead - Säsong 1

• Please log in to reply
151 replies to this topic

#126 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 March 2011 - 01:14

Har precis sett reprisen av tredje avsnittet då jag missade den i söndags och sitter helt förstummad. Vad hände här? Vikarier som tagit över för det här var inte bra. Alls. Jag tycker absolut inte om det som utspelar sig i lägret. Har vi förflyttat oss tillbaka till 50-talet? Kvinnornas roll i lägret är att ta hand om tvätten etc medan männen är ute och jagar eller meckar med bilarna. Please. :rolleyes: Kärlekstriangeln mellan Rick, Lori och Shane är bara fånig och kunde gott hoppats över. Slutet får de inte heller till det för alla fattar väl vad som hände Merle? Eller? Nej, förhoppningsvis var det här bara en engångsföreteelse för annars undrar jag varför alla höjer serien till skyarna....

Piranhaconda: Som du märker uppskattade jag inte avsnittet lika mycket som du. :) Vad gäller att Shane berättat för Lori att Rick var död är något som även gått mig förbi.

Edited by Synon, 13 March 2011 - 01:22.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#127 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 March 2011 - 02:05

Anna-Karin på Weird Science skrev en bra blogg om det här avsnittet: http://www.weirdscie...=10607#comments

Jag tror aldrig en blogg post blivit så kommenterad på WS förrut.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#128 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 March 2011 - 12:28

Bra skrivet av henne! :D Tack för länken, Wylie. Men vad tyckte du själv om avsnittet? Nu när jag sovit på saken har jag kommit fram till att jag nog inte reagerat lika starkt om de fört in lite balans och inte tagit kvinnornas klassiska, förlegade roll till absurdum. Många påstår ju att vi skulle falla tillbaka till den gamla könsfördelningen om en större katastrof inträffade, men jag hävdar att det inte alls behöver vara så. Alla är vi faktiskt individer och vi är några som - chockerande nog :P - klarar av att ta egna initiativ, är händiga och har en fullt fungerande hjärna. :D

Men det var ju inte bara ovanstående jag störde mig på i avsnittet utan jag tyckte även vändningen i Loris och Shanes relation när den tredje parten trädde in kändes föga trovärdig. Slarvigt skriven och genomförd. Själv tycker jag att de gott kunde hoppat över hela den biten då den ej fungerade bra imo och var bara onödig.

Ni som läst serien: stämmer avsnittet med den?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#129 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 March 2011 - 13:39

Jag tycker det känns naturligt att samhällets förfall skulle bli en återgång till något sämre och mer primitivt på flera olika sätt. Inte minst i könsfördelningen, den starkes rätt över den svage, mannen som skyddar "sin" kvinna osv. Det är inte att kvinnor är oförmögna att klara sig själva utan att dom ine tillåts göra det. Sen tror jag att det är lätt att falla in i rutiner också brara för att det är distraherande.

Du borde kolla upp serietidningen Y - The Last Man. Där får man verkligen se vad kvinnorna går för i ett postapokalyptiskt samhälle.

Lori/Shane relationen är sämre skriven här än i serien. Där var det bara ett one night stand som hon ansåg var ett misstag redan då men som han tog som något mer. Här blir det mer konstigt och man förstår verkligen att Shane är förbannad över det. I serien var hans svartsjuka något mer sjukligt och det fanns ingen riktig konflikt med Lori.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#130 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 March 2011 - 19:59

Jag tror du har helt rätt där, Wylie. Särskilt i serien är det ju ett väldigt stort tema.
*Hockey och superhjältar*

#131 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 March 2011 - 15:46

Vatos

Regi står självaste Johan "Stakka Bo" Renck för och det var detta avsnitt som Robert Kirkman har skrivit manus till.

Även det här avsnittet var bra och intressant. Jag hade på känns att Merle hade lyckats att ta sig loss på egen hand och nu är han ute på vift någonstans. I dom andras van dessutom och tillsynes på väg mot lägret utanför stan om jag tolkade det hela rätt. Det lär väl blir en sammandrabbning om något utifall att det visar sig stämma.

Att dom andra skulle få problem med att hämta väskan med alla vapen tog jag för givet, men att andra överlevande skulle stå för motståndet trodde jag nog inte. Första intrycket av dom andra överlevande som dom stötte på var att det var ett jäkla pack. Men jag gillar vändningen man får där det visar sig att dom hade ett större intresse än att bara lägga beslag på vapnen, utan det var mer vad, eller kanske mer korrekt, vilka som dom ville skydda. Riktigt intressant och en bra vändning än att bara låta dom vara ett gäng vapengalna idioter.

Mest intressanta delen av avsnittet är nog mer det som försiggår i lägret där det är spänt mellan flera av karaktärerna.

Att Jim grävde gravar var något som slog mig direkt och det var väldigt passande med tanke på vad som händer mot slutet av avsnittet. Scenerna mellan Jim och Shane var intressanta och frågan är hur länge som det håller för Shane att vara självutnämnd ledare under tiden som Rick är borta från lägret. Det lär väl inte vara den sista gången som han och Rick är på två helt skilda håll. Man kanske kan tycka att han agerar på ett korrekt sätt med tanke på den uppkomna situationen, både i det här avsnittet och förra. Men förr eller senare så lär det väl bli konflikter även inom det egna ledet.

Det ska även bli intressant att se hur situationen kommer att fortskrida nu när flera blev dödade i lägret.

#132 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 March 2011 - 16:57

4 Vatos

Letandet efter Merle har börjat, men först ska de hämta väskan med vapen som Rick tappade när han första gången kom till staden. De stöter på patrull, men denna gång från de levande. Den här delen gillade jag för vändningen som kom iom detta möte var välkommet och gav serien en vitamininjektion som den så väl behövde.

Händelser och karaktärer i lägret börjar även ta fart (och jag är tacksam att jag slapp se något liknande som i förra avsnittet) och det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig där. Jag tror semestern är över för dem.

5 Wildfire

Mycket intressant att följa utvecklingen i lägret. Andrea, Jim och Dale är två karaktärer som börjar ta form. Händelserna som sedan utspelar sig i lägret, ruskar bara inte om de som befinner sig där utan även mig. Verkligheten som så brutalt slår sönder den bräckliga tryggheten som sakta och försiktigt infunnit sig i lägret. Starka scener.

Kommer Rick att stöta på Morgan och hans son igen? Jag tror det, på det ena eller andra sättet. Fast det bästa vore att behålla det som en liten sido story så får vi föreställa oss det själva. Vilket öde som mötte Morgan och hans son.

Bra avsnitt som dock vacklar lite mot slutet. Känns lite som en snabb lösning då Shanes dåliga samvete får honom att göra en kovändning och stödja Ricks förslag att ta sig till Smittskyddsinstitutet. Slarvet med husbilen som i all hast glömdes bort att förklara hur de fixade den trasiga slangen. Den biten fick stryka till förmån för scenen med Jim. Nåväl, något jag kan leva med.

Vart ganska förtjust i scenerna med den ensamme forskaren som är instängd i säkerhet under jord. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig nu när gruppen hittat dit.

To be continued....

#133 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 March 2011 - 22:51

6 TS-19

Ett avsnitt som andas hopplöshet, där vetskapen om vad som verkligheten hänt grabbar tag i alla och lämnar en bitter eftersmak. Glädjen när de först anländer förvandlas snart till sorg. Finns det hopp? Finns någon kvar som har svaret i sin hand? Någon? I hela världen? Eller är de alla dödsdömda?

Mycket bra avsnitt som överraskade mig då jag trodde de funnit en säker hamn med en forskare som skulle lyckas finna ett slags botemedel. Men icke. Och den säkra hamnen visade sig vara den minst säkra av dem alla då de sitter på en tickande bomb. För de befinner sig trots allt i ett smittskyddsinstitut som förvarar en massa icke önskvärda prover i sina valv... Förstår nu varför dr Jenner inte jublade när gruppen anlände och varför han så motvilligt släppte in dem.

Gillar att vi fick se vad som hände på sjukhuset där Rick låg medvetslös. Shane som försökte rädda honom, men inte visste vad han skulle göra med alla slangar och maskiner som var kopplade till Rick. Och sedan när han trodde Rick var död... Förmodar - och hoppas - vi får se lite mer av den varan. Se de andras upplevelser när 'vandrarna' tog över världen. Intressant på tal om det, att ordet zombie aldrig nämns. :)

..........

Jag tycker The Walking Dead började bra, men började sedan vackla för att mot slutet resa sig igen och bli riktigt bra, intressant och spännande. Inget att klaga på vad gäller foto och miljöer. Dock kan jag tycka att vandrarnas utseende var sådär i närbild och i dagsljus... Flera av skådespelarna växte i sina roller och några karaktärer har jag nämnt tidigare. Gillar Rick, Shane (för det mesta iaf, kunde gott klippa bort scenerna mellan honom och Ricks fru. Boring.), Andrea, Dale, Daryl (han är faktiskt inte så tokig trots sina brister) och Glen. Ricks fru ger jag inte så mycket för, särskilt inte skådespelerskan som mest spärrar upp ögonen och ser allmänt bortkommen ut. De andra (ja, nu finns ju inte så många fler kvar) finns mer i bakgrunden och lämnar inga större eftertryck.

Jaha, hur länge måste jag vänta på säsong två då? :P

#134 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 13:16

Nu har jag sett dom två sista avsnittet. Den första säsongen var bra med få dåliga aspekter. Det ger utan tvekan en viss mersmak. Jag tänker dock börja med att läsa serien nu istället och ser klart tv-serien när jag antingen har läst alla TPBs som finns alternativt om serien blir nedlagd innan jag har hunnit med det. Jag tycker att serien verkar vara betydligt mer intressant än tv-serien.

#135 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 April 2011 - 14:52

Det börjar bli rätt svårt att jämföra serien och den här TV-serien. På sätt och vis har det ju hänt massor om man ser till handlingen och med tanke på att det bara har kommit sex stycken avsnitt, men i serien så är våra "hjältar" någon helt annanstans om man tänker emotionellt. Det har ju gått en tid där, och att leva som de gör påverkar dem. Jag undrar om de kommer att skildra det i TV-serien.

#136 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 15:21

Tv-serien lär ju säkert ta vissa friheter och sidospår, det är jag rätt övertygad om. Nu har jag inte börjat att läsa serien än men alla som jag pratar med säger att man har lyckats bra med att vara trogen förlagan så när det gäller just sådana saker som karaktärsutveckling så kanske dom tänker extra på att försöka att ligga så nära förlagan som möjligt? Ser man till hur pass emotionella som dom 6 avsnitten har varit i den här säsongen så känns det som att dom kommer att utveckla det så realistiskt som möjligt.

Det är vad dom här 6 avsnitten har gjort för mig. Att plantera ett frö om någonting mycket större som enbart går att ta del av i dess ursprungliga form, nämligen serien. Därför känns det för mig mer motiverat att ge mig i kast med den och att låta tv-serien vänta. I vanliga fall brukar jag snarare göra raka motsatsen.

#137 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 April 2011 - 15:37

Som ett fan av Robert Kirkman så tycker jag ju att hur du tänker är föredömligt. :thumbsup:
Sen får man se om Darabont och de andra vågar utveckla tv-serien åt det håll som serien har gått, för det är otrligt mörkt där ibland...

#138 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 17:17

Tack. ;)

Dom har ju redan nu visat att dom kan ta ut svängarna. Några känslomässigt tuffa scener är ju i början av det första avsnittet då Rick skjuter den lilla flickan. Hade det varit en annan typ av serie så hade en sådan sak säkert skett utanför bild, medans man löpte linan fullt ut här. Eller t ex scenen i samma avsnitt då Rick letar upp zombien som han först stötte på när han tog sig ut från sjukhuset och sedan dödar den av rent barmhärtighet. Så jag tycker att dom redan nu har lagt ribban högt. Och sedan så är ju skräckgenren känd för att man många gånger hellre tar ut svängarna än att fega ut. så jag både tror och hoppas på att det är vad dom även fortsättningsvis kommer att göra.

#139 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 April 2011 - 17:29

Ja, men utan att vilja avslöja för mycket så handlar serien mer och mer om vad de som har överlevt är kapabla att göra mot varandra. Visst tar de ut svängarna i de scener du nämner, men det är fortfarande "bara" zombies det gäller.

#140 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 17:43

Jag har förstått att serien handlar om det och just den aspekten är det som intresserar mig mest. Människan är bra grym många gånger och med seriens utgångspunkt så det bara en tidsfråga innan slitningar inom grupperingen uppstår och alla klär sig i olika roller vare sig det är självvalt eller ej. Någonstans når man en brytpunkt där riktig grymhet och äkta missär uppstår. Det är otroligt kittlande med en handling som utgår från människans mest basala behov. Allt är primitivt och det enda en del lever på är hoppet och ibland inte ens det. Lyckas dom att återskapa det så all heder till dom. Det är få tv-serier eller filmer som lyckas med en sådan sak.

Visst var mina förslag sådana som var direkt riktade mot zombies, men det var trots allt bara det första avsnittet och den som tittar måste ju introduceras på ett lämpligt sätt. Vilket jag tycker att dom lyckades med i det avsnittet. Sedan så får man tänka på att vi hittills bara har fått 6 avsnitt medans serien har utvecklats än mer. Ger man bara tv-serien tid samt inte fegar ut så kan den bli minst lika intressant som serien. Om inte fullt ut, så kanske så pass nära att fans av både serien samt dom som enbart har stiftat bekantskap med tv-serien blir nöjda.

#141 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 April 2011 - 17:53

Ja, och det är ju också så att hur människorna bryts ner sker gradvis även i serien. Och jag håller med dig om att det är vad som är riktigt intressant, likaså att Rick (tror jag) någonstans säger att det är DE som är "the walking dead". Att de inte kan klara sig i all evighet.

#142 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 18:10

Den tanken slog mig efter ett par asvnitt, att "the walking dead" är människorna och inga andra. Intressant att det omnämns av en karaktär i serien. För mig var dom här 6 avsnitten av tv-serien mer som ett psykologiskt drama där alla zombies bara var en bestånsdel. Inte konventionell skräck med andra ord. Vilket jag bara är tacksam för då det känns så uttjatat. Konceptet känns för bra för att bara slösat bort på en massa pang-pang och effekter.

Sedan levar man sig in i karaktärerna och av det jag har sett av serien så verkar inte den vara ett undantag. Man delar olika karaktärers sätt att se på saker, medans man motsätter sig andras. Men hela tiden finns det någon form av ömsesidig respekt. Även till det som man själv anser vara annorlunda och avvikande.

Och som du säger, ingen människa är ju odödlig och där är det ju enbart ens egna gränser som säger när man har nått slutet eller hur länge man orkar att kämpa. Det är därför jag inte har några problem med att en del karaktärer kastar in handduken i förtid, vare sig dom har blivit smittade eller ej. Samma sak tänker jag i verkligehten med. Många ser ner på människor som tar livet av sig och kallar dom för fega eller för att fly undan problem. Man sårar och sviker sina nära och kära. Men man kan inte leva för någon annan och när man känner att man inte har mer att ge så är man trots allt herre över sitt eget liv. Och vill man så bör man få avsluta det när man själv vill istället för att leva för att alla andra utom du själv mår bra av det.

Något säger mig att även serien tar upp en hel del existentiella frågor och det ser jag i sådant fall fram emot väldigt mycket.

#143 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 April 2011 - 18:27

Vi är rörande överrens om temat här, ser jag. Och jag vågar påstå att du är smartare än jag, eftersom jag behövde att en huvudkaraktär skulle stå och skrika det för att poletten skulle trilla ner. Och med det sagt så är det jättekul att du ska kolla upp serien och egentligen är det något som vi borde diskutera i serieforumet. Du kanske till och med skulle kunna tänka dig att delge dina tankar om vad du läser, ungefär som jag gör med Ultimate Spider-Man? Det skulle vara jättekul. :)

Och jag håller med, i huvuddrag är det mer av ett psykologiskt drama om hur en grupp av människor hanterar allt detta med zombier och så vidare. Men, det är klart att det ibland kan vara underhållande med lite blinkningar åt andra filmer och liknande med zombier. ;)

Än så länge gillar jag serien mer, även om den kan vara lite jobbig att ta sig in i om man inte läst den på ett tag, och jag kan ibland tycka att den blir lite pladdrig i överkant. Men annars en väldigt bra läsning.

#144 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 April 2011 - 12:44

Det vore mycket trevligt att starta upp en sådan tråd som du föreslår. :) Om allt går som det ska så kommer jag att köpa några TPBs av The Walking Dead nu i slutet av månaden. Efter att det är gjort så är jag redo när som helst. Jag tänkte göra er sällskap med Ultimate Spider-Man men jag har inte varit nere vid min samling än för att kolla upp exakt vad jag har av den serien. Men tråden finns ju kvar när jag väl har gjort det.

#145 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 April 2011 - 14:52

Kul! Jag ser fram emot att läsa vad du tycker i framtiden. Jag skulle också kunna göra det, men det får räcka med att dyka ner sådär i en serie i taget. Så TWD kanske blir sen, vem vet? Den eller Kirkmans "Invincible" är alternativ iaf. :)

#146 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 April 2011 - 18:14

Vi får väl se om det finns fler som är sugen på att ha en läsecirkel eller liknande. Annars så sammanfattar jag väl varje TPBs på något lämpligt sätt.

#147 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 May 2011 - 16:01

Den som funderar på att köpa den första säsongen på Blu-ray eller DVD i en svensk utgåva bör vara medveten om att det förekommer klipp i en del avsnitt. Även extramaterialet är trimmat av någon anledning. Den enda utgåvan som är oklippt som jag vet om är den som ges ut på Blu-ray och DVD i USA. Vårat lands gåva använder sig av samma master som man gör i UK och den brukar dom flesta länder använda sig av i Europa, vilket gör att alla eller dom flesta länder i Europa kommer att få samma klippta version och utgåva. Egentligen borde man inte förvånas över att sådant här fortfarande händer, men för min egen del är det inte så viktigt då jag inte ska köpa serien.

Läs en detaljerad beskrivning inklusive screencaps om vad som är klippt här samt även här. Spoilervarning utfärdad om du inte har sett den första säsongen än.

We can now confirm what we were worried about: The UK Version released on Blu-ray equals the censored European pay-TV version of episode 2 and 5 which had been used for our comparisons. So the UK BD and probably the DVD as well are cut. Considered that, most likely every other European release in the next months will also only include the censored versions, taken from the same master.
At least this only concerns episode 2 and 5 and not episode 1 as well. Episode 1 had to be cut around 20 minutes for the European pay-TV airing. The UK BD includes the uncut pilot episode.

#148 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 September 2011 - 16:47

Nu på söndag 25/9 klockan 22.00 så börjar TV11 att visa den första säsongen i repris och efter det så är det tänkt att dom ska sända säsong 2.

#149 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 August 2012 - 02:10

OK, dags för mig att börja se The Walking Dead. :)
Började med Webserien Torn Apart, även då jag har blivit varnad att den ska vara så extremt usel att jag borde undvika den.
Personligen tyckte jag inte att den var så värst usel. Lite irriterande att avsnitt 3-4 utspelade sig kronologiskt först bara samt kanske ett par andra saker men annars var den rätt OK.

101: Days Gone Bye

Bra start på serien. Dock så finner jag det en aning underligt att han kunde överleva en månads koma utan någon som byter IV-påsar. En sådan kan väl ändå inte vara så länge?
Sedan finner jag det också underligt att alla var mot att sätta en varningsskyllt på vågen till Atlanta och tyckte det var inte lönt. Bättre låta folk köra till sin död? Och Shane ska vara polis? Påtal om honom, han och Rick's fru hittade varandra väldigt snabbt. Eller hade de ett förhållande redan innan?
Ett par saker retade mig, som när Rick blir skjuten. Onödigt försök att överaska. Och värre var det när han låg under stridsvagnen, skulle skjuta sig och plötsligt upptäcker ett hål i stridsvagnens golv. Men jag har hört att det ska ha varit så i serierna också.

102: Guts

Seriöst? Klä ut sig till zombies, gå och låta som dem? Trodde aldrig jag skulle se det i en seriös serie/film. :P En typisk serietidnings grej som inte passar på TV IMO. Lite svart humor när de högg liket i bitar.
Jag gillar Glenn. En kul och intelligent kille.
Vet inte vad jag tyckte om hela tappa nycklen grejen. Kändes som en lite onödig sak. Och varför gav han honom inte en järnsåg?
Bra avsnitt iallafall även om jag tyckte "spela zombie" grejen var lite förmycket Shawn of the Dead.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#150 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 September 2012 - 02:19

103: Tell It to the Frogs

Jag tycker fortfarande inte om Shane men han växte lite i mina ögon när han prylade upp Ed, även då han gick lite väl långt.
Fortfarande ett as som sa till sin bhästa vän's fru att hennes make var död så att han kunde få henne istället.
Så det var Daryl som jag har hört så mycket om. Förstår varför han är en fan-favorit. De flesta gillar badboys i hopp om att se det goda i dem. Och nu skulle de rädda Merle som tydligen sågat av sin hand. Fattar nu varför manusförfattarna "lät" honom vara kvar på taket. Trodde inte de skulle återvända för att rädda honom.
Väldigt kort avsnitt, tyckte jag. Hann bara börja innan det slutade.

104: Vatos

Usch, vad hemskt. När de har det som trevligast och för en gångs skull kan glömma världen de bor i så kommer den och påminner om just hur hemsk den har blivit. Väldigt hjärtskärande, ångestladdat och gripande slut. Precis som det ska vara i en sådan här serie. Vanligtvis brukar jag klaga när en karaktär jag tycker om dör men i ett sådant här fall så hör det till. Precis som i riktiga katastrofer så dör folk och inte bara de dåliga utan också de snälla, goda och oskylldiga. Så ska det vara i katastrofilmer/-serier.
Merle har verkligen tagit sig undan och stal bilen så de blev strandade där. Men vart tog han vägen?
Ingen större sorg över att Ed dog. Han var verkligen ett hustru och barn misshandlande svin, och frågan är om han inte förgrep sig på ein dotter också.
Gänget de träffade på visade sig inte vara så gangsta som man först trodde. Jag tänkte "varför bråka när de igentligen borde hjälpas åt för att överleva" men det visade sig att de hade en orsak att vara spela tuffa. Det finns visst värre gäng i staden som verkligen bara gör som de vill. Bra att Rick gav dem lite vapen. Undrar om vi får se mer av dem eller höra om deras öde senare i serien.
Men jag gillade inte hela grejen med att Jim drömde en profetsia. Det sätter en magisk del till serien som jag inte vill ha. Jag hoppas att det här är det sista vi ser av något sådant. Personligen så tänker jag se det som att han hade Déjà vu eller något liknande.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif