Jump to content

Photo

Årets film 2010 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
529 replies to this topic

#126 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 January 2011 - 09:46

Näe, nu tolkar du igen. Självklart tycker jag också att det i regel är bättre att vara positiv än negativ. Mendet är inget fel att få gnälla lite ibland heller. Personligen gnäller jag hellre lite om filmer än i mitt privatliv. Sådär. Nuff said. ;)

(Kul att du av alla människor citerar Stan Lee, förresten) ;)
*Hockey och superhjältar*

#127 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 January 2011 - 10:30

Win-win för mig denna gång. Båda filmerna är likvärdiga i mina ögon och jag skulle kunna se om dem båda nu direkt om jag hade tid - så det blir en tröströst på Lovely Bones.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#128 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 January 2011 - 11:25

Kermit: Lycka till!

XC: Aww... Vad rar du är. Då behöver filmen inte gråta över förnedringen i alla fall. :hug:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#129 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 January 2011 - 11:33

Låt folk tycka vad du vill och oroa dig inte för vad andra tycker heller. Den inställningen borde vara mer framträdande här på SFN.
*Hockey och superhjältar*

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 January 2011 - 12:38

SoD: Som sagt, för mig är det en Win-win så jag kan kosta på mig att spräcka nollan för Lovely Bones. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 January 2011 - 15:42

I brist på genrefilmer: Sherlock Holmes.

Fast det är ju The Lovely Bones. ;) Eller du kanske anser att spöken, resa till himmelriket, ödet och kroppslig övertagning av ande inte är innom genre? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#132 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 January 2011 - 18:32

SoD: Som sagt, för mig är det en Win-win så jag kan kosta på mig att spräcka nollan för Lovely Bones. :)

Bonus för alla! :)

Fast det är ju The Lovely Bones. ;) Eller du kanske anser att spöken, resa till himmelriket, ödet och kroppslig övertagning av ande inte är innom genre? :P

Jo, det är det. Blandade ihop filmer här tydligen. :blush:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#133 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 January 2011 - 16:30

För troligen första gången röstade jag på en film jag inte har sett. Jag hinner inte se Book of Eli nu men jag tvivlar på att den är sämre än den andra. Dessutom vill jag att Book of Eli vinner så att jag har en orsak att se den inför nästa omgång. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#134 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 January 2011 - 16:50

Du gör helt rätt Crusader :)

Winter is Coming

#135 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 January 2011 - 17:33

Dagens omgång sätter igång lite tidigt för att jag ska iväg på bio. Så jag ber om ursäkt til er som räknat med lite mer tid.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#136 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 January 2011 - 17:36

Vilken tur jag har då, tänkte inte rösta förrens efter jag ätit middag som jag precis vart färdig med :)

Winter is Coming

#137 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 January 2011 - 17:43

:)

-Gangstagrass

#138 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 January 2011 - 17:47

Sådant här hatar jag. Svinalängorna går ju fortfarande på Bio så man har ingen chans att hitta en bra version av den.
-Sora, Kingdom Hearts

#139 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 January 2011 - 17:49

Håller med om det, den är för mig helt omöjlig att se. Så man är ju tvungen att rösta på den andra som förvisso kan vara rätt bra.

Winter is Coming

#140 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 January 2011 - 17:51

A Perfect Man är en av förra årets absolut bästa filmer imo så valet är enkelt även om jag inte kan se Svinalängorna. Det finns inte en chans att den kommer i närheten. Jag recenserade den här: http://www.scifinytt...ndpost&p=213329

Edited by Wylie Times, 28 January 2011 - 17:54.

-Gangstagrass

#141 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 January 2011 - 18:05

Det har varit samma problem alla år.
Jag tycker att nästa år så inför vi reglen att filmen måste vara släpt på DVD. Det här med att de bara har gått på Bio funkar inte IMO och har folk ingen chans att se dem så blir resultatet inte heller rättvist.
-Sora, Kingdom Hearts

#142 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 January 2011 - 18:25

A Perfect Man är en av förra årets absolut bästa filmer imo så valet är enkelt även om jag inte kan se Svinalängorna. Det finns inte en chans att den kommer i närheten. Jag recenserade den här: http://www.scifinytt...ndpost&p=213329

Jag förmodar att det är "A Single Man" du pratar om? :D En grymt bra film och otroligt skådespeleri av Colin Firth! Har ni inte sett den så gör det! En av förra årets bästa filmer imo.

Sedan är jag faktiskt benägen att hålla med Crusader att det är en aning besvärligt då filmerna ej hunnit komma på DVD. Alla kanske inte har en biograf i närheten heller plus att många filmer har slutat gå där. Vad är alternativet? Andra kanaler... Men det ska vi väl ändå inte uppmuntra folk till? ;)

Wylie: ha det så trevligt på bion! Så avis på dig som kan gå på filmfestivalen - lova att skriva här på forumet så vi kan följa dina äventyr. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#143 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 January 2011 - 18:32

Andra alternativcet är inte så lockande heller när det är skakiga CAM versioner det handlar om. <_<
Men sedan finns det filmer som man vill köpa och se på DVD eller Blu-ray, t ex Scott Pilgrim, men inte kan innan turneringen pga att de inte är släpta ännu.
-Sora, Kingdom Hearts

#144 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 January 2011 - 18:59

Det är faktiskt nomineraren som bestämmer vilka filmer som ska var med och har man sett en film på bio under året så får man nominera den. Att filmen kanske råkar ha haft premiär väldigt sent på året (finns ju ett par stycken) är inget att göra åt.
Ni får väl ha det i åtanke inför nästa år när ni nominerar, att har ni sett en film på bio (som hade premiär på t.ex. juldagen) eller som kanske inte har kommit på DVD ännu så kanske det inte är någon idé att nominera den eftersom så få kan ha haft möjligheten att ha sett den.
Men bio filmer som ej kommit på DVD än kommer fortfarande ingå bland de filmer som får nomineras.

Edited by Georgia, 28 January 2011 - 18:59.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#145 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 January 2011 - 19:51

Fast väljer man bort dem pga att många kanske inte har sett den ännu så kan den aldrig vara med heller.
-Sora, Kingdom Hearts

#146 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 January 2011 - 20:00

Hade inte en tanke på att det skulle bli svårt att se Svinalängorna när jag nominerade den, men jag tror inte att jag skulle ha brytt mig: det är en väldigt bra film och det är väl det enda egentliga kriteriet man ska bry sig om. Finns ju en massa andra skäl till att en nominering "troligen inte vinner" (Svinalängorna har nog fler, eftersom det är en film som nog inte faller alla i smaken), men skulle man börja tänka så skulle det inte bli många filmer nominerade :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#147 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 January 2011 - 20:07

Fast väljer man bort dem pga att många kanske inte har sett den ännu så kan den aldrig vara med heller.

Är upp till dig. Kanske någon annan nominerar dom filmerna ändå.

men skulle man börja tänka så skulle det inte bli många filmer nominerade

Precis.

Det är därför upp till nomineraren att bestämma vilken film den person vill nominera eller inte. Bio eller DVD under året spelar ingen roll, alla filmer ska få en chans att få vara med.

Annars så blir det inte Årets Film längre utan typ Första Halvårets Filmer och hur kul är det?
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#148 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 January 2011 - 21:10

Nyfiken som jag kan vara ibland så var jag tvungen att kolla upp listan med nominerade filmer. Är ju faktiskt inte så farligt: 10 filmer som ej är släppta på DVD i Sverige än. Av 64. Not bad at all. :thumbsup:

Följande hittade jag ej:

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I
Machete
Narnia: The Voyager of the Dawn Treader
Night Chronicles: The Devil
Scott Pilgrim vs the World
The Social Network
Svinalängorna
The Town
Tron: Legacy

Resident Evil: Afterlife (26/1)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#149 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 January 2011 - 21:13

Är ju inte så många det är frågan om. Man får helt enkelt räkna med det när det gäller filmer som går upp på bio sent under året (okt-dec)

#150 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 January 2011 - 22:38

Det är därför upp till nomineraren att bestämma vilken film den person vill nominera eller inte. Bio eller DVD under året spelar ingen roll, alla filmer ska få en chans att få vara med.

Annars så blir det inte Årets Film längre utan typ Första Halvårets Filmer och hur kul är det?

Men alla får ju det, bara några får det ett år senare. Alla filmer släpps på DVD. Alla de på listan som inte är släppta släpps ju under 2011 och skulle därför komma med nästa år.
Jag tycker det här systemet blir orättvist för vissa filmer har ingen chans pga att inte alla kan se dem. IMO så har alltid en av de viktigaste sakerna med turneringen att se filmer som man annars kanske missar eller struntar i för man brukar inte se den typen av filmer och jag anser det oerhört viktigt att man ska ha chansen att se alla filmerna.
Hade det här varit en officiel Filmgala som t ex Oscarsgalan så hade det aldrig funkat att Jurin inte kunde se alla filmerna innan de röstade.

Som det är nu så har Oct-Dec filmerna nästan ingen chans och det är samma sak varje år. Och man kan inte spara dem till nästa år för gäller de inte längre. Det blir att de hamnar i kläm.
Devil, t ex, som jag verkligen vill se men kunde inte för den visades inte på Bio där jag bodde. Nu måste jag välja att ladda ned någon dålig version eller skippa den duell som den är med i. Och sedan när jag äntligen ser den så kanske jag känner att jag verkligen skulle ha velat nominera och rösta på den.
-Sora, Kingdom Hearts