Jump to content

Photo

Caprica

• Please log in to reply
170 replies to this topic

#126 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 October 2010 - 23:36

Mycket trist men knappast oväntat, hade ju knappt några tittarsiffror alls verkade de som.

Winter is Coming

#127 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 03 November 2010 - 08:14

Njöt under Battlestar Galacticas alla säsonger samt miniserier. För det mesta var d njutning i alla fall. Förhoppningarna var nog skyhöga för många när d även skulle göras en Preguel. Caprica var mer än seg under starten men har blivit lite bättre eftersom.
Nu har jag för mig att serien ska vara nedlagd innan säsong 1 visats färdigt. De kvarvarande avsnitterna kommer med på DVD:n. Ännu en ny serie ska tydligen skapas nu som åxå är en Prequel men som utspelar sig under det 1:a Cylonkriget. Med en ung Adama är det tänkt.

Så var Caprica bara skit? Vad gjorde dom fel?

#128 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 November 2010 - 19:36

Hm, DVD med de sista fem avsnitten som ännu ej visats släpps 21 december 2010. Är väl bra för er som vill se den färdigt, men ett enkelt sätt att slippa sända dem... <_<

The Futon Critic finns mer info om innehållet på DVD:n.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#129 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 13 November 2010 - 12:29

Ett smart sätt att boosta DVD-försäljningen känns det som. Igen, tråkigt att serien läggs ner,men om tittarsiffrorna är usla så är det ju ett rätt logiskt skäl att lägga ner något. Vet inte riktigt vad största problemet serien hade enligt de som inte gillade det. Jag uppskattade hur karaktärerna faktiskt inte var rakt igenom onda eller goda, och Eric Stoltz var som alltid riktigt jäkla bra. Serieskaparnas fascination av religion och terrorism var ju inte något nytt till oss som följt BSG så vet inte om det var ett problem heller. Kanske så enkelt att den här serien inte hade häftig rymdaction?. Tråkigt, jag som sagt gillar serien.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#130 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 13 November 2010 - 12:47

Hm, DVD med de sista fem avsnitten som ännu ej visats släpps 21 december 2010. Är väl bra för er som vill se den färdigt, men ett enkelt sätt att slippa sända dem... <_<

The Futon Critic finns mer info om innehållet på DVD:n.

SPACE i Kanada sänder avsnitten på tisdagar så det kommer ut på nätet ändå, är tre avsnitt kvar.

Ett smart sätt att boosta DVD-försäljningen känns det som. Igen, tråkigt att serien läggs ner,men om tittarsiffrorna är usla så är det ju ett rätt logiskt skäl att lägga ner något. Vet inte riktigt vad största problemet serien hade enligt de som inte gillade det. Jag uppskattade hur karaktärerna faktiskt inte var rakt igenom onda eller goda, och Eric Stoltz var som alltid riktigt jäkla bra. Serieskaparnas fascination av religion och terrorism var ju inte något nytt till oss som följt BSG så vet inte om det var ett problem heller. Kanske så enkelt att den här serien inte hade häftig rymdaction?. Tråkigt, jag som sagt gillar serien.

Jag tror att många hade väntat sig en serie som den nya Blood & Chrome ser ut att bli, dvs mer krig och mer rymdaction.

#131 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 November 2010 - 16:59

Alltså, jag gillar alla teman och så. Jag gillade flera skådisar också. Jag gillade idén att utveckla saker ting mer i BSG-universumet. Jag gillade det mest, men... Serien floppade hårt hos mig. Det kändes stelt och onaturligt. Skådespelarna fick aldrig någon djupare kemi. Jag såg inte heller någon ljusglimt att det skulle bli bättre efter de få avsnitt jag såg. Det blev inte att jag såg resterande eftersom Wylie sa att det skulle fortsätta suga (tekniskt sett sa han att om jag inte gillade början skulle jag inte gilla resten av serien).

Jag gillar idén av Caprica, men inte själva serien.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#132 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 November 2010 - 21:19

Notera 4 januari i kalendern för då kör SyFy ett fem timmars pass med de sista avsnitten av Caprica.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#133 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 22 December 2010 - 17:00

Gillade Caprica mer än väl. Tyvärr så stog det å stampa lite väl mycket ibland. Storyn gick aldrig framåt. Kulturerna och mytologin är nog det mest intressanta.
Såg det sista avsnittet och man avrundade allt snabbt och det blev komprimerat. Det blev som mest spännande då...men man vill ha mer. SPOILERVARNING: Det var lite för mycket Star wars: Attack of the clones, på slutet. Näst intill identiskt. tyckte det var skrattretande men man förstår hur de tänkte och man förstår varför samhället accepterat The Cylons så exposionsartat.
Ser fram emot den nya serien med lite mer rymdaction.

#134 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 March 2011 - 15:45

Jag såg nyligen det sista avsnittet och även om det vart lite väl mycket Star Wars Ep2 i slutet precis som Pepe skrev och att dessutom den allra mest intressanta delen om Cylons kördes igenom de sista minuterna bara så uppskattade jag denna serie en hel del. Det som fram för allt togs upp en hel del var ju istället kulturen och hur de levde innan på Caprica före krig och utplåning. Men som sagt jag gillade det ändå, en skön prequel till Blood and Chrome och senare även till BSG själv. Det är ju ändå trevligt hur man med dessa 2 serier och snart 3 får se en maskinras först få liv, sedan göra uppror och till slut vinner över sina skapare. Mytologin om Cylons känns snart komplett :)

Winter is Coming

#135 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 May 2011 - 20:06

Äntligen kommer Caprica till Sverige. 5 maj kör den igång på TV 4 Science Fiction. :thumbsup:

Och på dess sajt så har de en tävling där man kan vinna BSG på DVD. Och där står det även att originalserien BSG kommer börja sändas 31 maj. Ah, den har jag inte sett! Vilken härligt vår!

Edit: Torsdag - fredag kl 20.10 visas den.

Edited by Synon, 09 May 2011 - 18:36.

#136 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 May 2011 - 21:16

Sådärja, då har det börjat. Här kommer mina reflektioner efter att ha sett piloten:

Caprica - piloten

Då jag gillar BSG skarpt så är det självklart intressant att få se hur det hela började. Dock tycker jag inledningen var smått förvirrande gällande holobanden, V, Zoe och gänget. Och av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att Zoes mamma "bara" var styvmamma. :P Något förvånad blev jag även när Zoe gick och dog så snart, men snart förstod jag ju anledningen. Och varför mamman och dottern i rulltrappan fick så stort utrymme.

Söta små robotar som de har i huset - sån skulle man ha! Roligt att se första versionen av de ökända cylonerna. Vi vet ju vad som komma skall. :)

Så det var så här det hela började...

Jag kan inte påstå att jag fallit för Caprica efter att ha sett piloten (men hur ofta inträffar det?) och jag tycker den var aningen för lång. För när väl pappan, Daniel Graystone, vaknat till liv så hände egentligen inte så mycket så att längden på avsnittet var befogat. Bra spelat av Eric Stoltz (Daniel) och Esai Morales (Adama).

Edited by Synon, 05 May 2011 - 21:33.

#137 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 May 2011 - 22:22

Själv gillade jag piloten ganska mycket och hela serien hur kort den än blev.

Kul att BSG originalserien ska visas också, den skulle jag gärna se :)

Winter is Coming

#138 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 May 2011 - 06:53

Sällan som jag direkt fastnar för en tv-serie efter att ha sett ett avsnitt så jag håller dörren öppen. Ser fram emot nästa avsnitt. :)

Jag har tänkt se gamla BSG för det hör ju som till, eller hur? Du får göra mig sällskap! Och kanske fler här är intresserade?

#139 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 May 2011 - 20:12

1 Rebirth

Ok, missade ca 10 minuter av början då jag inte hade väntat mig att de skulle köra den dagligen. Gah. Såg nu på deras sajt att den kommer att visas mån-fre. Kunde de inte haft uppe infon redan igår? Nåväl, nog orerat om det och över till kvällens avsnitt som handlade om Zoes nya liv som cylon (vilket pappan fortfarande är omedveten om), terroristgruppen Soldiers of the One och familjerna Adama och Graystone.

Tack vare att jag missade början (och var lite oförberedd) så var jag smått förvirrad och det tog en liten stund innan bitarna kom på plats. Något som ökade förvirringen var när Zoey växlade mellan att visuellt vara människa och cylon. Jag väntar bara på att hon ska få en mänsklig skepnad, men det vet vi ju att det kommer att dröja några år till dess. :P

Styrkan i Caprica ligger hos Esai Morales som gör en grym tolkning av sin karaktär, Joseph Adama. Han känns verkligen som en släkting till Edward James Olmos Adama. Mycket bra skådespelare och ger tyngd till serien. Den mest intressanta karaktären utan tvekan.

#140 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 May 2011 - 20:15

2 Reins of a Waterfall

Då TV 4 Sci-fi kör denna två ggr i veckan (tors-fre är korrekt, de lurades på sajten. Gah.) så är jag för en gångs skull tacksam att de kör en recap i början på avsnittet. :)

Med kvällens avsnitt så börjar några bitar falla så sakta på plats. T ex Zoes förklaring hur holovärlden fungerar med de olika dörrarna etc. Dock finner jag det lite märkligt att varken hon eller Lacy reagerade desto mer över mötet med Tamara, utan lät henne ge sig iväg vind för våg. Tycker de borde anat att något inte stämde där. Och Joseph har blivit en riktig bad guy nu. Oj oj. Hur ska detta sluta? Lite småkul att se brorsan hans "uppfostran" av sonen, William. :D

Tycker faktiskt att Lacy är en intressantare karaktär än Zoe. Bra skådis också som passar i rollen. Men jag har inte riktigt fått grepp om fröken Clarice. Och vem är den mystiske personen hon kontaktar i holovärlden? Intressant. Allt prat om Gud och hur Zoe var utvald. Gillar att man får lite mer bakgrund till BSG. Här tog den resan sin början... Yay! Mera, mera!

#141 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 May 2011 - 19:19

3 Gravedancing

Ack så passande namn på avsnittet med Daniel som motvilligt ställer upp i en pratshow för att rädda sitt företag. Kruxet är bara att han måste erkänna att Zoe hade problem, att det var en förklaring till hennes terroristdåd, inte pga holobandet som många vill få till det.

Ett avsnitt där de dragit ner tempot rejält och där det egentligen inte hände så mycket. Nerven i det stod som vanligt familjen Adama för. Vilken familj! :D Joseph anlitar brorsan för att jämna ut oddsen genom att döda Amanda Graystone. Och hans ångest inför det som kommer att ske är fantastiskt spelat av Esai Morales. Vilken kille! Även mycket bra spelat av Sasha Roiz (Sam Adama), speciellt scenen i bilen med Amanda. Wow!

Jag tror inte jag nämnt det tidigare men CGI:n och fotot är genomgående mycket bra.

Luna, din personliga robot. Från RoboDynamics.

Posted Image

Vi vet ju alla hur det här kommer att sluta...

#142 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 May 2011 - 09:48

4 There Is Another Sky

Vidhåller fortfarande att styrkan i serien är Adamas. Även här är det tydligt då nerven och tempot avsevärt ökar när Joseph eller Sam närvarar. Tyvärr blir familjen Graystones bara blekare och hamnar helt i skuggan av Adamas. Inte så mycket för skådespelarna att spela med då karaktärerna är så tråkigt skrivna. Sedan kan man ju fråga sig om det var rätt skådespelare i de rollerna? Börjar fundera på om de karaktärerna (i synnerhet Daniel) bara skrivits in för att de måste då det handlar om skapandet om cylonerna som har så viktig del i storyn som vi alla vet. Och lite krystat kändes det faktiskt när han inför styrelsen presenterade ersättningen för holobanden: cylonerna som han menade på var framtiden. Ser man det företagsmässigt (=inkomstbringande) så kan det ju vara framtiden, men annars känns ju holobanden som the real shit för gemene man.

Gillar även Tamaras upplevelser och lärdom i den virtuella världen. Intressant värld det där och som mitt sällskap muttrade några gånger: "Matrix" och visst kan jag hålla med om att viss inspiration hämtats därifrån.

#143 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 May 2011 - 12:48

5 Know Thy Enemy

Här har vi två farliga personer (Tomas Vergis och Clarice) som kunde göra serien så mycket intressantare, men tyvärr så är de både för dåligt skrivna, men även dåligt castade. Blir ingen nerv av det hela utan mer en axelryckning. Synd. För den här serien behöver få igång lite tempo och nerv om det ska bli något av den. Händer inget mer så förstår jag verkligen varför den lades ner.

Tack vare att fokus låg på dessa två personer blev det ett mer halvhjärtat avsnitt.

#144 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 May 2011 - 05:11

6 The Imperfections of Memory

Njae... känner att serien tappat tempot och rycker den inte upp sig tappar den snart mig. För nu hade jag svårt att hålla uppe intresset då avsnittet kändes väldigt ljummet och avslaget. Mycket fokus på Clarice och fru Greystone vilket inte kändes så upplyftande. Ganska tråkigt. Skulle kortat ner dessa scener en aning. T.o.m min favorit, Adama, var tråkig här då han gav sig in i New C[r]ap City för att leta efter Tamara. Och Zoey inne i cylonens stålskelett... Gäsp.

#145 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 June 2011 - 21:52

Ok, jag har visst vimsat till det med avsnittena. :D Kvällens avsnitt var nummer 10 i ordningen och med titeln: Unvanquished

Lite bättre tempo i detta avsnitt, men fortfarande är jag inte övertygad. Adama har helt gått över till den "mörka sidan" och en desperat Daniel joinar honom där. Frugan tog tydligen inte livet av sig utan lever i en stuga någonstans med Clarice. Så de
är ett par nu alltså? Och Clarice åker till något slags kloster för att tala med "modern". Mycket märklig storyline måste jag säga. Och Meg Tilly som modern vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Kanske ger sig i kommande avsnitt om karaktären får utvecklas lite? Och Zoe... Cylonen är förstörd och hon lever nu ett liv som en kaxig tjej i V-världen. Mycket roligare än när hon var fast i cylonen faktiskt. Lacy, som jag gillade tidigare, har förändrats och inte till det positiva tyvärr. Gillar inte utvecklingen hennes karaktär tagit med hennes konstiga beteenden när hon försöker bli medlem i STO.

#146 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 June 2011 - 20:34

11 Retribution

Äntligen fart och fläkt! Daniel som får hjälp av bröderna Adama att hitta sina forna kollegors hemligheter för att på så sätt kunna utnyttja dem när han tar tillbaka sitt företag. Clarice är ute och hämnas Barnabas och "barnen" som svikit henne. Polismannen, som misstänker henne för att vara en av ledarna i STO, berättar om sina misstankar till Amanda: kommer hon ställa Clarice - bästa vännen - mot väggen eller inte? Det mörka fotot och det konstanta regnandet förstärkte stämningen i avsnittet. Mitt hopp steg med detta avsnitt: kan den ta sig och bli bättre nu? För jag tycker efter första avsnittet, som var lovande, så har den dalat för varje avsnitt.

PS. Eric Stoltz ska inte ha skägg. Punkt. :P

#147 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 June 2011 - 00:10

Hur är serien? Jag har hört mäst negativt om den fast det kanske var mer senare i serien? Är den värd att köpa? Innehåller den BSG-spoilers?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#148 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 June 2011 - 08:55

Well, efter att ha sett 11 avsnitt så måste jag säga att den är en besvikelse. Tyvärr. Går att se, men jag kan förstå att den lades ner. Brister i manuset och svaga karaktärer. Vissa skådespelare är bättre än andra, men ingen som sticker ut. I början stod hoppet till Morales, som är en bra skådespelare, men hans karaktär tycker jag försvagades pga manus och regi.

Om jag säger så här: jag kan tänka mig att köpa den om den är på rea till ett mycket bra pris.

BSG-spoilers? Kan jag inte påstå. Tar ju för givet att alla känner till bakgrunden till det hela så...

#149 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 June 2011 - 20:59

12 Things We Lock Away

Trots att det hände lite grann i avsnittet kändes det som att det inte hände så mycket. Det är väl det jag saknar med serien: den extra knorren för att öka spänningen och hålla ens intresse vid liv. Nu blir det mest halvdant engagemang - från min sida, men även från regissörens sida. Daniel har fått tillbaka sitt företag och ska skaka hand med ärkefienden Thomas. Men Thomas har en annan plan som slutar med att han tar livet av sig med Daniels hand på kniven. Jaha. Missa inte detaljen att Daniel har rakat av sig skägget. Tyvärr var det en billig symbol för att visa hur allt föll samman för honom i förra avsnittet. Zoe har äntligen funnit Tamara som en gång för alla vill göra upp med Zoe, som dödade henne och hennes mamma. Kul åtminstone att se två tjejer slåss på "riktigt" och inte så där flamsigt som det annars kan bli. Lite konstiga syner/upplevelser Zoe råkade ut för: ytterligare en kopia? av henne som redan när Zoe var liten hjälpte henne. Vad är tanken med det? Fattar inte riktigt den biten. En variant på Baltars förhållande med Number Six i remaken av BSG? Förhoppningsvis kommer en förklaring i nästa avsnitt. Och Lacy som är fången hos Clarice ger henne det hon är ute efter: information om Zoe. Tacken är att hon får leva, men skickas iväg till en annan planet där STO tränar nya rekryter. Blir det bye-bye Lacy nu? Småtråkigt med Amanda som ska infiltrera Clarice hem (efter direktiv från polismannen) och lyckas övertala Clarice att hon får flytta hem till henne. Gäsp.

#150 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 June 2011 - 20:03

Näst sista avsnittet avverkat. Daniel och Amanda har fått kontakt med Zoe och ett stundande samarbete mellan far och dotter är på gång. Bröderna Adama har hamnat på bossens hit-list och vid ett mordförsök på dem så hamnar sonen i skottlinjen. Slutar med att det verkar som att han dog. Well, kan inte påstå att jag brinner av iver över att se fortsättningen. Tvärtom känns det som en lättnad att det bara är ett avsnitt kvar. Och för en gångs skull så förstår jag anledningen till att en serie lades ner. Tyvärr. Manus skriven utan större finess med intetsägande karaktärer som är dåligt castade. Undantaget är som jag tidigare skrivit Esai Morales.