Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#126 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 13 August 2011 - 20:35

[Chaplin, Hitler och Diktatorn]
Diktatorn till hör en stumfilm som stått på listan länge att se. :)

Skruva upp ljudet alt. tryck av mute-knappen så slipper du se den i "stumt" läge. :P

http://www.youtube.com/watch?v=zroWIN-lS8E
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#127 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2011 - 21:19

Skruva upp ljudet alt. tryck av mute-knappen så slipper du se den i "stumt" läge. :P

:lol2: Där fick du mig. Kollade aldrig av faktan om filmen ordentligt - för mig är Chaplin-film = stumfilm. :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#128 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 August 2011 - 11:50

Bridesmaids

Att Judd Apatow har haft sina fingrar med här är rätt uppenbart med tanke på den humor som bjuds, för den är ofta väldigt kroppsinriktad och grov. Den ges också med bra timing (Kristen Wiig är väldigt bra, med många andra), och det ges en hel del underbara repliker. Finns lite plats för något slags budskap om vänskap också, men det är humor och mer eller mindre absurda situationer som man får mest av. Och det är väldigt kul, mest hela tiden. Enda svagheterna är väl att tempot är lite klent av och till och att handlingen inte direkt byggs upp, utan bara puttrar på utan nån riktig crescendo. Det gör att filmen känns något för lång.

Betyg: BRA
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#129 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 14 August 2011 - 12:21

Vilket leder mig till att fråga Vertigo (1958) är den något att se? :duckar:

Tja, anses ju vara Hitchcocks mästerverk (den eller North by Northwest), så ska man se en Hitchcock är det väl den. Om inte annat för att den har en av historiens snyggaste filmaffisher ;) :
Posted Image

Personligen tycker jag inte "Vertigo" har åldrats väl. Försökte mig på att se den nyligen, vilket resulterade i att jag efter 20 minuter snabbspolade mig igenom resten... Tycker "North By Northwest" står sig mycket bättre. "Fönstret mot gården" likaså. Någon som sett versionen med Reeves? Något att se?

Sista jag såg var..ehm.. "Mating Habits of The Earthbound Human" Vet inte om det var för att jag såg den ganska sent men upplevde den som en överraskning. Visserligen var förväntningarna bottenlåga.

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2011 - 13:40

Personligen tycker jag inte "Vertigo" har åldrats väl. Försökte mig på att se den nyligen, vilket resulterade i att jag efter 20 minuter snabbspolade mig igenom resten... Tycker "North By Northwest" står sig mycket bättre. "Fönstret mot gården" likaså. Någon som sett versionen med Reeves? Något att se?

Jag har sett den med Reeves, är väl något år sedan (med andra ord säkert runt 10) och minns den som rätt bra. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 August 2011 - 13:40

:lol2:

...

Bridesmaids har jag hört mycket gott om så den lär jag väl se någongång.

...

Arctic Blast (2010)

Extrema kallfronter rör sig ner genom hål i ozonlagret och dödar allt i sin väg. Klimatexperten Jack Tate är den första som inser att det står inför en global katastrof, men ingen vill lyssna på honom.

En film som snabbt förpassas till ett dammigt hörn i arkivet. En lågbudget dussinvara med en handling vi sett förut i många tv-filmer: skådespelare som läser sina repliker med manuset i handen (ok, Michael Shanks och Bruce Davison kanske är snäppet över det) och med specialeffekter som ser ut att vara gjorda direkt i Paint Shop Pro. Förutsägbart och emellanåt fånigt. Håller med om att katastrofen är nära.

1/5

Sauna (2008)

Året är 1595 och ett kvartssekels krigande har äntligen nått sitt slut, men för Eerik och hans bror Knut har mardrömmen just börjat. Eerik har krigat så länge han kan minnas, han har våld i sinnet och 73 liv på sitt samvete. Knut är en känslig akademiker, men i krigets kölvatten begår han själv ett fruktansvärt brott, han lämnar en flicka att dö inlåst i en jordkällare.

Jagade av sitt förflutna hamnar bröderna i en märklig by där en mystisk bastu sägs kunna rena dem från deras synder. Frågan är om de har något val - deras samveten spökar och flickan har börjat hemsöka dem.

Vilken härlig överraskning denna finska film bjöd på! Välskrivet, spännande och intressant manus som inte skriver en på näsan utan behandlar oss tittare som tänkande människor.

Otroligt vackert foto och miljöer som bygger upp stämningen i filmen. En stämning som sakta blir ruggigare ju längre in i vildmarken vi kommer för att sedan explodera som ett fyrverkeri. Även kostymerna är välgjorda och tar oss tillbaka i tiden. Mycket kompetenta skådespelare som fyller bilden varje gång de gör sin entré framför kameran. Rekommenderas varmt!

4/5

Edited by Synon, 14 August 2011 - 13:41.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#132 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2011 - 14:50

Sauna, är det den där finska skräckfilmen som det skrev om ett tag? :)

fqq5BYam.jpg

#133 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2011 - 15:57

Alien: Resurrection (1997) [US]
Bra story, man lyckas förnya den precis så mycket att den är intressant rakt igenom. Ska väl inte säga att jag tokälskar att de korsar Rippley med Alien men det funkar rätt bra här och tacksamt nog så behåller de henne tillräckligt mänsklig för att karaktären fortfarande är intressant. Det hjälper ju givetvis att Weaver fortfarande tar rollen på allvar (känns det som iaf - om inte annat så fejkar hon bra). Uppskattat är att Alien själv påvisar viss utvecklig i filmerna - i trean så nämner Rippley bland annat "att de rör sig annorlunda" och här överger man äggläggningen till förmån för levande födslar. Rippley måste ha gjort besående intryck på rasen iaf.
Inte många intressanta karaktärer, förutom Rippley så är väl Winona Ryders "Call" den mer intressanta. Ryder och Weaver har en härlig kemi ihop också måste jag säga. (Här var jag ju givetvis sugen på att hylla Ron Perlman bara för att göra Synon glad ;)).
Filmen som helhet känns som en liten uppryckning från trean (som låg väldigt nära "pojkar nu mjölkar ni konceptet torrt").

--
Alien Collection kostar bara 99:- på Ginza just nu - man kanske skulle slå till. Lixom slippa micklet med att klippa bort reklam och bränna ut på dvd...

Edited by XC, 14 August 2011 - 15:58.

fqq5BYam.jpg

#134 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 August 2011 - 16:02

Sauna, är det den där finska skräckfilmen som det skrev om ett tag? :)

Säkerligen. Kan väl inte finnas så många finska skräckisar med den titeln som är omskrivna?

Och XC: tycker absolut du ska göra mig glad. ;) Och absolut att du ska investera i en "riktig" kopia av Alien: R - av dem alla om du inte har dem.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#135 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2011 - 19:33

För 25:-/film känns det inte värt jobbet med att klippa bort reklamen nej. :P

Visserligen är det inga Directors Cut eller Special Edition-versioner men det är ju inte det som är viktigt. :)

fqq5BYam.jpg

#136 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 August 2011 - 21:37

Captain America: The First Avenger

Året är 1942. Steven Rogers är en liten klen kille som vill inget hellre än att gå med armén och kämpa mot Nazisterna. En dag får han chansen när en vetenskapsman erbjuder honom att bli den första i en rad supersoldater som ska hålla världsfreden. Exprimentet lyckas men ett sprängattentat hindrar dem från att skapa fler supersoldater. Som den enda av sitt slag får Steve ett jobb att som Captain America, klädd i rött, vitt och blått, ger patriotismen ett ansikte och få unga människor i Amerika att dra sitt strå till stacken med hjälp av musikaler och actionfilmer. Men Steve vill inte bara vara en symbol, han vill ut i kriget och göra vad han kan för att stoppa de som anser sig vara mer värda än alla andra.

Mycket bra film. Bättre än jag hade väntat mig. IMO så är det här en av de bästa Marvel superhjälte-filmerna hitils.

10/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#137 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 August 2011 - 21:45

I Am Number Four (2011)

"Redbull is for pussies."

2/5

#138 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 August 2011 - 13:19

Alien Collection kostar bara 99:- på Ginza just nu - man kanske skulle slå till. Lixom slippa micklet med att klippa bort reklam och bränna ut på dvd...

Visserligen är det inga Directors Cut eller Special Edition-versioner men det är ju inte det som är viktigt. :)

Det tycker jag att du ska göra. Jag har följande utgåva och på den så medföljer två olika versioner av samtliga filmer på varje skiva trots att det inte står någonting om det på omslaget. Så chansen finns ju att samma sak gäller även i den utgåva som du hade tänkt att köpa.

---

Regi Andrej Tarkovskij

"Denna dokumentär handlar om regissören Andrej Tarkovskij och om skapandet av hans sista film, Offret."

En mycket intressant inblick i hur Tarkovskij var, både som regissör och som människa. Som regissör verkade han vara väldigt pedant och omständigt. Oftast gav ju det resultat av vad jag har sett i filmer som han har gjort så det kanske är smällar som övriga inblandade fick ta för att han skulle kunna förverkliga sina visioner. Den här dokumentären är lika mycket en inblick i hur han arbetade som det är en inblick i hur filmen Offret skapades. Jag blev sugen på att se den filmen och planerar att göra det vid något tillfälle.

---

Legenden James Dean

"Denna biografi över James Deans liv innehåller ingående intervjuer med hans vänner, kollegor och lärare. De ger oss en kontrastrik bild av denna rebelliska förebild för ungdomsgenerationer världen över. Filmen täcker stora delar av hans karriär."

Jag har aldrig sett en film med James Dean även om jag har haft planer på att göra det. Denna dokumentär ökar på den lusten lite till så jag tror att jag snart får göra slag i saken och se dom få filmer som han hann att medverka i innan han förolyckades. Han verkade vara en riktigt intressant människa, både privat som skådespelare. Man undrar ju lite hur hans liv hade utvecklats både privat som professionellt om han hade fått leva vidare.

---

Casshern

"Världen är uppdelad i två läger; Asiatiska federala republiken och Europeiska koalitionen och nu pågår det 50-åriga kriget mellan dessa. Vid ett slag vinner Asiatiska federala republiken kontrollen över östra euroasiatiska kontinenten, men slaget resulterar i stor förödelse. Kemiska och biologiska vapen har gett upphov till ett radioaktivt virus. Dr Higashi, vars fru lider av viruset, skapar en ny cellteori - en teori som skulle kunna bygga upp en helt ny och extremt kraftfull mänsklig kropp. Trots att det hygieniska ministeriet inte vill samarbeta fortsätter Dr Higashi sin forskning och får hjälp av några verksamma forskare som utnyttjar cellteorin till sina egna själviska ändamål."

Ett snyggt yttre men med ett ganska så tomt inre är bästa sättet att beskriva den här filmen på. Jag har sett den ett par gånger tidigare och en sak är klar. Den blir något sämre för varje gång som jag ser om den. Första gången så trollband filmen mig helt och hållet. Nu i efterhand så kan jag konstatera att det berodde på att jag såg den på en sorts filmvisning som bäst liknas vid att gå på bio. Eftersom filmen är väldigt snygg rent visuellt, samt har fantistisk musik så förstår jag att det var den komponenten som tog överhanden. När jag sedan har sett om filmen så har jag fått ett helt annat perspektiv och är således inte lika lättroad längre. För det är väl främst den visuella delen som är behållningen av att se om denna film. Det finns en del andra saker med filmen som är intressant, specifikt handlingen i sig. Men det räcker inte till. Sedan så har jag alltid upplevt filmen som att vara för lång. Den klockar in på runt 2.20 i speltid och man kunde gått ha kapat speltiden till runt 1.45 eller liknande. Kanske rent av mer. Det finns säkert dom som tycker att den är bra som den är, men jag hade säkert tyckt att filmen hade varit mycket bättre om man hade trimmat manuset lite och tagit bort sådant i handlingen som inte för vare sig den eller karaktärerna framåt.

---

The Hills Have Eyes II (2007)

"En grupp rekryter i Nationalgardet får kämpa för sina liv mot en samling hemska mutanter under sin träning ute i öknen."

Den här filmen tar vid där den förra filmen (från 2006) slutade. Den filmen var en remake på Wes Cravens original från 1977. Det är faktiskt en av väldigt få remakes som jag tycker är mycket bättre än originalfilmen. Nu hade jag väl inga större förväntningar på den här filmen (ej en remake på Wes Cravens uppföljare från 1985) skulle vara bra. Speciellt inte eftersom Wes har skrivit manus till den här filmen tillsammans med sin son Jonathan. Men inte fan trodde jag att den skulle vara så här dålig. Och det är väl på manusstadiet som den här filmen började att falla. För jag har alltid ansett att Wes Craven är extremt överskattad både som regissör och manusförfattare. Det är nog bara en 2-4 filmer av honom som jag tycker är sevärda. Allt annat som jag har sett är ren skit. Och så var fallet även med den här filmen. Visst utspelar den sig i coola miljöer och utgår från en riktigt intressant premiss. Men precis alla stereotyper och klyschor som finns har pressats in i den här filmen. Vilket gör att jag stundtals funderar på exakt hur mycket våld som jag kan tillfoga skivan efter att ha sett klart filmen. Nu fegade jag ur som vanligt men den här filmen lär i varje fall förpassas till högen av filmen som jag aldrig, under några som helst omständigheter kommer att se om. Det finns egentligen bara tre saker med det här filmen som är bra. Den utspelar sig i/är inspelad i en häftig miljö. Musiken är i samma anda som i remaken från 2006 och sedan så dök Jeff Kober upp i en liten roll. Flera här kanske känner igen honom som Daedalus från den mycket bra tv-serien Vampyrernas Hemlighet (Kindred: The Embraced). Tyvärr dör han ganska så omgående. Men dessa få bra beståndsdelar gör inte den här filmen bättre utan det slutar med sämsta tänkbara betyg.

Edited by Piranhaconda, 15 August 2011 - 13:20.

#139 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2011 - 18:16

Super-Rabbit / Adventures of the American Rabbit (1986) [US/JP]
Det är farligt det där med att jobba natt - hjärnan jobbar på de mest underliga nivåer. det här är en film som jag minns jag uppskattade som barn. Och jag kom att tänka på den när frasen: "Bunny? Bunny O'Hare?" dök upp i mitt huvud. Fick trist nog inte tag i den med svensk dubb.
Storyn är en variant på Stålmannen med flera superhjältar, där en kanin föds med superkrafter. I originalet så heter han "The American Rabbit" men i den svenska dubben döptes han han till det mer neutrala Super-Rabbit. Storyn håller väldigt bra fortfarande - inte många luckor och man genomför det hela utan comicrelief-partier. Trevliga och genomgående gulliga karaktärer, inte bara Rob utan även Pandan Teddy gorillan Ping Pong (fantastiskt dåligt maskerat namnval). Skurkarna känns lagom elaka och grymma. Parallellen till andra världskriget gick mig givetvis helt förbi som barn, men är väldigt tydlig idag. Filmen toppas med ett riktigt bra soundtrack som jag tycker är bra rakt igenom. Gillar hur man vågar använda lite rockigare partier i filmen.
Animeringen är det ända stället där jag märker av några brister. Den är väldigt enkelt och snyggt ritad och med gedigna bakgrunder. För det mesta är animeringen godkänd och riktigt bra med mjuka fina rörelser. Det är trist att man bitvis har fokusproblem och vissa scener "rör sig" lite för mycket. Effekten bli ungefär som en hemma inspelad film med en videokamera och är väldigt störande de första 10-15minuterna innan man vant sig.
Jag var orolig över att den inte skulle hålla måttet så här lång efter att jag såg den sist men blir överraskad med en film värd att återupptäcka. Skulle nu något företag få för sig att ge ut den med den svenska dubben så köper jag den på stört.

[Alien]
Det är den här boxen jag drägglar över...

Edited by XC, 15 August 2011 - 18:23.

fqq5BYam.jpg

#140 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 August 2011 - 19:43

Imaginarium of Dr. Parnassus

Synon, det här börjar bli tjatigt ;)

Betyg: OK

Edited by Fiskrens, 16 August 2011 - 19:43.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#141 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 August 2011 - 06:47

Jo, som jag skrev i filmens tråd så tyckte även jag det var svårt att hänga med i svängarna ibland, men då det visuella och skådisarna var så pass bra kunde jag ha överseende med det. Håller med dig om Heath Ledger: den mannen hade förutsättningarna att bli ännu bättre skådis. Verkligen synd. :( Men här i filmen löste de hans frånfälle på ett mycket smart och bra sätt.

#142 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 August 2011 - 13:00

[Alien]
Det är den här boxen jag drägglar över...

* * *

Super-Rabbit / Adventures of the American Rabbit (1986)

Slå till på den du. :) I vilket fall som helst så får du filmerna på DVD och har du tur så kanske det även i denna utgåva medföljer två versioner av filmerna. Glöm inte att kolla om du vill ha något annat med från samma ställe. Du kanske gör lite fynd precis som förra gången om du kollar runt lite innan du slår till på Alien-boxen.

Filmen som du har sett skulle jag gärna ge ett försök. Jag tycker att den verkar vara riktigt bra efter att ha läst ditt härliga omdöme. :)

---

Berättelsen om Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen

"We spoke often of Narnia in the days that followed. And when my cousins left, after the war ended. I missed them with all my heart as I know all Narnians will miss them till the end of time."

---

Sätta ljus

"En skildring av ljussättningsarbetet under inspelningen av Andrej Tarkovskijs film Offret, sommaren 1985."

Jag hittade en till dokumentär liggandes här hemma. 50 minuters intressant information om själva ljussättningen av filmen Offret med bland andra Sven Nykvist som visar och berättar. Man kan inte annat än att beundra det arbete som läggs ner på ljussättningen av en film, för det är mycket arbete vare sig man arbetar med Andrej Tarkovskij eller någon annan regissör.

---

Rock-A-Doodle

"Tuppen Chanticleer har aldrig missat en soluppgång i hela sitt galande liv. En morgon får han dock förhinder och upptäcker till sin fasa att solen går upp ändå. Hånad och förlöjligad av sina vänner lämnar han gården för storstan."

En charmig och välanimerad film signerad legendaren Don Bluth. Jag hade gärna sett filmen med svensk dubb för jag har gjort den en gång tidigare och Jerry Williams var helt perfekt i rollen som Jerry Chanticler/The King. Inte så att originaltal är dåligt, tvärtom. Utan det var mest för nostalgifaktorn som jag ville se filmen med dubb. Filmen blandar både vanlig spelfilm samt traditionell animering. Speciellt i början och på slutet, annars är det en renodlad tecknad film. Och den är mycket vackert tecknad, något som brukar vara ett faktum när Don Bluth är inblandad. Jag har sett ett gäng av hans andra filmer och dom har alla varit bra. Musiken och sångerna är väldigt häftiga och man dras lätt in dom och sitter och nynnar själv efter ett tag. Karaktärerna tar man lätt till sig. Handlingen är både spännande och mysig.

#143 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 August 2011 - 20:51

Synon, det här börjar bli tjatigt ;)

:lol:

#144 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 August 2011 - 12:52

Ashes of Time Redux

"Den här historien utspelar sig i "jianghu", i världen runt kampsporten. Feng har levt i den västra öknen under en tid. Han lämnade hemstaden i White Camel Mountain när kvinnan han älskade valde att gifta sig med hans äldre bror. Istället för att söka lycka och ära blir han en agent. När människor kommer till honom med önskan om att döda någon som gjort dem orätt, sätter han dem i kontakt med en svärdsman som kan sitt jobb. Filmen är uppdelad i fem delar som motsvarar de fem årstiderna i den kinesiska almanackan. Ashes of Time är inspirerad av personerna i Louis Chas roman `The Eagle-Shooting Heroes´."

Regisserad av Wong Kar-wai. Filmen är en blandning av drama och Wuxia. Jag såg Redux-versionen.

In 2008, Wong re-edited and re-released the film under the title Ashes of Time Redux that, despite the digital restoration, presents a shorter cut. The redux version is at the moment the only good-quality edition available on the market (theaters and home video).

Jag har länge varit intresserad av att se en film av Wong Kar-wai och när tillfället uppenbarade sig så var jag inte sen att utnyttja det. Dessvärre så tyckte jag inte om filmen speciellt mycket. Det finns betydligt bättre Wuxia-filmer att se än just denna. Filmen är främst en fest för öga och öra då den är väldigt vacker med fantastiska miljöer och vackert foto. Man har dessutom tagit vara på hela färgpaletten. Sedan så ackompanjeras detta med underbar musik. Många ståkar och slagverk men även en och annan distad gitarr kan skönjas. Tempot i filmen tillsammans med dialogen är både poetisk och meditativ i sin framställning. Bristerna i filmen är främst att både karaktärer och handling saknar det djup som borde finnas där. Ser man filmen för vad den är så är den minst sagt ojämn och svår att komma in i. Jag gissar på att man får ut mer av filmen om man ser om den men samtidigt så känner jag redan nu att det ändå inte kommer att räcka. Jag kommer säkert att se om den, men ställs jag inför valet så ser jag hellre en ny eller äldre Wuxia-film än att se om denna. Vad jag däremot ska göra är att ge någon av Wong Kar-wais andra filmer en chans.

---

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl

"Välkommen till Freak High! Här pluggar skolflickan Monami, en mystisk vampyrtjej som faller pladask för skolans hunk Mizushima. När hon ger honom choklad på alla hjärtans dag (preparerad med sitt eget infekterade blod) brakar helvetet loss. Hans flickvän blir galen av svartjuka, opereras om till en hämndlysten slaktmaskin och går till attack med helikopterben och samurajsvärdarmar. Vips befinner sig tonårsmonstren i en g(l)oriös duell där Amors pilar blivit högst dödliga och hjärtan knappast är något som ritas på kort - utan slits ut ur kroppar och hackas i småbitar!"

Njutafilms beskrivning av filmen säger väl allt. En film som du inte tror är sann förrän du har sett den med egna ögon. I slutänden så kan jag inte påstå att filmen är speciellt bra. Den underhåller dock för stunden med sin härligt skruvade handling och lika skruvade karaktärer. För den som väntar sig blod och kroppsdelar till höger och vänster får sitt lystmäte. Den kvoten fylls med råge under filmens speltid. Och effekterna är stundtals väldigt inovativa och fantasifulla. Skådespelarna är ganska så enkelspåriga och inte direkt bra. Men eftersom karaktärerna är så pass skruvade så kan man väl säga att skådespelarna passar dessa som handen i handsken. För regi står två personer men det är ingenting som man reagerar över under filmens gång utan dom verkar ha varit väldigt samspelta. Trots att filmen inte är speciellt bra så kan jag tänka mig att både se om den samt att införliva den i min samling när priset har sjunkigt lite. Och Njutafilms ska ha en eloge för att dom ger ut den här typen av filmer som man annars aldrig skulle ha sett.

#145 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 August 2011 - 14:43

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl
Tror det räcker med "The Machinegun Girl" för min del. :)

fqq5BYam.jpg

#146 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 17 August 2011 - 18:50

Deváté srdce (1978) är en sagofantasyfilm av det ”mörkare” slaget och handlar om medicinstudenten Martin som måste rädda en prinsessa från en ondskefull man som behöver nio hjärtan för att kunna framställa sitt föryngringselixir.
Den här filmen brukar klassas som skräck, men jag tycker inte att den är skrämmande, även om det är lite spännande på sina ställen. Däremot är den sevärd och jag kan absolut tänka mig se om den.
Jag brukar posta bilder, men den här gången bjuder jag på en scen ur filmen.

Upír z Feratu från 1982 är en skräckfilm och handlar om en vampyrbil, eller åtminstone en bil som går på blod istället för bensin. Mer än så vill jag inte avslöja. ;)
Helt okej film men inte särskilt läskig eller så. Kändes mer som ett drama med spännande inslag än ren skräck, men kul att ha sett. Här har ni en scen ur filmen och här är en annan scen.

#147 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 August 2011 - 19:16

Final Days of Planet Earth (2006) [US/CA]
Jag väljer att se den som ett trevligt homage till klassiska V, man lånar delar av konceptet och gör något helt eget. Den når kanske inte riktigt ända fram, och passerar aldrig "crime-stadiet" till förmån för "thriller-stadiet". Men även om den blir lite genomskinlig på sina ställen men den blir inte så genomskinlig att den blir tråkig. Karaktärerna känns skräddarsydda för att ge någon till alla, lagom tjusiga och lagom svensson. Daryl Hannah är den som sticker ut med en riktigt bra roll som ger klang av V's Diana. Helt OK special effekter, inget som knockar en ut strumporna och kanske är inte cgin helt sömlös men de gör sitt jobb.

fqq5BYam.jpg

#148 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 17 August 2011 - 20:22

Fish Tank

Hyllad brittisk socialrealism, filmat som sig bör närgånget med grov, ganska skakig kamera. Man följer Mia, 15-åring i en brittisk under-underklassfamilj som blivit utslängd från skolan. Hopp om förändring i hennes mediokra tillvaro uppstår när mamman träffar en ny man. Det är som sagt närgånget, dystert och ibland nervigt och famför allt Mia och Connor (mammans nye partner, spelas av Michael Fassbender) spelar bra. Men det händer för lite för att man ska bli engagerad, det är bara stundvis man håller fast blicken vid filmen. Filmens dramatiska "final" är visserligen lite spännande, och blir lite bättre av att inte följa standard.

Betyg: OK-

Edited by Fiskrens, 17 August 2011 - 20:23.

#149 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 August 2011 - 20:54

Åh, tack för påminnelsen, Fiskrens, för Fish tank är ju en film jag länge velat se. Bara glömt bort att införskaffa den... :P

#150 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 August 2011 - 13:14

Deváté srdce (1978)

Jag blev imponerad över hur vacker filmen verkar vara utifrån klippet som du länkade till. Fina kostymer, vacker musik och underbar interiör. :D Ser ut att vara min typ av film. Dessutom var din beskrivning klart intresseväckande.

Upír z Feratu

För mig som närmast dyrkar filmerna Rubber och Christine så känns ju den här helt given att se. Den verkar vara hur cool som helst och vem kan motså filmen efter din beskrivning. :D

Final Days of Planet Earth (2006) [US/CA]

Daryl Hannah är en duktig skådespelerska som man ser alltför sällan i dessa dagar. Bara hennes medverkan gör denna sevärd. Jag har denna liggandes och har för avsikt att se den framöver. Det du skriver känns ju lovande och gör att jag ser fram emot att se den.

Fish Tank

Prova Red Road av Andrea Arnold istället. Mycket bättre än Fish Tank om du frågar mig.