Jump to content

Photo

Uppgradering

• Please log in to reply
248 replies to this topic

#126 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 August 2011 - 19:22

Taggarna vid rubriken finns ju givetvis dock kvar, så de går att klicka på.. :P

Det är ju bra :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#127 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 September 2011 - 20:27

När det gäller Visa Nytt Innehåll så kunde jag i förra versionen direkt trycka på ämnesrubriken för att komma till sista olästa posten (för mig) i det ämnet. Nu gäller uppenbarligen inte, har det försvunnit eller har jag fått hjärnsläpp?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#128 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 September 2011 - 20:31

Var det inte så förut också?

Och jag klickar hela tiden på medlemmens namn i stället för datumet... Meh.

Btw: testade att använda taggarna för att märka upp när The Walking Dead säsong 2 har premiär, men det blev ju inte lika snyggt som när Georgia gjorde det för en film. :( Hennes syntes så snyggt redan i listan under spoilerforumet.... Varför då?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#129 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 September 2011 - 21:11

Var det inte så förut också?

Inte för mig, och det var oerhört praktiskt. Om ni tvivlar tycker jag Peak ska ta upp en backup av forumet från innan uppgraderingen så vi kan kolla. Han har ju ändå inget att göra :P.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 September 2011 - 21:11

@Fiskrens: Den där funktionen har alltid varit lite konstig, för mig har det växlat ibland efter uppgraderingar. Ofta funkade rubriken som så du säger. Nu så klickar jag på ikonen före rubriken.

@Synon: Bra initiativ, men skall vi använda ett format som matchar Georgias kanske? tex: Usa: 0000-00-00, TV6: 0000-00-00? Osv. :) Släng gärna in lite genrer också.

Edited by XC, 01 September 2011 - 21:12.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#131 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 02 September 2011 - 05:47

Ja, där var det ja - tack! :)

Jag hade bara tänkt på att det var stjärnor där och då tolkat dem som att man kunde stjärnmärka den a la GMail. Nu ser jag att stjärnor står för ämnen som jag har svarat i, och att det annars "bara" är cirklar.

#132 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 September 2011 - 07:27

Hehe, tack för tipset! Själv klickar jag på datum, men det är då det är så lätt att komma åt namnet i stället. Bättre med ikonen då! Najs!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#133 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 September 2011 - 08:23

Jag reagerade först på stjärnan som fiskrens gjorde - men insåg att det var de nya ikonerna - och att de var klickbara. Klicka på namnet har jag aldrig gjort - utgick från att man hamnade på en profilsida då. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#134 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 September 2011 - 15:15

Hmm, om man klickar &quot;Toggle Editing Mode&quot; i väntra hörnet medans man redan har skrivit en text så försvinner åäö.

Dock verkar den komma igen när man har postat inlägget.

Upptäkte nu att när man klickar på "Toggle Editing Mode" till den vita bakgrunden så kan man inte använda några av knapparna eller Smiliesarna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#135 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 September 2011 - 15:39

Japp, tydligen så är det editorn de använder (nån GPL-grej tror jag) som är gjord så. Men eftersom det går att switcha fram och tillbaka så ser jag inte det som något större problem. Använder man "bara text"-läget så kanske det till och med är en fördel att inte ha knapparna.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#136 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 September 2011 - 20:58

Det har hänt några gånger för mig att editorn slutat svara när man använder stavningskontrollen någon annan som känner igen det? (Stavningskontrollen vill inte funka alla gånger för mig heller och ger inte ordförslag som den skall när man högerklickar på rödmarkerade ord).

fqq5BYam.jpg

#137 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 03 September 2011 - 13:36

I den tidigare versionen fanns en "inmatningsruta" på huvudsidan för statusuppdateringar, det gjorde det smidigt att kommentera vad andra har skrivit och bidrog till många minidiskussioner. Min fråga är om de "rutan" existerar i den nya versionen eller om det kommer komma något liknande denna.

#138 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2011 - 14:45

För jobbigt att klicka "add comment"? :)

Eller var det den egna rutan du menar? Den har de gömt under menyn som kommer fram när du klickar på ditt inloggningsnamn högst upp.

fqq5BYam.jpg

#139 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 03 September 2011 - 14:56

För jobbigt att klicka "add comment"? :)

Eller var det den egna rutan du menar? Den har de gömt under menyn som kommer fram när du klickar på ditt inloggningsnamn högst upp.

Det var den egna rutan jag menade. Tyckte den var perfekt placerad förut.

#140 Prue

Prue

Commander

• Members
  • 174 posts
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 04 September 2011 - 01:09

Jösses man lände inte igen sig då man loggade in.
Nåja man har inte varit så aktiv på en tid.
Har haft svårt att logga in här på forum. Kanske bara för man är inte så haj på vissa saker.
Men skickade efter nytt lösenord och då så blev det lite bättre.
Blev förr inloggad och utloggad med en och samma gång.. vilket jag inte förstått varför.

Det jag har lite problem med är kanske att forumet ät så mörk. Men man kanske vänjer sig.

Edit
Vart hittar man aktiva trådar eller dagens aktiva trådar.
en annan virrpanna som man är hade svårt att hitta innan man uppdaterade forumet. Värre är det nu
Jaja det ska väl gå att hitta tillslut

Edited by Prue, 04 September 2011 - 01:12.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."

#141 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 September 2011 - 07:49

Har du problem med att forumet inte behåller inloggningen så rekommenderar jag att du raderar kakorna för scifinytt.se.

Dagens aktiva trådar hittar du på "visa nytt innehåll" uppe till höger. (Bäst att lägga till att jönsarna gömt undan markera allt som läst nere till höger på en liten oansenlig textrad).

Gillar du inte det mörka temat finns ett ljust Luminous:
1. Klicka på Change Theme längst ned till vänster.
2. Klicka Luminous. (Du kan välja färg med färgpenseln uppe till vänster vid sökrutan).
(IP Boards standardskin finns givetvis kvar det med).

Edited by XC, 04 September 2011 - 07:51.

fqq5BYam.jpg

#142 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2011 - 11:59

Peak: har du åtkomst till css:en för Luminous för att kunna ändra typsnittet i inläggen? Jag verkar ju inte vara den enda som tycker det är ett stort minus för det skinnet: svårläst plus övriga sidor har ju Arial som typsnitt (t.o.m i den här rutan där man skriver in sitt inlägg!) Slarvigt av skaparen! Meh.

#143 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 September 2011 - 13:02

Jag är emot serif-typsnitt när texten skall läsas på skärmen rent generellt; blir bara så onödigt plottrigt så.

Edited by XC, 04 September 2011 - 13:02.

fqq5BYam.jpg

#144 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 04 September 2011 - 13:07

Jag säger inte emot att byta typsnitt, men det är intressant eftersom den mesta forskningen pekar på att serif-fonter är mer lättlästa än sans-serif (även på datorskärm ;)). Det är ju ingen slump att de flesta ordbehandlare har den uppdelningen mellan rubriker och brödtext. Så jag tror det är vad som ligger bakom valet.

Edited by Fiskrens, 04 September 2011 - 13:09.

#145 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2011 - 13:43

Ja, det funkar i det rätta sammanhanget. Men oftast innebär det att brödtexten måste göras större för att öka läsbarheten. Och här på forumet så är det ju ganska litet. Men jag håller nog med XC: föredrar också sans-serifer i brödtext.

#146 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 September 2011 - 20:20

Ni vill ha Arial som typsnitt alltså?

Eller skall jag slå på stort och köra med Wingdings?

//Peak

sixty six."

#147 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 04 September 2011 - 20:25

Hmm... Kan du göra det selektivt, så att bara dina poster blir i WIngdings? Just nu låter det som en bra idé :P.

#148 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 September 2011 - 21:35

Jaaa Wingdings! Bra idé Peak - fattar inte att vi inte tänkte på det själva... ;) :lol:

fqq5BYam.jpg

#149 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 September 2011 - 22:28

Det är därför jag är boss.. :P

Jag väntar tills Synon konfirmerar. Jag vill inte göra om det bara för att jag missuppfattade saker.. :P

//Peak

sixty six."

#150 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 September 2011 - 22:30

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.