VAD? Klassisk, lekfull komedi om den lilla vita bilen som flyttar hem till den fd racingföraren Jim Douglas. Tillsammans tar de racingscenen med storm, men alla är inte lika lyckliga över den dynamiska duons framgångar.
VEM? Tydligen hade Disney en audition för rollen som Herbie, den klassiska lilla vita bubblan vann på charm.
VAR? Inspelad på plats i San Fransisco - dock så är det väldigt många scener som ser ut att vara byggda i en studio.
HUR? Trevlig story med en romantisk plottline som inte tar för stor plats. Mycket actionfylld racing. Man förlitar sig på att "Herbie" kan bära upp filmen, och det med rätta. Gedigen produktion, de flesta scenerna som utspelar sig inne i bilarna märks att det är frågan om bilar där fönstren riggats som "greenscreens", inget som stör utan mest en charmig detalj.
NÄR? Herbie-filmerna tillhörde mina favoriter som barn, har äntligen fått tummen ur att se om dem.
*
På Andra Sidan Häcken / Over the Hedge (2006) [US]
VAD? Animerad film om familjer, husfrid och förmågan att förlåta.
VEM? Pixars kanske främsta konkurrenter DreamWorks ligger bakom den här filmen.
VAR? En f.d. Storskog som över en vinter förvandlats till en park mitt i ett förortssamhälle.
HUR? Bra och rolig story med dynamiska karaktärer, överraskar starkt med att bjuda upp till ett par skratt. Gedigen och påkostad animering.
NÄR? Sist jag såg den här hade jag jobbat 12h fm, nu 8h em.
*
Full speed igen, Herbie! / Herbie Rides Again (1974) [#02] [US]
VAD? Den lilla via bilen med det stora hjärtat (och den gnistrande personligheten) går upp till kamp när hans hem hotas av en osentimental affärspamp.
VEM? Tror ingen av de gamla skådespelarna återvänder.
VAR? Herbie bor kvar i samma brandstation som han flyttar in i i första filmen - vad jag förstår. Trots att Jim Douglas är på äventyr i Europa med Tennesee.
HUR? På många vis så är det här en återupprepning av flera av intrigerna från första filmen. Dock så saknar jag faktiskt racing-aspekten från första filmen även om svensson-orienteringen funkar utomordentligt. Bitvis riktigt underhållande och rolig, speciellt när man framställer Herbie lite som en hund (eller litet barn). Gediget arbete med hela filmen, och åter igen är det Herbie själv som håller filmen uppe.
NÄR? Temamelodin som genomgående här och i första filmen (och troligtvis resten av filmerna) är verkligen giftig.
*
Var meningen att jag skulle spela in den då - men påminnelsen hamnade lite fel (hade ingen lust att kliva upp 3 på morgonen bara fär att ställa timern). Så generöst av TV6 och ge oss en extra chans.Great minds think alike!@Piranhaconda: Då spelade vi in den samtidigt.
En i familjen påpekade även att den bara några dagar/någon vecka innan hade visats mitt i natten på TV3.

This topic is locked