Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#126 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2012 - 17:43

Gasen i botten, Herbie! / Love Bug, the (1968) [#01] [US]
VAD? Klassisk, lekfull komedi om den lilla vita bilen som flyttar hem till den fd racingföraren Jim Douglas. Tillsammans tar de racingscenen med storm, men alla är inte lika lyckliga över den dynamiska duons framgångar.
VEM? Tydligen hade Disney en audition för rollen som Herbie, den klassiska lilla vita bubblan vann på charm.
VAR? Inspelad på plats i San Fransisco - dock så är det väldigt många scener som ser ut att vara byggda i en studio.
HUR? Trevlig story med en romantisk plottline som inte tar för stor plats. Mycket actionfylld racing. Man förlitar sig på att "Herbie" kan bära upp filmen, och det med rätta. Gedigen produktion, de flesta scenerna som utspelar sig inne i bilarna märks att det är frågan om bilar där fönstren riggats som "greenscreens", inget som stör utan mest en charmig detalj.
NÄR? Herbie-filmerna tillhörde mina favoriter som barn, har äntligen fått tummen ur att se om dem.

*

På Andra Sidan Häcken / Over the Hedge (2006) [US]
VAD? Animerad film om familjer, husfrid och förmågan att förlåta.
VEM? Pixars kanske främsta konkurrenter DreamWorks ligger bakom den här filmen.
VAR? En f.d. Storskog som över en vinter förvandlats till en park mitt i ett förortssamhälle.
HUR? Bra och rolig story med dynamiska karaktärer, överraskar starkt med att bjuda upp till ett par skratt. Gedigen och påkostad animering.
NÄR? Sist jag såg den här hade jag jobbat 12h fm, nu 8h em.

*

Full speed igen, Herbie! / Herbie Rides Again (1974) [#02] [US]
VAD? Den lilla via bilen med det stora hjärtat (och den gnistrande personligheten) går upp till kamp när hans hem hotas av en osentimental affärspamp.
VEM? Tror ingen av de gamla skådespelarna återvänder.
VAR? Herbie bor kvar i samma brandstation som han flyttar in i i första filmen - vad jag förstår. Trots att Jim Douglas är på äventyr i Europa med Tennesee.
HUR? På många vis så är det här en återupprepning av flera av intrigerna från första filmen. Dock så saknar jag faktiskt racing-aspekten från första filmen även om svensson-orienteringen funkar utomordentligt. Bitvis riktigt underhållande och rolig, speciellt när man framställer Herbie lite som en hund (eller litet barn). Gediget arbete med hela filmen, och åter igen är det Herbie själv som håller filmen uppe.
NÄR? Temamelodin som genomgående här och i första filmen (och troligtvis resten av filmerna) är verkligen giftig.

*

@Piranhaconda: Då spelade vi in den samtidigt. :D

Great minds think alike! :D
En i familjen påpekade även att den bara några dagar/någon vecka innan hade visats mitt i natten på TV3.

Var meningen att jag skulle spela in den då - men påminnelsen hamnade lite fel (hade ingen lust att kliva upp 3 på morgonen bara fär att ställa timern). Så generöst av TV6 och ge oss en extra chans. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#127 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 August 2012 - 14:24

Don't Be Afraid of the Dark

Edited by Piranhaconda, 14 August 2012 - 14:24.

#128 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2012 - 17:57

Cherry 2000 (1987) [US]
VAD? Röj-i-öknen-post-apokalypsism med romantiska undertoner.
VEM? Här kunde jag nämna att Laurence Fishburne spelar en mindre roll, men jag väljer att fronta det faktum att Xena-skådespelaren Tim "Meleager the Mighty" Thomerson spelar en av skurkarna.
VAR? Framtiden, någonstans runt krokarna Anaheim och Las Vegas.
HUR? Gedigen story som till och med lyckas väva in lite subtila budskap i storyn, den är både välskriven och bra balanserad. Bilden man ger av "framtidens" kontraktsstyrda kärleksrelationer är faktiskt både underhållande och passande för att göra "Sam" lite till en paradox (han föredrar uppenbarligen en programmerad robot framför en riktig kvinna - mest för att han är en "gammeldags" romantiker). Jag gillar faktiskt det faktumet att när "Sam" spelar upp "Cherrys" minnen så låter hon väldigt kall och oengagerad. Sedan är det väldigt uppskattat att man försökt tänka lite utanför lådan när det gäller karaktärerna, det finns ingen som är präglat ondskefull (inte ens Lester) och trots att det finns en och annan kliché i storyn så är karaktärerna relativt naturliga. Melanie Griffith gör en bra roll som spåraren "E. Johnson" kanske med viss kontrast mot den typ av bad-ass roller som vi vant oss vid idag i filmer som den här. Cameron Milzer gör ett bra jobb med att få oss att undra om Elaine/Ginger är en android eller en människa. Slutet är givetvis väntat men funkar över förväntan.
NÄR? Trots att tekniken är aningen gammal med tjock-tvs och 8-bitars datorer så är det imponerande att den inte känns utdaterad. Minst lika imponerande är det att man med viss enkelhet man förutspår datorernas närvaro i våra liv.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#129 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 August 2012 - 00:28

Don't Be Afraid of the Dark

Vilken rolig tillfällighet att vi ser samma film samma dag. :)

Don't Be Afraid of the Dark (2010)

One life to take...

Den deprimerade lilla flickan Sally ska flytta till sin pappa Alex och hans nya flickvän Kim, och bo i det stora gammla Blackwood Manor som han håller på att renovera. Men under huset bor tandféerna som livnär sig på barntänder, och de vill bli fria.

En mycket stämningsfull, snyggt gjord och spännande film som jag klart kan rekomendera!

8,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#130 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2012 - 19:05

Master and Commander: Bortom världens ände / Far Side of the World, the (2003) [US]
VAD? Moby Dick-plagiat där den vita valen fått ge plats åt ett segelfartyg.
VEM? Thierry Segall har förutom den franska kaptenen här även spelat "fransk affärsman" i A Thousand Words och "fransk rockstjärna" i Solisten. (Han verkar ha nischat in sig på franska karaktärer :P)
VAR? Stilla Havet när Napoleon härjade som värst.
HUR? Välskriven men ack så trist och oengagerade historia som inte får in många träffar på min intressetavla. Favoriten Paul Bettany är med och gör en bra roll (som alltid) och Russel Crowe häver ur sig en av de bättre rollerna jag sett honom i. Ändå vill det inte lyfta, trots mäktiga scener så lyfter det aldrig. Det förblir ett liten småsegt Moby Dick-plagiat, där man faktiskt på många vis saknar Moby Dick. Dock är det alltid kul att relatera till Xena: scenen där den gode doktorn blir skjuten och Kapten Aubrey vänder mot Galagapos för att öka dennes chanser att överleva förde mina tankar till Xena-avsnittet "The Horde" i S2. Xena-avsnittet är dock avsevärt mycket vassare än den här filmen. Produktionen är dock snygg och gedigen och helt igenom övertygande.
NÄR? Vill man nunödvändigtvis måste se en film i havsmiljö och med historisk förankring så rekommenderar jag istället att man ger "Hornblower" en chans.

Edited by XC, 15 August 2012 - 19:06.

fqq5BYam.jpg

#131 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 August 2012 - 22:49

Don't Be Afraid of the Dark (2010) - Nej, finns ingen anledning till det...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#132 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 August 2012 - 15:00

The Cabin in the Woods

Starship Troopers: Invasion

Edited by Garm, 17 August 2012 - 15:01.

#133 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 August 2012 - 18:49

Herbie i Monte Carlo / Herbie Goes to Monte Carlo (1977) [#03] [US]
VAD? Herbie och Jim Douglas planerar storstilad comeback på racingbanan, men en stulen diamant sätter käppar i hjulet för radarparet.
VEM? Dean Jones återvänder till rollen som Jim D.
VAR? Racet som valts som comeback-arena är det storstilade "Trance France" som avlöper Paris till MonteCarlo.
HUR? Det märks att man haft problem att förnya konceptet för man blir snabbt mätt på Herbie och hans små egenheter. Hela kärlekshistorien mellan just Herbie och Lancettan är tradig och upptar mest tid. Utöver det så har man behållit konceptet från andra filmen där man behandlar Herbie lite som en hund. Det funkade någorlunda i den filmen, sämre här. Att vara tillbaka på racingscenen är ett lyft, men det är samtidigt bara en fotnot i handlingen. Bra skådespelare trots att de flesta karaktärer är som hämtade från ett standargalleri. Wheely Applegate fungerar bättre som bisittare i bilen än vad Tenessee gjorde i ettan. Trevlig rent visuellt och ett gediget hantverk rakt igenom.
NÄR? När jag "minns" Herbie från min barndom så är det antagligen den här filmen jag minns. För mig tyckes att Don "Wheely" Knotts är aningen bakant.

*

Körkarlen (1921) [SE]
VAD? En spökhistoria i nyårsnatten; en urtidsklassiker som inspirerat såväl Ingmar Bergman som Stanley Kubick.
VEM? Julia Cæsar har en okrediterad roll, tyckte dock att jag kände igen bar-kvinnan i andra halvan av filmen.
VAR? Ett suggestivt 20-tals Stockholm.
HUR? Det är imponerande hur bra den är, 92 år efter sin release och man har lyckats överfört Selma Lagerlöfs klassiker till en riktigt fyllig film. Men det är ju givetvis inte utan vissa frågetecken för en senkommen tittare. Plågsamt uppenbart är det tex att trots hur väl filmen klarar sig på den spartanska dialogen så förutsätts det lite att tittaren läst boken. (Det har inte jag). Parallellerna till Charles Dickens "En Julsaga" är många och uppenbara (Lagerlöf själv kallade boken "sin Christmas Carol") men i min mening så är nog den här varianten vassare än Dickens. Väldigt duktiga skådespelare som verkligen fyller ut dialogen visuellt - trots att man inte får textkort på allt som sägs så förstår man ändå. Filmen är dessutom väldigt snygg. Sliten? Ja. Men de optiska effekterna på droskan och körkarlen är perfekta, bidrar till kusligheten på ett vis som jag betvivlar cgi/greenscreen tillsammans skulle kunna och visar med tydlighet att gammal är äldst. Skall jag nämna något negativt så är det själva speltiden, min version (från PD-biblioteket på Archive.org) är 74min men kändes nästan som det dubbla. Kul detalj att den här filmen passerade ocensurerad (för sina paranormala inslag) för att man inte ville bråka med Selma Lagerlöf. Det måste nästan göra henne till en av Sveriges coolaste författare va?
NÄR? IMDb uppger den officiella speltiden som 93min är det så att hela filmen inte finns kvar eller försvinner det några minuter i konverteringen?

*
Garm: Starship Troopers: Invasion är en film som jag planerat se med. :)

fqq5BYam.jpg

#134 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 August 2012 - 20:24

Körkarlen vill jag också se!

....

The Killer Shrews (1959)

Charmig monsterfilm från 50-talet med hundar som var utklädda till jättelika näbbmöss och en fröken Sverige som yttrade några repliker på svenska. :D Visst var dialogen emellanåt stel och manuset hade sina brister, men med tanke på den låga budgeten så lyckades de leverera ganska bra.

Sent omsider är en uppföljare på gång: Return of the Killing Shrews (2012)! James Best, som spelade rollen som Thorn, är en av manusförfattarna plus att han repriserar sin gamla roll. :)

Battle Royale (2000)

Grym berättelse om hur staten, för att få bukt med den skenande ungdomsbrottsligheten, skapar ett program som går ut på att en skolklass, som valts ut genom lottning, skeppas ut till en öde ö där allt går ut på att eliminera de andra för att ensam stå kvar som “vinnare”. Brutalt och blodigt. Vissa anpassar sig direkt, medan andra inte kan förstå vad som händer. Hur små händelser får oanade konsekvenser. Och mitt i allt elände får vi se hur vänskap skapas och kärleken spirar. Bra skådespelare, fast jag erkänner att jag ibland har svårt för scenerna där tonen hos skådespelarna blir för skräniga. Mycket intressant historia som fångats bra på film och överlag en klart godkänd produktion. Lite saknar jag till en början förankringen hos karaktärerna och berättelsen då jag har svårt att ta till mig att vissa direkt kan börja med att ha ihjäl sina klasskamrater. Men det byggs sakta upp och snart har jag glömt bort det. Vissa scener borde putsats till lite och kortats ner för de tenderade att få mitt intresse att vackla några gånger under filmens gång. Nu ser jag fram emot att se The Hunger Games som många säger har snott idén från denna film. Sant eller falskt?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#135 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 August 2012 - 20:45

[quote name='Synon' timestamp='1345231473' post='253929']Körkarlen vill jag också se![/quote]
Den finns här:
Phantom Carraige : Free Download & Streaming : Internet Archive. (Fullt lagligt).

Lustigt, en av filmerna jag övervägde att se idag var:
[quotename='Synon' timestamp='1345231473' post='253929']Battle Royale (2000)[/quote]
Så vad säger du? Om du ser Körkarlen i morgon så kör jag Battle Royale? :P :lol:

Edited by XC, 17 August 2012 - 20:45.

fqq5BYam.jpg

#136 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 August 2012 - 22:25

Tack för tipset!

Ok, då kör vi imorrn? :lol:

#137 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 August 2012 - 22:57

SAW 3D: The Final Chapter (2010)

Överlevare från Jigsaws tidigare fällor sammlas för att berätta om sina upplevelser. Samtidigt börjar snaran dras åt runt Jigsaws sista lärling Mark Hoffman när Jigsaws exfru Jill vänder sig till polisen.

Ångrar att jag inte såg den här på bio då det vcisade sig vara sista delen. Hade de bara sagt i förväg att det skulle vara sista delen så jag jag sett den. Fast ärligt talat undrar jag om den verkligen var planerad att vara sista delen eller om de helt enkelt inte orkade göra fler och bestämde sig för göra den så alt. kanske ändra ett par scener.
Hur kan man vara så jäkla dum att man påstår sig vara en Jigsaw överlevare när man inte är det? Det är som att be om att Jigsaw ska ta en.
Jag blev besviken över att trotts att filmen ska handla om hur överlevare sammlas så är inte alla överlevare från tidigare filmer med. Dock var jag glad att Dr. Gordon (från första filmen) var med och att de nu avslöjade att han faktiskt överlevde. Samma med Scott Mallick (en av de som fick skära handleden av sig i SAW V).
Sedan är ett problem att de har dödat alla hjältar i de tidigare filmerna så de fick skapa en ny karaktär som ska jaga Jigsaw i sista delen (men givetvis blir dödad ). En av de sakerna jag hatat mäst med serien var att skurkarna var i fokus nästan som antihjältar och hjältarna behandlades som de som hade fel och dödades en efter en.
För att vara en SAW film så var den här extremt förutsägbar och linjär. Det ända överaskande var hur Hoffman tog sig in i polisstationen samt vem Jigsaws riktiga lärling var.
Det här var nog den svagaste och sämsta filmen i serien. Och för att vara seriens final så var det riktigt usel. Men de hade redan förstört så mycket med serien. Dessutom så har jag aldrig gillat hela grejen med hur de bahandlade Jigsaw som hjälte och de goda som skurkar. Sedan är många av filmerna motsägelsefulla och har varit det redan från början.
Många lösa trådar lämnades ouppklarade liksom tidigare överlevares öden.
Nu har de sagt att det här var det deffinitiva slutet på serien men att de kommer återuppväcka den i en helt annan form någon gång i framtiden men de lär inte fortsätta på det här. Inte för jag vill det heller då jag är väldigt trött på seriens dåliga sidor som den visat upp mer och mer den sista tiden för att "överaska". Första gången en hjälte misslyckas är överaskande men efter flera filmer med samma slut så blir det tröttsamt. Men sluten har alltid varit SAW-filmernas största svaghet.
Har ni sett de andra filmerna så kan ni lika väl se den här också men annars så är det bara att strunta i den.

4/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#138 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 August 2012 - 23:06

Underworld: Awakening (2012)

Var god gå vidare till steg 2...

Edited by Synon, 18 August 2012 - 18:37.
Flyttat till filmens tråd.

#139 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2012 - 17:35

Pst Synon. Den filmen råkade ha en egen tråd, vilken röta va? :)

*

Herbie Vild och Galen / Herbie Goes Bananas (1980) [#04] [US]
VAD? Disney fortsätter Herbie-slakten med en 4e film som toppar de två tidigare.
VEM? John Vernon gör som alltid en bra roll och Cloris Leachman är vass i sin roll, dock så är det inte tillräckligt för att för att få den här filmen ur uppförsbacken.
VAR? Man rumsterar om i Sydamerica - storyvise that is.
HUR? Det är ju inte helt ovanligt att film serier blir sämre och sämre för var film, men jag tror den här filmserien plockar hem priser i ämnet. Man har inledningsvis en lovande story på gång med Jim Douglas som lämnar över (eller säljer, det är luddigt vilket som är vilket) bilen till sin brorson. Men någon tar beslutet att göra en osnuten ficktjuv till pojkvasker huvudrollen. En hysterisk unge som gör mer skada än nytta i alla scener han är med i (och det är de flesta). Det är problem med nästan alla karaktärer - som är som folk man träffat för många gånger förr. Humorn är dessutom lite underlig, de tidigare filmerna har iaf varit underhållande som sämst - den här är bara krystad rakt igenom. Det här kan inte ha varit roligt ens 1980. Sedan störde jag mig på att man döper om Herbie. Produktionen är det annars inga större fel på, visuellt är det en bra film och man har filmat på några riktigt trevliga platser, men vad gör det när manus är en sådan katastrof. Uppenbarligen kan inte ens Herbie bromsa sig ur en uppförsbacke.
NÄR? Serien fortsatte 1997 med ytterligare en film under namnet "Love Bug", Bruce Campbell spelar huvudrollen och trots denna lite sämre upplevelse är jag klart intresserad av att se den.

Edited by XC, 18 August 2012 - 17:37.

fqq5BYam.jpg

#140 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 August 2012 - 18:58

Självklart, ville ju bara se om någon var vaken här! :P

Körkarlen (1921) [SE]

...

IMDb uppger den officiella speltiden som 93min är det så att hela filmen inte finns kvar eller försvinner det några minuter i konverteringen?

Jag har nu också sett den (tack för länken!) och tiden klockade in på 106 min (såg vi inte samma version?) vilket även är ungefär detsamma som listas på SFI (101 min) och på discshop (106 min). Då återstår att se den andra svenska filmversionen från 1958 och den franska från 1939, "La charrette fantôme". :)

...

Körkarlen (1921)

Håller med XC om att det är en väldigt lyckad filmatisering av Selma Lagerlöfs klassiker och att skådespelarna lyckas så bra förmedla handlingen visuellt. Makalöst arbete av fotografen Julius Janzon med dubbelexponeringen som är snyggt än idag (och filmens signum). Jag har inte heller läst boken, men kom ganska snart in i handlingen. Men jag hade väldigt svårt för musiken som lagts på här och var faktiskt tvungen efter ett tag att sätta på ljudlöst. Musiken kändes alltför modern och passade inte in. Är det samma på DVD:n månntro? På den tiden varierade ju musiken då det var olika per biograf, men på SFI kan man läsa vilka musikstycken som var vanligt förekommande.

...

XC: hur går det med Battle Royale? ;)

#141 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2012 - 19:43

IMDb uppger den officiella speltiden som 93min är det så att hela filmen inte finns kvar eller försvinner det några minuter i konverteringen?

Jag har nu också sett den (tack för länken!) och tiden klockade in på 106 min (såg vi inte samma version?) vilket även är ungefär detsamma som listas på SFI (101 min) och på discshop (106 min). Då återstår att se den andra svenska filmversionen från 1958 och den franska från 1939, "La charrette fantôme". :)

Jag hade för mig att jag laddade ned den från Archive.org, men den har legat väldigt länge på hårddisken.
Jämförde utgåvorna och jag har en annan. Min tex anger Viktor Sjöström som "Viktor Seastrom".
(Kollade av i mejlen och sidan jag laddade ned den från finns inte kvar). Får försöka komma ihåg det när/om jag ser om den och se fullängdaren.

Körkarlen (1921)
Håller med XC om att det är en väldigt lyckad filmatisering av Selma Lagerlöfs klassiker och att skådespelarna lyckas så bra förmedla handlingen visuellt. Makalöst arbete av fotografen Julius Janzon med dubbelexponeringen som är snyggt än idag (och filmens signum). Jag har inte heller läst boken, men kom ganska snart in i handlingen. Men jag hade väldigt svårt för musiken som lagts på här och var faktiskt tvungen efter ett tag att sätta på ljudlöst. Musiken kändes alltför modern och passade inte in. Är det samma på DVD:n månntro? På den tiden varierade ju musiken då det var olika per biograf, men på SFI kan man läsa vilka musikstycken som var vanligt förekommande.

Håller med om att Julius Janzons arbete står sig i konkurensen fortfarande. Bara dem scenerna är det värt att se filmen för.
Lustigt med musiken, min version har ett helt annat soundtrack - och bilden är inte lika uppfräschad som versionen på Archive.org.

XC: hur går det med Battle Royale? ;)

Inköad för imorgon. När jag såg ditt svar hade jag redan startat Herbie 4.

fqq5BYam.jpg

#142 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 August 2012 - 20:11

Ah, vi såg inte samma version - då förstår jag! Lät soundtracket bra hos dig?

Bra, då ser jag fram emot att läsa ditt omdöme om BR inom en snar framtid!

Och XC, jag måste tacka dig som gjorde att jag fick a****t ur vagnen och äntligen såg Körkarlen!

#143 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 August 2012 - 22:05

För mig var det mer som ett klassiskt piano-soundtrack... Skall se om jag kan hitta "min" version online.

Alltid kul att stå till tjänst. :) Jag fick ju själv äntligen rumpan ur vagnen här om dagen. :)

fqq5BYam.jpg

#144 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 August 2012 - 00:07

The Hunger Games (2012)

Oj, nu i efterhand noterade jag längden på filmen och inser att det måste betyda bra betyg till filmen när den kändes mycket kortare för tiden gick så fort. Jag tänkte faktiskt där mot slutet: är det här redan finalen?

Trots att berättelsen knappast kan kallas unik (man kan lätt hitta kännetecken från andra filmer som Battle Royale, Truman Show, Alice in Wonderland m fl) så fann jag mig väl underhållen. Mycket tack vare Jennifer Lawrence fantastiska prestation. Inte för att jag är förvånad för hon imponerade stort i Winter’s Bone (2010). Sedan gillar jag den spektakulära, färgglada och galna storstaden kontra distrikten med arbetarna. Hur man straffar upprorsmakarna i evighet genom dessa spel och ingen har vågat sätta ner foten i protest. Hur spelets regler enkelt ändras för att öka underhållningsvärdet. Kritiken mot nöjesbranchen. Stanley Tucci gör en underbar version av en programledare!

Jag är nog inte rätt målgrupp för jag rullade lite på ögonen åt karaktärerna (Peeta och Gale framförallt) och i synnerhet slutet som gav känslan av tonårssåpa á la One Tree Hill och vad de nu heter. Saknar även råheten som borde uppstå i spelen, brutaliteten som skulle visa att det här är ingen lek utan blodigt allvar. Engagera mig, chockera mig. Gör något. Eller har jag sett en SAW-film för mycket? :P

The Hunger Games vs Battle Royale: den förstnämnda sägs vara en kopia av Battle Royale och visst finns likheterna där med beslutsfattare som skapat ett dödligt spel där slumpen avgör vem som ska delta, barn inblandade etc. Men samtidigt så är det två vitt skilda filmer. The Hunger Games är mer barnvänlig so to speak och riktar sig mot en yngre publik medan Battle Royale är vuxnare i tonen och mer brutal. Och inte att förglömma: Battle Royale var knappast först med detta upplägg...

#145 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 August 2012 - 01:20

Time After Time (1979)

Året är 1893. Jack the Ripper slår till igen efter ett par års uppehåll men den här gången begår han ett misstag. Utan annan möjlighet att komma undan stjäl han sin närmaste vän, H.G. Wells', tidsmaskin och flyr till år 1979.
I tron om att han har släppt en galning lös i Utopia ger sig Wells av för att stoppa honom och rädda den sköra fredliga verklighet han är säker existerar då. Men det visar sig snart att framtiden är inte perfekt som han hade väntat sig.

En ung Malcolm McDowell brillgerar i rollen som H.G. Wells, lika så David Warner som hans nemesis och närmaste vän, samt Mary Steenburgen som hans kärleksintresse.
Jag tyckte de kunde ha låtit Jack the Rippers identitet ha varit okänd en liten stund längre istället för att avslöja den direkt. Fast samtidigt ger den en viss spänning att veta när de andra inte har en aning.
Väldigt roligt när han anländer till Amerika år 1979 och inser att inget är som han hade väntat sig och att den lilla förmögenhet i Pund han tog med knappt är värda något.
Lite underligt igentligen att filmen är gjord 1979 men här så är 1979 framtiden. T ex så går H.G. Wells på bio och ser Exorcisten IV (som underligt nog är en krigsfilm), en film som inte gjordes fören 2004. Och hur han försöker ta den hemliga identiteten Sherlock Holmes ovetandes om hur berömd den karaktären är.
Mycket bra och underhållande film om än lite underligt blandad av komedi, romantik och brutalitet. Fakta texten i slutet är lite rolig då den stämmer både med verkligheten och filmen.

7/10
-Sora, Kingdom Hearts

#146 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 August 2012 - 20:09

Synon: har du några ambitioner att läsa böckerna HG/BR? :) Det har jag.

*

Battle Royale / Batoru Rowaiaru (2000) [JP]
[19.08.2012] [SFN]
VAD? Kidnappad och bortförda så tvingas en 9e-klass kämpa för sina liv mot varandra. En mörk framtidsskildring med vissa post-apokalyptiska ambitioner.
VEM? Baseras på romanen med samma namn skriven av Koushun Takami.
VAR? Man har fyndat några ruggiga platser på Hachijo Island i Tokyo, Japan.
HUR? Mörk framtidsskildring som inte visar mycket ljus vid horisonten. Stark, välskriven story och jag gillar att man gör klart redan från början att det inte handlar om guds bästa barn. Dock så skall det erkännas att det finns vissa frågetecken: man väljer klass igenom lottning vad jag förstår. Hur detta skall funka för att minska brottsligheten och skolket bland ungdomar framkommer inte. Om inte lottningen är bland lågpresterande klasser då (men det nämns inte). Sedan finns det ett visst problem med karaktärerna, man blir aldrig riktigt engagerad i dem och de har svårt att väcka någon riktig sympati hos tittaren. Man lyckas bra med att få till en tung känsla av avvaktan genom filmen och man är medveten om hur nära ytan misstron och egoismen flyter. Överlag bra skådespelare - precis som med [REC] är den bitvis lite för skrikig med viss rättvisa men förtar intrycket ibland. Det är förvånansvärt lite blod som flyter, tacksamt nog håller man igen lite och litar på att den gedigna produktionen håller hela vägen utan att reducera en bra story till en ren splatterfilm.
NÄR? Amerikanarna planerar release på sin remake 2015, den argentinska släpptes redan 2004.
Hunger Games? Precis som redan etablerats i tråden så handlar det framför allt om två helt olika storys. Likheterna är många, men de skiljer sig också åt på ett rent grundläggande plan. HG är med familjevänlig i sin ton och kan också som "västerlänning" vara lättare att ta till sig med den tunga sparken riktad mot nöjesbranschen. BRs stora styrka är dess mörkare och brutalare ton, speciellt att offren bäddar för sig på ett annat sätt än i HG. HG har en uttalad hjälte att heja på, BR är väldigt fragmentiserad på karaktärssidan och i slutändan under man om någon av dem ens förtjänar att överleva.

fqq5BYam.jpg

#147 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 August 2012 - 21:07

Nä, tanken har inte ens slagit mig. :) Tror jag nöjer mig med filmerna...

Kul att du sett BR nu. Jag gillar hur de lyckades få fram misstron och hur små handlingar får oanade konsekvenser. Tänker på tjejerna vid middagsbordet. Ruggigt bra scen!
Och som du noterar så är The Hunger Games mer 'lättsam' underhållning á la Hollywood och riktar sig i första hand till tonåringar. För min del känns det som en film som inom en snar framtid fallit i glömska hos mig. Förutom Jennifers insats då. Kul att hon lyckades höja sin lön rejält: från $500 000 till $10 000 000 för uppföljaren! :D

Gällande den amerikanska nyinspelningen av BR så läste jag att den lagts på hyllan tills vidare pga The Hunger Games och risken att folk skulle tro att den bara är en kopia av den filmen. Smått ironiskt kan jag tycka.

#148 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 August 2012 - 22:52

HG har ju helt klart en annan ton. Just tonårs-dramat var väl en av dem delarna som jag kunnat leva utan i HG, å andra sidan så gör ju BR flera försök att inkludera det* men misslyckas då karaktärerna inte lyckas väcka den sympati som krävs för den typen av intrig. Sedan är ju BR (som su nämner) mer subtil på sina håll - just scenen du pratar om är riktigt vass och var en av dem som jag tänkte på när jag skrev om hur ytligt misstron låg hos ungdomarna.

En annan sak som jag tyckte var ironisk är att både Hunger Games och Battle Royale har lite svårt med att svara på alla "varför?".

*) Seriöst - var det någon i klassen som dejtade någon utanför de egna?

fqq5BYam.jpg

#149 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 August 2012 - 12:21

Hunger Games

Väl berättad och engagerande historia om Katniss kamp för överlevnad i det brutala framtida USA. Framför allt är det Jennifer Lawrence förtjänst att berättelsen engagerar - hon går från klarhet till klarhet (en kul detalj är att miljöerna från Katniss distrikt i början kunde varit tagna från hennes förra film Winter's Bone). Slår mig att jag måste vara rätt avtrubbad med tanke på filmens handling - som sagts här tidigare är temat bekant sen länge - för min fru tyckte filmen var "bra men hemsk".

Har inget emot biten med tonårsförälskelsen - tycker Lawrence visar strålande att det lika gärna vara ett arrangemang från hennes sida, och eftersom filmen mest skildras hur hennes ögon är det naturligt att det är framträdande. Däremot tappas det en del i tempo i mitten av filmen och jag hade gärna sett att det kapats en del där; det är helt enkelt inte så spännande ett tag. Annars är filmen bra upplagd och man hänger med direkt.

Bra av filmen att inte lägga upp totalt för en fortsättning. Nu blir jag sugen på att läsa böckerna.

Betyg: Bra.

PS. Kul att se Lenny Kravitz leverera som Cinna också.

Edited by Fiskrens, 20 August 2012 - 12:22.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#150 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 August 2012 - 12:51

En annan sak som jag tyckte var ironisk är att både Hunger Games och Battle Royale har lite svårt med att svara på alla "varför?".

Men samtidigt är det befriande att slippa få alla svaren serverade.

Härligt att du också uppskattar Jennifers insats, Fiskrens. Visst fanns det lite vibbar från Winter's Bone - distriktet som du nämner och hennes jaktinstinkt. :)